JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
SELGES: Bussvirksomheten til Torghatten har 2200 ansatte og en park på 1500 busser. De leverer i hovedsak tjenester til fylkeskommuner som har satt rutekjøring på anbud. Illustrasjonsfoto.

SELGES: Bussvirksomheten til Torghatten har 2200 ansatte og en park på 1500 busser. De leverer i hovedsak tjenester til fylkeskommuner som har satt rutekjøring på anbud. Illustrasjonsfoto.

Roy Ervin Solstad

Torghatten selger

Oppkjøpsfond overtar en av Norges største bussoperatører: – Dårlig nytt for offentlig kollektivtransport

Norgesbuss, Sørlandsruta, Torghatten buss og Trønderbilene er nå eid av det britiske oppkjøpsfondet CBRE Investment Management.



06.10.2021
09:11
06.10.2021 09:11

ola.tommeras@fagbladet

Selskapene har til sammen 1500 busser i trafikk for det offentlige.

– Dårlig nytt for offentlig kollektivtransport. All erfaring tilsier at oppkjøpsfond har ett mål: profitt, sier leder av Yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet, Stein Guldbrandsen.

Torghatten var et fergeselskap som vokste seg til et gigantisk transportselskap etter blant annet oppkjøp av en rekke bussoperatører. Nå er bussdelen av konsernet solgt til det britiske oppkjøpsfondet CBRE. Med på kjøpet følger Fosen Verkstedservice og TTS Bil og Dekksenter. Det som er tilbake av Torghatten skal rendyrke sjøtransport.

Debatt: «Busselskapene stjeler lønna vår», skriver bussjåfør Ørjan Takle

Var lokalt eid

Torghatten var inntil nylig eid av småaksjonærer, for det meste i Brønnøysund. Inntil forrige vinter. Da startet det hele med det svenske oppkjøpsfondet EQT, som kjøpte Torghatten ASA. Det gjorde flere hundre småaksjonærer på Helgeland til millionærer, meldte NRK.

Med oppkjøpet fikk investorene bak EQT hånd om Norges største transportselskap med 7400 ansatte, fergedrift i nord, sør og vest, en vesentlig del av Norges bussmarked og eierskap i Widerøe. Men bussdelen overlevde altså ikke ut dette året.

Mye lest: Deltidsstillinger kveler rekrutteringen til sjåføryrket, mener Jens Åge (66): – Hvem klarer seg på en 50 prosent stilling?

Konsernsjefen trekker seg

Bussvirksomheten til Torghatten har 2200 ansatte og en park på 1500 busser. De leverer i hovedsak tjenester til fylkeskommuner som har satt rutekjøring på anbud.

– Styret har mottatt henvendelser på Torghattens bussvirksomhet, som har tydeliggjort denne virksomhetens potensial som en selvstendig enhet. Transaksjonen ble initiert på bakgrunn av flere bud, sier konsernsjef Roger Granheim i Torghatten AS i en pressemelding etter salget.

Granheim er imidlertid nå avtroppende konsernsjef. Like før helgen meldte han at han trekker seg fra stillingen. Sjefsstolen skal 1. november overtas av Torghattens direktør for sjøtransport, Stein André Herigstad-Olsen.

Debatt: «Anbud er i ferd med å ødelegge bussnæringen»

Lukrativ investering

CBRE Investment Management anser kollektivtransport i Norge som et godt investeringsobjekt.

– Vi kjøper en ledende bussoperatør med sterk merittliste, sier leder for Private Infrastructure Europa i CBRE Investment Management, Andreas Köttering.

Han påpeker at selskapene til Torghatten-konsernet opererer i et marked som er relativt uavhengig av konjunkturendringer.

– Dette på grunn av det kritiske behovet for offentlig transport, påpeker Köttering.

CBRE Investment Management er verdensledende i forvaltning av penger. Selskapet kontrollerer 129 milliarder dollar. Morselskapet CBRE Group var i 2020 verdens største selskap innen kommersielle eiendomstjenester og investeringer.

Mye delt: Bussjåfør ble bøtelagt for mobilbruk, men nektet å betale. Nå har han vunnet i retten

Anbudsbonanza på 2000-tallet

– Nå må politikerne våkne, ber Fagforbundets Stein Guldbrandsen, som mener at internasjonale oppkjøpsfond på eiersiden vil gi mer sløsing av offentlige penger i anbudsprosesser.

– All erfaring innenfor alle bransjer, tilsier at oppkjøpsfond ikke investerer for å sikre tjenestene, men for å sikre profitt til sine investorer, sier Guldbrandsen.

Boreal og Nobina har allerede oppkjøpsfond som eiere. Når selskapene til Torghatten blir eid av CBRE, vil godt og vel halvparten av all anbudsutsatt bussvirksomhet i Norge være kontrollert av internasjonale oppkjøpsfond. Nesten hundre prosent av all rutebussvirksomhet i Norge har havnet på anbud på 2000-tallet.

Fått med deg denne? Petter kjører buss på heltid, uten fast arbeidstid eller rute: – Det eneste jeg vet er at jeg har fri lørdag og søndag

Transportpenger til utbytte

– Dette er å søle penger på profitt, ekstra byråkrati i fylkene, tap av førerkompetanse og dårlig utnyttelse av bussmateriell, sier Guldbrandsen.

I 2018 tok busselskapene samlet ut et utbytte på 380 millioner kroner, ifølge Fagforbundets gjennomgang. Guldbrandsen tror dette tallet bare øker framover med oppkjøpsfond og internasjonale investorer som eiere.

– Dette kommer fra fylkeskommunale penger beregnet på kollektivtransport, påpeker han.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
06.10.2021
09:11
06.10.2021 09:11



Mest lest

Somieh Gholam Rasool ble sjukmeldt i ti dager med hjernerystelse, sov dårlig, gikk ned flere kilo og får fortsatt behandling for hode- og nakkesmerter.

Somieh Gholam Rasool ble sjukmeldt i ti dager med hjernerystelse, sov dårlig, gikk ned flere kilo og får fortsatt behandling for hode- og nakkesmerter.

Ole Martin Wold

Bussjåfør Somieh ble angrepet på jobb: – Plutselig kjenner jeg et hardt slag i ansiktet

Jonas Gahr Støre og Trygve Slagsvold Vedum.

Jonas Gahr Støre og Trygve Slagsvold Vedum.

Helge Rønning Birkelund

Her er Støre-regjeringens planer for arbeidslivet

Kjørelister som FriFagbevegelse har fått innsyn i, bekrefter at sjåførene har kjørt lange strekk. I timelistene er det utelukkende kjøretiden som er oppført som arbeidstid. Alt annet har vært gratisarbeid.

Kjørelister som FriFagbevegelse har fått innsyn i, bekrefter at sjåførene har kjørt lange strekk. I timelistene er det utelukkende kjøretiden som er oppført som arbeidstid. Alt annet har vært gratisarbeid.

Stein Inge Stølen

Sjåfører kan ha blitt svindlet for over 1000 kroner hver dag

Jan-Erik Østlie

Solberg-regjeringa vil kutte i feriepengar til arbeidslause neste år

MER GRENSEHANDEL: Solberg-regjeringa åpner opp for mer handling i Sverige, er budskapet fra blant andre fagforbundet NNN etter at statsbudsjettet ble lagt fram. (illustrasjonsfoto)

MER GRENSEHANDEL: Solberg-regjeringa åpner opp for mer handling i Sverige, er budskapet fra blant andre fagforbundet NNN etter at statsbudsjettet ble lagt fram. (illustrasjonsfoto)

Martin Guttormsen Slørdal

Statsbudsjettet er en gavepakke til svensk handel og matindustri, mener NNN-lederen

Håvard Sæbø

Slik vil Støre-regjeringa endre Nav

DET HASTER: De er i en akutt situasjon og må ha penger nå. Folk har mistet inntekten sin over natta. Man legger seg ikke akkurat opp en bufferkonto på arbeidsavklaringspenger. De er syke i tillegg. Det er jo derfor de får arbeidsavklaringpenger. Og så havner de i denne ståa, sier Mimir Kristjansson til FriFagbevegelse.

DET HASTER: De er i en akutt situasjon og må ha penger nå. Folk har mistet inntekten sin over natta. Man legger seg ikke akkurat opp en bufferkonto på arbeidsavklaringspenger. De er syke i tillegg. Det er jo derfor de får arbeidsavklaringpenger. Og så havner de i denne ståa, sier Mimir Kristjansson til FriFagbevegelse.

Nadia Frantzen

AAP-mottakerne kan ikke vente flere måneder. De må ha penger nå, mener Mimir Kristjansson

Martin Guttormsen Slørdal

Støre holder løftet om å doble fagforeningsfradraget

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

Tri Nguyen Dinh

Sjøfolket har kjempet i 13 år: Nå blir det norsk lønn i Norge

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Håkon Mosvold Larsen / NTB

Den nye regjeringen er klar – Støre presenterer et ungt og kvinnesterkt lag

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

Emmie Olivia Kristiansen

Folk flest får dårligere råd: Prisene øker mer enn lønna

Terje Pedersen / NTB

Alle AAP-mottakere får beholde stønaden ut året

Alf Ragnar Olsen

LO skuffet over at kutt i offentlig sektor videreføres

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum la onsdag fram regjeringsplattformen de skal styre på.

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum la onsdag fram regjeringsplattformen de skal styre på.

Tri Nguyen Dinh

Dette ønsker Støre-regjeringa å gjøre med arbeidslivet. Se hele oversikten

Javad Parsa / NTB

Slik treffer statsbudsjettet lommeboka

Debatt

Per Flakstad

«Vi trenger en bred debatt om pengebruken i Rødt», skriver Rødt-medlem Erik

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

Leif Martin Kirknes

MDG, Rødt og SV fremmer forslag om stans i tildeling av letelisenser på norsk sokkel

Jan-Erik Østlie

Ny måling: KrF i krise. Nå tviler også egne velgere på partiet

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Tormod Ytrehus

Darbo užmokestis pritraukia darbuotojus migrantus iš Rytų Europos į Norvegiją. Eglei ir Mindaugui buvo svarbesni kiti dalykai

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Brian Cliff Olguin

Hadia Tajik er åpen for innleieforbud i Oslo-området


Flere saker