JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
REFORMEN MÅ REFORMERES: Glenn Noss (t.v.) og Petter Trønnes, tillitsvalgte i Verkstedarbeidernes forening, mener det er på høy tid å gjøre noe med organiseringen av togvedlikeholdet. Nå får de støtte av en rapport utført fra De Facto på vegne av NJF.

REFORMEN MÅ REFORMERES: Glenn Noss (t.v.) og Petter Trønnes, tillitsvalgte i Verkstedarbeidernes forening, mener det er på høy tid å gjøre noe med organiseringen av togvedlikeholdet. Nå får de støtte av en rapport utført fra De Facto på vegne av NJF.

Morten Hansen

Oppsplittingen av jernbanen:

Verkstedarbeiderne får støtte i ny rapport: – Vedlikeholdet av togene må bli samlet

Med mange ulike aktører på banen, blir vedlikeholdet både dyrere og dårligere. Det er konklusjonen i en rapport, utført av De Facto på oppdrag for Norsk Jernbaneforbund (NJF).



08.10.2021
13:09
10.10.2021 12:20

morten.hansen@lomedia.no

De Facto slår fast at oppsplittingen har ført til at ansvar, forpliktelser, priser og arealtilgang blant annet medfører dårligere fleksibilitet og interessekonflikter.

«I noen tilfeller må konkurrerende vedlikeholdsselskaper operere på samme verkstedområde. Der må de ha egne lagre, egne ansatte til å flytte tog, egne områder til å parkere, mm. Modellen er ineffektiv og kostnadsdrivende,» står det i rapporten.

Fikk du med deg denne? Skinner og kjøreledninger blir ikke byttet ut selv om det er gammelt og slitt, forteller ansatte: – Det er det ikke penger til

Helhetlig ansvar

Det er en konklusjon de verkstedansatte i Mantena kjenner seg igjen i.

– Den oppsummerer egentlig det vi har sagt hele tiden; Det er for mange aktører og ingen som har det helhetlige ansvaret, sier Petter Trønnes, leder av Verkstedarbeidernes landsråd.

Norske tog eier togene, togselskapene leier togene, Bane NOR eier de fysiske verkstedene, mens de forskjellige verkstedbedriftene eier vedlikeholdsrapportene.

– Alle disse forskjellige aktørene har egne interesser og er opptatt av sin egen bunnlinje. Det er naturlig og forutsetningen for konkurransen. Men hvem skal da se til helheten, spør Trønnes.

Han bruker vedlikeholdsdokumentasjonen, som kan sammenlignes med serviceheftet på en bil, som et eksempel. Denne dokumentasjonen forteller når tog og komponenter skal vedlikeholdes. Men når de kommer med et nytt tog er det et utgangspunkt. Etter hvert som togsettene blir brukt oppdateres dokumentasjonen.

– Kanskje trenger man ikke å skifte en komponent så ofte som det står i den opprinnelige rapporten, eller noe service må gjøres oftere enn det som var tenkt. Dette gjør at vedlikeholdet blir mer kostnadseffektivt. Men disse rapportene er samtidig et konkurransefortrinn, påpeker Trønnes.

I dag er det togselskapene som eier vedlikeholdsdokumentasjonen, men på sikt vil vedlikeholdsselskapene vil bygge seg opp sin egen dokumentasjon.

– Når et nytt selskap overtar vedlikeholdet får de bare de opprinnelige rapportene – som er mangelfulle. Dette går ut over både vedlikeholdet og kostnadene – og i verste fall togets levetid, sier Trønnes.

Uoversiktelig: Bane Nor må stole på underleverandør for å ha oversikten over tilstanden på jernbanen

Pulverisering av ansvar

Rapporten slår fast at dagens organisering pulveriserer ansvaret:

«Oppsplittingen skaper stadig konflikter rundt plassering av ansvar mellom togeier Norske tog AS, togselskapene og verkstedselskapene. … Togselskapene på sin side krangler også med verkstedene om omfang og kvalitet på de utbedringer som utføres. For hver og en av partene handler det om å fokusere på egne interesser, og fri seg mest mulig fra ansvar som kan skyves over på andre.»

Trønnes mener jernbanereformen i høyeste grad trenger en revurdering når det kommer til vedlikehold av togene.

– Vårt mål har hele tiden vært å samle jernbanesektorene. Det skjønner vi at kan bli vanskelig. Men et minstekrav er at vedlikeholdet blir samlet, sier Trønnes.

Lang levetid

Landsrådslederen mener det er ufornuftig at de som leier togene skal ha ansvaret for vedlikeholdet. Trønnes mener Norske tog som togeier burde hatt ansvaret for togene fra innkjøp til de ble satt ut av drift.

– I dag kjører det gode tog som er 30–40 år. For togselskapene holder det at de fungerer de 10–12 årene anbudet varer. For Norge er det fornuftig at togene kan brukes hele den potensielle levetiden. Har Norske tog ansvaret for vedlikeholdet er det en garanti for at togene holder lengre, sier Trønnes.

Verkstedstruktur

For det er ikke bare vedlikeholdet de tillitsvalgte verkstedarbeiderne reagerer på. Også verkstedstrukturen mener de har mangler. I dag eier Bane NOR verkstedene. Ifølge rapporten fra De Facto er ikke det skrevet i stein:

«I verste fall kan dagens modell føre til at verksteder, hvor det er investert flere hundre millioner kroner, bli stående ubrukt. Dersom et togselskap velger en vedlikeholdsleverandør som tilbyr vedlikeholdet et annet sted, kan man få problemer med å fylle det man forlater med aktivitet.»

– Det er problematisk at et selskap som ikke driver med vedlikehold, og heller ikke driver med togdrift, skal bestemme hvor verkstedene skal ligge og hvem som skal være der, sier Glenn Noss, nestleder i verkstedsarbeidernes forening i Oslo.

Kunnskap om verksted

Han påpeker at tog som kunne vært reparert på ett verksted må transporteres til et annet for at riktig selskap skal gjøre vedlikeholdet. I tillegg konstaterer han at verksteder blir bygget uten at de som skal bruke dem er tatt med på råd.

– Vi har eksempler på at verksteder er bygget for å passe en bestemt type tog, noe som har komplisert vedlikeholdet når et annet type tog har blitt tatt i bruk. En må kunne forutsettes at de som bygger verkstedene har kunnskap om bruken av det, sier Noss.

Vårt mål er har hele tiden vært å samle jernbanesektorene. Det skjønner vi at kan bli vanskelig. Men et minstekrav er at vedlikeholdet blir samlet.

Petter Trønnes

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
08.10.2021
13:09
10.10.2021 12:20



Mest lest

Somieh Gholam Rasool ble sjukmeldt i ti dager med hjernerystelse, sov dårlig, gikk ned flere kilo og får fortsatt behandling for hode- og nakkesmerter.

Somieh Gholam Rasool ble sjukmeldt i ti dager med hjernerystelse, sov dårlig, gikk ned flere kilo og får fortsatt behandling for hode- og nakkesmerter.

Ole Martin Wold

Bussjåfør Somieh ble angrepet på jobb: – Plutselig kjenner jeg et hardt slag i ansiktet

Jonas Gahr Støre og Trygve Slagsvold Vedum.

Jonas Gahr Støre og Trygve Slagsvold Vedum.

Helge Rønning Birkelund

Her er Støre-regjeringens planer for arbeidslivet

Kjørelister som FriFagbevegelse har fått innsyn i, bekrefter at sjåførene har kjørt lange strekk. I timelistene er det utelukkende kjøretiden som er oppført som arbeidstid. Alt annet har vært gratisarbeid.

Kjørelister som FriFagbevegelse har fått innsyn i, bekrefter at sjåførene har kjørt lange strekk. I timelistene er det utelukkende kjøretiden som er oppført som arbeidstid. Alt annet har vært gratisarbeid.

Stein Inge Stølen

Sjåfører kan ha blitt svindlet for over 1000 kroner hver dag

Jan-Erik Østlie

Solberg-regjeringa vil kutte i feriepengar til arbeidslause neste år

MER GRENSEHANDEL: Solberg-regjeringa åpner opp for mer handling i Sverige, er budskapet fra blant andre fagforbundet NNN etter at statsbudsjettet ble lagt fram. (illustrasjonsfoto)

MER GRENSEHANDEL: Solberg-regjeringa åpner opp for mer handling i Sverige, er budskapet fra blant andre fagforbundet NNN etter at statsbudsjettet ble lagt fram. (illustrasjonsfoto)

Martin Guttormsen Slørdal

Statsbudsjettet er en gavepakke til svensk handel og matindustri, mener NNN-lederen

Håvard Sæbø

Slik vil Støre-regjeringa endre Nav

DET HASTER: De er i en akutt situasjon og må ha penger nå. Folk har mistet inntekten sin over natta. Man legger seg ikke akkurat opp en bufferkonto på arbeidsavklaringspenger. De er syke i tillegg. Det er jo derfor de får arbeidsavklaringpenger. Og så havner de i denne ståa, sier Mimir Kristjansson til FriFagbevegelse.

DET HASTER: De er i en akutt situasjon og må ha penger nå. Folk har mistet inntekten sin over natta. Man legger seg ikke akkurat opp en bufferkonto på arbeidsavklaringspenger. De er syke i tillegg. Det er jo derfor de får arbeidsavklaringpenger. Og så havner de i denne ståa, sier Mimir Kristjansson til FriFagbevegelse.

Nadia Frantzen

AAP-mottakerne kan ikke vente flere måneder. De må ha penger nå, mener Mimir Kristjansson

Martin Guttormsen Slørdal

Støre holder løftet om å doble fagforeningsfradraget

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

Tri Nguyen Dinh

Sjøfolket har kjempet i 13 år: Nå blir det norsk lønn i Norge

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Håkon Mosvold Larsen / NTB

Den nye regjeringen er klar – Støre presenterer et ungt og kvinnesterkt lag

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

Emmie Olivia Kristiansen

Folk flest får dårligere råd: Prisene øker mer enn lønna

Terje Pedersen / NTB

Alle AAP-mottakere får beholde stønaden ut året

Alf Ragnar Olsen

LO skuffet over at kutt i offentlig sektor videreføres

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum la onsdag fram regjeringsplattformen de skal styre på.

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum la onsdag fram regjeringsplattformen de skal styre på.

Tri Nguyen Dinh

Dette ønsker Støre-regjeringa å gjøre med arbeidslivet. Se hele oversikten

Debatt

Per Flakstad

«Vi trenger en bred debatt om pengebruken i Rødt», skriver Rødt-medlem Erik

Javad Parsa / NTB

Slik treffer statsbudsjettet lommeboka

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

Leif Martin Kirknes

MDG, Rødt og SV fremmer forslag om stans i tildeling av letelisenser på norsk sokkel

Jan-Erik Østlie

Ny måling: KrF i krise. Nå tviler også egne velgere på partiet

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Tormod Ytrehus

Darbo užmokestis pritraukia darbuotojus migrantus iš Rytų Europos į Norvegiją. Eglei ir Mindaugui buvo svarbesni kiti dalykai

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Brian Cliff Olguin

Hadia Tajik er åpen for innleieforbud i Oslo-området


Flere saker