JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

EU vil at bussjåfører skal kjøre tolv dager i strekk: – Spikeren i kista for sikkerheten

Forslaget kan få fire av fem turbussjåfører til å slutte. Fagbevegelsen ber EU snu.
Forslaget fra Europakommisjonen vil føre til mer utslitte sjåfører, viser en undersøkelse den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen har foretatt blant 1300 turbussjåfører.

Forslaget fra Europakommisjonen vil føre til mer utslitte sjåfører, viser en undersøkelse den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen har foretatt blant 1300 turbussjåfører.

Illustrasjonsbilde: Roy Ervin Solstad

roy@lomedia.no

I dag finnes det felles kjøre- og hviletidsbestemmelser for både lastebil- og bussjåfører i Europa.

Hensikten er å redusere faren for utslitte sjåfører som i seg selv er trafikkfarlig.

Nå har Europakommisjonen kommet med et forslag som vil føre til mer kjøring og mindre pauser for turbussjåførene.

Dobler antall døgn

Forslaget innebærer at turbussjåførene skal kunne kjøre opptil tolv dager i strekk, uten en eneste hviledag.

Det foreslås også at 45-minutterspausene sjåførene har krav på etter 4,5 timers kjøring, skal kunne deles opp i tre eller flere kortere pauser.

I dag har sjåførene krav på minst 45 timer sammenhengende hvile etter seks døgn. Forslaget fra EU-kommisjonen dobler antall døgn før man skal få tatt en lengre pause.

Les mer: – Brussel ødelegger turbuss-bransjen, mener bussjåfør Joakim Hagen

Slakter forslaget

Forslaget blir ikke godt mottatt av sjåførene selv. Det viser en undersøkelse den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen, ETF, har gjennomført blant nesten 1400 turbussjåfører i Norge og EU.

Der kommer det fram at dersom forslaget om tolv sammenhengende arbeidsdager blir innført, vil fire av fem sjåfører vurdere å slutte i yrket.

Enda flere mener det vil føre til utslitte sjåfører, mens nesten tre av fire sjåfører mener det vil føre til dårligere helse for sjåførene.

Å dele opp 45-minutterspausene får også slakt av sjåførene selv.

Hele 85 prosent av dem mener det vil føre til mer utslitte sjåfører og sju av ti svarer at det vil føre til at de ikke engang vil få tid til å gå på toalettet.

Mye lest: Her kjører Trond på Norges mest rasfarlige vei

ETF ber EU snu

Det kommer på toppen av tidligere undersøkelser som avdekker at to av tre turbussjåfører allerede rapporterer at de jevnlig sitter utslitte bak rattet på jobb.

«Passasjertransport på vei sliter allerede med manko på sjåfører, og arbeidsstokken blir bare eldre og eldre, uten at noen står klare til å ta over på grunn av en uattraktiv arbeidssituasjon», skriver ETF i en pressemelding.

«Dette forslaget om å revidere kjøre- og hviletidsbestemmelsene kan være den siste spikeren i kista for sikkerheten og passasjertransporten på veien. ETF oppfordrer derfor EU-kommisjonen til å revurdere forslaget sitt, og prioritere sikkerheten til både passasjerer og sjåfører.»

BETENKT: Forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen.

BETENKT: Forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen.

Håvard Sæbø

Fremmer kritikk via ETF

Undersøkelsen ble foretatt i begynnelsen av 2023, og i Fellesforbundet som blant annet organiserer bussjåfører, kommer ikke svarene fra sjåførene overraskende.

Forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen forteller at forbundet er svært kritisk til forslaget fra EU-kommisjonen, og at kritikk er blitt fremmet gjennom ETF.

– Jeg oppfatter at vi og ETF er helt på linje i argumentasjonen om at forslaget vil bidra til svekket trafikksikkerhet og dårligere arbeidsforhold for sjåførene, sier forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen.

Pål Arve har kjørt turbuss i snart 40 år: – Useriøse aktører ler av norske gebyrer

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse