JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Oppsplittingen av jernbanen

SV vil ha evaluering av jernbanereformen

Solberg-regjeringens jernbanereform har deler av skylden for at antallet togforsinkelser har økt, mener SV.
Med jernbanereformen ble sektoren splittet opp i en rekke nye selskaper.

Med jernbanereformen ble sektoren splittet opp i en rekke nye selskaper.

Kasper Holgersen

marius.helge.larsen@ntb.no

Nå ber de Stortinget om å iverksette en evaluering.

– Er det én ting vi har lært de siste årene, så er det at Solberg-regjeringens jernbanepolitikk ikke fungerte, sier SVs transportpolitiske talsperson Mona Fagerås til NTB.

– Det har blitt uklare roller og dårligere samordning, akkurat den «peke-leken» og ansvarspulveriseringen SV fryktet skulle skje, fortsetter hun.

Nå varsler SV at de denne uken vil fremme et forslag i Stortinget om at hele jernbanereformen skal evalueres.

Statens jernbanetilsyn: Ikke aktuelt å granske jernbanereformen etter togstansen

Partiet vil særlig se på hvordan selskapsstrukturen og omorganiseringen av sektoren har hatt for drift og vedlikehold, beredskap, infrastruktur og de ansattes arbeidsforhold.

– Det er en samlet styring av jernbanen som gir best resultater. Men det er ikke fikset over natten. Vi har store vedlikeholdsetterslep og til tross for økte midler til sektoren, så øker også forsinkelsene, sier Fagerås.

Med jernbanereformen, som trådte i kraft i 2017, ble jernbanesektoren splittet opp i en rekke nye selskaper. I tillegg ble driften av en rekke togstrekninger privatisert og lagt ut på anbud.

Det mener Fagerås har vært feil medisin.

– Vi er avhengige av at flere velger kollektivt og reiser med tog fremover, men nå mister flere motet og stoler ikke lenger på at det «alltid går et tog», sier hun.

Jernbane: Kun to av tre tog var i rute i 2024

Punktligheten gikk ned

Mandag holdt samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) sin årlige jernbanetale.

Han kunne se tilbake på et år da togene fjernet seg lenger unna punktlighetsmålet på 90 prosent. I 2024 var 86,1 prosent av passasjertogene og 74,8 prosent av godstogene i rute, mot 87,6 prosent og 75,5 prosent i 2023.

– I fjorårets jernbanetale var jeg ambisiøs da jeg lovet at flere tog skulle gå i rute. Slik gikk det ikke. Likevel skroter jeg ikke punktlighetsløftet. Alle som bruker jernbanen, fortjener både en regjering og en samlet jernbanesektor som er ambisiøse på deres vegne, sa Nygård.

Han mener at den norske jernbanen i flere tiår ikke har vært godt nok tatt vare på og at ulike regjeringer og storting må ta ansvar for det.

– Når Stortinget bevilger flere milliarder kroner mer til å vedlikeholde og fornye infrastrukturen, forventer jeg at pengene både brukes effektivt og gir resultater, sa statsråden.

Bane Nor-sjefen: – Må få arbeidsro

Peker på jernbanereformen

I forrige uke behandlet Stortinget en kritisk rapport fra Riksrevisjonen om myndighetenes arbeid for å få ned forsinkelsene på jernbanen i perioden 2016–2024.

Et flertall bestående av Arbeiderpartiet, Senterpartiet, SV og Rødt viste alle til dårlig samordning som en av årsakene til utfordringene.

De pekte alle på Solberg-regjeringens jernbanereform, og hvordan den delte jernbanesektoren opp i mange ulike selskaper.

– Flertallet mener oppsplittingen har gjort det vanskeligere å plassere ansvar og drive politisk kontroll av sektoren, og derav fått negative konsekvenser for togtilbudet, skrev partiene i en felles merknad

Verkstedarbeiderne får støtte i rapport: – Vedlikeholdet av togene må bli samlet

Warning
Annonse
Annonse