KAN BLI STREIK: – Jeg har ikke tenkt så mye på at det kan bli ny streik ennå, men jeg må kanskje finne fram streikevesten, sier Magnus Bremseth Kvernland.
Håvard Sæbø
Lønnsoppgjøret 2020
Uravstemning i bussoppgjøret: Magnus (20) håper på nei, men tror det blir ja
Lønnsnivået gjør det vanskelig å rekruttere bussjåfører, mener Magnus Bremseth Kvernland (20). Den yngste kollegaen hans er dobbelt så gammel som han selv.
roy@lomedia.no
Bransjen selv anslår at det trengs 1000 nye bussjåfører hvert eneste år, men da trønderen Magnus Bremseth Kvernland tok yrkessjåførutdanning på videregående, var han den eneste som ønsket å kjøre buss.
20-åringen tok fagbrev som bussjåfør tidligere i høst, og han er blitt ambassadør for yrkessjåførfaget.
Når han møter ungdommer, har han mange gode argumenter for at de bør velge seg en karriere som bussjåfør. Et lønnsnivå som har tapt seg mot andre grupper gjør det imidlertid vanskelig å overtale folk.
Derfor har han stemt nei til resultatet partene meklet seg fram til 1.oktober, etter 11 dager med streik.
Siste: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret
Lønn etter ansvar
– Vi skulle hatt en helt annen lønn med det ansvaret vi har, sier Bremseth Kvernland.
Å bli lovet under ti kroner timen totalt for både 2020 og 2021, mener han er altfor dårlig.
– Vi burde fått det vi har blitt lovet siden 2007, og det var jo det som lå i det opprinnelige kravet fra Fellesforbundet, påpeker han.
Selv om lønnsspørsmålet har fått mye oppmerksomhet, minner han om at arbeidstakerne hadde flere krav som ikke ble innfridd.
– Vi fikk verken gjort noe med tiden til å foreta sikkerhetssjekk av bussene, arbeidstider eller deltskiftsordningen, sier han.
Bussjåførene vant folkets støtte: – Da er det jo bare arbeidsgiverne igjen
Kolleger sier nei
Både på jobben hos Schaus Buss i Vestby og blant andre kolleger i Oslo og Omegn Bussarbeiderforening, opplever Bremseth Kvernland at det er et flertall for å stemme nei til resultatet.
Det vil i tilfelle bety ny busstreik nesten en måned etter at bussjåførene gikk tilbake til arbeidet 1. oktober.
– De yngre jeg kjenner i bransjen har hintet om at de vil stemme nei, og mange av de eldre har sagt at de stemmer nei på grunn av framtida til oss som er unge. Mange i vår forening ønsker egentlig ingen ny streik, men tror det må til for å få det bedre, forteller han.
Bakgrunn: Bussjåførene har mindre å rutte med enn for fem år siden
Har ikke råd å streike
Misnøyen går også på at man ikke avviste meklingsresultatet og fortsatte streiken som allerede var i gang. Han tror ikke at en ny streik vil få bussjåførene til å virke for storforlangende.
– Det kan jo bli litt tøffere å dra i gang en ny streik, men det virker som vi har folkets støtte, påpeker han.
Om det blir en ny streik, er han imidlertid veldig usikker på.
– Jeg håper det blir nei til resultatet og ny streik, men magefølelsen sier at det blir et ja-flertall. Jeg tror det er en del som sliter økonomisk på grunn av lite kjøring. De har nok lyst til å stemme nei, men har ikke råd. Det er mange som har tapt mye økonomisk som ikke har råd til en ny streik, sier han.
Debatt: En mer sikker og rettferdig arbeidshverdag for bussjåførene, nå!
Mer buss i utdanninga
Bremseth Kvernland håper et ordentlig lønnsløft vil hjelpe til med rekrutteringen. Selv om det betyr at man må ut i en ny streik.
– Streiken har ikke gjort det vanskeligere å rekruttere. Lønna har økt, og det er bra for rekrutteringa, fastholder han.
Det må imidlertid gjøres noe også i skoleverket.
– Vi kan ikke tvinge folk til å bli bussjåfører, men i lærebøkene handler nesten alt om lastebil, og rådgivere og lærere kan mer om lastebil enn buss. Skal vi få opp rekrutteringa må vi begynne der, understreker han.
Undersøkelse: Åtte av ti nordmenn støtter de streikende bussjåførene
Kjedelig med korona
Behovet for å få nye sjåfører er stort. Det vises også på arbeidsplassen til Magnus.
– Det var en sjåfør som var fire år eldre enn meg, men han sluttet. Den nest yngste nå er 39 år, smiler han.
Drømmen ville nok vært å få ungdommene til å være like lettrekruttert som det han selv var.
– Det er veldig sosialt når kundene og passasjerene kommer inn foran, så det sosiale var grunnen til at jeg valgte buss og ikke lastebil, sier han.
Koronakrisen med stengt framdør har derfor vært en nedtur for 20-åringen.
– Nå sitte jeg jo bare foran der og kjøre buss uten å ha den samme kontakten med passasjerene som tidligere, sier han.
Fram med streikevesten
Går det som han håper, blir det uansett dårlig med passasjerkontakt om bord på bussene fra neste uke. Da blir det ny busstreik.
Den unge bussjåføren innrømmer at det kan være lurt å forberede seg på det alternativet.
– Jeg har ikke tenkt så mye på at det kan bli ny streik ennå, men jeg må kanskje finne fram streikevesten, smiler Magnus Bremseth Kvernland.
Fakta
Navn: Magnus Bremseth Kvernland
Alder: 20
Yrke: Bussjåfør
Arbeidsgiver: Schaus Buss, avdeling Vestby
Fakta
Navn: Magnus Bremseth Kvernland
Alder: 20
Yrke: Bussjåfør
Arbeidsgiver: Schaus Buss, avdeling Vestby
Mest lest
Heidi Wittrup Djup mener det er oppsiktsvekkende at en barnevernstjeneste fremsetter påstander om en fagperson uten nærmere begrunnelse.
Hanna Skotheim
Lydopptak fra barnevernet rystet Heidi: – Måten de snakker på gir meg frysninger
Søk i ulike yrker nederst i saken.
Rudfjord/Ruter, Angelo, Privat, Rasmussen, Colourbox
Nye tall: Dette er lønna i over 350 yrker
– Jeg er trist. Det er vondt å gå rundt på min arbeidsplass nå, forteller operatør Inger Hilde Bårdsen.
Jan-Erik Østlie
Strømprisen kan koste Inger Hilde og 200 kollegaer jobben: – Har blitt noen søvnløse netter
Michael Ulriksen
Ramona sov med ulv i soveposen. Nå betaler turister over en årslønn for å overnatte her
Det har blitt dyrere å ha gjeld, men økt rente svir mer i lommeboka for noen enn for andre.
Colourbox
Hvilke grupper merker egentlig renta mest? Her er tallene
Bjørn Sigurd Svingen er leder av Fellesforbundets avdeling på Raufoss. Han drar nå i gang politisk streik mot høye strømpriser.
Helge Rønning Birkelund
Nå blir det politisk streik mot høye strømpriser: – Vi må gjøre et eller annet for å bli hørt
Herman Bjørnson Hagen
«Sara» varsla om at skipperen seksuelt trakasserte henne: – Jeg vurderte å hoppe på sjøen
– Løgn og uredelighet er et dårlig utgangspunkt for samarbeid, sier Eystein Garberg (til høyre). – Påstandene får stå for hans regning, svarer Geir Ove Kulseth. Begge er kandidater til ledervervet i EL og IT Forbundet.
Knut Viggen
Bitter lederstrid i LO-forbund: Anklager motstander for løgn og kaller valgmøte «regissert»
Lilly Hystad (74) er pensjonist og alene med boligutgifter. Hun har rustet seg så godt hun kan for enda en runde med prisvekst på mat denne uka.
Martin Næss Kristiansen/Dagsavisen
Lilly (74) tvinges til å handle mindre: – Tar ikke en liten sjokolade engang
Vernepleier Marte Bogstad mener jobber hun og kollegene gjør ikke verdsettes godt nok.
Simen Aker Grimsrud
Marte var en av lønnstaperne i fjor: – Det er åpenbart urettferdig
Nordmenn bruker mindre penger i butikkene. Det kan føre til oppsigelser i varehandelen.
Erlend Angelo
Hver tredje butikk vurderer eller planlegger å nedbemanne
Pizza- og pastarestauranten i Oslo nektar å inngå tariffavtale med Fellesforbundet. No er tilsette klare til å streike for betre lønns- og arbeidsvilkår.
Tormod Ytrehus
Streik kan stenge populær restaurant: – Forsøkte å presse tilsette ut av fagforeining
Kommentar
Oljefondsjef Nicolai Tangen må se i øynene at 2022 ble en finansiell nedtur, skriver Kjell Werner.
Yngvil Mortensen
«Oljefondets tap bør være en tankevekker for nordmenn og våre politikere»
Christian Eriksen og Linda Kjeldaas har vært nødt til å tåle litt kjeft den siste månedene. De forstår at togpassasjerene er frustrerte over fulle tog og innstilte avganger.
Morten Hansen
Konduktørene har hatt en måned med kjeft, stappfulle tog og frustrerte passasjerer
Energikommisjonen foreslår en enorm utbygging av kraft framover. LO-sekretær Are Tomasgard, som også sitter i kommisjonen, ber politikerne få opp farta.
Norge kan mangle enorme mengder strøm i 2030: – Vi er skikkelig på hælene
Lærer og plasstillitsvalgt for Skolenes landsforbund (SL) Svein Olav Farstad (til høyre) og verneombud Stig Rune Myklebust Lothe står i front i kampen til ansatte ved Eide ungdomsskole for å få fjernet tre mobilantenner som står på taket til skolen. De er synlige på bildet i bakgrunnen.
Anders Tøsse
Lærere vurderer å bytte jobb grunnet strålefrykt
Jan-Erik Østlie
Flottere kantine finnes neppe: Freia-sjefen engasjerte Edvard Munch
Sissel M. Rasmussen
LO-lederen advarer topplederne om årets lønnsoppgjør
Håvard Sæbø
Fryktar for fagrørslas framtid: – Redselen er at folk ikkje tør å stille
Kommentar
Stridens kjerne er frontfagsmodellen, men LO og NHO bør ikke ha noe å frykte, skriver Kjell Werner.
Jan-Erik Østlie