JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Uravstemning hos bussjåførene

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Nesten 10.000 bussjåfører stemte i uravstemningen. Nei-siden manglet kun 80 til 100 stemmer for gjenåpne busstreiken.



23.10.2020
11:58
23.10.2020 14:51

roy@lomedia.no

Det var den 20. september flere tusen bussjåfører gikk ut i streik etter at meklingen om ny bussbransjeavtale ikke førte fram.

Fellesforbundet, Fagforbundet Jernbaneforbundet og Yrkestrafikkforbundet mente at tilbudet fra de to arbeidsgiverorganisasjonene NHO Transport og Spekter ikke var godt nok.

Noen dager senere ble streiken trappet opp, og da den ble avblåst etter enighet i mekling den 1. oktober var rundt 8300 bussjåfører i streik.

Etter uravstemninga: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

50,44 prosent ja

Meklingsresultatet (se faktaboks nederst i saken) ble sendt ut på uravstemning i alle de fire forbundene, og fredag 23. oktober klokka 12 ble resultatet meddelt Riksmekleren og arbeidsgiverne.

Den viser at nesten 83 prosent av sjåførene, det vil si i underkant av 10.000 medlemmer har avgitt stemme. Av dem sa 50,44 prosent ja til resultatet, mens 49,56 prosent sa nei, og mente at man måtte gå til ny streik for å få et enda bedre tilbud.

– Det betyr at mellom 80 og 100 stemmer skilte ja- og nei-siden, sier forhandlingsleder for Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen til Magasinet for fagorganiserte.

I forkant av uravstemninga: Magnus (20) er bussjåfør. Han håper på ny streik

To ja og to nei

I både Fagforbundet og Fellesforbundet var det nei-flertall. I Fagforbundet mente mer enn tre av fire av resultatet var så dårlig at en ny streik var ønskelig, mens i Fellesforbundet sa 57,4 prosent nei og 41,6 prosent ja.

På ja-siden viser tallene at i Norsk Jernbaneforbund sa nesten 58 prosent ja, og drøyt 39 prosent nei. I tillegg var det tre prosent med blanke stemmer. I YTF er ja-flertallet på nesten 60 prosent.

(Saken fortsetter under bildet)

KRAFTIG SIGNAL: - Det er veldig mange bussjåfører som er skeptiske til dette resultatet, og det må arbeidsgiversiden ta på alvor, sier Dag-Einar Sivertsen, forhandlingsleder for bussbransjeavtalen i Fellesforbundet.

KRAFTIG SIGNAL: - Det er veldig mange bussjåfører som er skeptiske til dette resultatet, og det må arbeidsgiversiden ta på alvor, sier Dag-Einar Sivertsen, forhandlingsleder for bussbransjeavtalen i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Kraftig signal

Den knappe seieren til ja-siden, må imidlertid ikke bli en hvilepute for NHO og Spekter, mener forhandlingsleder Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet.

– Dette er et kraftig signal til arbeidsgiversiden om at det må gjøres et skikkelig utvalgsarbeid framover for å styrke bussbransjeavtalen. Det er veldig mange bussjåfører som er skeptiske til dette resultatet, og det må arbeidsgiversiden ta på alvor, sier han.

Bussjåførene vant folkets støtte: – På 13 år har vi mistet 40.000 i årslønn. Det ser vi på som et tyveri

Forstår skuffelsen

Sivertsen har forståelse for at mange medlemmer er skuffet over resultatet.

– Det er mange som synes meklingsresultatet var for dårlig, men nå har medlemmene fått sagt sitt, og den kampviljen og engasjementet må vi bruke når vi skal inn i utvalgsarbeidet for å bedre forholdene i bransjen. Målet om at vi lønnsmessig skal mer på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, ligger fast, understreker han.

Bakgrunn: Bussjåførene har mindre å rutte med enn for fem år siden

(Saken fortsetter under bildet)

LØNNSHOPP ELLER STREIK: - Enigheten om et lønnsnivå på linje med gjennomsnittlig industriarbeider på komme på plass i neste oppgjør. Hvis ikke blir 2022 storstreikens år, sier Stein Gulbrandsen i Fagforbundet.

LØNNSHOPP ELLER STREIK: - Enigheten om et lønnsnivå på linje med gjennomsnittlig industriarbeider på komme på plass i neste oppgjør. Hvis ikke blir 2022 storstreikens år, sier Stein Gulbrandsen i Fagforbundet.

Jan-Erik Østlie

Må nærmere industrilønn

Stein Guldbrandsen i Fagforbundet er like klar.

– Dette er et soleklart signal til arbeidsgiver. Partsarbeidet må gi konkrete resultater i forhold til uttakstid med sikkerhetssjekk og overtidsbetaling for forsinkelser på inntil 10 minutter. Enigheten om et lønnsnivå på linje med gjennomsnittlig industriarbeider på komme på plass i neste oppgjør. Hvis ikke blir 2022 storstreikens år, poengterer Guldbrandsen.

Leder i Norsk Jernbaneforbund, Jane B. Sæthre, sier det ikke er tvil om at det er misnøye med lønns- og arbeidsvilkårene blant bussjåførene. Hun er likevel glad for at det ble ja-flertall.

– Men det er et ja med et stort "men". Det er en utfordring at bussjåførene er delt på midten i synet på resultatet fra meklingen, men vi må bare jobbe jevnt og trutt for å sikre det sjåførene har krav på, sier Sæthre.

Mye lest: Bussjåfør Geir Håvard og kollegene er på jobb 55 timer i uka – men får kun betalt for drøyt 35

(Saken fortsetter under bildet)

UTFORDRENDE: - Det er en stor utfordring at bussjåførene er så delt i synet på resultatet, sier leder i Jernbaneforbundet, Jane B. Sæthre.

UTFORDRENDE: - Det er en stor utfordring at bussjåførene er så delt i synet på resultatet, sier leder i Jernbaneforbundet, Jane B. Sæthre.

Morten Hansen

Hun understreker at sjåførene både vant streiken og passasjerenes støtte. Det mener hun er et tydelig signal til arbeidsgiver.

– Vi har en stor gruppe arbeidsfolk som er svært misfornøyde. Det er også en god posjon mistillit til arbeidsgiver. Skal dette endres må det bevises med handling, sier Sæthre.

Kampen fortsetter

Forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes varsler videre kamp i kommende oppgjør.

– Når flertallet ble så knapt til et oppgjør som er langt bedre enn de fleste andre har fått i 2020, så viser det at mange bussjåfører føler en stor frustrasjon over sin arbeidssituasjon, sier Klungnes.

Han sier arbeidsgiverne nå må følge opp sine lovnader.

– Bransjen har en stor utfordring med å sikre rekrutteringen av fremtidens bussjåfører, dersom folk ikke opplever at de har en lønn å leve av og en arbeidsdag og leve med. YTF retter nå blikket mot 2022. Kampen for bedre lønn og arbeidsvilkår for bussjåførene fortsetter da, avslutter Klungnes.

Marit er begge deler: – Vi er alle like viktige, anten vi er sjukepleiarar eller bussjåførar

Glad for ja-flertall

Jon H. Stordrange, administrerende direktør i NHO Transport er glad for at oppgjøret nå er endelig godkjent og at ny konflikt unngås.

– Dermed kan passasjerene stole på at bussene kjører som vanlig til jobb, skole og fritidsaktiviteter. Seks av 10 kollektivreiser i Norge er med buss, sier Stordrange.

Resultatet i bussoppgjøret

• Meklingsresultatet ga to kroner ekstra i timen fra 1. april og ytterligere kroner 3,50 per time fra 1. oktober i år.

• Fra samme dato ville de med fagbrev få ytterligere en krone ekstra per time.
• Det ble også avtalt en lønnsøkning på kroner 2,50 per time fra 1. april 2021. Dette skal komme i tillegg til resultatet i mellomoppgjøret.


