JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Uravstemning hos bussjåførene

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Nesten 10.000 bussjåfører stemte i uravstemningen. Nei-siden manglet kun 80 til 100 stemmer for gjenåpne busstreiken.



23.10.2020
11:58
23.10.2020 14:51

roy@lomedia.no

Det var den 20. september flere tusen bussjåfører gikk ut i streik etter at meklingen om ny bussbransjeavtale ikke førte fram.

Fellesforbundet, Fagforbundet Jernbaneforbundet og Yrkestrafikkforbundet mente at tilbudet fra de to arbeidsgiverorganisasjonene NHO Transport og Spekter ikke var godt nok.

Noen dager senere ble streiken trappet opp, og da den ble avblåst etter enighet i mekling den 1. oktober var rundt 8300 bussjåfører i streik.

Etter uravstemninga: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

50,44 prosent ja

Meklingsresultatet (se faktaboks nederst i saken) ble sendt ut på uravstemning i alle de fire forbundene, og fredag 23. oktober klokka 12 ble resultatet meddelt Riksmekleren og arbeidsgiverne.

Den viser at nesten 83 prosent av sjåførene, det vil si i underkant av 10.000 medlemmer har avgitt stemme. Av dem sa 50,44 prosent ja til resultatet, mens 49,56 prosent sa nei, og mente at man måtte gå til ny streik for å få et enda bedre tilbud.

– Det betyr at mellom 80 og 100 stemmer skilte ja- og nei-siden, sier forhandlingsleder for Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen til Magasinet for fagorganiserte.

I forkant av uravstemninga: Magnus (20) er bussjåfør. Han håper på ny streik

To ja og to nei

I både Fagforbundet og Fellesforbundet var det nei-flertall. I Fagforbundet mente mer enn tre av fire av resultatet var så dårlig at en ny streik var ønskelig, mens i Fellesforbundet sa 57,4 prosent nei og 41,6 prosent ja.

På ja-siden viser tallene at i Norsk Jernbaneforbund sa nesten 58 prosent ja, og drøyt 39 prosent nei. I tillegg var det tre prosent med blanke stemmer. I YTF er ja-flertallet på nesten 60 prosent.

(Saken fortsetter under bildet)

KRAFTIG SIGNAL: - Det er veldig mange bussjåfører som er skeptiske til dette resultatet, og det må arbeidsgiversiden ta på alvor, sier Dag-Einar Sivertsen, forhandlingsleder for bussbransjeavtalen i Fellesforbundet.

KRAFTIG SIGNAL: - Det er veldig mange bussjåfører som er skeptiske til dette resultatet, og det må arbeidsgiversiden ta på alvor, sier Dag-Einar Sivertsen, forhandlingsleder for bussbransjeavtalen i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Kraftig signal

Den knappe seieren til ja-siden, må imidlertid ikke bli en hvilepute for NHO og Spekter, mener forhandlingsleder Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet.

– Dette er et kraftig signal til arbeidsgiversiden om at det må gjøres et skikkelig utvalgsarbeid framover for å styrke bussbransjeavtalen. Det er veldig mange bussjåfører som er skeptiske til dette resultatet, og det må arbeidsgiversiden ta på alvor, sier han.

Bussjåførene vant folkets støtte: – På 13 år har vi mistet 40.000 i årslønn. Det ser vi på som et tyveri

Forstår skuffelsen

Sivertsen har forståelse for at mange medlemmer er skuffet over resultatet.

– Det er mange som synes meklingsresultatet var for dårlig, men nå har medlemmene fått sagt sitt, og den kampviljen og engasjementet må vi bruke når vi skal inn i utvalgsarbeidet for å bedre forholdene i bransjen. Målet om at vi lønnsmessig skal mer på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, ligger fast, understreker han.

Bakgrunn: Bussjåførene har mindre å rutte med enn for fem år siden

(Saken fortsetter under bildet)

LØNNSHOPP ELLER STREIK: - Enigheten om et lønnsnivå på linje med gjennomsnittlig industriarbeider på komme på plass i neste oppgjør. Hvis ikke blir 2022 storstreikens år, sier Stein Gulbrandsen i Fagforbundet.

LØNNSHOPP ELLER STREIK: - Enigheten om et lønnsnivå på linje med gjennomsnittlig industriarbeider på komme på plass i neste oppgjør. Hvis ikke blir 2022 storstreikens år, sier Stein Gulbrandsen i Fagforbundet.

