JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
HISTORISK MULIGHET: Nesten alle rutebussjåfører lever med anbud. Nå er det en mulighet for at trenden snur, konstaterer Marit Sauge, leder i bussklubben i Oslo sporveiers arbeiderforening.

HISTORISK MULIGHET: Nesten alle rutebussjåfører lever med anbud. Nå er det en mulighet for at trenden snur, konstaterer Marit Sauge, leder i bussklubben i Oslo sporveiers arbeiderforening.

Simen Aker Grimsrud

Bussjåfør-lønna:

Dette kan avgjøre framtida til bussjåførene: – En historisk mulighet

Trikkeførere tjener nesten 70.000 kroner mer enn en bussjåfør. Nå kan mye endre seg.



17.11.2020
11:19
17.11.2020 11:19

ola.tommeras@fagbladet.no

Både Oslo og Innlandet fylke står foran et veiskille som kan avgjøre framtida til landets bussjåfører. Det avhenger av politiske vedtak de nærmeste ukene.

Budsjettforhandlingene i Oslo kommune er i gang. Rødt krever at rutebusser i egenregi blir en del av neste års budsjett i forhandlingene med byrådspartiene Ap, MDG og SV.

Rødt med tøft budsjettkrav: Vil ansette alle bussjåførene i kommunen igjen

Samtidig i fylket Innlandet, tidligere Oppland og Hedmark, ligger det nå på bordet en utredning om rutebusskjøring på anbud.

I desember avgjør trolig fylket om de skal ta de første rutene tilbake i egenregi eller ikke.

Samleside: Bussjåfør

– Historisk mulighet

I Oslo er kommende anbudsrunder satt på vent ett år på grunn koronasituasjonen. Dermed er det tid til å forberede egenregi på bussrutene i avtaler som går ut i 2022.

– Vi har en historisk mulighet nå, sier leder av bussklubben i Fagforbundet Oslo sporveiers arbeiderforening, Marit Sauge. Av flere grunner:

• Vi har et styringsflertall som er skeptisk til anbud

• En busstreik med økt bevissthet om sjåførenes arbeidssituasjon etter 20 år med konkurranse og anbud.

• Flere anbudskontrakter som går ut i nær framtid. Det gjelder Oslo øst, indre by og Oslo vest.

• Fagforeninger som står samlet om at rutebussene bør drives i offentlig regi.

Ny skatt kan spise opp hele lønnstillegget bussjåførene streiket for å få

– Skjønner ikke hva som har skjedd

– Oslo er i en unik situasjon. Kommunen har allerede et eget selskap, Unibuss, og kan ganske enkelt omorganisere framfor å sette bussrutene ut på nye anbud, mener Marit Sauge.

Hun tror ikke politikerne har skjønt hvordan hverdagen til bussjåførene har utviklet seg i et anbudsregime med overvåking, kontroller og effektivitetskrav.

Selv har hun kjørt buss i Oslo i 33 år og kjenner både drift i kommunal regi og å kjøre konkurranseutsatte ruter.

Det opplever også leder for Fagforbundet Yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Innlandet fylke, Anders Kollmar-Dæhlin. Det siste året har han brukt mye tid på å snakke med politikere i alle partier. Det har munnet ut i utredning om bussruter på anbud. Der konkluderes det med vanskeligere arbeidsforhold for sjåførene i sentrale strøk.

Arbeidsmedisiner vil forby bussjåførenes delte skift: – Det er jo bare et triks for å spare lønnsutgifter

Blir ilagt gebyrer

– Politikere begriper ikke hva sjåførene utsettes for, sier Marit Sauge og beskriver:

– Vi måles i minutter på avgangstider. Ruter ilegger gebyrer ved avvik. Blir jeg forsinket ved utkjøring, ved for eksempel at parkeringsbremsen ikke slipper, blir videre kjøring bestemt etter hva som gir minst gebyrer – ikke etter hva som er mest gunstig for tjeneste og passasjerer. Det er stressende og spesielt vanskelig for ferske sjåfører når de får arbeidsinstrukser som oppleves som meningsløse, sier hun.

Sauge viser til beinharde vakter og legger fram et eksempel fra vaktoversikten:

– Denne her er fra klokka 03.55 til 10.00 og denne fra 13.00 til 21.00. Det er verken rent nattskift eller dagskift. Du kan bare glemme døgnrytme. Dataprogrammer fordeler timetallet uten hensyn til dag og natt. De som ikke greier skiftarbeidet, må finne seg i delte vakter med en pause midt på dagen som ikke regnes som arbeidstid. Det blir ikke mye tid igjen til familien, sier Sauge.

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

Forverres for hvert anbud

Da Sauge begynte å kjøre buss i 1987, sørget kommunen for rutebussene selv gjennom Oslo Sporveier. På 2000-tallet begynte de første anbudene, bussrutene ble satt ut på konkurranse til selskapene som kan levere lavest mulig pris.

Fylke etter fylke fulgte etter, og i løpet av de siste 20 årene har så godt som alt av bussruter i Norge endt på anbud.

– For hvert eneste anbud blir hverdagen til sjåførene vanskeligere. Når ett selskap får en idé til hvordan å drive mer effektivt og billigere, går ryktet videre til andre selskap. Sjåførene ender opp med at det ikke er tid igjen til å reise seg fra førerplassen i løpet av dagen, sikkerhetssjekk av busser som må gjøres på fritid og idiotvakter utregnet av datamaskiner, sier Sauge.

Sauge legger til at i Oslo er det kommunalt eide selskapet Unibuss det som konkurrerer minst på bekostning av sjåførenes arbeidssituasjon.

– Unibuss vinner anbud likevel, nettopp fordi selskapet ikke tar utbytte. Det viser hva som er mulig å spare om bare kommunen tar kjøringen tilbake i egenregi. I tillegg går det millioner til kontrollregime og til å utarbeide anbud, og materiellet blir dårligere. Bussene lages med de billigste girkassene, de dårligste styresystemene og uten sikring av sjåførene. Bussene må jo være billige, siden de bare skal vare anbudsperioden. Deretter blir det produsert nye busser. Det er ikke spesielt miljøvennlig heller, påpeker hun.

Må starte i 2022

– Jeg har trua på at dette skal gå igjennom, at politikerne vil ta rutebusskjøring tilbake i egenregi, sier leder av yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Innlandet, Anders Kollmar-Dæhlin. En utredning med evaluering av rutebuss på anbud i Innlandet ble levert i forrige uke. Den konkluderer med god konkurranse og lite utbytte, men også med forverrede arbeidsforhold for sjåførene på ruter i sentrale områder.

En tilsvarende utredning ble gjort i Trøndelag, uten at det nådde helt fram politisk. I mellomtiden har det vært busstreik, der alle har fått høre om sjåførenes hverdag. Kollmar-Dæhlin tror nettopp det kan bevege politikere.

– Politikere ønsker akseptable lønns- og arbeidsforhold for de som utfører offentlige tjenester, sier han.

Den første kontrakten som utløper, er bussrutene i Valdres, i 2024. «Arbeidet med en ny kontraktsrunde må starte i 2022, og et vedtak om å endre anbudspraksis bør derfor gjøres i 2021», skrev fylkesrådmannen i saksframlegget tidligere i år.

– Behandler ikke folk slik

Nestleder i Samferdselsutvalget i Innlandet fylke, Sjur Arnfinn Strand (Ap), er positiv til å ta busskjøring tilbake i egenregi.

– Det er en dårlig måte å behandle folk på – slik bussjåførene blir behandlet i dag, sier han.

– Bussbransjen har mange utfordringer, både faglige og sosiale, sier leder av samferdselsutvalget i Innlandet, Stein Tronsmoen (Sp).

Han vil ikke forskuttere en avgjørelse, men tror en den blir tatt i desember.

Tror på ny retning i Oslo

I Oslo er det rødgrønt flertall. Sauge har et sterkt håp om at det kan bli staket ut en ny retning nå. Tre store anbudskontrakter er på vei til å gå ut, men er korona-utsatt et år. Det gir tid til å forberede egenregi.

Leder av finansutvalget i Oslo, Frode Jacobsen (Ap), har ansvaret for budsjettforhandlingene. Han vil ikke kommentere enkeltsaker foran budsjettforhandlingene, sier han til Dagsavisen.

– Vi skal møte Rødt og starte diskusjoner om budsjettet. Min målsetting også denne gangen er å bli enige om et budsjett for neste år, sier han til Dagsavisen.

Tjener 70.000 mindre

I høst skrev Klassekampen om lønnsforskjellen som har oppstått mellom førere av trikk og bane, som fortsatt er kommunalt ansatt, og bussjåførene som er satt på anbud. Trikkeførere ligger nesten 70.000 kroner over i årsinntekt.

– Ansatte på trikk og bane hadde aldri i verden funnet seg i lønns- og arbeidsforhold som bussjåførene opplever. Ikke en eneste dag, sier leder av Oslo sporveiarbeideres forening, Rune Aasen til Fagbladet.

Sporgående kollektivtrafikk i Oslo drives i kommunal regi. Det kommunale Sporveien er flere ganger kåret til et av verdens mest effektive kollektivselskap.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
17.11.2020
11:19
17.11.2020 11:19



Mest lest

TAPER: Sjømannen Anna Ruud er permittert fra Color Line. Hun taper penger hvis hun jobber under permisjonen.

TAPER: Sjømannen Anna Ruud er permittert fra Color Line. Hun taper penger hvis hun jobber under permisjonen.

Asle Rowe

Anna risikerer å tape 14.730 kroner i måneden hvis hun jobber

URETT: Erik Schjøtt-Waaler (43) sa opp en fast jobb i staten for å bli fosterfar. Nå undres han over de svake rettighetene fosterforeldre har.

URETT: Erik Schjøtt-Waaler (43) sa opp en fast jobb i staten for å bli fosterfar. Nå undres han over de svake rettighetene fosterforeldre har.

Eirik Dahl Viggen

Erik sa opp jobben og ble fosterfar på heltid. Så sa barnevernet opp kontrakten

Adecco tilbyr tømrere 50-timers uke, men trakk annonsen etter at FriFagbevegelse kontaktet dem.

Adecco tilbyr tømrere 50-timers uke, men trakk annonsen etter at FriFagbevegelse kontaktet dem.

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

Adecco søker etter tømrere til 50 timers uke: Ulovlig og oppsiktsvekkende, sier LO-jurist

LØNNSØKNING: Oljearbeidere lander på heliporten på Sola etter å ha vært på jobb offshore. Nå får de lønnsøkning.

LØNNSØKNING: Oljearbeidere lander på heliporten på Sola etter å ha vært på jobb offshore. Nå får de lønnsøkning.

Arkivfoto: Jan Inge Haga

Dette er den nye lønna til oljearbeiderne

Med hjelp fra Nav får Pelle Haagensen arbeidserfaring, tarifflønn og referanse til å søke om lærlingplass og jobb senere.

Med hjelp fra Nav får Pelle Haagensen arbeidserfaring, tarifflønn og referanse til å søke om lærlingplass og jobb senere.

Yngvil Mortensen

Pelle (18) fikk ikke lærlingplass. Så kom det en gladmelding fra Nav

HVORFOR NÅ? Esther Mørk (f.v.) og Astri Elisabet Pestalozzi synes det er merkelig at departementet omorganiserer midti en pandemi når ansatte har sittet fra hverandre i et år.

HVORFOR NÅ? Esther Mørk (f.v.) og Astri Elisabet Pestalozzi synes det er merkelig at departementet omorganiserer midti en pandemi når ansatte har sittet fra hverandre i et år.

Katharina Dale Håkonsen

Nær 900 ansatte i forvaltningen av høyere utdanning skal omstilles før juli: – Det kom som en bombe

Det store spørsmålet er hvordan dette skal betales. LO og NHO har i utredningen ikke tatt mål av seg til å løse dette spørsmålet. (Arkivfoto)

Det store spørsmålet er hvordan dette skal betales. LO og NHO har i utredningen ikke tatt mål av seg til å løse dette spørsmålet. (Arkivfoto)

Håvard Sæbø

Mange flere kan få tidligpensjon, men hvem skal betale? Her er forslaget til endringene i AFP

MOTYTELSE: LO-leder Leif Haraldseth fikk spiren til AFP i 1988, som et resultatet av årets tariffoppgjør.

MOTYTELSE: LO-leder Leif Haraldseth fikk spiren til AFP i 1988, som et resultatet av årets tariffoppgjør.

Arbark

AFP-pensjonen er gull verdt for fagorganiserte. Her er historien bak

BEKYMRET: Daniel Walter er Handel og Kontors hovedtillitsvalgt i Obos. Han har aldri opplevd et så stort engasjement rundt en generalforsamling. Forslaget om å legge ned Obos skremmer ham og kollegene.

BEKYMRET: Daniel Walter er Handel og Kontors hovedtillitsvalgt i Obos. Han har aldri opplevd et så stort engasjement rundt en generalforsamling. Forslaget om å legge ned Obos skremmer ham og kollegene.

