Jernbanen
Ikke aktuelt å granske jernbanereformen etter togstansen
Etter romjulens togstans tar flere til orde for å granske jernbanereformens konsekvenser. Ikke aktuelt denne gangen, svarer Statens jernbanetilsyn.
Ole Palmstrøm
morten@lomedia.no
En feil på Bane Nors trafikkstyringssentralen gjorde at alle tog sto helt stille store deler av første juledag.
Nå har samferdselsminister Jon-Ivar Nygård og jernbanedirektør Knut Sletta fått sin redegjørelse av administrerende direktør i Bane Nor, Thor Gjermund Eriksen – og den kommende tiden skal hendelsen evalueres internt av Bane Nor.
Også Statens jernbanetilsyn (SJT) har varslet tilsyn. Men de nøyer seg ikke med å bare se på Bane Nor og hendelsen i romjulen.
– Det blir et veldig bredt tilsyn, sier Erik Ø. Reiersøl-Johnsen, direktør i SJT til NTB.
– Gransk jernbanereformen
At det blir et bredt tilsyn, blir tatt godt imot i Norsk Jernbaneforbund (NJF).
Forbundsleder Torfinn Håverstad mener gransking av enkelthendelser ikke fører til at de grunnleggende problemene blir avdekket.
Han mener en gjennomgang bør inkludere konsekvensene av jernbanereformen.
– Det må ses i en større sammenheng. Skal de først granske, mener jeg det er naturlig å se på jernbanereformen og hvordan en oppsplittet jernbane fungerer i praksis. Vi kan ikke skylde alle problemene som oppstår på reformen, men vi opplever til stadighet at aktørene i jernbanesektoren peker på hverandre når hendelser oppstår. Det må være et uttrykk for at det er noe feil med organiseringen, sier Håverstad.
Tid for utredning
Han påpeker at jernbanereformen ble gjennomført uten noen grundig utredning i forkant.
– Jernbaneforbundet har etterspurt en utredning av en så stor reform. Nå er det en fin anledning å gjennomføre den, sier Håverstad.
Det er en tanke som også deles av andre. Blant annet har Rødts stortingsrepresentant Seher Aydar tatt til orde for en gransking som omfatter jernbanereformen.
Vil ikke se på reformen
Men det er et ønske som ikke vil bli oppfylt. Jernbanetilsynet skriver i en e-post til NJF-magasinet og FriFagbevegelse at de ikke kommer til å vurdere jernbanereformen eller konsekvensene av den i dette tilsynet.
– Temaet for tilsynet vil blant annet omfatte sikkerhet, sårbarheter i systemer i infrastrukturen, samfunnsøkonomiske konsekvenser, passasjerrettigheter, håndteringen av godstrafikk og værberedskap. I tillegg skal vi se på hvilke tiltak som ble satt i verk under togstansen, som beredskap, informasjon til passasjerene og godstransportørene, tilrettelegging for alternativ transport og gjenoppretting av normal drift, skriver Gry Kvarme-Joakimsen, kommunikasjonsrådgiver i SJT, i e-posten.
Direktorat og departement
SJT skriver de også vil vurdere hendelsen 1. juledag i lys av andre alvorlige hendelser i nyere tid.
Jernbanedirektoratets og Samferdselsdepartementets rolle overfor Bane Nor og togselskapene kan også bli en del av det omfattende tilsynet.
– En slik hendelse får store følger. Jernbane er en samfunnskritisk funksjon. Derfor ønsker vi å finne ut av hva som sviktet og hvordan aktørene på jernbanen kan begrense følgene hvis noe lignende skjer igjen, sier Reiersøl-Johnsen i en pressemelding.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.