JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lønn

Frustrasjon og usikkerhet blant sjåførene i Posten

Samtlige sjåfører tvinges over til et datterselskap. Nå er mange redde for dårligere ordninger og lavere lønn.
– Jeg er 60 år og liker meg i dette yrket, men jeg vil jo ikke jobbe meg i hjel, sier Hans Arild Moberget.

– Jeg er 60 år og liker meg i dette yrket, men jeg vil jo ikke jobbe meg i hjel, sier Hans Arild Moberget.

Alf Ragnar Olsen

alf@lomedia.no

Nær femti sjåfører var samlet på Østlandsterminalen onsdag kveld. Tema var Postens beslutning om å overføre alle yrkessjåfører til Posten Bring Bildrift (PBB).

En kontroversiell sak, som yrkessjåførene i selskapet har sagt nei til – foran høstens forhandlinger.

Fagforbundet mener kjernen i Postens omorganisering er å kutte kostnader, ved å få sjåførene over på nye lønns- og arbeidsvilkår, som er mer på linje med vilkårene konsernet er kritisert for tidligere.

Posten på sin side mener omorganiseringen vil styrke bedriften, og gjøre dem til en mer attraktiv arbeidsplass for yrkessjåfører.

Bakgrunn: Posten-ansatte frykter minstelønn og dårligere arbeidsvilkå

Frykter større arbeidspress

Hans Arild Moberget har kjørt for Posten i 40 år, og han deler frustrasjonen til kollegaene.

– Vi på gulvet trodde også at denne saken handlet om å kutte litt kostnader og jobbe videre. At det omregnede kvarteret per time på natt var stridens kjerne. Men så hører vi at ledelsen ikke var interessert i reelle forhandlinger. Jeg skjønner godt at forbundsledelsen føler at de er blitt holdt for narr, og vi deler den følelsen, sier han.

Nå brer usikkerheten seg. Han frykter enda større arbeidspress, flere timer og lengre ruter for de samme pengene.

– Hvordan det blir fra mars neste år vet vi ikke. Så vi får se hva som skjer, men jeg er 60 år gammel, og ønsker jo ikke å jobbe meg i hjel. Selv om Posten har vært en fantastisk arbeidsplass fram til nå, sier Moberget – som er spent på det som kommer.

KJEMPER VIDERE: Gerd Øiahals lover yrkessjåførene videre kamp for full kompensasjon for alle ordninger og lønnsvilkår når Posten tvinger gjennom en virksomhetsoverdragelse der sjåførene flyttes over i Posten Bring Bildrift.

KJEMPER VIDERE: Gerd Øiahals lover yrkessjåførene videre kamp for full kompensasjon for alle ordninger og lønnsvilkår når Posten tvinger gjennom en virksomhetsoverdragelse der sjåførene flyttes over i Posten Bring Bildrift.

Alf Ragnar Olsen

Skuffet og overrasket

Leder Gerd Øiahals i Fagforbundet Post og finans er skuffet over at Posten tvinger igjennom denne omleggingen, uten å ha kommet til en enighet med de ansatte.

– Vi er overrasket og skuffet over det valget Posten har gjort. Vi mener vi har blitt holdt for narr i tre år i denne saken når ledelsen til slutt sier at dette dreier seg ikke om penger, men et strategisk og prinsipielt valg, sa Øiahals på møtet.

Hun sier de hele veien har vært innstilt å forhandle om arbeidstid, ubekvemstillegg og kroner og øre. Men til slutt skjønte forbundet at det ikke var noe poeng.

– Det var ikke snakk om kroner og øre, tillegg eller noen tiere, tjue eller tretti kroner. Dette er et strategisk valg. Så derfor ble det slik, og derfor er vi skuffet, sier Øiahals.

Hun er ikke i tvil om at avtalen som skal gjelde i det nye selskapet har lavere inngangslønn og svakere forhandlingsordninger enn avtalen i Posten-selskapet.

– Ansetter Posten en sjåfør i dag skal vedkommende ha en startlønn på minst 254 kroner timen. Mens ansetter man noen i Posten Bring Bildrift i dag, så er minstelønna 212 kroner timen, forteller hun.

Øiahals kaller dette «tariffhopping», og et minstelønnssystem der ledelsen bestemmer hvilken lønn de ansatte vil få.

