Bussjåførene får ny lønn
Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne
Bussjåfører i begge leire håper at arbeidsgiverne skjønner at sjåførene ikke vil godta flere svake lønnsoppgjør.
Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.
Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus
eline@lomedia.no
– Det var på hengende håret at det ikke ble streik på nytt, så dette må være et veldig sterkt signal til arbeidsgiverne.
Det sier bussjåfør og klubbleder i Fellesforbundet i Tide Buss i Bergen, Ørjan Takle.
Selv tvilte han seg fram til et ja, og ble dermed blant de 50,44 prosentene som sikret at det ikke ble ny busstreik i årets tariffoppgjør.
Bakgrunn: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn
Nesten 83 prosent av sjåførene, det vil si i underkant av 10.000 medlemmer, har avgitt stemme. Av dem sa 50,44 prosent ja til resultatet, mens 49,56 prosent sa nei, og mente at man måtte gå til ny streik for å få et enda bedre tilbud.
Tape økonomisk
Takle er nokså overbevist om at sjåførene ville tapt økonomisk på å gå ut i ny streik.
– Men ville det være verdt det? Det som er sikkert er at en streik gir oss oppmerksomhet. Folk lytter, og vi har fått en enorm støtte for vår situasjon, sier Takle.
Likevel endte han med å legge en «ja»-seddel i stemmeurna.
– Det gjelder å se totalen. Vi må nok ha litt tålmodighet. Når vi stiller til nytt oppgjør om 1,5 år, står vi sterkere enn før årets streik. Da vil vi jo se hva som har skjedd og om arbeidsgiverne har nærmet seg kravene våre. Har de ikke det, er det fort gjort at det blir ny streik, sier Takle.
I forkant av uravstemninga: Magnus (20) er bussjåfør. Han håper på ny streik
(Saken fortsetter under bildet)
JA: Bussjåfør Ørjan Takle i Bergen tvilte seg fram til et ja i avstemningen, som endte med at det med knappest mulig margin ikke ble ny busstreik.
Håvard Sæbø
Ville streiket helhjertet
Stemmetallene i de fire forbundene som er omfattet av bussavtalen, varierte. I de to LO-forbundene Fagforbundet og Fellesforbundet var det nei-flertall, mens i Jernbaneforbundet (LO) og Yrkestrafikkforbundet (YS) var det ja-flertall.
Under 100 stemmer skilte nei fra ja.
Ørjan Takle sier at han uansett var innstilt på å følge resultatet. Hadde det blitt et flertall for ny streik, ville han brettet opp ermene og tatt fram streikevesten.
– Da ville jeg gått helhjertet inn i det, sier Takle.
Bussjåførene vant folkets støtte: – På 13 år har vi mistet 40.000 i årslønn. Det ser vi på som et tyveri
Må sprenge ramma
Fellesforbundet-kollega Øyvind Selnes, sjåfør i Vy Buss på Slemmestad, tilhørte det knappe mindretallet som stemte nei. Han mener årets lønnsoppgjør er historien om en tapt mulighet for bussjåførene.
– Forrige oppgjør var ekstremt dårlig for oss. Heller ikke denne gangen ville arbeidsgiverne strekke seg ut over rammene. Skal vi noen gang komme nærmere snittet for industriarbeidere, slik målet er, må vi gå ut over ramma for frontfaget, sier Selnes.
Han håper det ørlille flertallet er et signal arbeidsgiverne merker seg.
– Men jeg er ikke trygg. Jeg frykter at de bare fortsetter som før.
Mye lest: Bussjåfør Geir Håvard og kollegene er på jobb 55 timer i uka – men får kun betalt for drøyt 35
(Saken fortsetter under bildet)
STEMTE NEI: Hvordan skal vi noen gang nærme oss industriarbeiderlønn uten å få mer enn rammene fra frontfaget, spør bussjåfør Øyvind Selnes. Han stemte nei til årets oppgjør, men endte i mindretall.
Tormod Ytrehus
Streik ville krevd mer
Selv om Selnes stemte nei, mener han det burde vært et solid nei-flertall dersom en skulle fått en vellykket, ny streik.
– Et kraftig nei ville vært et kjempesignal. Et knapt nei ville vært mindre gunstig. Likevel håper jeg at arbeidsgiverne ser ut fra resultatet at noe er i gjære.
Bakgrunn: Bussjåførene har mindre å rutte med enn for fem år siden
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.