JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tog på Østlandet

Tar striden om Vy og Flytoget til Stortinget: – Det gir ingen mening

SV-toppene Kirsti Bergstø og Mona Fagerås vil en gang for alle stoppe oppsplittingen av jernbanen.
Oppsplitting er ikke en retning vi ønsker for norsk jernbane, mener SV. (Illustrasjonsfoto)

Oppsplitting er ikke en retning vi ønsker for norsk jernbane, mener SV. (Illustrasjonsfoto)

Tormod Ytrehus

helge@lomedia.no

Nå ber de Stortinget vedta at regjeringen, i tråd med Hurdalsplattformen, skal instruere Jernbanedirektoratet om å ikke splitte opp togtilbudet på Østlandet.

SV foreslår også at Stortinget ber regjeringen om å slå sammen Vy og Flytoget.

Regjeringen til Erna Solberg gjennomførte en oppsplitting, privatisering og konkurranseutsetting av jernbanen.

Den nye regjeringen til Jonas Gahr Støre har varslet at oppsplittingen av jernbanen skal stanses.

Dårligere vilkår for ansatte

Konkurranseutsettingen av persontogtilbudet og av drift og vedlikehold av jernbanestrukturen er allerede stoppet. Det samme er anbudsutsettingen.

Likevel har Jernbanedirektoratet foreslått å splitte opp jernbanen på Østlandet gjennom å tildele Vy og Flytoget hver sin trafikkpakke.

Bergstø og Fagerås mener imidlertid dette ikke er i tråd med Hurdalsplattformen.

– Dersom dette skjer, frykter vi at det vil gi et dårligere tilbud til de togreisende og dårligere arbeidsvilkår for de ansatte. Det er ikke en retning vi ønsker for norsk jernbane.

Innsikt: Hvorfor vil regjeringa splitte jernbanen når de er for å samle den? Her er statssekretærens forklaring

Er allerede flertall

– Jernbanen på Østlandet er best tjent med å samle driften som i dag. Jernbanedirektoratet er tydelige på at det ikke er aktuelt å gi en samlet drift til Flytoget. Da mener vi det er naturlig at denne tildelingen går til Vy, og at regjeringen jobber videre med mål om å slå sammen Vy og Flytoget. For å utnytte kapasiteten maksimalt må det skje så snart som mulig, poengterer de to i begrunnelsen for forslaget.

For en måned siden skrev FriFagbevegelse at det skal være politisk flertall på Stortinget for å slå sammen Vy og Flytoget.

Problemet er bare at det ikke er sedvane for at Stortinget griper inn i slike spørsmål – men at det overlates til regjeringen. Allerede på det tidspunktet varslet SV at de ville fremme dette forslaget.

Omtrent samtidig varslet også samferdselsminister Jon-Ivar Nygård at han vill utrede den fremtidige organiseringen av Vy og Flytoget, hvor en sammenslåing av de to selskapene er et aktuelt alternativ.

Det vil skje parallelt med den pågående direktetildelingen av persontogtilbudet på Østlandet. I tråd med gjeldende regelverk må togtilbudet tildeles innen 25. desember 2023.

Bergstø og Fagerås er glad for at regjeringen vil utrede en sammenslåing av de to selskapene, men at de uavhengig av dette bør slås sammen på sikt.

Debatt: «En sammenslåing av Flytoget og Vy virker for oss totalt meningsløs»

– Det gir ingen mening

Fagerås kan ikke forstå hvorfor samferdselsminister Nygård ikke griper inn allerede nå, og mener oppsplittingen av jernbanen er negativt for både passasjerer og ansatte.

– Det gir ingen mening, og er dårlig bruk av fellesskapets penger. Derfor gjør vi det vi kan for å hindre at det skjer, legger hun til.

– Det beste for alle parter vil være å slå sammen Flytoget og Vy, som begge er statlige selskaper. Derfor foreslår vi det også, i håp om å finne en løsning med de andre partiene på Stortinget.

Til info: Et representantforslag behandles først i en komite på Stortinget før det behandles i nasjonalforsamlingen i løpet av høsten.

Mye delt: Hundrevis av jernbanefolk forlater Ap

Debatt: «Regjeringa må skaffe seg en jernbanepolitikk før den kan være på riktig spor»

Dette er en sak fra

Vi skriver for tillitsvalgte i alle LO-forbund.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse