Nedbemanning
Mantena må kutte 30 årsverk: – Det gjør vondt
I løpet av en måned i vår ble to store kontrakter sagt opp. Akkurat hvor mange som mister jobben er fortsatt uklart.
Trist, men nødvendig, sier Arne Roland, administrerende direktør i Mantena.
Skjalg Bøhmer Vold/Mantena
morten@lomedia.no
I slutten av april sa verkstedbedriften Mantena opp kontrakten med franske Alstom om montering av komponenter til signalsystemet ERTMS i norske lokomotiv.
En måned senere sa de opp kontrakten med Go-Ahead om vedlikeholdet av togmateriellet på Sørlandsbanen.
Drøfter med tillitsvalgte
Nå tar Mantena konsekvensen av synkende arbeidsmengden og har satt i gang en nedbemanning av stab- og støttefunksjoner.
30 årsverk skal kuttes.
– Det gjør alltid vondt å kutte, men det er dessverre nødvendig, sier administrerende direktør Arne Roland.
Han tok over sjefsstillingen i Mantena i midten av mai, og sier at nedbemanningen har blitt drøftet med de tillitsvalgte og at videre drøfting pågår.
– Noen av årsverkene forsvinner ved naturlig avgang, og så har vi hatt avskalling underveis i prosessen. Men vi skal definitivt følge spillereglene, understreker Roland.
Mye lest: Syke lokførere føler seg presset av Vy til å jobbe
Uklart antall
Leder av verkstedforeningen i Oslo, Glenn Noss, sier det fortsatt er tidlig i prosessen. Han understreker det fortsatt er uklart hvor mange som reelt vil miste jobben.
– Det er tunge beskjeder å gi og tunge beskjeder å få. Vår oppgave er å ivareta våre medlemmer, og passe på at spillereglene blir fulgt, sier Noss.
Mye delt: Nå blir det mindre utsikt på Bergensbanen
Verkstedbedriften Mantena får mindre å gjøre i tiden framover.
Morten Hansen
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.