JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Fortsetter vi på denne måten kommer vi aldri på gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Vi går full fart feil vei, skriver Ørjan Takle.

Fortsetter vi på denne måten kommer vi aldri på gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Vi går full fart feil vei, skriver Ørjan Takle.

Håvard Sæbø

Debatt

«Busselskapene stjeler lønna vår»

Det nærmer seg nye tarifforhandlinger. Også i bussbransjen.
01.10.2021
10:22
04.10.2021 10:24
Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no

I Fellesforbundet er vi i ferd med å innhente krav fra de enkelte klubbene. Debatten er startet i arbeidsmiljøene. Noen bruker harde ord. Noen er tydelig i kravene. Mange minner om det klare budskapet vi sendte arbeidsgiverne våre ved forrige oppgjør. Da stemte vi for resultatet med knappest mulig flertall. Halvparten stemte nei. Og enda flere var misfornøyd, men trodde bare ikke at en fortsatt streik ville være lurt.

Samtidig diskuterer vi fortløpende opprettelse og revidering av lokale avtaler. Og det som slår meg med betydelig undring er, at vi lokalt forhandler vekk oppnådde resultat sentralt.

Mye delt: Hva er en vanlig lønn i Norge? Dette sier tallene

Et eksempel er timebankavtaler, fleksitidsavtaler eller hva de kalles i de forskjellige selskap. Første gangen jeg møtte denne debatten var i 2013. Arbeidsgiver den gangen forklarte at når de ba sjåfør A om å jobbe overtid, så måtte de ut med et tillegg på 50 prosent i henhold til lov- og avtaleverk. Når så sjåfør A ber om fri med trekk i oppsparte timer i timebank, så må sjåfør B inn å kjøre overtid for å få dekket A sitt fravær. Og når B i sin tur ber om fri må C eller i verste fall A inn å dekke fraværet med ytterligere overtidstillegg. Så på den måten kunne arbeidsgiver risikere å betale overtidstillegg mange ganger for det samme fraværet. Og ja, sånn er lov- og avtaleverket satt sammen. Det er nøyaktig likt uten avtale. Da slår arbeidsmiljøloven og bussbransjeavtalen inn og regulerer det på samme måte. Løsningen er å bruke de som er ansatt som supplerende arbeidskraft (fast ansatt uten skift) eller alle timesjåførene.

Den gangen fikk vi forslag om å inngå flexitidsavtale. Og det var jeg for. Komme på jobb en gang mellom 04:30 og for eksempel 08:00, finne en buss og kjøre til en gang mellom 15:00 og for eksempel 18:00. Høres helt topp ut. For det er noe ala det som menes med fleksibel arbeidstid. Arbeidstaker skal i størst mulig grad styre deler av arbeidstiden sin selv. Men så viste det seg at det var ikke helt sånn arbeidsgiver så det for seg. Han mente at dersom vi gjennomsnittsberegnet årsverket over kalenderåret, så kunne vi jobbe overtid uten overtidstillegg. Men bussjåførene har allerede gjennomsnittsberegnet arbeidstid. Og det er ikke ment som en måte å avregne arbeidstid i ettertid. Det er et planleggingsverktøy for å fastsette arbeidstid i turnus i forkant.

Debatt: «Anbud er i ferd med å ødelegge bussnæringen»

Det er en årsak til at lov- og avtaleverk har bestemmelser for overtidstillegg. Det er for å sikre at arbeidsgiver ikke skal benytte overtid mer enn høyst nødvendig. Og dersom de gjør det så skal det være ulønnsomt. Og dersom den medisinen ikke virker, så har vi Arbeidstilsynet, som kan sette grenser. Det er nemlig medisinsk faglig dokumentert at det er klare grenser for hvor mye man bør arbeide. Det er også påvist store helsemessige belastninger ved å arbeide til ulike tider på døgnet. Derfor er det i AML bl a lagt ned forbud mot å arbeide i tidsrommet 21 – 06 med mindre arbeidets art tilsier at det er nødvendig.

Kunnskapen om at for mye arbeidstid er usunt er 150 år gammel. Det var den kunnskapen som var hovedårsaken til opprettelsen av fagforbund. De første arbeiderkampene var nettopp for å få nedsatt arbeidstid. Kampen har vart like til 1986, da dagens 37,5 timers uke ble vedtatt i bedrifter med tariffavtale. Og dette er altså ikke bare en rettighet vi har fått, fordi vi har vært så sterke i våre krav. 40 timers arbeidsuke er lovfestet fordi Stortinget har fått del i rikelig overbevisende forskning på arbeidstidsordninger og helse. Forskning som påviser risiko for livsstilssykdommer og tidlig død. Det er viktig å ta vare på de rettighetene vi over tid har opparbeidet. Det er å møte fremtiden med ryggen først dersom vi avtaler vekk rettighetene våre.

Mye lest: Deltidsstillinger kveler rekrutteringen til sjåføryrket, mener Jens Åge (66): – Hvem klarer seg på en 50 prosent stilling?

På underlig vis har arbeidsgivere i vår bransje overbevist enkelte sjåfører om det at å frasi seg overtidstillegget er en billig kostnad for å få mulighet til å spare arbeidstimer på en egen konto. Timer man kan ta ut i fritid dersom det passer med driften for øvrig. Det er en bløff. Vi sier fra oss muligheten til å regulere arbeidstiden. Timer utbetalt uten overtidstillegg regnes heller ikke som overtid. Den tilsiktede begrensende virkningen av bruk av overtid blir borte for disse timene. Lønnsnivået i bedriften senkes. Vi tjener mindre.

Timebankavtale med overtids- og ubekvemstillegg utbetalt påfølgende måned i tråd med loven, koster nøyaktig det samme som drift uten slik avtale. Og avtalen er like viktig for arbeidsgiverne som den er for oss. Det er gjennom timebank de motiverer oss til å arbeide overtid. Og det er det å ha timer til gode som motiverer oss.

Vi kan ikke fortsette å avtale vekk de eksisterende rettighetene i lov- og avtaleverket. Vi kan ikke gå til streik for å få nye rettigheter og mer lønn, samtidig som vi avtaler vekk det vi allerede har fått. Det blir for dumt. I det minste må vi kostnadsberegne en slik ordning, så vi kan få kostnadene ut på en annen måte. Fortsetter vi på denne måten kommer vi aldri på gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Vi går full fart feil vei. 

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
01.10.2021
10:22
04.10.2021 10:24



Mest lest

Den reduserte skatten før jul er resultat av en slags tvungen sparing i løpet av året, slik at du totalt sett betaler så mye skatt du har plikt til. (Illustrasjonsfoto)

Den reduserte skatten før jul er resultat av en slags tvungen sparing i løpet av året, slik at du totalt sett betaler så mye skatt du har plikt til. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox

Dette bør du vite om «halv skatt» i desember

Neste år har du kun krav på 255 kroner dagen for de dagene du er i arbeidsmarkedstiltak. I dag er «lønna» på 411 kroner.

Neste år har du kun krav på 255 kroner dagen for de dagene du er i arbeidsmarkedstiltak. I dag er «lønna» på 411 kroner.

Hanna Skotheim. Innfelt: Leif Martin Kirknes

Nav-ansatte fortviler over regjeringas kutt: – Vil skyve folk over på sosialhjelp, mener Rødts Mimir Kristjánsson

Håvard Sæbø

Mona (19) fortalte ingen at hun søkte på bygg og anlegg

PRESEDENS: Stendi-saken vil få betydning for norsk arbeidsliv, mener advokat Kjetil Edvardsen, som har ført saken for Fagforbundets medlemmer.

PRESEDENS: Stendi-saken vil få betydning for norsk arbeidsliv, mener advokat Kjetil Edvardsen, som har ført saken for Fagforbundets medlemmer.

Werner Juvik

Nå kan Gry juble for millionutbetaling: – Jeg har nesten ikke ord

BER OM REGEL-ENDRING: Dagens AFP-regler kan føre til at FLT-medlemmet mister alt.

BER OM REGEL-ENDRING: Dagens AFP-regler kan føre til at FLT-medlemmet mister alt.

Colourbox

Arbeidsløse «Per» (55) advarer alle som mistet jobben under korona: Du kan tape den gullkantede AFP-pensjonen

Kommentar

Leif Martin Kirknes

«Politikerne har fått strømsjokk», skriver Kjell Werner

Leif Martin Kirknes

Slik vil LO-toppen kutte strømregninga

LO-leder Peggy Hessen Følsvik svarte på utfordringen fra NNN-leder Anne Berit Aker Hansen, og gikk gjennom problemene knyttet til AFP da hun innledet på NNN-landsmøte tirsdag.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik svarte på utfordringen fra NNN-leder Anne Berit Aker Hansen, og gikk gjennom problemene knyttet til AFP da hun innledet på NNN-landsmøte tirsdag.

Håvard Sæbø

AFP-pensjonen kan bli utsatt til 2024. LO-lederen innrømmer at det er komplisert

Håvard Sæbø

Tillitsvald fekk skriftleg åtvaring: – Aldri kjekt å bli herja med

Saken om lønnstrekk er oppe for Høyesterett i Oslo i disse dager.

Saken om lønnstrekk er oppe for Høyesterett i Oslo i disse dager.

Leif Martin Kirknes

Kan en arbeidsgiver trekke deg i lønn, bare for at det står i arbeidsavtalen? Høyesterett avgjør saken snart

GÅR UT OVER MEDLEMMENE: Forbundslederne Jørn Eggum (Fellesforbundet), Mimmi Kvisvik (Fellesorganisasjonen) og Christoffer Beckham (Handel og Kontor) er bekymret for at de høye strømprisene vil føre til at medlemmene får mindre penger å kjøpe for.

GÅR UT OVER MEDLEMMENE: Forbundslederne Jørn Eggum (Fellesforbundet), Mimmi Kvisvik (Fellesorganisasjonen) og Christoffer Beckham (Handel og Kontor) er bekymret for at de høye strømprisene vil føre til at medlemmene får mindre penger å kjøpe for.

Erelnd Angelo/Ole Palmstrøm/Leif Martin Kirknes

Slik kan strømprisen påvirke lønnsoppgjøret, ifølge forbundslederne

Omar Jørgensen

SV, Ap og Sp enige om nytt statsbudsjett: Her er noe av det de ble enige om

Colourbox.com

Det blir likevel feriepenger på dagpenger for arbeidsløse og permitterte

Gry Espeland og de ansatte ved Figgjo AS får nå likevel feriepenger på dagpengene de mottok i 2021.

Gry Espeland og de ansatte ved Figgjo AS får nå likevel feriepenger på dagpengene de mottok i 2021.

Jan Inge Haga

Klubbleder Gry jubler for feriepenger på dagpenger: – Vi har ikke så mye fra før av

Colourbox.com

De aller rikeste har en fordel. Derfor øker ulikheten

PENGER UT AV LANDET: Økonomiprofessor ved UiO Karen Helene Ulltveit-Moe reagerer på at utenlandske eiere tar millioner i utbytte etter å ha fått støtte under pandemien.

PENGER UT AV LANDET: Økonomiprofessor ved UiO Karen Helene Ulltveit-Moe reagerer på at utenlandske eiere tar millioner i utbytte etter å ha fått støtte under pandemien.

Tri Nguyen Dinh

Utenlandske eiere tok ut 722 millioner kroner i utbytte fra krisestøttede bedrifter

Jan-Erik Østlie

Øker snittprisen på strøm med 10 øre, vil det koste bedriften Stian jobber i 300 millioner mer i året

Arbeidsminister Hadia Tajik (Ap). Arkivfoto

Arbeidsminister Hadia Tajik (Ap). Arkivfoto

Jan-Erik Østlie

Det skal bli vanskeligere å ansette midlertidig. Nå vil regjeringa endre loven

LO ber regjeringa forberede en lønnsstøtteordning, som kan rulles ut raskt hvis det er nødvendig.

LO ber regjeringa forberede en lønnsstøtteordning, som kan rulles ut raskt hvis det er nødvendig.

Jan-Erik Østlie

Bedriftene må få korona-støtte for å holde folk i jobb, krever LO

ENDRET PRAKSIS: Coop Hordaland vil ikke lenger betale deltidsansatte dobbel lønn for å jobbe de siste tre søndagene før jul. Illustrasjonsbilde.

ENDRET PRAKSIS: Coop Hordaland vil ikke lenger betale deltidsansatte dobbel lønn for å jobbe de siste tre søndagene før jul. Illustrasjonsbilde.

Erlend Angelo

Coop-ansatte får dårligere betalt for søndagsarbeid enn før