JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
UTSLITTE SJÅFØRER: En ny undersøkelse viser at hver tiende lastebilsjåfør på europeiske veier har sovnet bak rattet tre eller flere ganger bare de siste tolv månedene, og at flere tusen mennesker blir drept hvert eneste år i ulykker med lastebiler og busser.

UTSLITTE SJÅFØRER: En ny undersøkelse viser at hver tiende lastebilsjåfør på europeiske veier har sovnet bak rattet tre eller flere ganger bare de siste tolv månedene, og at flere tusen mennesker blir drept hvert eneste år i ulykker med lastebiler og busser.

Colourbox

Europeisk rapport avslører:

Nesten hver tredje lastebilsjåfør har sovnet bak rattet det siste året

En ny rapport viser at mer enn hver fjerde buss- og lastebilsjåfør har vært i nestenkollisjoner fordi de har vært helt utmattet bak rattet. Bransjen er skremt, men ikke overrasket over tallene.



03.06.2021
09:09
03.06.2021 14:15

roy@lomedia.no

Det er Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen som har gjennomført undersøkelsen blant nesten 2900 buss- og lastebilsjåfører over hele Europa. Mange har pekt på at fatigue (utmattelse eller konstant slitenhet på norsk), er et stort problem i transportbransjen, og i dag legger ETF fram tall som viser hvordan situasjonen er på europeiske veier.

Tør ikke melde fra

Her er de viktigste funnene:

• To av tre sjåfører rapporterer at de jevnlig er slitne og trøtte når de kjører.

• 24 prosent av bussjåførene innrømmer at de har sovnet bak rattet minst en gang de siste tolv månedene. 13 prosent av dem har sovnet tre eller flere ganger.

• 30 prosent av lastebilsjåførene har sovnet bak rattet minst en gang det siste året. Ti prosent av dem har sovnet tre eller flere ganger.

• 27 prosent sier de har vært i nesten-ulykker fordi de har vært utslitte på jobb.

• Rapporten viser at sjåførene er redde for å melde fra om at de er utmattet, fordi de frykter at det vil få konsekvenser for jobben deres.

(Bussjåførene som er spurt, omfatter ikke sjåfører som kjører i lokaltrafikk og i byer)

Må jobbe i pausene

I lovverket som regulerer transporten i Europa er det klare regler for kjøre- og hviletid. Dette for å sikre at sjåførene får den hvilen de skal ha, slik at de ikke blir utmattet. Rapporten viser imidlertid at også hvilepausene blir benyttet til å jobbe, enten det dreier seg om å losse- og laste gods, eller hjelpe passasjerer, planlegge ruter og annet. Dette arbeidet blir sjåførene ofte instruert til å registrere som pause.

Blant lastebilsjåførene er det vanlig at sjåførene må finne seg et sted hvor de kan få tatt seg en hvil når de er slitne, men rapporten forteller at både stramt tidsskjema og mangel på steder langs veien til å kunne ta disse hvilepausene, gjør det vanskelig å få jevnlig hvile.

Bussjåførene har det langt verre. Der gjør tidtabeller og passasjerer det umulig å ta pauser når sjåføren er sliten.

Mye lest: 52 underbetalte sjåfører krever millioner i erstatning fra tidligere arbeidsgiver. Nå er selskapet tilbake i Norge under nytt navn

Mange drept og skadet

Rapporten viser også til tall fra EU Care Database over veiulykker i Europa. I 2016 ble over 4000 mennesker drept i ulykker der lastebiler var involvert, mens nesten 600 personer omkom i bussulykker. Tallene fra Norge viser foreløpig bare til antall drepte og skadde sjåfører eller passasjerer på busser og lastebiler, men siden årstusenskiftet har rundt 5000 av dem blitt skadet eller drept i ulykker med busser eller lastebiler. Det viser Statens Vegvesens egen statistikkbank.

Bedre i seriøse bedrifter

Konsekvensen av å være utmattet som sjåfør, er at man får dårligere kontroll på rattet, reaksjonstiden forlenges, oppmerksomheten blir dårligere, og man får nedsatt evne til å oppfatte farlige situasjoner.

Ifølge ETF-rapporten er problemet at reglene for godstransporten på vei har blitt stadig mer deregulert. Dette skyldes stadig større etterspørsel etter billig, fleksibel og rask transport, noe som har satt enda større press på sjåførene.

Rapporten viser også at det er samsvar mellom utmattede sjåfører og bedrifter som ikke har god dokumentasjon på arbeidstiden til sjåførene, mens problemet er mindre med utmattelse blant sjåførene i selskaper som er nøye med å dokumentere kjøre- og hviletid.

Les også: Regjeringen vil slå hardere ned på ulovlig transport i Norge. Slik reagerer Fellesforbundet

Skremt, men ikke overrasket

Leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, sier det som framkommer i rapporten ikke er overraskende.

– Det er skremmende at så mange sjåfører sovner bak rattet fordi de er utslitt og må jobbe i pausene sine, men det er dessverre ikke overraskende lesning for oss i forbundet. Den bekrefter bare det vi har kjent til i lang tid om transport både i Norge og resten av Europa. Sjåførene blir satt under press fra mange hold, og de betaler prisen for billigst mulig transport. Resultatet er fare for helse og trafikksikkerhet, påpeker han.

(Saken fortsetter under bildet)

BETALER PRISEN: - Rapporten om utslitte sjåfører er skremmende, men ikke overraskende, sier leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum. Han mener det er sjåførene som for svi for kravet om stadig billigere transporttjenester.

BETALER PRISEN: - Rapporten om utslitte sjåfører er skremmende, men ikke overraskende, sier leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum. Han mener det er sjåførene som for svi for kravet om stadig billigere transporttjenester.

Tormod Ytrehus

Han mener det er på høy tid å stoppe kappløpet mot bunnen i transportbransjen.

– Dette viser et arbeidsliv vi ikke kan være bekjent av, men det er et felleseuropeisk problem som må løses på europeisk nivå. Samtidig må vi styrke krimenheten i Statens Vegvesen og øke antall kontroller her hjemme. Vi må også tydeliggjøre transportkjøpernes og arbeidsgivernes ansvar bedre enn i dag, og vi må jobbe politisk både i Norge og Europa for å bygge flere hvileplasser for sjåførene, slik at de kan få den hvilen de har krav på og trenger. Rapporten viser dessverre at presset på sjåførene bare øker. Situasjonen har gått fra vondt til verre, sier Jørn Eggum.

Mye delt: Lastebilsjåfør Håvard (70): – Utviklingen er skremmende

Får alvorlige konsekvenser

Også på arbeidsgiversiden vekker rapporten bekymring, selv om administrerende direktør Geir A. Mo i Norsk Lastebileier-Forbund (NLF), ikke kjenner til om det er gjort tilsvarende undersøkelser i Norge med like alvorlige funn.

– Jeg kjenner heller ikke til om denne rapporten har innhentet svar fra norske sjåfører. Det er derfor vanskelig å vite om dette er overførbart til norske forhold, men uoppmerksomhet i trafikken er ifølge Statens vegvesen en medvirkende årsak til så mye som en av tre dødsulykker i trafikken. Dette knyttes i stor grad til mobilbruk og andre distraksjoner, men det er åpenbart at en sjåfør som er så trøtt at de opplever å sovne bak rattet i aller høyeste grad er uoppmerksom, understreker han.

(Saken fortsetter under bildet)

ÅRSAK TIL ULYKKER: - Ifølge Statens Vegvesen er uoppmerksomme sjåfører årsak til en av tre dødsulykker på veiene. En sjåfør som sovner bak rattet er i aller høyeste grad uoppmerksom,sier administrende direkter i Norsk Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo.

ÅRSAK TIL ULYKKER: - Ifølge Statens Vegvesen er uoppmerksomme sjåfører årsak til en av tre dødsulykker på veiene. En sjåfør som sovner bak rattet er i aller høyeste grad uoppmerksom,sier administrende direkter i Norsk Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo.

Roy Ervin Solstad

Flere kontroller og døgnhvileplasser

Mo forteller at NLF jobber kontinuerlig for å bedre trafikksikkerheten, både for egne medlemmer og andre i trafikken.

– Veien er arbeidsplassen for de ansatte i våre medlemsbedrifter, og arbeidet for økt trafikksikkerhet er en kjerneoppgave for NLF. En viktig del av dette arbeidet er å sikre etterlevelse av kjøre- og hviletidsreglene, som i stor grad handler om å sikre opplagte sjåfører, sier han.

I det arbeidet ligger det også å jobbe politisk for å øke antall døgnhvileplasser for yrkessjåførene.

