JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Riksmekler Mats Ruland har med seg to medmeklere når han skal forsøke å løse den kompliserte busskonflikten.

Riksmekler Mats Ruland har med seg to medmeklere når han skal forsøke å løse den kompliserte busskonflikten.

Tormod Ytrehus

Bussjåførenes lønn:

Sjåførene og arbeidsgiverne fortsetter den frivillige meklingen utover natta, men det er stor avstand

Tilbudet fra arbeidsgiverne var langt fra bra nok til å avslutte streiken, men så godt at meklingen i busskonflikten fortsetter utover kvelden og natta.



30.09.2020
13:54
02.10.2020 12:18

torgny@hasaas.no

Klokka halv tolv onsdag kveld var partene fortsatt samlet, men det var ingen løsning på bordet, og det kan virke som om det er liten bevegelse. På spørsmål fra FriFagbevegelse om hvordan det går, svarte riksmekler Mats Ruland via SMS:

«Vi er her fortsatt», inneforstått at meklingen fortsatte utover natta.

Da riksmekler Mats Ruland møtte pressen klokka 19 i kveld, var han tilbakeholden med å si noe om innholdet i den frivillige meklinga i busskonflikten.

– Men det jobbes konstruktivt, og det er en god og profesjonell tone mellom partene, var budskapet fra riksmekleren.

Siste: Busstreiken er over. Her er resultatet

Nedstemt i uravstemning

Rett før klokka sju fikk delegasjonene tilsendt mat. Det ble tolket som om meklingen kommer til å vare utover kvelden. Innholdet i meklingen er strengt hemmelig, men etter det FriFagbevegelse erfarer inneholdt ikke tilbudet fra arbeidsgiverne noe som kunne innfri bussjåførenes hovedkrav: en lønn på linje med industriarbeiderne.

Men partene sitter ikke i meklingen for å slå i hjel tid, så det betyr at alle ser at det er en mening med å fortsette meklingen. Samtidig er det ingen vits for forbundene på arbeidstakersida å komme tilbake med et forslag som blir nedstemt i en uravstemning. Det vil utløse en ny streik.

Halv fem på morgenen

Riksmekleren ville ikke være med på noen slags form for anslag over hvor lenge denne meklingen kommer til å vare.

Meklingen 20. september som endte med konflikt, varte helt til klokka halv fem på morgenen. Bussbransjemeklingen er komplisert, og denne meklingen er mer komplisert fordi det ikke er fulle delegasjoner som møtes, bare et lite utvalg jobber hos Riksmekleren. Når eller hvis det blir enighet i forhandlingene, må resultatet forankres først i resten av delegasjonen og så i resten av organisasjonen gjennom en uravstemning. Vanligvis innebærer det å drøfte et forhandlingsresultat bare å gå til naborommet der delegasjonen sitter. Men siden delegasjonen nå ikke er samlet, må det innkalles til et større møte før resultatet blir godkjent.

Fersk undersøkelse: Over åtte av ti nordmenn støtter busstreiken

Meklingsstart klokka 14

Meklingen i busskonflikten ble gjenopptatt klokka 14 onsdag. FriFagbevegelse har fått bekreftet at arbeidsgiverne kom med et nytt tilbud. Arbeidsgiverne mener at dette tilbudet skal være bra nok til å få avsluttet konflikten.

Hvis det er for stor avstand mellom krav og tilbud, kan det bli en brå slutt. Men hvis det går mot enighet, vil det kunne ta tid før det endelige resultatet blir kjent. Hos Riksmekleren sitter nå bare det som kalles engere utvalg, altså ikke hele delegasjonen. Dette utvalget kan anbefale et resultat, men det er hele delegasjonen som skal stemme over det. Å samle hele delegasjonen tar tid, og selv om møtet vil bli avholdt digitalt, klarer ikke partene å få unnagjort det på under en time. Bare Fellesforbundets delegasjon består av 14 personer. På arbeidstakersida er fire forbund involvert, og alle skal ha en forsvarlig behandling av et mulig tilbud.

Det er riksmekler Mats Ruland selv som leder meklingen. Med seg har han Geir Engebretsen og Hanne Sofie Bjelland.

Innsikt: Fem punkter som forklarer hvorfor bussjåførene streiker

Streiken fortsetter

Siden dette er en frivillig mekling fortsetter streiken til partene har funnet en løsning, eventuelt til det blir nytt brudd.

Det er en kalkulert risiko å starte opp igjen meklingen. Hvis meklingen ikke lykkes, er det stor fare for at konflikten blir vanskeligere å løse, og streiken kan bli langvarig. En annen ting partene må ta med i betraktning er spørsmålet om tvungen lønnsnemnd. Hvis regjeringen får beskjed fra Helsetilsynet om at streiken fører til fare for liv og helse, kan de stoppe streiken.

Onsdag klokka 12 møtte Yrkestrafikkforbundet, Fellesforbundet, Fagforbundet og Norsk Jernbaneforbund på arbeidstakersiden og NHO Transport og Spekter på arbeidsgiversiden, hos Riksmekleren.

Ti dager

Det har nå gått ti dager siden 20. september, da det ble brudd i bussmeklingen. Bussjåfører i Viken og Oslo gikk ut i streik, og store deler av kollektivtrafikken på Østlandet ble rammet.

I helgen ble streiken trappet opp, og ytterligere 4.500 bussjåfører i andre deler av landet sluttet seg til de 3.800 sjåførene som allerede hadde lagt ned arbeidet.

Striden i busskonflikten handler blant annet om at arbeidstakerorganisasjonene mener at lønnsavstanden fra bussjåfører til industriarbeidere er blitt stadig større de siste årene.

Dette er den første busstreiken i Norge på 22 år.

Da bussjåførene streiket forrige gang, overrasket de arbeidsgiverne og vant.

Vi oppdaterer saken!

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
30.09.2020
13:54
02.10.2020 12:18



Mest lest

BRUK OG KAST: Tre uker etter at hun fikk økt stillingsprosent, ble Marit Lysgård Amundsen oppsagt fra jobben i Rauma kommune.

BRUK OG KAST: Tre uker etter at hun fikk økt stillingsprosent, ble Marit Lysgård Amundsen oppsagt fra jobben i Rauma kommune.

Sidsel Hjelme

Marit (36) fikk endelig fast jobb etter seks år. Så kom et brev i posten

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

Håvard Sæbø

Maler slo arbeidsgiveren konkurs da han ikke fikk 22.000 kroner i feriepenger

Erna Solberg diskuterer med statsrådene Henrik Asheim og Abid Raja.

Erna Solberg diskuterer med statsrådene Henrik Asheim og Abid Raja.

Stian Lysberg Solum / NTB

Pensjon: Her vil regjeringen kutte

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Tri Nguyen Dinh

Sykepleierne vraker årets lønnsoppgjør. Nå øker streikefaren

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

Emmie Olivia Kristiansen

Har du fått dagpenger store deler av 2020, men er i jobb igjen til våren, kan du se langt etter feriepenger

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

Brian Cliff Olguin

Det stikker i hjertet på gamle gruvearbeidere – hele Svea-samfunnet skal vekk

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

Tormod Ytrehus

Taxisjåførene Svein og John-Egil frykter for fremtiden med de nye reglene fra 1. november

SKIKKELIG SKUFFA: – Jeg ble så irritert over årets lønnsoppgjør, sier Marit Berg.

SKIKKELIG SKUFFA: – Jeg ble så irritert over årets lønnsoppgjør, sier Marit Berg.

Katharina Dale Håkonsen

Mens topplønte i staten fikk 5.700 kroner mer i lønn, fikk resepsjonsvakt Marit 1.700: – Jeg ble så irritert

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Britt Andreassen (Innfelt foto: privat)

– Jeg klarer ikke å se at dette skal være en diskusjon. Jeg falt og ødela meg på jobb – og jeg var forsikret

Nytt om navn:

Espen Barth Eide

Espen Barth Eide

Sissel M. Rasmussen

Espen Barth Eide risikerer å miste sikker stortingsplass for Ap

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Jan-Erik Østlie

Det vil føles urettferdig hvis sykepleierne får mer enn andre, mener FO-lederen

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

Nordic Choice Hotels

Hotellansatte må jobbe i 15 år for å tjene like mye som sjefen gjør på ett år

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Leif Martin Kirknes

Sykepleiere og lærere sier nei til lønnsoppgjøret. Hva skjer nå?

Per Østvold (til høyre) og andre streikevakter blir pågrepet av politiet og kastet på glattcelle under Linjegods-streiken i Oslo i 1976.

Per Østvold (til høyre) og andre streikevakter blir pågrepet av politiet og kastet på glattcelle under Linjegods-streiken i Oslo i 1976.

Stein Marienborg/Arbeiderbladet/Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek

Per Østvold (71) har både vært domfelt og dommer. Nå takker fagforeningskjempen av

SAVNER TRYGGHETEN: Assisterende varehussjef Omed Poor er veldig glad i arbeidsplassen sin, og vil at alt skal være på stell på Ikea Furuset.

SAVNER TRYGGHETEN: Assisterende varehussjef Omed Poor er veldig glad i arbeidsplassen sin, og vil at alt skal være på stell på Ikea Furuset.

Jan-Erik Østlie

Ikea-lederen måtte selv stoppe en tyv: – Savnet etter vekterne er stort

Jan-Erik Østlie

Vekterne fortsetter streiken etter mislykket mekling. Nå kan det bli opptrapping

Siv Jensen

Siv Jensen

Jan-Erik Østlie

Siv Jensen mener LO misbruker bistandspenger

Debatt

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Jan-Erik Østlie

For min del, som permittert vekter siden midten av mars, blir jeg forbannet av dette

Leif Martin Kirknes

Elektrobransjen frykter A- og B-lag blant lærlinger

Wizz Air sin inntreden i Norge har utløst politisk ordkrig.

Wizz Air sin inntreden i Norge har utløst politisk ordkrig.

Wizz Air

Ap: Høyres nyslåtte motstand mot Wizz Air fremstår som en ren tilsnikelse. – Bare vås, får de til svar


Flere saker