Torghatten selger
Oppkjøpsfond overtar en av Norges største bussoperatører: – Dårlig nytt for offentlig kollektivtransport
Norgesbuss, Sørlandsruta, Torghatten buss og Trønderbilene er nå eid av det britiske oppkjøpsfondet CBRE Investment Management.
SELGES: Bussvirksomheten til Torghatten har 2200 ansatte og en park på 1500 busser. De leverer i hovedsak tjenester til fylkeskommuner som har satt rutekjøring på anbud. Illustrasjonsfoto.
Roy Ervin Solstad
ola.tommeras@fagbladet
Selskapene har til sammen 1500 busser i trafikk for det offentlige.
– Dårlig nytt for offentlig kollektivtransport. All erfaring tilsier at oppkjøpsfond har ett mål: profitt, sier leder av Yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet, Stein Guldbrandsen.
Torghatten var et fergeselskap som vokste seg til et gigantisk transportselskap etter blant annet oppkjøp av en rekke bussoperatører. Nå er bussdelen av konsernet solgt til det britiske oppkjøpsfondet CBRE. Med på kjøpet følger Fosen Verkstedservice og TTS Bil og Dekksenter. Det som er tilbake av Torghatten skal rendyrke sjøtransport.
Debatt: «Busselskapene stjeler lønna vår», skriver bussjåfør Ørjan Takle
Var lokalt eid
Torghatten var inntil nylig eid av småaksjonærer, for det meste i Brønnøysund. Inntil forrige vinter. Da startet det hele med det svenske oppkjøpsfondet EQT, som kjøpte Torghatten ASA. Det gjorde flere hundre småaksjonærer på Helgeland til millionærer, meldte NRK.
Med oppkjøpet fikk investorene bak EQT hånd om Norges største transportselskap med 7400 ansatte, fergedrift i nord, sør og vest, en vesentlig del av Norges bussmarked og eierskap i Widerøe. Men bussdelen overlevde altså ikke ut dette året.
Konsernsjefen trekker seg
Bussvirksomheten til Torghatten har 2200 ansatte og en park på 1500 busser. De leverer i hovedsak tjenester til fylkeskommuner som har satt rutekjøring på anbud.
– Styret har mottatt henvendelser på Torghattens bussvirksomhet, som har tydeliggjort denne virksomhetens potensial som en selvstendig enhet. Transaksjonen ble initiert på bakgrunn av flere bud, sier konsernsjef Roger Granheim i Torghatten AS i en pressemelding etter salget.
Granheim er imidlertid nå avtroppende konsernsjef. Like før helgen meldte han at han trekker seg fra stillingen. Sjefsstolen skal 1. november overtas av Torghattens direktør for sjøtransport, Stein André Herigstad-Olsen.
Debatt: «Anbud er i ferd med å ødelegge bussnæringen»
Lukrativ investering
CBRE Investment Management anser kollektivtransport i Norge som et godt investeringsobjekt.
– Vi kjøper en ledende bussoperatør med sterk merittliste, sier leder for Private Infrastructure Europa i CBRE Investment Management, Andreas Köttering.
Han påpeker at selskapene til Torghatten-konsernet opererer i et marked som er relativt uavhengig av konjunkturendringer.
– Dette på grunn av det kritiske behovet for offentlig transport, påpeker Köttering.
CBRE Investment Management er verdensledende i forvaltning av penger. Selskapet kontrollerer 129 milliarder dollar. Morselskapet CBRE Group var i 2020 verdens største selskap innen kommersielle eiendomstjenester og investeringer.
Mye delt: Bussjåfør ble bøtelagt for mobilbruk, men nektet å betale. Nå har han vunnet i retten
Anbudsbonanza på 2000-tallet
– Nå må politikerne våkne, ber Fagforbundets Stein Guldbrandsen, som mener at internasjonale oppkjøpsfond på eiersiden vil gi mer sløsing av offentlige penger i anbudsprosesser.
– All erfaring innenfor alle bransjer, tilsier at oppkjøpsfond ikke investerer for å sikre tjenestene, men for å sikre profitt til sine investorer, sier Guldbrandsen.
Boreal og Nobina har allerede oppkjøpsfond som eiere. Når selskapene til Torghatten blir eid av CBRE, vil godt og vel halvparten av all anbudsutsatt bussvirksomhet i Norge være kontrollert av internasjonale oppkjøpsfond. Nesten hundre prosent av all rutebussvirksomhet i Norge har havnet på anbud på 2000-tallet.
Fått med deg denne? Petter kjører buss på heltid, uten fast arbeidstid eller rute: – Det eneste jeg vet er at jeg har fri lørdag og søndag
Transportpenger til utbytte
– Dette er å søle penger på profitt, ekstra byråkrati i fylkene, tap av førerkompetanse og dårlig utnyttelse av bussmateriell, sier Guldbrandsen.
I 2018 tok busselskapene samlet ut et utbytte på 380 millioner kroner, ifølge Fagforbundets gjennomgang. Guldbrandsen tror dette tallet bare øker framover med oppkjøpsfond og internasjonale investorer som eiere.
– Dette kommer fra fylkeskommunale penger beregnet på kollektivtransport, påpeker han.