Britiske Go-Ahead har vunnet konkurransen om å få kjøre Sørlandsbanen.
Tormod Ytrehus (illustrasjonsfoto)
Togprivatisering
Ap krever at Stortinget skal bestemme navnet på Sørlandsbanen
Britiske Go-Ahead vil endre navnet på Sørlandsbanen til Sørtoget. Men den avgjørelsen må Stortinget ta, krever Arbeiderpartiet.
– Dette er en privatisering av navnet på Sørlandsbanen. Det reagerer vi på, sier stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet, Øystein Langholm Hansen, til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).
Tidligere i høst ble det kjent at det britiske togselskapet Go-Ahead vant anbudet om å drive Sørlandsbanen de neste ti årene. Samtidig gikk selskapet ut og sa at de ønsket å endre navnet på strekningen til Sørtoget.
– Vi stilte oss spørsmålet, hvor tar man toget? Til Sør, og derfor valgte vi å forenkle dagens navn, sa direktør i Go-Ahead Nordic, Magnus Hedin, til nettavisen E24.
• Dale vil ikke love Go-Ahead-ansatte at de får beholde lønn og pensjon
Protesterer mot navnet
Men den navneendringen vil Arbeiderpartiet ha seg frabedt. Nå krever de at samferdselsminister Jon Georg Dale spiller ballen over til Stortinget for å avgjøre om Sørlandsbanen får endre navn.
Det var Stortinget som i 1913 vedtok at Sørlandsbanen skulle hete Sørlandsbanen, og ikke Vestlandsbanen slik enkelte ville. Også denne gangen må Stortinget ha en hånd på rattet, krever Ap.
– Du reiser sørover fra Stavanger eller Oslo, men reiser du fra Kristiansand reiser du enten østover eller vestover. Det er et dårlig navn som ikke beskriver strekningen, sier Hansen, og legger til:
– Konsekvensen kan bli at vi må skifte navn på strekninger hvert tiende år fordi noen nye vinner et anbud. Det er bedre å bruke et 105 år gammelt navn som beskriver strekningen bedre.
• Britisk fagforeningsleder raser mot Go-Ahead: – De har prøvd å innføre tog uten personal i vognene
Onsdag sa samferdselsminister Jon Georg Dale i Stortingets spørretime onsdag at Sørlandsbanen fortsatt skal hete Sørlandsbanen. Det er bare navnet på togene som skal endres.
– Fortsatt vil banen hete Sørlandsbanen, men selskapet får lov til å operere under navnet de vil for togene de kjører, sa han.
(Saken fortsetter under bildet.)
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) fastholder at Sørlandsbanen fortsatt skal hete Sørlandsbanen.
Ole Berg-Rusten / NTB scanpix
Statoil og Eqionor
Men avklaringen fra samferdselsministeren gjorde ikke Hansen i Ap særlig klokere.
– Jeg har ikke fått større klarhet i spørsmålet. Etter vedtaket i Stortinget i 1913 har både strekningen og banelegemet blitt kalt Sørlandsbanen. Nå venter jeg på en ny avklaring fra samferdselsministeren gjennom et skriftlig spørsmål, sier Langholm Hansen.
Arbeiderpartiet har også tidligere forsøkt å stanse en navneendring. Da Statoil ønsket å bytte navn til det nåværende Equinor, krevde partiet sammen med Senterpartiet at navnebyttet skulle utsettes.
De fikk kun støtte fra Rødt, og det møtte heller ingen andre enn olje- og energiministeren til høringen om navneendringen i Stortinget. (ANB)
Les også:
• Dyrere for både staten og passasjerene 25 år etter togprivatiseringa i Storbritannia
• SJ krever omkamp om Sørlandsbanen – mener Go-Ahead har urealistiske priser
Mest lest
Regjeringen vil fortsette å gi strømstøtte til husholdningene, men hever terskelen for å få den.
Colourbox
Strømstøtten endres: Sjekk hva det betyr for deg
– Hvis du lurer på hvorfor Norges største parti ikke lenger er Norges største parti, så kan dette være en av forklaringene, sier HK-lederen, med klar henvisning til Tonje Brennas siste uttalelse om matkøene i Norge. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
LO-forbund i harnisk etter Brennas uttalelser om matkøer: – Vi er sjokkert
Hanna Skotheim
Laila jobbet som lærer i 20 år: – Jeg angrer bittert på at jeg ikke gikk før
Eide reagerer også på at den aktuelle sjåføren blir utnyttet økonomisk av det norskeide transportfirmaet som holder til på Vestlandet. Han viser til at begge lønnsslippene dokumenterer at sjåføren, tross mye overtid og nattkjøring, ikke har fått en eneste krone i verken overtid eller ubekvemstillegg.
Jan Inge Haga
Sjåfører ut mot Posten: – Helt vilt om dette får fortsette
– Jeg føler meg ikke noe verdsatt. Om de ikke ville ha meg der, kunne de jo gitt beskjed tidligere – jeg har tre barn og regningene må betales, sier Siyyam.
Jan-Erik Østlie
Siyyam føler seg presset ut av jobben: – Jeg ble for dyr for bedriften
– Når strømprisen firedobles, er ikke det noe du kan ta fra bunnlinja i en overgangsfase. Det er kritisk for overlevelsen av en bedrift, sier klubbleder for Fellesforbundets medlemmer i 3B Fibreglass.
Tormod Ytrehus
Frykter et ras av oppsigelser: – Strømkrisa er langt fra over
Eirik Dahl Viggen
– Det er summen av alt. Ikke bare å sone med fotlenke, men tapet av jobb og venner
Ap- nestleder og statsråd Tonje Brenna forsvarer hun sosialhjelp som velferdsstatens «nødhjelp», sier en julekrisepakke ikke er rett lut mot matkøene. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
Brenna får kritikk for matkø-budskap: Arrogant og hjerterått
Hun synes selv det er godt å se at den lille mannen – eller kvinnen – i gaten kan oppnå noe. – Men det er så klart bittert at man sitter igjen med en så stor regning, sier Janne Cecilie Thorenfeldt.
Ole Palmstrøm
Nav får historisk straff. Det er Janne Cecilie glad for
Sykefraværet øker, flere går på avklaringspenger og befolkningen blir eldre.
Colourbox
Nav-regnestykke: «Alle» må betale 14.000 mer i året
Ap-leder Jonas Gahr Støre tar partiets dalende oppslutning i LO på største alvor.
Jan-Erik Østlie
Nye tall: LOs medlemmer flykter til høyre
REFSER: – Først og fremst er det Ap som må ta seg inn over seg at så mange LO-medlemmer ikke ser på oss som det naturlige valget, sier Trond Giske.
Ole Martin Wold
LO-medlemmer dropper Ap: – Det siste partiet trenger nå, er stillhet
Marie Sørhaug (t.v.) og Felicitas Scheffknecht har så vidt passert 30 år, men er allerede bekymret for pensjonen sin. De synes det er en merkelig logikk å svekke offentlig AFP, når man skal harmonisere AFP i privat og offentlig sektor.
Ole Palmstrøm
Unge om pensjon: – Det har blitt en vits at vi kommer til å jobbe til vi dør
De ligger som oftest der, rett framfor sin eier, under møter, på konferanser, i lunsjen, på restauranten med venner og familie. Men er det alltid greit å plukke dem opp?
Hanna Skotheim
Kan arbeidsgiver nekte deg å bruke mobilen?
Martin Guttormsen Slørdal
Mobilbruk på arbeidsplassen: – Før satt vi på pauserommet og prata sammen
Lina Winge
– Systemet er ikke bygget for å ivareta behovet til kvinner
Driftsoperatør Frida Nilsen i landets største fjernvarmeselskap er blant dem som holder kulda unna 200.000 Oslo-borgere.
Werner Juvik
Nå kommer kulda: Frida fikser fjernvarmen for 200.000 innbyggere
Debatt
Utfallet av denne kampen vil avgjøre svært mange andre spørsmål i årene som kommer. Den er en skjebnekamp, skriver Jonas Bals.
Håvard Sæbø
Tesla-streiken er en kamp vi ikke kan tape
Mange har søkt om boliglån med gunstig rente hos Statens pensjonskasse. (Illustrasjonsfoto)
Colourbox.com
Lang kø for boliglånsrente på 4-tallet
Adjunkt Hilde Monica Jørgensen ved Ytteren skole i Rana forteller hvordan inspeksjonstid og tilsyn med elever spiser opp tid til andre viktige oppgaver for lærere. Jørgensen er også hovedtillitsvalgt for grunnskole i Skolenes landsforbund Nordland.
Privat