Postkom ønsker strengere kabotasjeregler velkommen
Postkom ser positivt på at EUs transportministre ønsker å stramme inn regelverket for kabotasjekjøring.
Forbundsleder i Postkom, Odd Chr. Øverland
Ole Palmstrøm
kai.hovden@lomedia.no
EU skal ta stilling til om det skal innføres strengere regler for *kabotasjekjøring, etter initiativ fra unionens transportministre. I tillegg ønsker man strengere regler knyttet til hviletid for sjåfører, og tilrettelegging som gjør det enklere for myndighetene å føre tilsyn med regelverket.
Dette er forslag Poskom kan stille seg bak, ifølge forbundsleder Odd Christian Øverland.
*Kabotasje defineres av Statens vegvesen som "transport mellom steder i et annet land enn der hvor transportøren hører hjemme".
• EUs transportministre vil stramme opp regelverket for lastebilsjåfører
Fryktet liberalisering
– Mange hadde fryktet at EU skulle lande på et mer liberalt regelverk som åpnet for mer kabotasje. Det er derfor gledelig at EUs transportministre har gått i motsatt retning, slik Postkom har til orde for, sier Øverland.
Forslagene skal behandles av EU-parlamentet og i EU-kommisjonen før et endelig vedtak foreligger.
– Med et strengere regelverk og systemer som gjør tilsyn lettere, vil det i større grad bli konkurranse på like vilkår. Det betyr at vi kan opprettholde en norsk transportnæring som følger norske lønns- og arbeidsvilkår. Dette vil ha stor betydning for våre medlemmer i Bring, uttaler Øverland.
Strammer inn
Ifølge forslaget fra EUs transportministre ønsker man å stramme inn mulighetene for kabotasje, slik at det må gå minimum fem dager mellom hver kabotasjeperiode.
Utenlandske sjåfører skal måtte returnere til hjemlandet minst hver fjerde uke, og den ukentlige hviletiden skal tas andre steder enn i førerhuset.
For å overvåke dette ønsker man å ta i bruk smarte ferdsskrivere som vil gjøre det enklere for myndighetene å kontrollere at regelverket overholdes.
– Transportbransjen har blitt hardt presset de siste årene. Det er god grunn til å tro at regelverket brytes av mange useriøse aktører. Utenlandske transportselskaper presser ned prisene med billig arbeidskraft, og de har spekulert i å utnytte kabotasjeregelverket. Dersom EUs transportministre får det som de vil blir noen av smutthullene tettet og det blir lettere for myndighetene å føre tilsyn med regelverket, uttaler Øverland.
ØNSKER ENDRINGER: EU ser på muligheten for å stramme inn regelverket rundt kabotasjekjøring.
Roy Ervin Solstad