JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
REFORMEN MÅ REFORMERES: Glenn Noss (t.v.) og Petter Trønnes, tillitsvalgte i Verkstedarbeidernes forening, mener det er på høy tid å gjøre noe med organiseringen av togvedlikeholdet. Nå får de støtte av en rapport utført fra De Facto på vegne av NJF.

REFORMEN MÅ REFORMERES: Glenn Noss (t.v.) og Petter Trønnes, tillitsvalgte i Verkstedarbeidernes forening, mener det er på høy tid å gjøre noe med organiseringen av togvedlikeholdet. Nå får de støtte av en rapport utført fra De Facto på vegne av NJF.

Morten Hansen

Oppsplittingen av jernbanen:

Verkstedarbeiderne får støtte i ny rapport: – Vedlikeholdet av togene må bli samlet

Med mange ulike aktører på banen, blir vedlikeholdet både dyrere og dårligere. Det er konklusjonen i en rapport, utført av De Facto på oppdrag for Norsk Jernbaneforbund (NJF).



08.10.2021
13:09
27.10.2021 12:00

morten.hansen@lomedia.no

De Facto slår fast at oppsplittingen har ført til at ansvar, forpliktelser, priser og arealtilgang blant annet medfører dårligere fleksibilitet og interessekonflikter.

«I noen tilfeller må konkurrerende vedlikeholdsselskaper operere på samme verkstedområde. Der må de ha egne lagre, egne ansatte til å flytte tog, egne områder til å parkere, mm. Modellen er ineffektiv og kostnadsdrivende,» står det i rapporten.

Hvem skal fikse toget? Les rapporten fra De Facto

Helhetlig ansvar

Det er en konklusjon de verkstedansatte i Mantena kjenner seg igjen i.

– Den oppsummerer egentlig det vi har sagt hele tiden; Det er for mange aktører og ingen som har det helhetlige ansvaret, sier Petter Trønnes, leder av Verkstedarbeidernes landsråd.

Norske tog eier togene, togselskapene leier togene, Bane NOR eier de fysiske verkstedene, mens de forskjellige verkstedbedriftene eier vedlikeholdsrapportene.

– Alle disse forskjellige aktørene har egne interesser og er opptatt av sin egen bunnlinje. Det er naturlig og forutsetningen for konkurransen. Men hvem skal da se til helheten, spør Trønnes.

Han bruker vedlikeholdsdokumentasjonen, som kan sammenlignes med serviceheftet på en bil, som et eksempel. Denne dokumentasjonen forteller når tog og komponenter skal vedlikeholdes. Men når de kommer med et nytt tog er det et utgangspunkt. Etter hvert som togsettene blir brukt oppdateres dokumentasjonen.

– Kanskje trenger man ikke å skifte en komponent så ofte som det står i den opprinnelige rapporten, eller noe service må gjøres oftere enn det som var tenkt. Dette gjør at vedlikeholdet blir mer kostnadseffektivt. Men disse rapportene er samtidig et konkurransefortrinn, påpeker Trønnes.

I dag er det togselskapene som eier vedlikeholdsdokumentasjonen, men på sikt vil vedlikeholdsselskapene vil bygge seg opp sin egen dokumentasjon.

– Når et nytt selskap overtar vedlikeholdet får de bare de opprinnelige rapportene – som er mangelfulle. Dette går ut over både vedlikeholdet og kostnadene – og i verste fall togets levetid, sier Trønnes.

Fikk du med deg denne? Skinner og kjøreledninger blir ikke byttet ut selv om det er gammelt og slitt, forteller ansatte: – Det er det ikke penger til

Pulverisering av ansvar

Rapporten slår fast at dagens organisering pulveriserer ansvaret:

«Oppsplittingen skaper stadig konflikter rundt plassering av ansvar mellom togeier Norske tog AS, togselskapene og verkstedselskapene. … Togselskapene på sin side krangler også med verkstedene om omfang og kvalitet på de utbedringer som utføres. For hver og en av partene handler det om å fokusere på egne interesser, og fri seg mest mulig fra ansvar som kan skyves over på andre.»

Trønnes mener jernbanereformen i høyeste grad trenger en revurdering når det kommer til vedlikehold av togene.

– Vårt mål har hele tiden vært å samle jernbanesektorene. Det skjønner vi at kan bli vanskelig. Men et minstekrav er at vedlikeholdet blir samlet, sier Trønnes.

Uoversiktelig: Bane Nor må stole på underleverandør for å ha oversikten over tilstanden på jernbanen

Lang levetid

Landsrådslederen mener det er ufornuftig at de som leier togene skal ha ansvaret for vedlikeholdet. Trønnes mener Norske tog som togeier burde hatt ansvaret for togene fra innkjøp til de ble satt ut av drift.

– I dag kjører det gode tog som er 30–40 år. For togselskapene holder det at de fungerer de 10–12 årene anbudet varer. For Norge er det fornuftig at togene kan brukes hele den potensielle levetiden. Har Norske tog ansvaret for vedlikeholdet er det en garanti for at togene holder lengre, sier Trønnes.

Verkstedstruktur

For det er ikke bare vedlikeholdet de tillitsvalgte verkstedarbeiderne reagerer på. Også verkstedstrukturen mener de har mangler. I dag eier Bane NOR verkstedene. Ifølge rapporten fra De Facto er ikke det skrevet i stein:

«I verste fall kan dagens modell føre til at verksteder, hvor det er investert flere hundre millioner kroner, bli stående ubrukt. Dersom et togselskap velger en vedlikeholdsleverandør som tilbyr vedlikeholdet et annet sted, kan man få problemer med å fylle det man forlater med aktivitet.»

– Det er problematisk at et selskap som ikke driver med vedlikehold, og heller ikke driver med togdrift, skal bestemme hvor verkstedene skal ligge og hvem som skal være der, sier Glenn Noss, nestleder i verkstedsarbeidernes forening i Oslo.

Kunnskap om verksted

Han påpeker at tog som kunne vært reparert på ett verksted må transporteres til et annet for at riktig selskap skal gjøre vedlikeholdet. I tillegg konstaterer han at verksteder blir bygget uten at de som skal bruke dem er tatt med på råd.

– Vi har eksempler på at verksteder er bygget for å passe en bestemt type tog, noe som har komplisert vedlikeholdet når et annet type tog har blitt tatt i bruk. En må kunne forutsettes at de som bygger verkstedene har kunnskap om bruken av det, sier Noss.

Vårt mål er har hele tiden vært å samle jernbanesektorene. Det skjønner vi at kan bli vanskelig. Men et minstekrav er at vedlikeholdet blir samlet.

Petter Trønnes

08.10.2021
13:09
27.10.2021 12:00



Mest lest

colourbox.com

Her er de nye satsene for kjøregodtgjørelse

BØR LEGGE UT: Ann Kristin Sletvold meiner alle bedrifter bør legge ut for sjukepengane frå Nav.

BØR LEGGE UT: Ann Kristin Sletvold meiner alle bedrifter bør legge ut for sjukepengane frå Nav.

Tormod Ytrehus

Ann Kristin må vente på sjukepengar frå Nav: – Eg har ikkje råd

Arbeidsgivernes representant, NHOs Ole Erik Almlid tjener mer enn dobbelt så mye som LOs Peggy Hessen Følsvik

Arbeidsgivernes representant, NHOs Ole Erik Almlid tjener mer enn dobbelt så mye som LOs Peggy Hessen Følsvik

Jan-Erik Østlie

De avgjorde din nye lønn. Se hva toppene i arbeidslivet tjener

Erlend Angelo

Vedum varsler endringer av lakseskatten

Vigdis Førsund synes det har blitt dyrt å handle mat.

Vigdis Førsund synes det har blitt dyrt å handle mat.

Sissel M. Rasmussen

Lønnsoppgjøret til Vigdis forsvant i en sky av økte priser

Arbeiderne i Peab Asfalt mister sin faste ansettelse og er usikre på framtida. 20. oktober fikk de varslet om oppsigelse av arbeidsgiveren.

Arbeiderne i Peab Asfalt mister sin faste ansettelse og er usikre på framtida. 20. oktober fikk de varslet om oppsigelse av arbeidsgiveren.

Alf Ragnar Olsen

Asfaltarbeiderne fikk sparken i oktober. Så lyste bedriften ut 49 nye stillinger

20 år gamle Rehana jobber deltid på Espresso House Oslo S ved siden av skolegangen.

20 år gamle Rehana jobber deltid på Espresso House Oslo S ved siden av skolegangen.

Tormod Ytrehus

Rehana (20) jobber på landets travleste kaffebar. Nå har hun fått til noe ingen har klart

EFFEKTIVT: Jan Lange sørger for at de beholderne som skal fraktes fra søppelrommet til bilen på gateplan er fulle av sekker, for å unngå ekstra arbeid.

EFFEKTIVT: Jan Lange sørger for at de beholderne som skal fraktes fra søppelrommet til bilen på gateplan er fulle av sekker, for å unngå ekstra arbeid.

Håvard Sæbø

Jan vil helst bli kalt søppelmann

Ap har økt litt siden forrige bunnmåling. Fra 16,9 prosent i november til 18,1 prosent i desember.

Ap har økt litt siden forrige bunnmåling. Fra 16,9 prosent i november til 18,1 prosent i desember.

Beate Oma Dahle / NTB

Krisa fortsetter for Ap: Støre og regjeringa får ingen julegave av velgerne

– Pensjon er framtida vår. Det er veldig viktig at man har noe å leve for etter lang tjeneste i arbeidslivet, sier konserntillitsvalgt Camilla Hermansen i Kiwi.

– Pensjon er framtida vår. Det er veldig viktig at man har noe å leve for etter lang tjeneste i arbeidslivet, sier konserntillitsvalgt Camilla Hermansen i Kiwi.

Eva Ler Nilsen

14.000 Kiwi-ansatte får økt tjenestepensjon

Przemek Dawiczewski er en av sju arbeidstakere i ulike yrker, som har blitt intervjuet om hvordan lønnsøkningen står seg i forhold til prisveksten.

Przemek Dawiczewski er en av sju arbeidstakere i ulike yrker, som har blitt intervjuet om hvordan lønnsøkningen står seg i forhold til prisveksten.

Aslak Bodahl

Renholder Przemek må holde igjen på alt. Hvert kjøp blir nøye planlagt

Bygningsarbeiderne har i mange år kjempet for å forby bemanningsnransjen. Nå vedtar Stortinget et forbud mot bemanningsbyråer i byggebransjen i Osloområdet. I tillegg kommer flere andre innstramminger for byråene som leier ut abeidskraft.

Bygningsarbeiderne har i mange år kjempet for å forby bemanningsnransjen. Nå vedtar Stortinget et forbud mot bemanningsbyråer i byggebransjen i Osloområdet. I tillegg kommer flere andre innstramminger for byråene som leier ut abeidskraft.

Håvard Sæbø

Nye innleieregler vedtas mandag. Her er en oppsummering

Fauzia Hussain-Wiik har vært medlem i Arbeiderpartiet siden hun var 25 år og ungdomstillitsvalgt i LO.

Fauzia Hussain-Wiik har vært medlem i Arbeiderpartiet siden hun var 25 år og ungdomstillitsvalgt i LO.

Eivind Senneset

Det er krise i Ap. Fauzia mener partiet trenger folk som henne nå

Kommentar

Åpne skattelister er viktig for den gjensidige tilliten i samfunnet. I neste omgang bidrar dette til å styrke demokratiet, skriver Kjell Werner.

Åpne skattelister er viktig for den gjensidige tilliten i samfunnet. I neste omgang bidrar dette til å styrke demokratiet, skriver Kjell Werner.

Berit Roald / NTB

«Vi må få mer åpne og lettere tilgjengelige skattelister»

– Lønnsveksten i deler av privat sektor stikker fra, mens offentlig ansatte holdes stramt innenfor frontfagsrammen, mener forhandlingssjef i Unio, Klemet Rønning-Aaby.

– Lønnsveksten i deler av privat sektor stikker fra, mens offentlig ansatte holdes stramt innenfor frontfagsrammen, mener forhandlingssjef i Unio, Klemet Rønning-Aaby.

Helene Moe Slinning/Pressebilde Unio

Vårens lønnsoppgjør kan føre til storkonflikt, mener Unio

I 2018 kom nye og skjerpede krav til utdanning for vektere.

I 2018 kom nye og skjerpede krav til utdanning for vektere.

Ole Palmstrøm

Vektere kan stå uten jobb fra nyttår, grunnet regelendring i 2018

En av ti har opplevd eller kjenner noen som har blitt seksuelt trakassert på julebord med jobben.

En av ti har opplevd eller kjenner noen som har blitt seksuelt trakassert på julebord med jobben.

Colourbox

Seksuelt trakassering på julebord: Dette gjør du hvis det skjer

Unio-leder Ragnhild Lied og statsminister Jonas Gahr Støre (Ap).

Unio-leder Ragnhild Lied og statsminister Jonas Gahr Støre (Ap).

Jan-Erik Østlie/Heiko Junge/NTB

Støre og LO fikk klar beskjed på Unio-konferansen

Åpenhet og tillit går hånd i hånd, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik om bråket rundt kundelisten for Jonas Gahr Støres statssekretær.

Åpenhet og tillit går hånd i hånd, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik om bråket rundt kundelisten for Jonas Gahr Støres statssekretær.

Leif Martin Kirknes

LO-lederen om bråket rundt Støres nye rådgiver: – Åpenhet og tillit går hånd i hånd

Yngve Fjeldsaunet Sæle er tillitsvalgt for vekterne på gassanlegget Kollsnes utenfor Bergen.

Yngve Fjeldsaunet Sæle er tillitsvalgt for vekterne på gassanlegget Kollsnes utenfor Bergen.

Øyvind Aukrust

Yngve passer på at Europa får gass, men er oppgitt over media


Flere saker