Samferdselsministeren om Postnord-saken:
– Sosial dumping er uakseptabelt. Det gjør det ikke bedre at det kommer fra et statlig eid selskap, sier Nygård
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) reagerer sterkt på avsløringene om Postnord. – Vi kan ikke ha det sånn, sier han.
IKKE OVERRASKET: Avsløringene om Postnord kom ikke som noe sjokk på samferdselsminister Jon-Ivar Nygård. - Det er en grunn til at Hurdalsplattformen sier at vi vil ha en handlingsplan mot sosial dumping i transportbransjen, sier han.
Werner Juvik
roy@lomedia.no
FriFagbevegelse har avslørt hvordan Postnord i Norge har presset sine underleverandører så hardt på pris at selv Postnords direktører mener man ikke kan overleve i bransjen med slike priser. Det er også blitt avslørt at ukrainske sjåfører har kjørt fast for Postnord i Norge for under 400 kroner dagen.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård fra Arbeiderpartiet liker ikke det han har lest.
– Det er helt uakseptabelt det som er avslørt. Vi kan ikke ha det sånn, sier Nygård til Magasinet for fagorganiserte.
Uakseptabel statlig sosial dumping
Postnord-konsernets eierskap er delt mellom den svenske og danske stat med henholdsvis 60- og 40 prosent eierandel. På direkte spørsmål svarer den norske samferdselsministeren at det er aktuelt å ta opp Postnord-saken med sine svenske og danske kolleger.
– Sosial dumping er uakseptabelt, og det gjør det ikke bedre at det kommer fra et statlig eid selskap, sier Nygård.
Les også: Svenske og danske statsråder krever svar fra Postnord etter varsler om lønnstyveri
Møter partene 7. januar
Han innrømmer imidlertid at han ikke er overrasket over avsløringene.
– Det er jo en grunn til at det står i Hurdalsplattformen at vi vil ha en handlingsplan mot sosial dumping i transportbransjen. Dette er noe vi er veldig opptatt av på regjeringshold, og vi kommer til å starte arbeidet med den handlingsplanen rett over nyttår, forteller han.
Allerede fredag 7. januar møter samferdselsdepartementet et av bransjeprogrammene, der vil temaet bli tatt opp. Nygård håper en handlingsplan kan komme på plass raskt.
– Vi skal ikke bruke lang tid på handlingsplanen. Det er mye kjent kunnskap om dette, påpeker han.
Det gjør at en endring av dagens regelverk ikke har høyest prioritet.
– Først må vi få en bedre håndheving av dagens regelverk, sier han.
Les også: Lastebileier Johan har fått nok: Nå anmelder han Postnord for tyveri
Lover konkrete tiltak
Hvordan det skal gjøres konkret vil komme fram i handlingsplanen, og Nygård sier den vil utarbeides i godt samarbeid med partene i arbeidslivet og bransjeorganisasjonene. Han avviser at handlingsplanen kun vil inneholde vage formuleringer og luftige ønsker om hva som bør bli bedre i bransjen.
– Det er ingen vits å lage en handlingsplan dersom den ikke er konkret. Den handlingsplanen må forsterke det arbeidet vi vet virker, slik som kontroller. Hvordan det skal gjøres, må vi nesten få komme tilbake til, sier samferdselsministeren.
Vag om spesialenhet
Om den handlingsplanen vil inneholde opprettelsen av en tverretatlig transportkrimgruppe, slik bransjen har etterspurt, og som Arbeiderpartiets Sverre Myrli sa før valget i høst at var ønskelig, er imidlertid Nygård langt vagere på.
– Fra før har vi a-krim-enhetene i Arbeidstilsynet og en egen krimenhet i Statens vegvesen, men det står ikke noe konkret om det i Hurdalsplattformen. Derfor vil handlingsplanen vurdere om det er behov for en tverrfaglig enhet. Det viktigste er ikke hva vi kaller det, men at vi får avdekket uakseptabel atferd i bransjen, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Her er Postnords svar på avsløringene: «Ingen butikk uten fornøyde leverandører»
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.