Jan-Erik Østlie

Må nærmere industrilønn

Stein Guldbrandsen i Fagforbundet er like klar.

– Dette er et soleklart signal til arbeidsgiver. Partsarbeidet må gi konkrete resultater i forhold til uttakstid med sikkerhetssjekk og overtidsbetaling for forsinkelser på inntil 10 minutter. Enigheten om et lønnsnivå på linje med gjennomsnittlig industriarbeider på komme på plass i neste oppgjør. Hvis ikke blir 2022 storstreikens år, poengterer Guldbrandsen.

Leder i Norsk Jernbaneforbund, Jane B. Sæthre, sier det ikke er tvil om at det er misnøye med lønns- og arbeidsvilkårene blant bussjåførene. Hun er likevel glad for at det ble ja-flertall.

– Men det er et ja med et stort "men". Det er en utfordring at bussjåførene er delt på midten i synet på resultatet fra meklingen, men vi må bare jobbe jevnt og trutt for å sikre det sjåførene har krav på, sier Sæthre.

Mye lest: Bussjåfør Geir Håvard og kollegene er på jobb 55 timer i uka – men får kun betalt for drøyt 35

(Saken fortsetter under bildet)

UTFORDRENDE: - Det er en stor utfordring at bussjåførene er så delt i synet på resultatet, sier leder i Jernbaneforbundet, Jane B. Sæthre.

UTFORDRENDE: - Det er en stor utfordring at bussjåførene er så delt i synet på resultatet, sier leder i Jernbaneforbundet, Jane B. Sæthre.

Morten Hansen

Hun understreker at sjåførene både vant streiken og passasjerenes støtte. Det mener hun er et tydelig signal til arbeidsgiver.

– Vi har en stor gruppe arbeidsfolk som er svært misfornøyde. Det er også en god posjon mistillit til arbeidsgiver. Skal dette endres må det bevises med handling, sier Sæthre.

Kampen fortsetter

Forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes varsler videre kamp i kommende oppgjør.

– Når flertallet ble så knapt til et oppgjør som er langt bedre enn de fleste andre har fått i 2020, så viser det at mange bussjåfører føler en stor frustrasjon over sin arbeidssituasjon, sier Klungnes.

Han sier arbeidsgiverne nå må følge opp sine lovnader.

– Bransjen har en stor utfordring med å sikre rekrutteringen av fremtidens bussjåfører, dersom folk ikke opplever at de har en lønn å leve av og en arbeidsdag og leve med. YTF retter nå blikket mot 2022. Kampen for bedre lønn og arbeidsvilkår for bussjåførene fortsetter da, avslutter Klungnes.

Marit er begge deler: – Vi er alle like viktige, anten vi er sjukepleiarar eller bussjåførar

Glad for ja-flertall

Jon H. Stordrange, administrerende direktør i NHO Transport er glad for at oppgjøret nå er endelig godkjent og at ny konflikt unngås.

– Dermed kan passasjerene stole på at bussene kjører som vanlig til jobb, skole og fritidsaktiviteter. Seks av 10 kollektivreiser i Norge er med buss, sier Stordrange.

Resultatet i bussoppgjøret

• Meklingsresultatet ga to kroner ekstra i timen fra 1. april og ytterligere kroner 3,50 per time fra 1. oktober i år.

• Fra samme dato ville de med fagbrev få ytterligere en krone ekstra per time.
• Det ble også avtalt en lønnsøkning på kroner 2,50 per time fra 1. april 2021. Dette skal komme i tillegg til resultatet i mellomoppgjøret.


• For mekanikere, hjelpearbeidere og renholdere økes minstelønna med kr. 8,50 per time fra 1. oktober.


• Fra samme dato økes minstelønnssatsen for turbilsjåfører med kr. 13,50 per time. Turbilsjåfører med fagbrev for enda en krone til i timen.


• Det er også enighet om å sette ned utvalg som skal se på utfordringene i bransjen og en videre utvikling av bussbransjeavtalen.


• Det ble ikke enighet om endringer i arbeidstid og skiftordninger, eller hvor mye tid bussjåførene skal ha av minimumstid til å foreta sikkerhetssjekk på bussene.

