KAN BLI STREIK: – Jeg har ikke tenkt så mye på at det kan bli ny streik ennå, men jeg må kanskje finne fram streikevesten, sier Magnus Bremseth Kvernland.
Håvard Sæbø
Lønnsoppgjøret 2020
Uravstemning i bussoppgjøret: Magnus (20) håper på nei, men tror det blir ja
Lønnsnivået gjør det vanskelig å rekruttere bussjåfører, mener Magnus Bremseth Kvernland (20). Den yngste kollegaen hans er dobbelt så gammel som han selv.
roy@lomedia.no
Bransjen selv anslår at det trengs 1000 nye bussjåfører hvert eneste år, men da trønderen Magnus Bremseth Kvernland tok yrkessjåførutdanning på videregående, var han den eneste som ønsket å kjøre buss.
20-åringen tok fagbrev som bussjåfør tidligere i høst, og han er blitt ambassadør for yrkessjåførfaget.
Når han møter ungdommer, har han mange gode argumenter for at de bør velge seg en karriere som bussjåfør. Et lønnsnivå som har tapt seg mot andre grupper gjør det imidlertid vanskelig å overtale folk.
Derfor har han stemt nei til resultatet partene meklet seg fram til 1.oktober, etter 11 dager med streik.
Siste: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret
Lønn etter ansvar
– Vi skulle hatt en helt annen lønn med det ansvaret vi har, sier Bremseth Kvernland.
Å bli lovet under ti kroner timen totalt for både 2020 og 2021, mener han er altfor dårlig.
– Vi burde fått det vi har blitt lovet siden 2007, og det var jo det som lå i det opprinnelige kravet fra Fellesforbundet, påpeker han.
Selv om lønnsspørsmålet har fått mye oppmerksomhet, minner han om at arbeidstakerne hadde flere krav som ikke ble innfridd.
– Vi fikk verken gjort noe med tiden til å foreta sikkerhetssjekk av bussene, arbeidstider eller deltskiftsordningen, sier han.
Bussjåførene vant folkets støtte: – Da er det jo bare arbeidsgiverne igjen
Kolleger sier nei
Både på jobben hos Schaus Buss i Vestby og blant andre kolleger i Oslo og Omegn Bussarbeiderforening, opplever Bremseth Kvernland at det er et flertall for å stemme nei til resultatet.
Det vil i tilfelle bety ny busstreik nesten en måned etter at bussjåførene gikk tilbake til arbeidet 1. oktober.
– De yngre jeg kjenner i bransjen har hintet om at de vil stemme nei, og mange av de eldre har sagt at de stemmer nei på grunn av framtida til oss som er unge. Mange i vår forening ønsker egentlig ingen ny streik, men tror det må til for å få det bedre, forteller han.
Bakgrunn: Bussjåførene har mindre å rutte med enn for fem år siden
Har ikke råd å streike
Misnøyen går også på at man ikke avviste meklingsresultatet og fortsatte streiken som allerede var i gang. Han tror ikke at en ny streik vil få bussjåførene til å virke for storforlangende.
– Det kan jo bli litt tøffere å dra i gang en ny streik, men det virker som vi har folkets støtte, påpeker han.
Om det blir en ny streik, er han imidlertid veldig usikker på.
– Jeg håper det blir nei til resultatet og ny streik, men magefølelsen sier at det blir et ja-flertall. Jeg tror det er en del som sliter økonomisk på grunn av lite kjøring. De har nok lyst til å stemme nei, men har ikke råd. Det er mange som har tapt mye økonomisk som ikke har råd til en ny streik, sier han.
Debatt: En mer sikker og rettferdig arbeidshverdag for bussjåførene, nå!
Mer buss i utdanninga
Bremseth Kvernland håper et ordentlig lønnsløft vil hjelpe til med rekrutteringen. Selv om det betyr at man må ut i en ny streik.
– Streiken har ikke gjort det vanskeligere å rekruttere. Lønna har økt, og det er bra for rekrutteringa, fastholder han.
Det må imidlertid gjøres noe også i skoleverket.
– Vi kan ikke tvinge folk til å bli bussjåfører, men i lærebøkene handler nesten alt om lastebil, og rådgivere og lærere kan mer om lastebil enn buss. Skal vi få opp rekrutteringa må vi begynne der, understreker han.
Undersøkelse: Åtte av ti nordmenn støtter de streikende bussjåførene
Kjedelig med korona
Behovet for å få nye sjåfører er stort. Det vises også på arbeidsplassen til Magnus.
– Det var en sjåfør som var fire år eldre enn meg, men han sluttet. Den nest yngste nå er 39 år, smiler han.
Drømmen ville nok vært å få ungdommene til å være like lettrekruttert som det han selv var.
