KAN BLI STREIK: – Jeg har ikke tenkt så mye på at det kan bli ny streik ennå, men jeg må kanskje finne fram streikevesten, sier Magnus Bremseth Kvernland.
Håvard Sæbø
Lønnsoppgjøret 2020
Uravstemning i bussoppgjøret: Magnus (20) håper på nei, men tror det blir ja
Lønnsnivået gjør det vanskelig å rekruttere bussjåfører, mener Magnus Bremseth Kvernland (20). Den yngste kollegaen hans er dobbelt så gammel som han selv.
roy@lomedia.no
Bransjen selv anslår at det trengs 1000 nye bussjåfører hvert eneste år, men da trønderen Magnus Bremseth Kvernland tok yrkessjåførutdanning på videregående, var han den eneste som ønsket å kjøre buss.
20-åringen tok fagbrev som bussjåfør tidligere i høst, og han er blitt ambassadør for yrkessjåførfaget.
Når han møter ungdommer, har han mange gode argumenter for at de bør velge seg en karriere som bussjåfør. Et lønnsnivå som har tapt seg mot andre grupper gjør det imidlertid vanskelig å overtale folk.
Derfor har han stemt nei til resultatet partene meklet seg fram til 1.oktober, etter 11 dager med streik.
Siste: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret
Lønn etter ansvar
– Vi skulle hatt en helt annen lønn med det ansvaret vi har, sier Bremseth Kvernland.
Å bli lovet under ti kroner timen totalt for både 2020 og 2021, mener han er altfor dårlig.
– Vi burde fått det vi har blitt lovet siden 2007, og det var jo det som lå i det opprinnelige kravet fra Fellesforbundet, påpeker han.
Selv om lønnsspørsmålet har fått mye oppmerksomhet, minner han om at arbeidstakerne hadde flere krav som ikke ble innfridd.
– Vi fikk verken gjort noe med tiden til å foreta sikkerhetssjekk av bussene, arbeidstider eller deltskiftsordningen, sier han.
Bussjåførene vant folkets støtte: – Da er det jo bare arbeidsgiverne igjen
Kolleger sier nei
Både på jobben hos Schaus Buss i Vestby og blant andre kolleger i Oslo og Omegn Bussarbeiderforening, opplever Bremseth Kvernland at det er et flertall for å stemme nei til resultatet.
Det vil i tilfelle bety ny busstreik nesten en måned etter at bussjåførene gikk tilbake til arbeidet 1. oktober.
– De yngre jeg kjenner i bransjen har hintet om at de vil stemme nei, og mange av de eldre har sagt at de stemmer nei på grunn av framtida til oss som er unge. Mange i vår forening ønsker egentlig ingen ny streik, men tror det må til for å få det bedre, forteller han.
Bakgrunn: Bussjåførene har mindre å rutte med enn for fem år siden
Har ikke råd å streike
Misnøyen går også på at man ikke avviste meklingsresultatet og fortsatte streiken som allerede var i gang. Han tror ikke at en ny streik vil få bussjåførene til å virke for storforlangende.
– Det kan jo bli litt tøffere å dra i gang en ny streik, men det virker som vi har folkets støtte, påpeker han.
Om det blir en ny streik, er han imidlertid veldig usikker på.
– Jeg håper det blir nei til resultatet og ny streik, men magefølelsen sier at det blir et ja-flertall. Jeg tror det er en del som sliter økonomisk på grunn av lite kjøring. De har nok lyst til å stemme nei, men har ikke råd. Det er mange som har tapt mye økonomisk som ikke har råd til en ny streik, sier han.
Debatt: En mer sikker og rettferdig arbeidshverdag for bussjåførene, nå!
Mer buss i utdanninga
Bremseth Kvernland håper et ordentlig lønnsløft vil hjelpe til med rekrutteringen. Selv om det betyr at man må ut i en ny streik.
– Streiken har ikke gjort det vanskeligere å rekruttere. Lønna har økt, og det er bra for rekrutteringa, fastholder han.
Det må imidlertid gjøres noe også i skoleverket.
– Vi kan ikke tvinge folk til å bli bussjåfører, men i lærebøkene handler nesten alt om lastebil, og rådgivere og lærere kan mer om lastebil enn buss. Skal vi få opp rekrutteringa må vi begynne der, understreker han.
Undersøkelse: Åtte av ti nordmenn støtter de streikende bussjåførene
Kjedelig med korona
Behovet for å få nye sjåfører er stort. Det vises også på arbeidsplassen til Magnus.
– Det var en sjåfør som var fire år eldre enn meg, men han sluttet. Den nest yngste nå er 39 år, smiler han.
Drømmen ville nok vært å få ungdommene til å være like lettrekruttert som det han selv var.
– Det er veldig sosialt når kundene og passasjerene kommer inn foran, så det sosiale var grunnen til at jeg valgte buss og ikke lastebil, sier han.
Koronakrisen med stengt framdør har derfor vært en nedtur for 20-åringen.
– Nå sitte jeg jo bare foran der og kjøre buss uten å ha den samme kontakten med passasjerene som tidligere, sier han.
Fram med streikevesten
Går det som han håper, blir det uansett dårlig med passasjerkontakt om bord på bussene fra neste uke. Da blir det ny busstreik.
Den unge bussjåføren innrømmer at det kan være lurt å forberede seg på det alternativet.
– Jeg har ikke tenkt så mye på at det kan bli ny streik ennå, men jeg må kanskje finne fram streikevesten, smiler Magnus Bremseth Kvernland.
Fakta
Navn: Magnus Bremseth Kvernland
Alder: 20
Yrke: Bussjåfør
Arbeidsgiver: Schaus Buss, avdeling Vestby
Mest lest
Elisabeth Thoresen som leder AAP-aksjonen, forteller at hun har blitt kontaktet av flere som er rammet i denne saken, som sier de har vært tydelige overfor Nav om at de ikke ønsker at deres informasjon skal være åpent tilgjengelig.
Jan-Erik Østlie
Bekymret for Nav-brukere med hemmelig nummer: – Det er her den store fadesen kan ligge
FANT LØSNINGER SAMMEN: Både Fellesforbundets klubbleder Robert Jacobsen (t.v.) og daglig leder på GAC Norway sin avdeling på Slagentangen, Ståle Stangeby ønsker seg glidende grenser for jobb og permitteringer med rett på dagpenger. Enn så lenge har man valgt i samarbeid å redusere en del av stillingene til 75 prosent.
Roy Ervin Solstad
En halvtime for lenge på jobb kan koste Robert og kollegene dagpengene fra Nav
ERFARING: Med mange år bak symaskinen og en fortsatt god helse, tok Hallgerd Aure like greit en ny jobb som sømoperatør ved Ekornes avdeling Aure.
Privat
Da Hallgerd (66) mista jobben, tok hun grep: – Her er det så mye arbeid som aldri før
Erna Solberg
Leif Martin Kirknes
Erna Solberg ble overkjørt og må kutte fergeprisene. Her svarer hun
LEI: Henning Brøgger Pedersen gikk etterhvert ganske lei av stua si etter å ha blitt permittert.
Brian Cliff Olguin
Henning (28) er sjanseløs på boligmarkedet: – Det vi har i dag er Willochs arv, sier forsker
Skjermdump
Uber-sjåførens desperate melding: – Eg er i ferd med å bli heimlaus for tredje gong sidan mai
HØYE BUNKER: Dokumentbunkene har vokst seg fete i løpet av den tiden saken har pågått. Tor Teigland er klar på at uten FLT og LO på laget hadde han måttet gi opp kampen etter tapet i Trygderetten.
Kai Hovden
Tor fikk avslag på yrkesskadesøknad hos Nav og tapte i Trygderetten – så kom kontrabeskjeden
FRYKTER FOR SIKKERHETEN: «Faste» piloter blir oppsagt, lønningene presses og pilotene må være disponible sju dager i uka. SAS-pilot og første nestleder i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval er bekymret for flysikkerheten etter at det islandske flyselskapet Bluebird Nordic ga 11 fagorganiserte piloter sparken.
Helge Rønning Birkelund
Tillitsvalgt pilot advarer mot skrekk-kontrakter på Island: – Det er kort vei til Norge
Med det yngste barnet hjemme, fikk seksbarnsmoren namsmannen på besøk, med ordre om utkastelse.
Mina B. Ræge/Dagsavisen
Seksbarnsmor «Ivana» (35) ble kastet ut av leiligheten i Oslo
Privat
Ryszard har jobba i Norge i 13 år. No står han utan ei krone i inntekt
HELTIDSKULTUR: Fafo-forsker Leif E. Moland (innfelt) mener det er en umulig løsning å fortsette med den turnusmodellen som er mest utbredt i helse- og omsorgssektoren i dag, med 7-8-timers vakter og jobb hver tredje helg, dersom heltidskultur er målet.
Colourbox.com. Innfelt: fafo.no
13-timersvakter vil gi flere hele stillinger, mener Fafo-forskeren. Se turnusmodellene
KAOS I INNBOKSEN: – Overfloden av informasjon fra ledelsen ved universitetet, fakultetet, instituttet og avdelingen er utfordrende å håndtere, sier Frode Veggeland.
Ole Palmstrøm
Ekstraarbeidet tok nattesøvnen fra Frode: – Jeg var så sliten at jeg ikke visste hvor jeg var
Sylvi Listhaug
Jan-Erik Østlie
Ny måling: Listhaug skremmer vekk flere enn hun lokker til Frp som partileder
Psykologspesialist Casper Meyer Nilsen reagerer på at vold mot ansatte får pågå ved barnevernsinstitusjoner.
Privat
«Trines» psykolog: – Det er skandaløst at alvorlig vold mot en ansatt har fått pågå over lang tid
Debatt
Det skal ikke være de som sitter nederst ved bordet som må gjøre opp, skriver Andreas Tharaldsen.
Ida Bing
«Dugnaden er avlyst», skriver servitør Andreas
Det nytter ikke for Sylvi Listhaug å tråkke olje- og gasspedalen i bånn, mener Magnus Marsdal i Manifest Tankesmie.
Jan-Erik Østlie
– Sylvi Listhaug sender norsk industri rett i fjellveggen, mener Magnus Marsdal
Fagforbundets hovedtillitsvalgte i Sykehjemsetaten i Oslo, Kjartan Goksøyr, mener det er mer enn nok plikter for sykmeldte allerede.
Anna Granqvist
– Jeg har selv deltatt i møter der leder sier til sykmeldte: «du kan vel gjøre noe, du sitter jo her nå»
Nestleder Sylvi Listhaug ligger an til å overta som partileder i Frp.
Tri Nguyen Dinh
Analyse: Lavtlønnede og mannlige velgere forlater Frp
Live Glesne Kjølstad sammen Sorab Abolfathi og andre gode hjelpere under åpningen til Louis Pizza. Foto: Privat
Foto: Privat
Live ville hjelpe sine iranske venner og ga dem jobb. Nå skal hun i retten for tredje gang
HAR STILT KRAV: Hovedtillitsvalgt Margit Wik i Coop Nordland, Ståle Simonsen i Coop Midt-Norge, Ann Kristin Heggdal i Coop Nordvest og Anne Svendsvoll i Coop Sørvest har stilt krav om full ønn under sykdom i lokale forhandlinger, men fått nei. Nå venter de på at HK skal ta sakene videre.
Privat/Lene Svenning