JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bussjåførenes lønn:

Sjåførene og arbeidsgiverne fortsetter den frivillige meklingen utover natta, men det er stor avstand

Tilbudet fra arbeidsgiverne var langt fra bra nok til å avslutte streiken, men så godt at meklingen i busskonflikten fortsetter utover kvelden og natta.
Riksmekler Mats Ruland har med seg to medmeklere når han skal forsøke å løse den kompliserte busskonflikten.

Riksmekler Mats Ruland har med seg to medmeklere når han skal forsøke å løse den kompliserte busskonflikten.

Tormod Ytrehus

torgny@hasaas.no

Klokka halv tolv onsdag kveld var partene fortsatt samlet, men det var ingen løsning på bordet, og det kan virke som om det er liten bevegelse. På spørsmål fra FriFagbevegelse om hvordan det går, svarte riksmekler Mats Ruland via SMS:

«Vi er her fortsatt», inneforstått at meklingen fortsatte utover natta.

Da riksmekler Mats Ruland møtte pressen klokka 19 i kveld, var han tilbakeholden med å si noe om innholdet i den frivillige meklinga i busskonflikten.

– Men det jobbes konstruktivt, og det er en god og profesjonell tone mellom partene, var budskapet fra riksmekleren.

Siste: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret

Siste: Busstreiken er over. Her er resultatet

Nedstemt i uravstemning

Rett før klokka sju fikk delegasjonene tilsendt mat. Det ble tolket som om meklingen kommer til å vare utover kvelden. Innholdet i meklingen er strengt hemmelig, men etter det FriFagbevegelse erfarer inneholdt ikke tilbudet fra arbeidsgiverne noe som kunne innfri bussjåførenes hovedkrav: en lønn på linje med industriarbeiderne.

Men partene sitter ikke i meklingen for å slå i hjel tid, så det betyr at alle ser at det er en mening med å fortsette meklingen. Samtidig er det ingen vits for forbundene på arbeidstakersida å komme tilbake med et forslag som blir nedstemt i en uravstemning. Det vil utløse en ny streik.

Halv fem på morgenen

Riksmekleren ville ikke være med på noen slags form for anslag over hvor lenge denne meklingen kommer til å vare.

Meklingen 20. september som endte med konflikt, varte helt til klokka halv fem på morgenen. Bussbransjemeklingen er komplisert, og denne meklingen er mer komplisert fordi det ikke er fulle delegasjoner som møtes, bare et lite utvalg jobber hos Riksmekleren. Når eller hvis det blir enighet i forhandlingene, må resultatet forankres først i resten av delegasjonen og så i resten av organisasjonen gjennom en uravstemning. Vanligvis innebærer det å drøfte et forhandlingsresultat bare å gå til naborommet der delegasjonen sitter. Men siden delegasjonen nå ikke er samlet, må det innkalles til et større møte før resultatet blir godkjent.

Fersk undersøkelse: Over åtte av ti nordmenn støtter busstreiken

Meklingsstart klokka 14

Meklingen i busskonflikten ble gjenopptatt klokka 14 onsdag. FriFagbevegelse har fått bekreftet at arbeidsgiverne kom med et nytt tilbud. Arbeidsgiverne mener at dette tilbudet skal være bra nok til å få avsluttet konflikten.

Hvis det er for stor avstand mellom krav og tilbud, kan det bli en brå slutt. Men hvis det går mot enighet, vil det kunne ta tid før det endelige resultatet blir kjent. Hos Riksmekleren sitter nå bare det som kalles engere utvalg, altså ikke hele delegasjonen. Dette utvalget kan anbefale et resultat, men det er hele delegasjonen som skal stemme over det. Å samle hele delegasjonen tar tid, og selv om møtet vil bli avholdt digitalt, klarer ikke partene å få unnagjort det på under en time. Bare Fellesforbundets delegasjon består av 14 personer. På arbeidstakersida er fire forbund involvert, og alle skal ha en forsvarlig behandling av et mulig tilbud.

Det er riksmekler Mats Ruland selv som leder meklingen. Med seg har han Geir Engebretsen og Hanne Sofie Bjelland.

Innsikt: Fem punkter som forklarer hvorfor bussjåførene streiker

Streiken fortsetter

Siden dette er en frivillig mekling fortsetter streiken til partene har funnet en løsning, eventuelt til det blir nytt brudd.

Det er en kalkulert risiko å starte opp igjen meklingen. Hvis meklingen ikke lykkes, er det stor fare for at konflikten blir vanskeligere å løse, og streiken kan bli langvarig. En annen ting partene må ta med i betraktning er spørsmålet om tvungen lønnsnemnd. Hvis regjeringen får beskjed fra Helsetilsynet om at streiken fører til fare for liv og helse, kan de stoppe streiken.

Onsdag klokka 12 møtte Yrkestrafikkforbundet, Fellesforbundet, Fagforbundet og Norsk Jernbaneforbund på arbeidstakersiden og NHO Transport og Spekter på arbeidsgiversiden, hos Riksmekleren.

Ti dager

Det har nå gått ti dager siden 20. september, da det ble brudd i bussmeklingen. Bussjåfører i Viken og Oslo gikk ut i streik, og store deler av kollektivtrafikken på Østlandet ble rammet.

I helgen ble streiken trappet opp, og ytterligere 4.500 bussjåfører i andre deler av landet sluttet seg til de 3.800 sjåførene som allerede hadde lagt ned arbeidet.

Striden i busskonflikten handler blant annet om at arbeidstakerorganisasjonene mener at lønnsavstanden fra bussjåfører til industriarbeidere er blitt stadig større de siste årene.

Dette er den første busstreiken i Norge på 22 år.

Da bussjåførene streiket forrige gang, overrasket de arbeidsgiverne og vant.

Vi oppdaterer saken!

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse