JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kampen om Førdefjorden

Må gruvedriften stanse nå? Nei, mener jusekspert

Høyesterett sa nei til sjødeponi i Førdefjorden. Likevel fortsetter Nordic Mining gruvedriften. Og får støtte fra ekspert.
Høyesterett har kjent tillatelsen til deponi i Førdefjorden ugyldig. Men gruveselskapet Nordic Mining fortsetter driften og får støtte.

Høyesterett har kjent tillatelsen til deponi i Førdefjorden ugyldig. Men gruveselskapet Nordic Mining fortsetter driften og får støtte.

Nordic Mining

Saken oppsummert

oystein@lomedia.no

Høyesterett slo onsdag fast at tillatelsen til å deponere gruvemasser i Førdefjorden, er ugyldig.

Natur og Ungdom og Naturvernforbundet vant en knusende seier over staten.

De mener deponeringen i fjorden nå må stanse så fort som overhodet mulig, på bakgrunn av dommen.

Regjeringsadvokaten sendte onsdag ut en kommentar der de sier at dommen ikke betyr umiddelbar stans av deponeringen. Selskapet kan fortsette driften til det kommer et nytt vedtak, ifølge Regjeringsadvokaten.

Det er leder Brede Edvardsen i Arbeidsmandsforbundet glad for. Gruveselskapet har gjort det de har fått lov til av staten, mener han.

Aktuelt: Natur og Ungdom jubler – ansatte frykter for jobbene

Selskapet: – Vi fortsetter

Konsernsjef Finn Ivar Marum i Nordic Mining legger seg på samme linje som staten.

– Vi registrerer Høyesteretts dom om at tillatelsene er ugyldige, men at Regjeringsadvokaten sier at det ikke betyr stans. Vi har tillatelser fram til de eventuelt blir trukket tilbake, sier Marum til Arbeidsmanden.

Dermed fortsetter gruvedriften:

– Ja, vi fortsetter. Dommen får ingen konsekvenser for driften slik det er nå, sier Marum.

Konsernsjefen avviser at selskapet etter dommen driver ulovlig:

– Nei, absolutt ikke. Vi forholder oss til de tillatelsene vi har fått. Og vi har tillatelse, fram til staten eventuelt trekker den tilbake.

Samtidig har selskapet sendt inn en søknad til Klima- og miljødepartementet om en midlertidig utslippstillatelse, for å sikre videre drift mens myndighetene vurderer saken på nytt.

Det var iLaks som omtalte dette først.

Kampen om Førdefjorden

I 2015 fikk selskapet Engebø Rutile and Garnet tillatelse til gruvedrift med sjødeponi i Førdefjorden etter forurensningsloven. Driftskonsesjon kom i 2020.

Naturvernforbundet og Natur og Ungdom gikk til sak mot staten, blant annet med henvisning til EUs vanndirektiv.

Staten vant i tingretten, men tapte i lagmannsretten – og anket til Høyesterett.

Høyesterett slo fast 17. juni 2026 at tillatelsen til deponi er ugyldig.

Miljøorganisasjonene mener deponering i fjorden nå må stanse umiddelbart.

Regjeringsadvokaten mener dommen ikke betyr automatisk stans, fordi den retter seg mot staten – ikke selskapet.

Nordic Mining fortsetter derfor driften, og sier de har gyldige tillatelser fram til staten eventuelt trekker dem tilbake.

Staten må gjøre en ny vurdering av saken.

Kilde: FriFagbevegelse

Jusprofessor: – Må ikke stanse

Arbeidsmanden har spurt jusprofessor Christoffer Conrad Eriksen ved Universitetet i Oslo om gruveselskapet nå må stanse driften og deponeringen etter Høyesteretts dom.

– Nei. Gruveselskapet må ikke stanse, sier han til Arbeidsmanden.

Eriksen understreker at dommen først og fremst rammer staten, ikke gruveselskapet.

– Dette er en sak mellom miljøorganisasjonene og staten. Dommen sier at statens tillatelse er ugyldig, men den retter seg ikke direkte mot gruveselskapet, sier han.