• For mekanikere, hjelpearbeidere og renholdere økes minstelønna med kr. 8,50 per time fra 1. oktober.


• Fra samme dato økes minstelønnssatsen for turbilsjåfører med kr. 13,50 per time. Turbilsjåfører med fagbrev for enda en krone til i timen.


• Det er også enighet om å sette ned utvalg som skal se på utfordringene i bransjen og en videre utvikling av bussbransjeavtalen.


• Det ble ikke enighet om endringer i arbeidstid og skiftordninger, eller hvor mye tid bussjåførene skal ha av minimumstid til å foreta sikkerhetssjekk på bussene.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
23.10.2020
11:58
23.10.2020 14:51



Mest lest

FRYKTER FOR FRAMTIDA: Arbeidsgiveren ISS har anket saken, og reglene er slik at Grethe Beck har rett til å stå i jobb fram til ankesaken kommer opp – antakelig først en gang på nyåret. – Men jeg er blitt skeptisk, og spør meg alltid: «Hva kommer nå?»

FRYKTER FOR FRAMTIDA: Arbeidsgiveren ISS har anket saken, og reglene er slik at Grethe Beck har rett til å stå i jobb fram til ankesaken kommer opp – antakelig først en gang på nyåret. – Men jeg er blitt skeptisk, og spør meg alltid: «Hva kommer nå?»

Tri Nguyen Dinh

Renholder Grethe har Tourettes og ble sagt opp av ISS: – De ville ha meg ut fra dag én

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

Morten Hansen

Renholder Ellinor og kollegene fikk kutt i nattillegget: – Det er alltid hos oss det skal spares

– Så lenge jeg har lov til å jobbe og gjør det, er jeg arbeidstaker. Jeg er uføretrygdet også, men jeg er ikke bare det, sier Vibeke Heiberg Knagenhjelm.

– Så lenge jeg har lov til å jobbe og gjør det, er jeg arbeidstaker. Jeg er uføretrygdet også, men jeg er ikke bare det, sier Vibeke Heiberg Knagenhjelm.

Leni Aurora Brækhus

Uføre Vibeke ville melde seg inn i Fagforbundet. Det fikk hun ikke lov til

TELLEKANTER: Veileder Thomas Hall stortrives i jobben, men er enig med dem som sier at Nav lider under for mye mål- og resultatstyring.

TELLEKANTER: Veileder Thomas Hall stortrives i jobben, men er enig med dem som sier at Nav lider under for mye mål- og resultatstyring.

Anders Hauge-Eltvik

Nav-ansatte Thomas (43): – Jeg følger opp rundt 155 brukere. Det er for mye

Sjansene for langtidsledighet er større i industrien enn i andre bransjer som er direkte rammet av koronatiltakene, tror forsker.

Sjansene for langtidsledighet er større i industrien enn i andre bransjer som er direkte rammet av koronatiltakene, tror forsker.

Håvard Sæbø

Dette er bransjene som vil slite hardt etter koronaen

KUTTER BEMANNING: Tom Svarva, Joar Haug og Lena Ellingsen er bekymret for sikkerhet og miljøarbeid på høysikkerhet.

KUTTER BEMANNING: Tom Svarva, Joar Haug og Lena Ellingsen er bekymret for sikkerhet og miljøarbeid på høysikkerhet.

Eirik Dahl Viggen

Kutter bemanningen i høyrisikofengsel: De ansatte frykter for liv og helse

IKKE PÅ GREEN DEAL-LISTA: Et EU-forslag kan gjøre det mindre attraktivt å investere i vannkraft

IKKE PÅ GREEN DEAL-LISTA: Et EU-forslag kan gjøre det mindre attraktivt å investere i vannkraft

Colourbox.com

Vannkraft er ikke bærekraftig, mener EU. Det kan norske vannkraftverk få svi for

FULL STØTTE: Sjåføren satt seg ned og beveget bussen i to til tre sekunder før samtalen med support ble avsluttet. Vy mente dette ga grunnlag for avskjed. Retten avviser både avskjed og oppsigelse.

FULL STØTTE: Sjåføren satt seg ned og beveget bussen i to til tre sekunder før samtalen med support ble avsluttet. Vy mente dette ga grunnlag for avskjed. Retten avviser både avskjed og oppsigelse.

Werner Juvik

Bussjåfør fikk sparken etter mobilbruk, men vant i retten. Vy får flengende kritikk

Paul Olai-Olssen og Espen Utne Landgraff kjenner de lagerpregede landskapene rundt Oslo bedre enn de fleste etter hvert.

Paul Olai-Olssen og Espen Utne Landgraff kjenner de lagerpregede landskapene rundt Oslo bedre enn de fleste etter hvert.

Håvard Sæbø

Paul og Espen skaffet Foodora tariffavtale. Nå dumper nye selskaper sykkelbud-lønna

Jan Inge Arnø og Rune Martinsen.

Jan Inge Arnø og Rune Martinsen.

Håvard Sæbø

Jan Inge og Rune måtte kjempe for å få yrkesskadeerstatning: – På et punkt var jeg helt i kjelleren

Siv Jensen og Frp har forhandlet med regjeringen om et nytt statsbudsjett. Tirsdag ble de enige.

Siv Jensen og Frp har forhandlet med regjeringen om et nytt statsbudsjett. Tirsdag ble de enige.

Stian Lysberg Solum / NTB

Alkohol, snus, sukker og økt minstepensjon: Her er sakene Frp fikk inn i statsbudsjettet

Trygve Slagsvold Vedum løfter Senterpartiet til historiske høyder

Trygve Slagsvold Vedum løfter Senterpartiet til historiske høyder

Senterpartiet

Ny måling: Senterpartiet er Norges største parti

Helikopterstyrt ved Songesand. Piloten kom uskadd fra hendelsen.

Helikopterstyrt ved Songesand. Piloten kom uskadd fra hendelsen.

Jon Ingemundsen, Stavanger Aftenblad

Her er LOs sju krav for å bedre helikoptersikkerheten

Vekterne i Arbeidsmandsforbundet er nå inne i sin tiende streikeuke. Konflikten med arbeidsgiversida tilspisser seg.

Vekterne i Arbeidsmandsforbundet er nå inne i sin tiende streikeuke. Konflikten med arbeidsgiversida tilspisser seg.

Jan-Erik Østlie

Securitas er ikke interessert i å finne en løsning på streiken, hevder vekterne

Jan-Erik Østlie

Nytt forslag på bordet i vekterstreiken

I januar fikk Nav-dømte Rune Halseth en uforbeholden unnskyldning fra daværende Nav-sjef Sigrun Vågeng. Nå hevder han setteriksadvokaten i Nav-sakene farer med usannheter i høringen om skandalen i Efta-domstolen.

I januar fikk Nav-dømte Rune Halseth en uforbeholden unnskyldning fra daværende Nav-sjef Sigrun Vågeng. Nå hevder han setteriksadvokaten i Nav-sakene farer med usannheter i høringen om skandalen i Efta-domstolen.

Stian Lysberg Solum / NTB

Nav-dømte beskylder setteriksadvokaten for løgn

KOMMUNIKASJONSSJEF: Henrik Glette. (Arkivfoto)

KOMMUNIKASJONSSJEF: Henrik Glette. (Arkivfoto)

Knut Viggen

Statnett vil ikke bruke Wizz Air, men det er ingen boikott

Simen Strømme

Går vekterstreiken mot slutten?

Jan Inge Haga

Flyplassvektere får beholde jobben mens de venter på rettssak

Totalt vil 2468 vektere være i streik fra neste uke.

Totalt vil 2468 vektere være i streik fra neste uke.

Paul S. Amundsen

Natt til tirsdag trappes vekterstreiken nok en gang opp


Flere saker