– Det er veldig sosialt når kundene og passasjerene kommer inn foran, så det sosiale var grunnen til at jeg valgte buss og ikke lastebil, sier han.
Koronakrisen med stengt framdør har derfor vært en nedtur for 20-åringen.
– Nå sitte jeg jo bare foran der og kjøre buss uten å ha den samme kontakten med passasjerene som tidligere, sier han.
Fram med streikevesten
Går det som han håper, blir det uansett dårlig med passasjerkontakt om bord på bussene fra neste uke. Da blir det ny busstreik.
Den unge bussjåføren innrømmer at det kan være lurt å forberede seg på det alternativet.
– Jeg har ikke tenkt så mye på at det kan bli ny streik ennå, men jeg må kanskje finne fram streikevesten, smiler Magnus Bremseth Kvernland.
Fakta
Navn: Magnus Bremseth Kvernland
Alder: 20
Yrke: Bussjåfør
Arbeidsgiver: Schaus Buss, avdeling Vestby
Fakta
Navn: Magnus Bremseth Kvernland
Alder: 20
Yrke: Bussjåfør
Arbeidsgiver: Schaus Buss, avdeling Vestby
Mest lest
Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.
Colourbox
Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler
– Ikke LOs jobb å støtte en forverring av arbeidstakernes kår. Det provoserer meg skikkelig, sier Jan Lange.
Jan-Erik Østlie
Vil stanse ny pensjon: – Forkastelig at LO stiller seg bak et sånt forslag
Grete Refslund Helleren (f.v.), Elise Randen og Celin Stordahl synes lønnsløftet er fortjent. Det kompenserer for mye ansvar og press på jobb, mener de.
Simen Aker Grimsrud
Her får ansatte lønnshopp på 100.000 kroner
– Jeg har gått i tre-fire år nå og vært nesten syk fordi jeg har vært usikker på hvordan det skulle bli med AFP. Jeg har tenkt så mye på det, forteller regnskapsfører Rita Kolstad. Hun hadde hele tida et håp om AFP-ordningen skulle endres. Det skjedde ikke.
Yngvil Mortensen
Samboerne Rita og Morten mister tilleggspensjonen AFP: – Dette er så bittert
LØFTER JERN: Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.
Morten Hansen
Her går nesten alle av med tidligpensjon: – Kroppen blir utslitt
Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.
Jan-Erik Østlie
Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå
Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (i midten) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (bakerst) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I front går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.
Hanna Skotheim
Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på sykefraværet
Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Slik gikk Lene og Vegard opp til sammen 120.000 kroner i lønn
– Universitetet må tenke på hva studentene sitter igjen med og hvilken samfunnsnytte kunnskapen har. Hver person som ikke blir skadet, lemlestet eller dør på jobb er en stor gevinst i seg selv, sier Helge Rushfeldt.
Privat
Helge frykter liv vil gå tapt om faget han underviser i blir lagt ned
LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.
Terje Pedersen / NTB
LO sier ikke ja til pensjonsalder på 70 år. Dette har de gått med på
Grethe Nygaard
Ektemannens lønn irriterer Hanne: – Jeg fortjener like mye
Erlend Angelo
Hva betyr pensjonsforliket for deg? Her får du detaljene
Kommentar
Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.
Anna Granqvist
Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet
FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.
Jan-Erik Østlie
Pensjonsprotest: – Sju partier har valgt å kaste hele det arbeidende folk under bussen
Purser Bente Arnesen er tillitsvalgt for et klassisk kvinnedominert lavtlønnsyrke: Kabinansatte i luftfarten. Hun mener det må en skikkelig opprydning til i flybransjen for å sikre de ansatte bedre lønn, bedre arbeidstid og bedre medvirkning.
Privat
På jobb i lufta: Trusler, vold og seksuell trakassering
Høyesterett har konkludert med at oljearbeideren ikke får rett til fritak fra nattarbeid. (Illustrasjonsfoto).
NTB
61-åring nektes fritak fra nattarbeid etter hjerteinfarkt
Kommentar
Frp-ledelsen er ikke ferdig med Amundsen-saken. Det som har skjedd vil nå bli tema i partiets organisasjonskomité, skriver Kjell Werner.
Leif Martin Kirknes
Facebook, sprit og Frp er en dårlig miks
Kommentar
Etter flere magre år, krever LO og Peggy Hessen Følsvik reallønnsøkning. Det er ikke sikkert norske bedrifter har råd, mener Ole Erik Almlid og NHO.
Tormod Ytrehus
Fyrverkeri for de rike og nulloppgjør for oss andre
Debatt
LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.
Jan-Erik Østlie
LO-ledelsen er «klin forbanna», men det er vanskelig å ta seriøst
Alf Ragnar Olsen