Dermed er ikke selskapet juridisk pålagt å stanse umiddelbart, ifølge Eriksen.

Han legger likevel til:

– Etter min mening gir dommen staten en plikt til å sørge for at driften stanses, inntil det eventuelt gis en ny tillatelse. Men dette er et ansvar som påhviler staten, ikke gruveselskapet.

Gruveselskapet ikke er juridisk pålagt å stanse driften umiddelbart etter Høyesteretts dom, mener jusprofessor Christoffer Conrad Eriksen.

Gruveselskapet ikke er juridisk pålagt å stanse driften umiddelbart etter Høyesteretts dom, mener jusprofessor Christoffer Conrad Eriksen.

UiO

Regjeringsadvokaten: – Har ulike tolkninger

Advokat Karen Mellingen hos Regjeringsadvokaten, sier til Arbeidsmanden at loven skal følges og at staten skal rette seg etter Høyesteretts dom.

– Men vi har ulike tolkninger av den umiddelbare konsekvensen av dommen. Mitt poeng er at siden gruveselskapet ikke er part i selve søksmålet mot staten, så har heller ikke dommen rettskraft overfor selskapet, svarer Mellingen i en epost.

Hun legger til:

– Som Høyesterett skriver, er konsekvensen at staten må vurdere saken på nytt. Og det er lov å bruke noe tid på hva en ny vurdering av saken krever og betyr, både på kort og lang sikt.

– I løpet av høsten

Ole Kristian Fauchald er professor og instituttleder ved Institutt for offentlig rett ved Det juridiske fakultet ved Universitetet i Oslo. 

Han mener konklusjonen etter Høyesteretts dom er klar:

– Tillatelsene som staten har gitt, er falt bort. Da har gruveselskapet ikke lenger adgang til å fortsette deponeringen, sier han til Arbeidsmanden.

Han mener vurderingen fra Regjeringsadvokaten om at gruveselskapet kan fortsette driften, går for langt:

– Det er en litt for absolutt uttalelse.

Fauchald er tydelig:

– Gruveselskapet må så snart det er operasjonelt mulig, slutte med deponeringen.

Han peker likevel på at Høyesterett åpner for at staten kan behandle spørsmålet på nytt. 

– Så det er ikke sikkert at stansen i deponering blir så lang.

Fauchald understreker:

– Staten kan ikke si at her kan vi fortsetter som om ingenting har skjedd. Her må man ta tyren ved hornene og sette i gang en prosess som kan være troverdig og løse denne kinkige situasjonen som man er kommet i. 

– Hvor lang tid trenger staten på å løse dette da?

– Det er det vanskelig å ha noen klar mening om. Hvis det prioriteres høyt, kan det nok skje i løpet av høsten.

Statsråden: – Prioriterer mineralnæringen

Arbeidsmanden har bedt om et intervju med næringsminister Cecilie Myrseth (Ap) og spurt henne om utslippene stopper nå, på bakgrunn av dommen i Høyesterett.

Departementet viser til sitatet som statsråden har i denne pressemeldingen. Der sier hun at regjeringens ambisjon ligger fast.

– Vi prioriterer mineralnæringen høyt og vil fortsatt styrke arbeidet for at flere prosjekter kan realiseres, på en måte som ivaretar både miljøhensyn og behovet for tilgang til kritiske råvarer.

Ansatte i uvisshet

I Nordic Mining merkes uroen.

– Jeg har snakket med ansatte som er bekymret for arbeidsplassene sine, sier konsernsjef Finn Ivar Marum.

Rundt 150 personer jobber ved anlegget.

– Jeg håper at staten kommer på banen raskt og finner en løsning på dette. De har vært tydelige i all kommunikasjonen sin at de står bak dette prosjektet. De føler et ansvar for å forsyne Europa med kritiske mineraler. Da er det viktig at de omsetter det i praksis. Og fjerner den usikkerheten som vi nå står oppe i, sier Marum.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss