JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
REFORMEN MÅ REFORMERES: Glenn Noss (t.v.) og Petter Trønnes, tillitsvalgte i Verkstedarbeidernes forening, mener det er på høy tid å gjøre noe med organiseringen av togvedlikeholdet. Nå får de støtte av en rapport utført fra De Facto på vegne av NJF.

REFORMEN MÅ REFORMERES: Glenn Noss (t.v.) og Petter Trønnes, tillitsvalgte i Verkstedarbeidernes forening, mener det er på høy tid å gjøre noe med organiseringen av togvedlikeholdet. Nå får de støtte av en rapport utført fra De Facto på vegne av NJF.

Morten Hansen

Oppsplittingen av jernbanen:

Verkstedarbeiderne får støtte i ny rapport: – Vedlikeholdet av togene må bli samlet

Med mange ulike aktører på banen, blir vedlikeholdet både dyrere og dårligere. Det er konklusjonen i en rapport, utført av De Facto på oppdrag for Norsk Jernbaneforbund (NJF).



08.10.2021
13:09
27.10.2021 12:00

morten.hansen@lomedia.no

De Facto slår fast at oppsplittingen har ført til at ansvar, forpliktelser, priser og arealtilgang blant annet medfører dårligere fleksibilitet og interessekonflikter.

«I noen tilfeller må konkurrerende vedlikeholdsselskaper operere på samme verkstedområde. Der må de ha egne lagre, egne ansatte til å flytte tog, egne områder til å parkere, mm. Modellen er ineffektiv og kostnadsdrivende,» står det i rapporten.

Hvem skal fikse toget? Les rapporten fra De Facto

Helhetlig ansvar

Det er en konklusjon de verkstedansatte i Mantena kjenner seg igjen i.

– Den oppsummerer egentlig det vi har sagt hele tiden; Det er for mange aktører og ingen som har det helhetlige ansvaret, sier Petter Trønnes, leder av Verkstedarbeidernes landsråd.

Norske tog eier togene, togselskapene leier togene, Bane NOR eier de fysiske verkstedene, mens de forskjellige verkstedbedriftene eier vedlikeholdsrapportene.

– Alle disse forskjellige aktørene har egne interesser og er opptatt av sin egen bunnlinje. Det er naturlig og forutsetningen for konkurransen. Men hvem skal da se til helheten, spør Trønnes.

Han bruker vedlikeholdsdokumentasjonen, som kan sammenlignes med serviceheftet på en bil, som et eksempel. Denne dokumentasjonen forteller når tog og komponenter skal vedlikeholdes. Men når de kommer med et nytt tog er det et utgangspunkt. Etter hvert som togsettene blir brukt oppdateres dokumentasjonen.

– Kanskje trenger man ikke å skifte en komponent så ofte som det står i den opprinnelige rapporten, eller noe service må gjøres oftere enn det som var tenkt. Dette gjør at vedlikeholdet blir mer kostnadseffektivt. Men disse rapportene er samtidig et konkurransefortrinn, påpeker Trønnes.

I dag er det togselskapene som eier vedlikeholdsdokumentasjonen, men på sikt vil vedlikeholdsselskapene vil bygge seg opp sin egen dokumentasjon.

– Når et nytt selskap overtar vedlikeholdet får de bare de opprinnelige rapportene – som er mangelfulle. Dette går ut over både vedlikeholdet og kostnadene – og i verste fall togets levetid, sier Trønnes.

Fikk du med deg denne? Skinner og kjøreledninger blir ikke byttet ut selv om det er gammelt og slitt, forteller ansatte: – Det er det ikke penger til

Pulverisering av ansvar

Rapporten slår fast at dagens organisering pulveriserer ansvaret:

«Oppsplittingen skaper stadig konflikter rundt plassering av ansvar mellom togeier Norske tog AS, togselskapene og verkstedselskapene. … Togselskapene på sin side krangler også med verkstedene om omfang og kvalitet på de utbedringer som utføres. For hver og en av partene handler det om å fokusere på egne interesser, og fri seg mest mulig fra ansvar som kan skyves over på andre.»

Trønnes mener jernbanereformen i høyeste grad trenger en revurdering når det kommer til vedlikehold av togene.

– Vårt mål har hele tiden vært å samle jernbanesektorene. Det skjønner vi at kan bli vanskelig. Men et minstekrav er at vedlikeholdet blir samlet, sier Trønnes.

Uoversiktelig: Bane Nor må stole på underleverandør for å ha oversikten over tilstanden på jernbanen

Lang levetid

Landsrådslederen mener det er ufornuftig at de som leier togene skal ha ansvaret for vedlikeholdet. Trønnes mener Norske tog som togeier burde hatt ansvaret for togene fra innkjøp til de ble satt ut av drift.

– I dag kjører det gode tog som er 30–40 år. For togselskapene holder det at de fungerer de 10–12 årene anbudet varer. For Norge er det fornuftig at togene kan brukes hele den potensielle levetiden. Har Norske tog ansvaret for vedlikeholdet er det en garanti for at togene holder lengre, sier Trønnes.

Verkstedstruktur

For det er ikke bare vedlikeholdet de tillitsvalgte verkstedarbeiderne reagerer på. Også verkstedstrukturen mener de har mangler. I dag eier Bane NOR verkstedene. Ifølge rapporten fra De Facto er ikke det skrevet i stein:

«I verste fall kan dagens modell føre til at verksteder, hvor det er investert flere hundre millioner kroner, bli stående ubrukt. Dersom et togselskap velger en vedlikeholdsleverandør som tilbyr vedlikeholdet et annet sted, kan man få problemer med å fylle det man forlater med aktivitet.»

– Det er problematisk at et selskap som ikke driver med vedlikehold, og heller ikke driver med togdrift, skal bestemme hvor verkstedene skal ligge og hvem som skal være der, sier Glenn Noss, nestleder i verkstedsarbeidernes forening i Oslo.

Kunnskap om verksted

Han påpeker at tog som kunne vært reparert på ett verksted må transporteres til et annet for at riktig selskap skal gjøre vedlikeholdet. I tillegg konstaterer han at verksteder blir bygget uten at de som skal bruke dem er tatt med på råd.

– Vi har eksempler på at verksteder er bygget for å passe en bestemt type tog, noe som har komplisert vedlikeholdet når et annet type tog har blitt tatt i bruk. En må kunne forutsettes at de som bygger verkstedene har kunnskap om bruken av det, sier Noss.

Vårt mål er har hele tiden vært å samle jernbanesektorene. Det skjønner vi at kan bli vanskelig. Men et minstekrav er at vedlikeholdet blir samlet.

Petter Trønnes

08.10.2021
13:09
27.10.2021 12:00



Mest lest

Pensjonistforbundets leder Jan Davidsen

Pensjonistforbundets leder Jan Davidsen

Jan-Erik Østlie

Jan Davidsen hadde håpet på mer til minstepensjonistene: Slik blir den nye pensjonen

Butikken utlyste fire stillinger på 20 prosent. Da slo Grethe alarm

Solfrid Alstad opplevde ikke at ledelsen var interessert i det hun hadde å si.

Solfrid Alstad opplevde ikke at ledelsen var interessert i det hun hadde å si.

Hanna Skotheim

Etter 40 år i barnevernet gikk Solfrid til lokalavisa og slo alarm. Så sa hun opp jobben

KJEMPER: Anna Maria Magnusson har lenge kjempet for å få en lønn som hun kan forsørge familien med mens hun er lærling i anleggsgartnerfaget. Hun mener lønna er for dårlig for voksenlærlinger.

KJEMPER: Anna Maria Magnusson har lenge kjempet for å få en lønn som hun kan forsørge familien med mens hun er lærling i anleggsgartnerfaget. Hun mener lønna er for dårlig for voksenlærlinger.

Ole Palmstrøm

Anna (27) fikk 0 kroner i lærlinglønn: – Jeg har fått låne penger av mamma siden september i fjor

Elizabeth (19) har bodd i fosterhjem hos Tone Granaas siden hun var 17 år.

Elizabeth (19) har bodd i fosterhjem hos Tone Granaas siden hun var 17 år.

Anne Myklebust Odland

Tone kaller Elizabeth for datter, men vegrer seg for å bli fostermor en gang til

De nye pensjonene er klare. Etterbetaling kommer på ulike tidspunkter i mai og juni.

De nye pensjonene er klare. Etterbetaling kommer på ulike tidspunkter i mai og juni.

Hanna Skotheim

Trygdene øker fra 1. mai. Se når den blir etterbetalt

VENTET IKKE FORGJEVES: Fem år tok det før klubbleder Christian Ekstrøm og resten av de ansatte fikk den tariffavtalen de krevde. Det gir opptil 100.000 kroner i lønnsøkning for de ansatte.

VENTET IKKE FORGJEVES: Fem år tok det før klubbleder Christian Ekstrøm og resten av de ansatte fikk den tariffavtalen de krevde. Det gir opptil 100.000 kroner i lønnsøkning for de ansatte.

Håvard Sæbø

Christian jubler etter fem års kamp: Nå får lageransatte i opptil 100.000 mer i lønn

Du har plikt til å ta ferie. Nå nærmer det seg sommer og et avbrekk fra jobb.

Du har plikt til å ta ferie. Nå nærmer det seg sommer og et avbrekk fra jobb.

Colourbox

Kan arbeidsgiver bestemme når jeg skal ha sommerferie? 10 spørsmål og svar

SKANDINAVISK FENGSEL: Arnett og Eddie bor på den nye avdelingen i fengselet i Pennsylvania i over to år, og førstnevnte sier det har vært en drastisk endring av livet bak murene.

SKANDINAVISK FENGSEL: Arnett og Eddie bor på den nye avdelingen i fengselet i Pennsylvania i over to år, og førstnevnte sier det har vært en drastisk endring av livet bak murene.

Nina Hanssen

Arnett og Eddie soner i «norsk» fengsel i USA. De mener livet har forandret seg helt

– Følg opp ansatte som har opplevd dramatiske ting. Ledelsen må vite hva som trengs, for de vet ikke selv hva de trenger, råder Gunnar.

– Følg opp ansatte som har opplevd dramatiske ting. Ledelsen må vite hva som trengs, for de vet ikke selv hva de trenger, råder Gunnar.

Werner Juvik

Gunnar så to kollegaer bli drept av en brannstifter med hagle. Det tok sju år før han fikk hjelp

Per Flakstad

Disse blir tatt ut hvis det blir kommunestreik 24. mai

Oljearbeider Øyvind Akselsen møter sin tidligere arbeidsgiver i retten. Utfallet av rettsaken kan få konsekvenser for mange oljearbeidere som i perioder jobber fra skip.

Oljearbeider Øyvind Akselsen møter sin tidligere arbeidsgiver i retten. Utfallet av rettsaken kan få konsekvenser for mange oljearbeidere som i perioder jobber fra skip.

Jan Kåre Ness

Øyvind går til sak for å få betalt overtid: – Burde ikke vært tema i 2022

Krister Sørbø, VG/NTB

Ut mot lønninger i næringslivet: – Grådigheten nærmer seg et nivå vi ikke har sett før

PRESTASJONEN AVGJØR: Marte Rian Aarnes har levd på lønn og provisjon i hele sitt yrkesaktive liv. Her sammen med sønnen Oskar (12).

PRESTASJONEN AVGJØR: Marte Rian Aarnes har levd på lønn og provisjon i hele sitt yrkesaktive liv. Her sammen med sønnen Oskar (12).

Ylva Seiff Berge

Martes årslønn er 500.000 kroner. Men med en ekstra innsats kan hun tjene langt mer

SNART GODKJENT: Bilpleie, dekkskift og dekklager blir fra 1. juli omfattet av den samme godkjenningsordningen som renovasjonsbransjen har. Hos MS Bilpleie i Skien der Thomas Johansen jobber, er alt på stell allerede.

SNART GODKJENT: Bilpleie, dekkskift og dekklager blir fra 1. juli omfattet av den samme godkjenningsordningen som renovasjonsbransjen har. Hos MS Bilpleie i Skien der Thomas Johansen jobber, er alt på stell allerede.

Tormod Ytrehus

Snart må du vaske bilen selv, om du skal ha det ordentlig billig

Nå er streikeuttaket klart. Se hele lista for hvor det blir streik fra 23. mai.

Nå er streikeuttaket klart. Se hele lista for hvor det blir streik fra 23. mai.

Erlend Angelo, Magasinet for fag

Her kan det bli elektrikerstreik fra 23. mai

FORNØYD HUND: Puddelen Busia får besøk av Mattilsynets veterinær Inna Vinningland på hundepensjonatet. Selv om det bare ett døgn siden han måtte forlate eieren sin, virker han rolig og fornøyd i armene på pensjonateier Terje Bjelland.

FORNØYD HUND: Puddelen Busia får besøk av Mattilsynets veterinær Inna Vinningland på hundepensjonatet. Selv om det bare ett døgn siden han måtte forlate eieren sin, virker han rolig og fornøyd i armene på pensjonateier Terje Bjelland.

Ole Palmstrøm

Kjæledyr og eiere på flukt fra krigen får trøst på ukrainsk av Inna i Sandnes

Kronikk

Mens lønnsøkningen er på 3,7 prosent, er sosialhjelpssatsene bare justert opp med 1,4 prosent fra i fjor til i år, skriver Mimmi Kvisvik i denne kronikken. 

Mens lønnsøkningen er på 3,7 prosent, er sosialhjelpssatsene bare justert opp med 1,4 prosent fra i fjor til i år, skriver Mimmi Kvisvik i denne kronikken. 

Colourbox

«Velferdsstatens fallitt: Offentlige ytelser løfter ikke folk ut av fattigdom»

Debatt

Unio er misfornøyd med lønnsutviklingen til sine medlemmer. Vi stusser over at LO får ansvaret, skriver Elisabeth Steen.

Unio er misfornøyd med lønnsutviklingen til sine medlemmer. Vi stusser over at LO får ansvaret, skriver Elisabeth Steen.

Ole Palmstrøm

«Svar til Unio om lønn i staten»

Alf Ragnar Olsen

Oslo rammes først hvis det blir streik i staten


Flere saker