23.10.2020
11:58
23.10.2020 14:51



Mest lest

Sammenbrudd i de lokale lønnsforhandlingene utløste gå sakte-aksjon fra klubbleder Christoffer Heggholmen og bilmekanikere, bilpleiere og delelageransatte ved Bertel O. Steens tre personbilverksteder i Bergen.  – Hvis ikke noe endrer seg nå, kan vi ikke jobbe i denne bransjen, sier Heggholmen.

Sammenbrudd i de lokale lønnsforhandlingene utløste gå sakte-aksjon fra klubbleder Christoffer Heggholmen og bilmekanikere, bilpleiere og delelageransatte ved Bertel O. Steens tre personbilverksteder i Bergen. – Hvis ikke noe endrer seg nå, kan vi ikke jobbe i denne bransjen, sier Heggholmen.

Arne Ristesund

Christoffer og kollegaene har gått til et uvanlig skritt for å få høyere lønn

Direktør i Norsk Industri Stein Lier-Hansen mener Norge må innføre regler som pålegger kraftselskapene å begrense krafteksporten når det er lite vann i magasinene.

Direktør i Norsk Industri Stein Lier-Hansen mener Norge må innføre regler som pålegger kraftselskapene å begrense krafteksporten når det er lite vann i magasinene.

Jan-Erik Østlie

Industri-topp: Norge burde sagt nei til de siste utenlandskablene

– Illegal rusmisbruk vil ikke forsvinne uansett hvor hardt vi straffer det. Det ser vi i land med strenge straffer, sier sosionomen, sier sosionom Tore Mangseth.

– Illegal rusmisbruk vil ikke forsvinne uansett hvor hardt vi straffer det. Det ser vi i land med strenge straffer, sier sosionomen, sier sosionom Tore Mangseth.

CRYSTALWEED cannabis/Unslpash

– Vi har ført en krig mot narkotiske stoffer i 50 år. Nå må vi senke terskelen for å snakke om rus

Kommentar

Selv ikke oljepengene kan dekke over at vi nå er på vei inn i en helt ny økonomisk tid, en tid der de fleste av oss vil få dårligere råd, skriver Stein Sneve.

Selv ikke oljepengene kan dekke over at vi nå er på vei inn i en helt ny økonomisk tid, en tid der de fleste av oss vil få dårligere råd, skriver Stein Sneve.

Brian Cliff Olguin

«Årets lønnsoppgjør var det beste på mange år. Nå er det snudd på hodet»

STRØMSTØTTE-INNSPILL: Fagfolk fra både regjering, LO og NHO skal nå komme med innspill på strømstøtte til bedriftene. LO-leder Peggy Hessen Følsvik er klar med LO sine krav.

STRØMSTØTTE-INNSPILL: Fagfolk fra både regjering, LO og NHO skal nå komme med innspill på strømstøtte til bedriftene. LO-leder Peggy Hessen Følsvik er klar med LO sine krav.

Jan-Erik Østlie

Her er LOs fire krav til bedrifter som skal få strømstøtte

BEKYMRET: Ingeborg Kivle, leder for NFF region sør, krever at arbeidet intensiveres med å forebygge psykisk sykdom blant kriminalomsorgens ansatte.

BEKYMRET: Ingeborg Kivle, leder for NFF region sør, krever at arbeidet intensiveres med å forebygge psykisk sykdom blant kriminalomsorgens ansatte.

Ole Palmstrøm

– Å se en kollega bli skadet på denne måten, er voldsomt og påvirker arbeidsmiljøet

Colourbox

Familier taper flere tusen kroner i måneden på prisveksten. Se tallene

Høyre-leder Erna Solberg kan glede seg over bunnsolid borgerlig flertall på Opinions siste partibarometer. Høyre har aldri vært så mye større enn Arbeiderpartiet som nå.

Høyre-leder Erna Solberg kan glede seg over bunnsolid borgerlig flertall på Opinions siste partibarometer. Høyre har aldri vært så mye større enn Arbeiderpartiet som nå.

Jan-Erik Østlie

Nå er Høyre større enn Ap og Sp til sammen

Debatt

LO-leder Peggy Hessen Følsvik og Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik og Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre.

Sissel M. Rasmussen

«Hva gjør LO hvis ikke regjeringen øker strømstøtten?» spør LO-medlem Bjørn

Tre medlemmer i Skolenes Landsforbund ved Olsvik skole i Bergen ha vært i streik siden 8. juni. Nå får de følge av mange kolleger som slutter seg til streiken ved skolestart.  Her er Joakim Haugen og Cathrine Govenius på streikevakt.