– Her blir etterspørselen fra sted til sted utslagsgivende. Dermed får vi et system i datterselskapet der folk går rundt med ulik avlønning, oppsummerer hun.

Arbeidsgiverforeningen Spekter, som Posten er medlem i, har avvist at det er snakk om dumping i dette tilfellet, og understreker at lønna som avtales minst er på linje med andre aktører i bransjen.

Debatt: Grove og feilaktige karakteristikker av Posten

Brudd med en lang tradisjon

Fagforbundet Post og finans gikk selv ut med en pressemelding om avgjørelsen om flytting av sjåførene.

Det skjedde fordi de ikke fikk igjennom kravet om å skrive en uenighetsprotokoll for å synliggjøre at forbundet er uenige. Det fikk de ifølge Øiahals ikke før man har kommet lenger i virksomhetsoverdragelsen som skal skje.

Hun mener medlemmene måtte få vite hva som var på gang.

– Dette er så dramatisk at dette har dere krav på å få vite, noe også omverden rundt oss, og politikerne bør få se. Hvordan et statseid selskap opererer overfor sine fast ansatte yrkessjåfører, sa Øiahals.

At dette blir gjennomført uten at de ansatte er enige, mener Øiahals er et brudd på en lang tradisjon i Posten. Der har store omstillinger blitt håndtert i flere tiår av ledelse og fagforening sammen.

– Det har vært store omstillinger, som har rammet mange. Men vi har gjennomført dette i fred og fordragelighet, fordi vi har laget gode ordninger, og kommet gjennom det. Nå kaster konsernledelsen 30 års samarbeid på båten. Det er overraskende og skuffende, sa Øiahals.

Hun mener Postens grep bør vekke oppsikt i Næringsdepartementet og på Stortinget.

– Posten har jo én eier, og er et statseid selskap. Når en statseid bedrift velger å ta en del av sine ansatte og føre dem over i et selskap som har lavere lønn og lavere vilkår, så bør det skurre i ørene hos eierne i departementet og på Stortinget. Ja, det er en tariffavtale i PBB, som vi har vært med på å inngå, men vilkårene er dårligere, påpekte hun.

INFORMASJON: Gerd Øiahals i prat med Hans Arild Moberget (t.h.) under sjåførmøtet på Østlandsterminalen - der spørsmålene var mange.

INFORMASJON: Gerd Øiahals i prat med Hans Arild Moberget (t.h.) under sjåførmøtet på Østlandsterminalen - der spørsmålene var mange.

Alf Ragnar Olsen

Forhandler om ordninger

Neste steg i prosessen er å forhandle om kompensasjon for de som er rammet av omleggingen.

Øiahals har merket seg Posten budskap om at ingen skal tape på endringene.

– Da bør det være opplagt at når vi går i møter og krever full kompensasjon for alle ordninger, så vil det gå rett gjennom, om det de har uttalt er til å stole på. Men det gjenstår å se, sier Øiahals.

Sjåførene lurer på hvordan det vil bli med seniordager, turnus, arbeidsmengde og lønn.

Seniordager kan hende blir omgjort til fridager, men Øiahals spår at man ikke vil få opptrappingen med flere seniordager ved høyere alder. Hun forventer også endringer i turnuser.

– Dere vil bli kompensert, men mer jobb og mindre fri kan dere regne med, sier hun.

Hun erkjenner at dette er den tyngste saken hun har vært borti i alle sine år som tillitsvalgt.

– Det er jævlig trist for dere som er berørt, men vi skal jobbe for full kompensasjon, gjentok Øiahals.

Posten uenige

Posten fastholder at de er grunnleggende uenige i Fagforbundet Post og finans' framstilling av saken, og er overrasket over deres framstilling.

Overfor NTB avviser Posten at ansatte vil gå ned i lønn som følge av omorganiseringen:

– Forslaget er at vi samler all yrkestransport i vårt heleide datterselskap Posten Bring Bildrift. Vi jobber med å bygge Norges største og mest profesjonelle arbeidsplass for yrkessjåfører, sier pressesjef Kenneth Pettersen.

– Ingen av våre sjåfører kommer til å gå ned i lønn, slår han fast, og legger til at drøftinger pågår og ingen formell beslutning er tatt.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i Posten, Bring og DNB.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse