JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Lønnsoppgjøret 2020

Lastebilsjåfører får ny lønn: Timelønna øker med 6,30 kroner

I dag kunne rundt 1.000 lastebilsjåfører i Norge vært i streik, men to timer på overtid ble det enighet i meklingen.


28.10.2020
07:26
28.10.2020 10:47

roy@lomedia.no

Fellesforbundet og Yrkestrafikkforbundet brøt forhandlingene om ny tariffavtale med NHO Logistikk og Transport og Norges Lastebileier-Forbund for noen uker siden. Arbeidstakerorganisasjonene mente tilbudet ville føre til at lastebilsjåførenes lønnsutvikling ville forverres ytterligere sammenlignet med industrien.

I meklingen ble derimot resultatet noe helt annet. Det til tross for at man i år holder seg innenfor den malen som det er tradisjon for at den konkurranseutsatte industrien setter når de starter sine forhandlinger som de første i hvert tariffoppgjør.

I år ble den ramma på 1,7 prosent, men likevel får lastebilsjåførene 6,30 kroner ekstra i timen totalt fra 1. oktober i år. To av disse kronene gis som tillegg med tilbakebetaling fra 1. april.

I forkant av oppgjøret: – Lønna til lastebilsjåførene er tragisk dårlig

Skulle gjerne hatt mer

Før meklingen, som ble avsluttet omtrent to timer etter fristen ved midnatt, natt til onsdag, lå minstelønna for lastebilsjåførene på kroner 175,95 per time. Fra 1. oktober blir den altså 182,25 kroner timen. Det gir et lønnshopp på nesten 3,6 prosent på minstelønna.

Faktisk kan det for en del ansatte i bransjen komme enda et lønnstillegg.

– Vi har også fått en styrking av bestemmelsen om lokale forhandlinger. I bedrifter som går godt, skal de ansatte ha sin andel av verdiene de skaper, understreker Adamsrød.

Likevel skulle Adamsrød gjerne hatt enda mer.

– Sammenlignet med utviklingen i gjennomsnittlig industriarbeiderlønn så har vi tapt 4,71 kroner timen siden 2018. Vi klarte ikke å få gjort noe med den differansen i år, men med dette oppgjøret blir i hvert fall ikke avstanden større, påpeker han.

Spekter-oppgjøret: Lite penger i lønnsoppgjøret for jernbaneansatte. Så mye øker lønna

Langtransportøkning

De drøye seks kronene ekstra i timen, får også langtransportsjåførene på de timene de jobber, det vil si kjøring og lossing og lasting. I tillegg får langtransportsjåførene 43 prosent av den timelønna resten av døgnet de ikke jobber (men er på tur). Det er to prosentpoeng lavere enn tidligere, men siden timelønna har økt såpass mye, vil timelønna for den «uproduktive» tiden likevel ligge omtrent en 50-øring høyere enn før.

– Det som er veldig bra med dette, er at vi har fått inn et prinsipp om at langtransportsjåførene skal ha den samme lønnsøkninga som de andre får på minstelønnssatsene. Da slipper vi å diskutere den biten i framtidige oppgjør, sier Adamsrød.

Lønnsøkningen betyr at langtransportsjåførene vil ligge på eller over den allmenngjorte timelønna i bransjen dersom de jobber opp til elleve timer i døgnet.

– Jobber de mer enn det, må de bli flinkere til å skrive overtid, hvis ikke havner de under den allmenngjorte lønna, sier Adamsrød.

Den nye timelønna til langtransportsjåførene blir heretter 115,41 kroner for de aktive timene, og omtrent 49,63 kroner timen når de ikke jobber.

– Ingen i bransjen er fornøyd med den modellen, så vi håper å få gjort noe med det i utvalgsarbeid fram mot neste hovedoppgjør i 2022, sier han.

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

Setter ned utvalg

Det ble også enighet om økning i matpengene og at bedrifter ikke kan forskjellsbehandle ansatte når det gjelder forskuttering av sykelønn. I tillegg er partene enige om at man må se på en større revisjon av tariffavtalen fram mot 2022.

– Vi skal sette ned et utvalg som skal se på avlønningssystemet for langtransportsjåfører. Dagens modell gir i visse tilfeller for lav lønn i forhold til den allmenngjorte satsen. Sånn kan vi ikke ha det. Vi opplever at også arbeidsgiver ser dette problemet, sier Adamsrød.

Det samme gjelder kompetanseutviklingen i godsbransjen.

– Teknologiutviklingen kommer raskt i denne bransjen. Derfor er det svært viktig at det satses på de ansattes kompetanse. Dette skal vi også samarbeide med arbeidsgiver om gjennom et utvalgsarbeid, sier han.

Flere stiller spørsmål ved samarbeid: De lavest lønte i staten kommer dårligst ut to år på rad. Det provoserer de tillitsvalgte

Maksimal uttelling

Totalt sto rundt 1.000 lastebilsjåførerklare til å streike fra klokka seks onsdag morgen, men det blir det ingenting av. Adamsrød er fornøyd med at man har klart å få et brukbart resultat i en situasjon med en koronakrise som også påvirker godsbransjen.

– Gjennom forhandlingene har vi fått gjennomslag for økt lønn og utvikling av avtalen. Dette var nok maksimalt av det vi kunne klare å få til. Vi skulle gjerne hatt mer, men dette gir en rettferdig fordeling av lønnsøkningene. Særlig vil dette løfte de lavtlønte, men lønnsøkningen kommer selvfølgelig alle arbeidstakerne på de to overenskomstene til gode, påpeker han.

Det er nemlig to likelydende tariffavtaler innen godstransporten på veiene. En for bedrifter organisert i Norges Lastebileier-Forbund og en for bedrifter organisert i NHO Logistikk og Transport. Disse forhandles det om samtidig.

Streiken fortsetter: På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

Til å leve med

Administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport, Are Kjensli, sier til Magasinet for fagorganiserte at han opplevde at meklingen var krevende, men konstruktiv.

– Vi fant til slutt en løsning som vi begge kunne leve med. Vi er vel passe fornøyd og passe misfornøyd, og sånn skal det vel være, sier han.

For Kjensli var det første gangen han deltok i tariffoppgjøret i godsbransjen, og han ser også fram til utvalgsarbeidet som skal gjøres fram mot 2022.

– Det kan være en fordel å se på problemstillinger i rolige omgivelser uten å ha streikefaren hengende over oss når vi diskuterer. Jeg har forstått at modellen for avlønning av langtransportsjåførene har vært et tema tidligere, og nå får vi se om vi kan løse det på sikt, sier Kjensli.

Oversikt: Her er resultatene i lønnsoppgjøret så langt

Dyrt oppgjør

Geir A. Mo, administrende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, er fornøyd med resultatet.

– Det ble et dyrt oppgjør, som nok kan være krevende i enkelte segmenter, men i sum er vi innenfor frontfangets rammer, noe som var viktig for arbeidsgiversiden, sier han.

Et enstemmig forhandlingsutvalg i Fellesforbundet anbefaler resultatet som nå sendes ut på uravstemning med frist 12. november.

28.10.2020
07:26
28.10.2020 10:47



Mest lest

– Jeg har gått i tre-fire år nå og vært nesten syk fordi jeg har vært usikker på hvordan det skulle bli med AFP. Jeg har tenkt så mye på det, forteller regnskapsfører Rita Kolstad. Hun hadde hele tida et håp om AFP-ordningen skulle endres. Det skjedde ikke.

– Jeg har gått i tre-fire år nå og vært nesten syk fordi jeg har vært usikker på hvordan det skulle bli med AFP. Jeg har tenkt så mye på det, forteller regnskapsfører Rita Kolstad. Hun hadde hele tida et håp om AFP-ordningen skulle endres. Det skjedde ikke.

Yngvil Mortensen

Samboerpar gikk på millionsmell: – Dette er så bittert

Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.

Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.

Colourbox

Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler

LØFTER JERN:  Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.

LØFTER JERN: Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.

Morten Hansen

Her går nesten alle ansatte av med tidligpensjon

Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (t.v.) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (t.h.) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I midten går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.

Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (t.v.) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (t.h.) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I midten går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.

Hanna Skotheim

Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på fraværet

Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.

Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.

Jan-Erik Østlie

Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå

Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.

Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Lene og Vegard gikk opp 120.000 i lønn – med hjelp fra sjefen

Grethe Nygaard

Ektemannens lønn irriterer Hanne: – Jeg fortjener like mye

LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.

LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.

Terje Pedersen / NTB

Ny pensjonsalder: Dette har LO gått med på

Kommentar

Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.

Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.

Anna Granqvist

Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet

FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.

FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.

Jan-Erik Østlie

– Sju partier har kastet hele det arbeidende folk under bussen

Anja G. Hvale er mye på farta. Grenland brann og redning skal nemlig levere tjenester til Porsgrunn, Bamble, Drangedal, Kragerø og Skien kommune.

Anja G. Hvale er mye på farta. Grenland brann og redning skal nemlig levere tjenester til Porsgrunn, Bamble, Drangedal, Kragerø og Skien kommune.

Hanna Skotheim

Anja ser mer enn brannrisiko når hun drar hjem til folk

Jørn Eggum og Knut Sunde ved oppstarten på lønnsoppgjøret

Jørn Eggum og Knut Sunde ved oppstarten på lønnsoppgjøret

Håvard Sæbø

Nå starter oppgjøret som avgjør lønna di. Dette er hovedkravet

LIVSNERVE: Posten i Ukraina leverer brev, trygd og pensjonser til befolkningen. Men postbud Ndija Sapun må gå med skuddsikker vest, og føler  seg aldri trygg i Kherson - rett ved frontlinjen i krigen.

LIVSNERVE: Posten i Ukraina leverer brev, trygd og pensjonser til befolkningen. Men postbud Ndija Sapun må gå med skuddsikker vest, og føler seg aldri trygg i Kherson - rett ved frontlinjen i krigen.

Ole Dag Kvamme

Nadija går postruta med skuddsikker vest

Debatt

LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.

LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.

Jan-Erik Østlie

LO-ledelsen er «klin forbanna», men det er vanskelig å ta seriøst

Alf Ragnar Olsen

Postbud flytter fra rotter og minus 28 – men frykter noe av lagfølelsen kan gå tapt

LØNN: NTL-tillitsvalgt Ingvild Vaggen Malvik opplever at statsansatte søker på jobber som de egentlig ikke har tenkt å ta, for å bruke jobbtilbudet til å jekke opp egen lønn.

LØNN: NTL-tillitsvalgt Ingvild Vaggen Malvik opplever at statsansatte søker på jobber som de egentlig ikke har tenkt å ta, for å bruke jobbtilbudet til å jekke opp egen lønn.

Brian Cliff Olguin

NTL-tillitsvalgt: Statsansatte søker andre jobber for å jekke opp lønna

Kvinner i alderen fra 25 år til 30 år tjener i gjennomsnitt 96 prosent av sine mannlige kolleger. Men kvinnelige arbeidstakere over 60 år må nøye seg med 86 prosent.

Kvinner i alderen fra 25 år til 30 år tjener i gjennomsnitt 96 prosent av sine mannlige kolleger. Men kvinnelige arbeidstakere over 60 år må nøye seg med 86 prosent.

Colourbox

Lønnsgapet mellom kvinner og menn er størst i disse aldersgruppene

Bensinstasjonansatte Mikael Hedman tjener dårligere enn de som jobber i butikk. Det han og kollegaene er urettferdig.

Bensinstasjonansatte Mikael Hedman tjener dårligere enn de som jobber i butikk. Det han og kollegaene er urettferdig.

Brian Cliff Olguin

Ansatte på bensinstasjon tjener dårligere enn i butikk: – Urettferdig

Forhandlingsleder Knut Sunde (t.v.) i Norsk Industri vil ha muligheten til å gi individuell lønn til enkelte arbeidere.

Forhandlingsleder Knut Sunde (t.v.) i Norsk Industri vil ha muligheten til å gi individuell lønn til enkelte arbeidere.

Håvard Sæbø

Industrien vil gi noen arbeidere høyere lønn uten begrunnelse

Debatt

Myten som nå skapes er at 30.000 kroner er en god tilleggspensjon for sliterne, skriver Jorge Alex Dahl.

Myten som nå skapes er at 30.000 kroner er en god tilleggspensjon for sliterne, skriver Jorge Alex Dahl.

Håvard Sæbø

Sliterordningen er en bløff


Flere saker