JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tariffavtale

Rebecca slutter i Posten: – De tar et stort steg i feil retning

Tillitsvalgte har advart Posten mot faren for sjåførflukt. Responsen ble dråpen for Rebecca Husom.
– Når de ikke lyttet til advarslene i forkant, håper jeg de ser alvoret når folk nå forlater i selskapet. For det har de ikke råd til. Derfor bør det være et alvorlig signal at jeg og andre yrkessjåfører velger å slutte, sier Rebecca Husom.

– Når de ikke lyttet til advarslene i forkant, håper jeg de ser alvoret når folk nå forlater i selskapet. For det har de ikke råd til. Derfor bør det være et alvorlig signal at jeg og andre yrkessjåfører velger å slutte, sier Rebecca Husom.

Alf Ragnar Olsen

alf@lomedia.no

Bakgrunnen er frykten for at Posten beslutning om å tvinge sjåførene over fra morselskapet over på en dårligere tariffavtale i datterselskapet Posten Bring Bildrift (PBB), med minstelønn og dårligere arbeidsvilkår som konsekvens.

Nå er det mange som teller på knappene, og vurderer jobb andre steder. En av de som slutter i Posten, er Rebecca Husom.

Hun er fortsatt yrkessjåfør og tillitsvalgt på Hamar-terminalen, men bare for noen uker til. Så er det slutt.

– Jeg har hatt det bra i Posten, og har trivdes. Men jeg har hele tiden sagt at jeg ikke vil kjøre lastebil eller trailer hele livet. Jeg ønsker å utvikle meg, ta mer utdanning og prøve meg i andre stillinger. Det er viktig for meg. Derfor trenger jeg mer forutsigbar arbeidstid, slik at jeg får tid til studier ved siden av jobben, og kan planlegge for det. Usikkerheten og uforutsigbarheten, er ikke noe for meg. Det lar seg heller ikke kombinere med studier. Derfor slutter jeg.

Aktuelt: Frustrasjon og usikkerhet blant sjåførene i Posten

Tror flere vil følge etter

Samtidig er Husom tydelig på at for henne som tillitsvalgt, satt det langt inne å forlate Posten i en tid hvor arbeidssituasjonen for mange kolleger preges av usikkerhet.

Nå har hun sagt opp, og er ferdig om få uker.

– Jeg vet mange andre tenker i samme baner. For prosessen har vært langvarig og veldig vag. Jeg og mange andre følte at vi yrkessjåfører har blitt holdt på utsida av den interne debatten. Det har vært magert med informasjon underveis. Jeg er tillitsvalgt, men heller ikke vi har fått noe særlig innblikk. Det har rett og slett vært vanskelig å se hva arbeidsgiver planla, og det gjorde meg usikker med tanke på min egen situasjon. Mange andre føler det samme, og snakker om å søke seg bort.

– Samtidig strider det mot min personlighet å forlate, nå som det brygger opp til en kamp om kompensasjon, likelønn og det å få innført en lønnsstige. Det første tariffoppgjøret kommer til bli tøft, og jeg skulle gjerne stått på kravene på vegne av våre medlemmer. Men jeg valgte å tenke på min egen fremtid da jobbtilbudet kom.

Debatt: Posten er blitt med på et kappløp mot bunnen

Rebecca Husom har null sans for veivalget det statlig eide konsernet Posten Bring Norge har tatt.

Rebecca Husom har null sans for veivalget det statlig eide konsernet Posten Bring Norge har tatt.

Alf Ragnar Olsen

Stort steg i feil retning

Rebecca Husom har markert seg som ung tillitsvalgt, og har null sans for veivalget det statlig eide konsernet Posten Bring Norge har tatt.

– Lik lønn for likt arbeid er et kjempeviktig prinsipp i det organiserte og seriøse arbeidslivet. Nå beveger Posten seg bort fra dette. De vil skape lukkede ordninger for de eksisterende sjåførene, og tilby nyansatte sjåfører dårligere vilkår. I tillegg skal det være bostedet ditt som avgjør lønna ut fra etterspørselen på sjåfører. Det synes jeg er helt forkastelig. Det er ikke OK at et statlig eid selskap behandler ansatte slik. Med sitt veivalg tar Posten et stort steg i feil retning.

– Når de ikke lyttet til advarslene i forkant og ikke lyttet til Fagforbundet Post i forhandlingene, så håper jeg de ser alvoret når sjåfører slutter. For det har de ikke råd til. Det er et tydelig signal at jeg og andre forlater. Jeg håper det bidrar til kursendring i ledelsen og konsernet.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i Posten, Bring og DNB.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse