JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
SELGES: Bussvirksomheten til Torghatten har 2200 ansatte og en park på 1500 busser. De leverer i hovedsak tjenester til fylkeskommuner som har satt rutekjøring på anbud. Illustrasjonsfoto.

SELGES: Bussvirksomheten til Torghatten har 2200 ansatte og en park på 1500 busser. De leverer i hovedsak tjenester til fylkeskommuner som har satt rutekjøring på anbud. Illustrasjonsfoto.

Roy Ervin Solstad

Torghatten selger

Oppkjøpsfond overtar en av Norges største bussoperatører: – Dårlig nytt for offentlig kollektivtransport

Norgesbuss, Sørlandsruta, Torghatten buss og Trønderbilene er nå eid av det britiske oppkjøpsfondet CBRE Investment Management.



06.10.2021
09:11
06.10.2021 09:11

ola.tommeras@fagbladet

Selskapene har til sammen 1500 busser i trafikk for det offentlige.

– Dårlig nytt for offentlig kollektivtransport. All erfaring tilsier at oppkjøpsfond har ett mål: profitt, sier leder av Yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet, Stein Guldbrandsen.

Torghatten var et fergeselskap som vokste seg til et gigantisk transportselskap etter blant annet oppkjøp av en rekke bussoperatører. Nå er bussdelen av konsernet solgt til det britiske oppkjøpsfondet CBRE. Med på kjøpet følger Fosen Verkstedservice og TTS Bil og Dekksenter. Det som er tilbake av Torghatten skal rendyrke sjøtransport.

Debatt: «Busselskapene stjeler lønna vår», skriver bussjåfør Ørjan Takle

Var lokalt eid

Torghatten var inntil nylig eid av småaksjonærer, for det meste i Brønnøysund. Inntil forrige vinter. Da startet det hele med det svenske oppkjøpsfondet EQT, som kjøpte Torghatten ASA. Det gjorde flere hundre småaksjonærer på Helgeland til millionærer, meldte NRK.

Med oppkjøpet fikk investorene bak EQT hånd om Norges største transportselskap med 7400 ansatte, fergedrift i nord, sør og vest, en vesentlig del av Norges bussmarked og eierskap i Widerøe. Men bussdelen overlevde altså ikke ut dette året.

Mye lest: Deltidsstillinger kveler rekrutteringen til sjåføryrket, mener Jens Åge (66): – Hvem klarer seg på en 50 prosent stilling?

Konsernsjefen trekker seg

Bussvirksomheten til Torghatten har 2200 ansatte og en park på 1500 busser. De leverer i hovedsak tjenester til fylkeskommuner som har satt rutekjøring på anbud.

– Styret har mottatt henvendelser på Torghattens bussvirksomhet, som har tydeliggjort denne virksomhetens potensial som en selvstendig enhet. Transaksjonen ble initiert på bakgrunn av flere bud, sier konsernsjef Roger Granheim i Torghatten AS i en pressemelding etter salget.

Granheim er imidlertid nå avtroppende konsernsjef. Like før helgen meldte han at han trekker seg fra stillingen. Sjefsstolen skal 1. november overtas av Torghattens direktør for sjøtransport, Stein André Herigstad-Olsen.

Debatt: «Anbud er i ferd med å ødelegge bussnæringen»

Lukrativ investering

CBRE Investment Management anser kollektivtransport i Norge som et godt investeringsobjekt.

– Vi kjøper en ledende bussoperatør med sterk merittliste, sier leder for Private Infrastructure Europa i CBRE Investment Management, Andreas Köttering.

Han påpeker at selskapene til Torghatten-konsernet opererer i et marked som er relativt uavhengig av konjunkturendringer.

– Dette på grunn av det kritiske behovet for offentlig transport, påpeker Köttering.

CBRE Investment Management er verdensledende i forvaltning av penger. Selskapet kontrollerer 129 milliarder dollar. Morselskapet CBRE Group var i 2020 verdens største selskap innen kommersielle eiendomstjenester og investeringer.

Mye delt: Bussjåfør ble bøtelagt for mobilbruk, men nektet å betale. Nå har han vunnet i retten

Anbudsbonanza på 2000-tallet

– Nå må politikerne våkne, ber Fagforbundets Stein Guldbrandsen, som mener at internasjonale oppkjøpsfond på eiersiden vil gi mer sløsing av offentlige penger i anbudsprosesser.

– All erfaring innenfor alle bransjer, tilsier at oppkjøpsfond ikke investerer for å sikre tjenestene, men for å sikre profitt til sine investorer, sier Guldbrandsen.