Tre medlemmer i Skolenes Landsforbund ved Olsvik skole i Bergen ha vært i streik siden 8. juni. Nå får de følge av mange kolleger som slutter seg til streiken ved skolestart.  Her er Joakim Haugen og Cathrine Govenius på streikevakt.

Privat

Lærerstreiken trappes opp fra neste uke

Bjørn Viggo Arellano Navarro gikk til slutt opp ti lønnstrinn, men det skjedde ikke uten kamp.

Bjørn Viggo Arellano Navarro gikk til slutt opp ti lønnstrinn, men det skjedde ikke uten kamp.

Bjørn A. Grimstad

Bjørn Viggo gikk til slutt opp ti lønnstrinn, men det skjedde ikke uten kamp

MEKLING: For ansatte i prosessindustrien kan det bli streik fra mandag morgen, dersom partene ikke blir enige hos Riksmekleren. Bildet er fra Alcoa Mosjøen, der er ingen tatt ut i første streikeuttak,

MEKLING: For ansatte i prosessindustrien kan det bli streik fra mandag morgen, dersom partene ikke blir enige hos Riksmekleren. Bildet er fra Alcoa Mosjøen, der er ingen tatt ut i første streikeuttak,

Arkivbilde: Petter Pettersen

Over 1.400 industriarbeidere gjør seg klar til å gå ut i streik

Vi merker konsekvensene av kutt i tiltaksplasser, forteller Steinar Halvorsen.

Vi merker konsekvensene av kutt i tiltaksplasser, forteller Steinar Halvorsen.

Simen Aker Grimsrud

Arbeidsledigheten er rekordlav, men Nav-tillitsvalgt Steinar vil ha mer penger til å få folk ut i arbeid

Siden 1994 har Nav ved behandlingen av saker om stønader til enslige forsørgere ment at disse stønadene faller utenfor trygdeforordningen.

Siden 1994 har Nav ved behandlingen av saker om stønader til enslige forsørgere ment at disse stønadene faller utenfor trygdeforordningen.

Hanna Skotheim

Nav praktiserer nok en trygderegel feil, fastslår domstol

SAS

SAS

Tormod Ytrehus

Det blir ikke ny SAS-streik. Flygerne har godkjent den nye tariffavtalen

Matvareprisen skyter i været.

Matvareprisen skyter i været.

Heiko Junge / NTB

Sjokktall: Aldri før har prisene på matvarer økt raskere enn nå

Kari Nessa Nordtun, til daglig ordfører i Stavanger, skal lede utvalget som skal meisle ut Aps nye energipolitikk.

Kari Nessa Nordtun, til daglig ordfører i Stavanger, skal lede utvalget som skal meisle ut Aps nye energipolitikk.

Jan Kåre Ness / NTB

Lederen i Aps energiutvalg vil utjevne strømprisene mellom nord og sør

Debatt

Norge bruker 50 ganger mer på strømstøtte enn på strømsparing. Da skyver Norge problemene foran seg, skriver Truls Gulowsen.

Norge bruker 50 ganger mer på strømstøtte enn på strømsparing. Da skyver Norge problemene foran seg, skriver Truls Gulowsen.

Leif Martin Kirknes

«Et alvorlig problem at det går 50 ganger mer til strømstøtte enn tiltak som får ned forbruket»

I dag er Stine butikkansvarlig i Kommunikasjon Voss og selger mobiltelefoner og annen elektronikk. Kundemøter er helt uproblematisk.

I dag er Stine butikkansvarlig i Kommunikasjon Voss og selger mobiltelefoner og annen elektronikk. Kundemøter er helt uproblematisk.

Ingerid Jordal

Å stå opp om morgenen for å gå på jobb, føltes til tider umulig for Stine. Så fikk hun hjelp

NY KRAFT: – Først og fremst må Norge få fortgang på utbygginga av ny, fornybar kraft. Og vi må få fart på energieffektivisering, sier forbundsleder Jan Olav Andersen.

NY KRAFT: – Først og fremst må Norge få fortgang på utbygginga av ny, fornybar kraft. Og vi må få fart på energieffektivisering, sier forbundsleder Jan Olav Andersen.

Knut Viggen

Klima må gå foran strømpriskrise, mener EL og IT-lederen. Her er hans beskjed til politikerne


Flere saker