Brian Cliff Olguin

Obos-tillitsvalgt frykter for arbeidsplassene til 2.600 kolleger

SKREMMENDE UTVIKLING: Her på E18 gjennom Vestfold kjører lastebilsjåfør Håvard Gohli hver eneste uke. De siste ti årene har antallet utenlandske vogntog og semitrailere eksplodert.

SKREMMENDE UTVIKLING: Her på E18 gjennom Vestfold kjører lastebilsjåfør Håvard Gohli hver eneste uke. De siste ti årene har antallet utenlandske vogntog og semitrailere eksplodert.

Roy Ervin Solstad

Her kjører lastebilsjåfør Håvard (70) hver eneste uke. Nå slår han alarm om egen bransje

Forskerne Bitten Nordrik (t.v.) og Tereza Østbø Kuldova advarer arbeidstakere mot å delta i faktaundersøkelser i arbeidsgiveres regi.

Forskerne Bitten Nordrik (t.v.) og Tereza Østbø Kuldova advarer arbeidstakere mot å delta i faktaundersøkelser i arbeidsgiveres regi.

Benjamin Ward/OsloMet / Privat

To forskere advarer mot en voksende trend i arbeidslivet

En kvinne i 50-årene er avskjediget fra avdelingen ved Skjervum helse- og omsorgssenter fordi hun har brutt smittevernregler.

En kvinne i 50-årene er avskjediget fra avdelingen ved Skjervum helse- og omsorgssenter fordi hun har brutt smittevernregler.

Helge Rønning Birkelund

Fagforbundet vil ikke ta saken til medlem som fikk sparken for brudd på smittevernregler

Leif Martin Kirknes

Ropstad sier nei til Høyres nye skattekutt

Siv Jensen omkranset av journalister. Nå blir det stillere, for på helgens Frp-landsmøte takker hun av som Frp-leder.

Siv Jensen omkranset av journalister. Nå blir det stillere, for på helgens Frp-landsmøte takker hun av som Frp-leder.

Leif Martin Kirknes

Siv Jensen i avskjedsintervju: Dette angrer hun på

Efta-domstolen svarte onsdag på Høyesteretts spørsmål om Nav-saken.

Efta-domstolen svarte onsdag på Høyesteretts spørsmål om Nav-saken.

Hanna Skotheim

Nav-skandalen: Nordmenn i utlandet kan ha blitt nektet trygd helt tilbake til 1994

Håvard Sæbø

Halvparten av innleien hos Statsbygg var ulovlig

OPP I LØNN IGJEN: De ansatte i Spar Kjøp og andre butikker omfattet av Handeloverenskomsten mellom HK og NHO går opp i lønn for andre gang i år.

OPP I LØNN IGJEN: De ansatte i Spar Kjøp og andre butikker omfattet av Handeloverenskomsten mellom HK og NHO går opp i lønn for andre gang i år.

Martin Guttormsen Slørdal

Butikkansatte går opp i lønn for andre gang i år

TREKKES I TVIL: Jannike Arnesen kom seg om bord i båten «MS Torbjørn» og overlevde Utøya. Det er ikke lenge siden hun ble kalt en «massiv sperreballong for de virkelige ofrene» på den kontroversielle Facebook-siden Sørlandsnyhetene.

TREKKES I TVIL: Jannike Arnesen kom seg om bord i båten «MS Torbjørn» og overlevde Utøya. Det er ikke lenge siden hun ble kalt en «massiv sperreballong for de virkelige ofrene» på den kontroversielle Facebook-siden Sørlandsnyhetene.

Martin Guttormsen Slørdal

Netthets mot AUF-ere: Jannike får høre at hun skulle vært drept på Utøya

Bjørnar Moxnes (Rødt), Une Aina Bastholm (MDG) og Audun Lysbakken (SV).

Bjørnar Moxnes (Rødt), Une Aina Bastholm (MDG) og Audun Lysbakken (SV).

Stortinget

Rødt og MDG kan få LO-støtte

SEKRETARIATET: Rashid Nawaz sørger for at det blir servert kaffe til folket under møtene i sekretariatssalen i Folkets Hus.

SEKRETARIATET: Rashid Nawaz sørger for at det blir servert kaffe til folket under møtene i sekretariatssalen i Folkets Hus.

Sissel M. Rasmussen

Rashid startet som renholder i 1999. Nå er han «bydelsordfører» for 33.000 innbyggere


Flere saker