– Det er selvsagt helt essensielt for at sjåførene skal settes i stand til å overholde kjøre- og hviletidsreglene. Videre har vi også tatt til orde for mer effektiv kontroll og sanksjonering av regelbrudd. Vi tilbyr også våre medlemmer en rekke verktøy som de kan bruke for å enkelt avdekke, følge opp og håndtere brudd på både arbeids- og kjøre- og hviletid. Tallene bekrefter uansett at NLFs innsats er et viktig bidrag til trafikksikkerhet, sier Geir A. Mo i NLF.

ETF-rapporten

• Utført av wmp consult for Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen

• 2861 buss- og lastebilsjåfører har svart på undersøkelsen.

• Bussjåførene som er spurt, omfatter ikke sjåfører som kjører i lokaltrafikk og i byer.

• To av tre sjåfører er jevnlig trøtte og slitne når de kjører.

• 27 prosent av sjåførene har vært i nesten-kollisjoner fordi de har vært utslitt på jobb.

• Hver fjerde bussjåfør og tre av ti lastebilsjåfører har sovnet bak rattet det siste året.

• Omtrent ti prosent har sovnet bak rattet tre eller flere ganger i samme periode.

• Rapporten viser at sjåførene er redde for å melde fra om at de er utmattet, fordi de frykter at det vil få konsekvenser for jobben deres.

(kilde: ETF)

03.06.2021
09:09
03.06.2021 14:15



Mest lest

GROV VOLD: En fengselsbetjent i Skien fengsel er alvorlig skadet etter at en innsatt gikk til angrep med kokende olje.

GROV VOLD: En fengselsbetjent i Skien fengsel er alvorlig skadet etter at en innsatt gikk til angrep med kokende olje.

Ole Palmstrøm

Innsatt helte kokende olje over fengselsbetjent

– Når vannmagasinene er på et visst nivå for årstiden må vi begrense eksporten, røper statsråd Terje Aasland.

– Når vannmagasinene er på et visst nivå for årstiden må vi begrense eksporten, røper statsråd Terje Aasland.

Jan Erik Østlie

Her er regjeringens forslag til å løse strømkrisa

BEKYMRET: Hovedtillitsvalgt Marc Gayorfar i Folkehelseinstittutet er redd kuttene i de ekstra bevilgningen til koronarelatert arbeid vil ramme de ansatte.

BEKYMRET: Hovedtillitsvalgt Marc Gayorfar i Folkehelseinstittutet er redd kuttene i de ekstra bevilgningen til koronarelatert arbeid vil ramme de ansatte.

Ole Palmstrøm

Ansatte raser over FHI-kutt: – Dette er takken fra Norge, liksom

Debatt

Nå må du Jonas og flere av de andre på Stortinget våkne og vise handling, skriver Merethe Solberg.

Nå må du Jonas og flere av de andre på Stortinget våkne og vise handling, skriver Merethe Solberg.

Erlend Angelo

«Når Støre går ut med at strømprisene kan bli enda dyrere, da klarer jeg ikke å sitte i ro»

KRITISK: – De små deltidsstillingene er bortkastet tid. Jeg vil heller tilby en høyere stillingsprosent, sier Cecilie Fjelde, tidligere butikksjef i Zara.

KRITISK: – De små deltidsstillingene er bortkastet tid. Jeg vil heller tilby en høyere stillingsprosent, sier Cecilie Fjelde, tidligere butikksjef i Zara.

Espen Sand

Zara tilbyr kontrakter på seks timer i uka: – Bare tull, sier tidligere butikksjef

Terje Aasland bekrefter at regjeringen vurderer å legge fram forslag på fire tiltak for å dempe strømkrisen. 

Terje Aasland bekrefter at regjeringen vurderer å legge fram forslag på fire tiltak for å dempe strømkrisen. 

Martin Guttormsen Slørdal

Dette er de fire strømtiltakene regjeringen vurderer nå

Jan-Erik Østlie

LO-lederen advarer mot lettvinte strøm-løsninger

– Illegal rusmisbruk vil ikke forsvinne uansett hvor hardt vi straffer det. Det ser vi i land med strenge straffer, sier sosionomen, sier sosionom Tore Mangseth.

– Illegal rusmisbruk vil ikke forsvinne uansett hvor hardt vi straffer det. Det ser vi i land med strenge straffer, sier sosionomen, sier sosionom Tore Mangseth.

CRYSTALWEED cannabis/Unslpash

– Vi har ført en krig mot narkotiske stoffer i 50 år. Nå må vi senke terskelen for å snakke om rus

Regjeringen må styre unna lettvinte løsninger for å få bukt med de høye strømprisene, mener Trygve Svensson.

Regjeringen må styre unna lettvinte løsninger for å få bukt med de høye strømprisene, mener Trygve Svensson.

Jan-Erik Østlie

– Folk bør være 1000 ganger mer bekymret for Putin enn for Acer

STRØMSTØTTE-INNSPILL: Fagfolk fra både regjering, LO og NHO skal nå komme med innspill på strømstøtte til bedriftene. LO-leder Peggy Hessen Følsvik er klar med LO sine krav.

STRØMSTØTTE-INNSPILL: Fagfolk fra både regjering, LO og NHO skal nå komme med innspill på strømstøtte til bedriftene. LO-leder Peggy Hessen Følsvik er klar med LO sine krav.

Jan-Erik Østlie

Her er LOs fire krav til bedrifter som skal få strømstøtte

Bjørn Viggo Arellano Navarro gikk til slutt opp ti lønnstrinn, men det skjedde ikke uten kamp.

Bjørn Viggo Arellano Navarro gikk til slutt opp ti lønnstrinn, men det skjedde ikke uten kamp.

Bjørn A. Grimstad

Bjørn Viggo gikk til slutt opp ti lønnstrinn, men det skjedde ikke uten kamp

Kommentar

Bedrifter og husholdninger trenger strømhjelp fra statens side, skriver Kjell Werner.

Bedrifter og husholdninger trenger strømhjelp fra statens side, skriver Kjell Werner.

Brian Cliff Olguin

«Strømstøtten må ikke bli så omfattende at vi alle straffes med et rentesjokk»

Tre medlemmer i Skolenes Landsforbund ved Olsvik skole i Bergen ha vært i streik siden 8. juni. Nå får de følge av mange kolleger som slutter seg til streiken ved skolestart.  Her er Joakim Haugen og Cathrine Govenius på streikevakt.

Tre medlemmer i Skolenes Landsforbund ved Olsvik skole i Bergen ha vært i streik siden 8. juni. Nå får de følge av mange kolleger som slutter seg til streiken ved skolestart.  Her er Joakim Haugen og Cathrine Govenius på streikevakt.

Privat

Lærerstreiken trappes opp fra neste uke

SAS-pilot Erling Mareno Gabrielsen var blant de 900 pilotene som streiket.

SAS-pilot Erling Mareno Gabrielsen var blant de 900 pilotene som streiket.

Nina Hanssen

Dersom SAS-pilotene vender tommelen ned i helga, kan det bli ny storstreik

SAS

SAS

Tormod Ytrehus

Det blir ikke ny SAS-streik. Flygerne har godkjent den nye tariffavtalen

Lufthansa

Lønnsfest for bakkeansatte i Lufthansa: Enkelte får nesten 60.000 kroner mer i året

Martin Guttormsen Slørdal

Gerd-Liv Valla kritiserer regjeringen: – Strøm er ikke en vare. Det har den dessverre blitt

Regjeringen har presentert en «kraftfull satsning på havvind» for å øke kraftproduksjonen i Norge. Fra venstre: Næringsminister Jan Christian Vestre (Ap), finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp), statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) og olje- og energiminister Terje Aasland (Ap). 

Regjeringen har presentert en «kraftfull satsning på havvind» for å øke kraftproduksjonen i Norge. Fra venstre: Næringsminister Jan Christian Vestre (Ap), finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp), statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) og olje- og energiminister Terje Aasland (Ap). 

Lise Åserud / NTB

Professor om strømstøtte til bedrifter: – Staten skal ikke være en trygdekasse for næringslivet

Kommentar

Håvard Sæbø

«Velgere har grunn til å være skuffet. Strømsjokket har ført til politisk kortslutning»

Bård Hoksrud og Frp vil hasteinnkalle Stortinget for å instruere regjeringen i strømpolitikken.

Bård Hoksrud og Frp vil hasteinnkalle Stortinget for å instruere regjeringen i strømpolitikken.

Jan-Erik Østlie

Frp, Rødt og SV vil hasteinnkalle Stortinget i strømsaken


Flere saker