Boreal og Nobina har allerede oppkjøpsfond som eiere. Når selskapene til Torghatten blir eid av CBRE, vil godt og vel halvparten av all anbudsutsatt bussvirksomhet i Norge være kontrollert av internasjonale oppkjøpsfond. Nesten hundre prosent av all rutebussvirksomhet i Norge har havnet på anbud på 2000-tallet.

Fått med deg denne? Petter kjører buss på heltid, uten fast arbeidstid eller rute: – Det eneste jeg vet er at jeg har fri lørdag og søndag

Transportpenger til utbytte

– Dette er å søle penger på profitt, ekstra byråkrati i fylkene, tap av førerkompetanse og dårlig utnyttelse av bussmateriell, sier Guldbrandsen.

I 2018 tok busselskapene samlet ut et utbytte på 380 millioner kroner, ifølge Fagforbundets gjennomgang. Guldbrandsen tror dette tallet bare øker framover med oppkjøpsfond og internasjonale investorer som eiere.

– Dette kommer fra fylkeskommunale penger beregnet på kollektivtransport, påpeker han.

06.10.2021
09:11
06.10.2021 09:11



Mest lest

Debatt

Hvis du er kvinne og jobber i handelen eller i et serviceyrke, kan du fort stå igjen som pensjonstaper. Derfor er kampen om AFP også en likestillingskamp, skriver Cecilie Tvetenstrand. (Illustrasjonsfoto)

Hvis du er kvinne og jobber i handelen eller i et serviceyrke, kan du fort stå igjen som pensjonstaper. Derfor er kampen om AFP også en likestillingskamp, skriver Cecilie Tvetenstrand. (Illustrasjonsfoto)

AFP er en urettferdig pensjon. Den er også uforutsigbar

Privat

To timer etter at de kjørte sammen, fikk han beskjed om at kollegaen var død

Kaptein Frank Langø har jobbet i Sølvtrans i 20 år. Neste år går han av med pensjon. Nå er han med på gruppesøksmålet mot rederiet for at han skal få pensjonen han mener han har krav på. Også Maskinistforbundet deltar i søksmålet.

Kaptein Frank Langø har jobbet i Sølvtrans i 20 år. Neste år går han av med pensjon. Nå er han med på gruppesøksmålet mot rederiet for at han skal få pensjonen han mener han har krav på. Også Maskinistforbundet deltar i søksmålet.

Jogvan H. Gardar/privat

Sjøfolk kan ha tapt millioner i pensjon. Nå saksøker de rederiet

KJØRTE I POLEN: Oleksandr Klievtsov fra Bakhmut i Ukraina viser frem video av ham selv som kjører buss i Polen høsten 2022.

KJØRTE I POLEN: Oleksandr Klievtsov fra Bakhmut i Ukraina viser frem video av ham selv som kjører buss i Polen høsten 2022.

Erlend Tro Klette

Norge skriker etter bussjåfører. Oleksandr har erfaringen, men nektes jobb

– Jeg føler meg overveldet. jeg er så glad for at noen forstår hvor viktig dette er. Ikke bare for meg, men for alle Navs flere millioner brukere, sier Janne Cecilie Thorenfeldt. Hun har møtt arbeidsgiver Nav i retten i flere runder. Nå håper hun menneskerettsdomstolen i Strasbourg kan dømme på en måte som styrker personvernet for alle Navs brukere.

– Jeg føler meg overveldet. jeg er så glad for at noen forstår hvor viktig dette er. Ikke bare for meg, men for alle Navs flere millioner brukere, sier Janne Cecilie Thorenfeldt. Hun har møtt arbeidsgiver Nav i retten i flere runder. Nå håper hun menneskerettsdomstolen i Strasbourg kan dømme på en måte som styrker personvernet for alle Navs brukere.

Ole Palmstrøm

Over 100 ansatte hadde vært inne i mappa hennes hos Nav

LEILIGHETER STÅR TOMME: – Et premiss for å lage serien var at jeg ikke skulle ta en leilighet fra noen som trengte den. Men flere toromsleiligheter sto tomme, og jeg fikk høre at det var fordi folk ikke hadde råd, sier Petter Nyquist.

LEILIGHETER STÅR TOMME: – Et premiss for å lage serien var at jeg ikke skulle ta en leilighet fra noen som trengte den. Men flere toromsleiligheter sto tomme, og jeg fikk høre at det var fordi folk ikke hadde råd, sier Petter Nyquist.

Teddy TV/TV 2

«Petter Uteligger» flyttet inn i kommunal bolig: – Det provoserte meg noe jævlig

Tri Nguyen Dinh / Ronny Øksnes

«Svenskebåten» legges ned. Over 200 ansatte er berørt: – Vi visste overhodet ingenting

Statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre trakk på seg kjeledress og hjelm da de valgte å legge frem regjeringens grønne industriløft på Rosenberg Worley i Stavanger.

Statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre trakk på seg kjeledress og hjelm da de valgte å legge frem regjeringens grønne industriløft på Rosenberg Worley i Stavanger.

Helge Rønning Birkelund

Stadig færre LO-medlemmer stemmer Ap. Sjekk det store fallet her

Debatt

Carolines historie er en viktig vekker, skriver Nav-sjefen.

Carolines historie er en viktig vekker, skriver Nav-sjefen.

Lise Åserud / NTB. Innfelt: skjermdump av frifagbevegelse.no

Det er umulig for meg å ikke bli berørt av det Caroline forteller

Debatt

Politikere må komme på Nav oftere. De må snakke med oss sosialarbeidere, skriver Julian Slettaøien. Hun reagerer på at ikke de enslig aleneboende får mer hjelp.

Politikere må komme på Nav oftere. De må snakke med oss sosialarbeidere, skriver Julian Slettaøien. Hun reagerer på at ikke de enslig aleneboende får mer hjelp.

Hanna Skotheim

Politikere må komme på Nav oftere. De må snakke med oss

FANT TONEN: Mia Mari ble den vennen May Liz trengte for å føle seg trygg da hun skulle sone dommen på Ravneberget. De bruker mye av dagne på å snakke og henge sammen.

FANT TONEN: Mia Mari ble den vennen May Liz trengte for å føle seg trygg da hun skulle sone dommen på Ravneberget. De bruker mye av dagne på å snakke og henge sammen.

Brian Cliff Olguin

– Man har tenkt at det er så få kvinner i fengsel, så de har blitt glemt

Høyres nestleder Henrik Asheim mener Erna Solberg og Høyre ikke holdt tilbake informasjon om Sindre Finnes aksjehandler til etter valget. 

Høyres nestleder Henrik Asheim mener Erna Solberg og Høyre ikke holdt tilbake informasjon om Sindre Finnes aksjehandler til etter valget. 

Arkivfoto: Leif Martin Kirknes

Høyre: – Skjønte at dette kunne være løgn først på fredag

OMFATTENDE: NTL NAV har beregnet at når etaten velger delegerte forhandlinger, går det med rundt 51 000 arbeidstimer til dette.

OMFATTENDE: NTL NAV har beregnet at når etaten velger delegerte forhandlinger, går det med rundt 51 000 arbeidstimer til dette.

Colourbox.com

Nav sløser bort millioner i lokale forhandlinger, mener tillitsvalgte

Kompetansen som skal til for å bygge skip kan forsvinne på norske verft dersom ikke utviklingen snur. Nå vil tillitsvalgte ha en ny giv for bransjen.

Kompetansen som skal til for å bygge skip kan forsvinne på norske verft dersom ikke utviklingen snur. Nå vil tillitsvalgte ha en ny giv for bransjen.

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

Norske hjørnesteinsbedrifter kan forsvinne, advarer tillitsvalgte

Kronikk

Arbeiderpartiet og LO trenger en «grunnlagskommisjon», skriver Torgeir E. Fjærtoft.

Arbeiderpartiet og LO trenger en «grunnlagskommisjon», skriver Torgeir E. Fjærtoft.

Ole Palmstrøm

«Markedet» er en illusjon. Vi trenger nå politisk styring

Kronikk

Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.

Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.

Eirik Dahl Viggen/Privat

Nav svikter barn i fattige familier

 – Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.

 – Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.

Jan-Erik Østlie

Stefan blir ofte omringet og filmet når han gjør jobben sin. Frykten er å bli hengt ut

Roy Ervin Solstad

Langtransportsjåfører har dårligere reisegodtgjørelse enn andre

Å handle på børsen med informasjon som ikke er kjent for allmennheten, er straffbart.

Å handle på børsen med informasjon som ikke er kjent for allmennheten, er straffbart.

Colourbox

Straffen for innsidehandel er streng. Slik unngår du den som tillitsvalgt

– Vi må aldri slutte å snakke om det som skjedde for 50 år siden, da glemmer vi, sier Blamey.

– Vi må aldri slutte å snakke om det som skjedde for 50 år siden, da glemmer vi, sier Blamey.

André Kjernsli

Flukten fra Chile skulle bli kortvarig, men det tok 21 år før Sergio kom hjem


Flere saker