JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Posten vil kutte over 300 årsverk på terminalene

Anstrengt økonomi fører til at Posten nå fremskynder planen om å sentralisere ruteklargjøringen (RK). Dermed kan mer enn 300 årsverk forsvinne fra terminalene i Stavanger, Bergen, Molde, Trondheim og Stokke.
Sentralisering: Ruteklargjøring er allerede foreslått sentralisert til Østlandsterminalen, men nå vurderer Posten å fremskynde prosessen.

Sentralisering: Ruteklargjøring er allerede foreslått sentralisert til Østlandsterminalen, men nå vurderer Posten å fremskynde prosessen.

Pål Andreassen

kai.hovden@lomedia.no

Posten vil flytte ruteklargjøring i region Sørvest, Øst og Midt til Østlandsterminalen. Tiltaket er kjent fra før, men det går frem av drøftingsprotokoll mellom Posten og Postkom at Posten nå vurderer å fremskynde arbeidet.

Postkoms råd: – Søk nytt arbeid nå

Vanskelig økonomi

Økonomien i Posten og divisjon Post legges til grunn for avgjørelsen, og det går tydelig frem at det er en krevende situasjon.

«Vi er nødt til raskt å vurdere og iverksette en rekke ekstraordinære tiltak som får effekt i 2019», står det å lese i protokollen.

– Dette haster. Brevvolumet faller raskere og brattere enn noensinne, og vi må derfor vurdere tiltak som kan gi effekt allerede i 2019, sier pressesjef John Eckhoff i Posten.

Blant tiltakene er sentralisering av ruteklargjøring, og det ønsker altså Posten å gjøre raskere enn hva man har signalisert tidligere. Dette beskrives også som det største og mest krevende tiltaket.

– Postkom forlanger at staten reduserer sitt krav til utbytte i Posten Norge. Vi kan ikke ha en stat som tapper et selskap som sliter økonomisk, sier Hans Fredrik Danielsen, nestleder i Postkom.

Ifølge nestlederen er forbundet innforstått med at brevvolumene faller drastisk, og at der dermed er behov for innsparinger i Posten.

– En må likevel ta seg tid til gode og ryddige prosesser. Her snakker vi om ansatte som har jobbet i Posten hele sitt voksne liv, minner Danielsen om.

Stordriftsfordeler

Ved å sentralisere ruteklargjøringen ser man for seg å kunne utnytte stordriftsfordelene som ligger i investeringene som er gjort ved Østlandsterminalen.

Andre effekter er at man potensielt kan flytte nattsortering til dagtid, redusere transportkostnader ved å benytte eksisterende linjetrafikk på en mer optimal måte og muligens oppnå en effekt på eiendomssiden ved redusert arealbruk og/eller redusert reinvestering i nye bygg.

Dårlig tidspunkt

Postkom reagerer på at Posten vurderer å gjennomføre kuttene allerede i 2019.

– Vi er tidligere blitt varslet at en slik omlegging vil komme på et senere tidspunkt, og reagerer derfor sterkt på at dette kommer nå rett før jul, sier Danielsen.

Han forteller at forbundet forstår frustrasjonen og harmen til de som rammes.

– Jeg skjønner at det skaper reaksjoner at dette varslet kommer rett før jul. Vi ønsker åpenhet om denne prosessen, og mener det er bedre å gå ut med dette nå for å unngå uro og usikkerhet når vi starter utredningsarbeidet, sier Eckhoff.

– Utfordringen er at folk trives så godt i Posten at de ikke har lyst til å slutte

Tøft for medlemmene

Postkom uttrykker klart i protokollen at dette vil være et tøft budskap å servere forbundets berørte medlemmer.

Mer enn 300 kan bli berørt, og i tillegg venter Posten på grønt lys fra Stortinget for å kunne redusere antall omdelingsdager. Det vil føre til at mange postbud mister jobben.

– Vi har hatt en prosess gående med de ansattes organisasjoner de seneste ukene, og ønsker åpenhet rundt dette. Vi forstår at dette er tiltak som vekker reaksjoner, og kanskje spesielt at man nå vurderer å fremskynde prosessen, sier Eckhoff, som understreker at Posten ønsker et best mulig samarbeid med de ansattes organisasjoner om dette.

Arbeidet med å vurdere tiltakene skal iverksettes umiddelbart, og flyttingen av ruteklargjøring skal prioriteres, ifølge protokollen.

– Postkom har utfordret ledelsen på å overføre ruteklargjøringen til dagtid på de respektive terminaler. Dette lar seg dessverre ikke gjøre, selv om det kan komme en beslutning på redusert omdelingsfrekvens. Det er en tung beslutning å være med på, etter som det berører så mange eldre arbeidstakere som også tidligere har søkt seg over til RK som en følge av sentralisering av sortering, sier Lars Nilsen, divisjonstillitsvalgt Post.

Postkom snevrer inn antallet mulige forbundspartnere. Disse tre forbundene står igjen

Varslet, og fremskyndet

– Vi er alle kjent med at det kan komme en stor omstilling i forbindelse med redusert omdelingsfrekvens. At vi i tillegg for denne saken i fanget, som vil berøre mer enn 300 personer før antall omdelingsdager er avklart, kom som lyn fra klar himmel, medgir Nilsen.

Han mener saken er spesielt vanskelig med tanke på alderssammensetningen blant de som berøres ved terminalene.

– Dermed ble det umiddelbart viktig for Postkom å få et helhetlig bilde av Posten, for å få alle mulige fremtidig tiltak og omstillinger på bordet. Vi vil ikke omstille medlemmer inn i nye kjente omstillinger, understreker Nilsen.

Nilsen presiserer at dette er tiltak som vurderes i Posten.

Les også:

Posten leverte bombepakken til politiet i Ski

Postkom snevrer inn antallet mulige forbundspartnere. Disse tre forbundene står igjen

Postkom ønsker strengere kabotasjeregler velkommen

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i Posten, Bring og DNB.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse