JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
BEKYMRET: Belastende arbeidstidsordninger, mye stress og lite kontroll over egen arbeidshverdag slår for mange bussjåfører ut i typiske stressykdommer som hjerte- og karsykdommer, forteller Ebba Wergeland.

BEKYMRET: Belastende arbeidstidsordninger, mye stress og lite kontroll over egen arbeidshverdag slår for mange bussjåfører ut i typiske stressykdommer som hjerte- og karsykdommer, forteller Ebba Wergeland.

Martin Guttormsen Slørdal

Bussjåførenes delte skift:

Arbeidsmedisiner vil forby bussjåførenes delte skift: – Det er jo bare et triks for å spare lønnsutgifter

Bussjåførenes delte skift utgjør en fare for både helse og sikkerhet, mener arbeidsmedisiner Ebba Wergeland. Nå vil hun at denne arbeidsordningen forbys.



12.10.2020
12:58
23.10.2020 12:26

ida.wangberg@fagbladet.no

Busstreiken har satt søkelys på bussjåførenes lønns- og arbeidsvilkår, deriblant bruken av delte skift. Mange bussjåfører har tolv timer lange arbeidsdager, med flere timer med ubetalt fri midt på dagen, mellom morgen- og ettermiddagsrushet.

Det er en svært belastende arbeidstidsordning, mener arbeidsmedisiner Ebba Wergeland.

– Selv om man har et avbrudd midt på dagen, er belastningen ved delte skift omtrent den samme som med lange skift. Timene med ubetalt pause midt på dagen gir ikke effektiv hvile, sier hun til Fagbladet og fortsetter:

– Med delte skift legger jobben beslag på mer av dagen enn det bussjåførene får betalt for. Og mer av dagen enn det som er godt for sjåførene, fordi balansen mellom hvile og arbeid blir skjev. I praksis blir det som å jobbe tolvtimersskift, og det er ikke bra, verken for helsa til bussjåførene eller for sikkerheten til passasjerene, advarer hun.

Siste: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret

Sikkerhetsrisiko

Wergeland tror at mange ikke er klar over hvor slitsomt det er å jobbe som bussjåfør.

– Stressbelastningen i yrket er svært høy. Og på slutten av en 12-timers økt er mange så søvnige at det utgjør en trafikkfare, sier Wergeland.

Hun viser blant annet til en svensk studie som målte hvor søvnige bussjåførene var når de kjørte buss på ettermiddagen, etter å ha jobbet tidlig morgenskift. Fem av de 18 sjåførene i studien ble så søvnige at det utgjorde en sikkerhetsrisiko. 12 av dem rapporterte at de måtte kjempe for å holde seg våkne i sitt daglige virke minst to til fire ganger i måneden.

Debatt: Bussbransjen kan reddes, og fylkespolitikerne sitter på nøkkelen, skriver Ørjan Takle

– Helseskadelig

Wergeland er også bekymret for hva delte skift gjør med bussjåførenes helse.

– Mange får for lite hvile og for lite tid hjemme med familien. Først og fremst blir de slitne. De utsettes for unødvendig stress, og jobben spiser for mye av overskuddet deres. Det er jo gode grunner til at loven setter en grense på ni timer for alminnelig, daglig arbeidstid, sier hun.

Ønsker forbud

Arbeidsmedisineren mener arbeidsmiljøloven burde hatt et forbud mot slik kreativ arbeidstidsorganisering.

– Grunnen til at delte skift i det hele tatt er tillatt i dag, er antakelig at det ikke var vanlig å organisere arbeidstida slik da arbeidsmiljøloven ble skrevet. Det er jo bare et triks for å spare lønnsutgifter – det er ubetalt ventetid eller det langtransportsjåførene kjenner fra EU som ubetalt «tilgjengelighetstid».

Wergeland mener det også er andre grunner til at bussjåførene har mer helseproblemer enn andre yrkesgrupper.

– De møter høye krav, men har lite kontroll over egen arbeidssituasjon, fordi de er bundet av fastlagte ruter og rutetider. Med knappe tider og lite pauser innebærer det mye stress, og i tillegg må de håndtere et utfordrende trafikkbilde og ta vare på passasjerene. Resultatet viser seg i typiske stressykdommer som hjerte- og karsykdommer, som opptrer hyppigere hos bussjåfører enn hos andre, forteller hun.

– De er også mer utsatt for plager i rygg, nakke og skuldre. Kombinasjonen av stress, lite pauser og lange dager, og kanskje til og med en dårlig tilpasset arbeidsplass ved rattet, er ikke akkurat helsefremmende.

Overvåking

Wergeland er også bekymret for overvåkningssystemene som etter hvert har blitt vanlige i bussbransjen. Ikke bare kontrollerer de om sjåførene overholder rutetidene – de kontrollerer også hvordan de kjører.

– Dette kunne jo vært en god ting, dersom man hadde brukt registreringene til å forstå alle de ytre forholdene som påvirker kjørestilen. Da kunne resultatene blitt brukt til å bedre arbeidsforholdene for sjåførene. Men i stedet blir det lett til at overvåkingen øker presset på sjåførene, fordi alt ansvaret for kjørestilen blir lagt på dem. Det er enklere å bytte ut sjåføren enn å lage bedre kjøreplaner. Særlig hvis sjåføren ikke har fast, full stilling, sier hun.

Kilder:

Anund A, Fors C, Ihlström J, Kecklund G: “An on-road study of sleepiness in split shifts among city bus drivers”. Accid Anal Prev. mai 2018: s.71-76.

Her er ekspertens råd for å gjøre belastningen med delte skift minst mulig:

• Unngå veldig tidlig start og veldig sein slutt. Hvis første del av skiftet starter for tidlig om morgenen eller siste del slutter for seint, kan det forstyrre nattesøvnen.

• Den lengste delen av det delte skiftet bør komme først, før det lange avbrekket.

• Skal avbrekket fungere best mulig som pause, er det viktig med gode muligheter for søvn og hvile og tilgang på måltider.

Rådene er hentet fra pamfletten «Med fare for liv og helse. Uforsvarlige arbeidstider og hvordan vi avskaffer dem», av Ebba Wergeland (Forlaget Manifest 2019)

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
12.10.2020
12:58
23.10.2020 12:26



Mest lest

DROPPER ORDNING: Etter evaluering av ordningen og dialog med tillitsvalgte velger Jysk-ledelsen å kutte ut personlig tilbakemelding på iPadene.

DROPPER ORDNING: Etter evaluering av ordningen og dialog med tillitsvalgte velger Jysk-ledelsen å kutte ut personlig tilbakemelding på iPadene.

Jysk

Butikkarbeidere følte seg presset. Nå dropper Jysk omstridt ordning

ULØNNET: For at Rebekka Kronstad Henriksen skal kunne amme datteren Sarah, må hun ta ulønnet permisjon fra jobben. Det går ut over økonomi og rettigheter.

ULØNNET: For at Rebekka Kronstad Henriksen skal kunne amme datteren Sarah, må hun ta ulønnet permisjon fra jobben. Det går ut over økonomi og rettigheter.

Cathrine Kahrs

Rebekka (33) må ta ulønnet permisjon for å kunne amme datteren

Innsyn i et dokument skal normalt ta tre dager. UDI og departementene brukte nesten et år på å gi innsyn i dokumentet til høyre. Da var både arbeidssted, arbeidsgivers og arbeidstakers navn sladdet. Da viste det seg at FriFagbevegelse hadde hatt dokumentet i usladdet versjon i to år.

Innsyn i et dokument skal normalt ta tre dager. UDI og departementene brukte nesten et år på å gi innsyn i dokumentet til høyre. Da var både arbeidssted, arbeidsgivers og arbeidstakers navn sladdet. Da viste det seg at FriFagbevegelse hadde hatt dokumentet i usladdet versjon i to år.

Torgny Hasås

UDI hemmeligholder navn på useriøs arbeidsgiver

TRIST: Inger Kristin Byberg i SSP er skuffa over dommen i Arbeidsretten, og at tilsette som har jobba i bransjen i tjue år ikkje skal ha krav på meir enn minstelønn

TRIST: Inger Kristin Byberg i SSP er skuffa over dommen i Arbeidsretten, og at tilsette som har jobba i bransjen i tjue år ikkje skal ha krav på meir enn minstelønn

Tormod Ytrehus

Hotell- og restaurant-arbeidarar tapte lønnskamp: – Klar beskjed om at vi ikkje er så mykje verd

Colourbox

Disse får minimum 10.000 kroner i lønnsøkning

FORUS: 68 ansatte vil miste jobben på skjærelinjene til Nortura i Stavanger.

FORUS: 68 ansatte vil miste jobben på skjærelinjene til Nortura i Stavanger.

Erlend Angelo

Nortura sier opp 147 ansatte: – Siste ord er ikke sagt

Sissel M. Rasmussen

SAS-ansatte leverte inn uniformene i protest: Nå har de Stortinget i ryggen

Jan-Erik Østlie

Henrik Asheim er redd LO skal få for stor makt

IKKE REPRESENTERT: Leder for Fellesforbundet i Nord-Rogaland, Steffen Høiland (til venstre) mener det er påfallende at det største forbundet i privat sektor, Fellesforbundet, ikke har noen i regjeringsapparatet. Han får støtte fra forbundskollegaene Svein Erik Veie og Tommy Rannov Nystad.

IKKE REPRESENTERT: Leder for Fellesforbundet i Nord-Rogaland, Steffen Høiland (til venstre) mener det er påfallende at det største forbundet i privat sektor, Fellesforbundet, ikke har noen i regjeringsapparatet. Han får støtte fra forbundskollegaene Svein Erik Veie og Tommy Rannov Nystad.

Erlend Angelo

Tillitsvalgte kritiserer Støre: – Henter inn for mange karrierepolitikere

PÅ VEI MOT FAGBREV: Det blir mange biler å shine fram mot fagbrev i 2023 for Robin Sharma. Den 1. august startet han som lærling i bilpleiefaget.

PÅ VEI MOT FAGBREV: Det blir mange biler å shine fram mot fagbrev i 2023 for Robin Sharma. Den 1. august startet han som lærling i bilpleiefaget.

Tormod Ytrehus

Robin (17) er Norges første bilpleie-lærling

STYRKE Nav: Støre-regjeringa har skrevet en lang liste over hva de vil endre i Nav. Det er uklart når Nav-direktør Hans Christian Holte får en konkret bestilling fra den nye politiske ledelsen å jobbe med for å sette endringer ut i livet.

STYRKE Nav: Støre-regjeringa har skrevet en lang liste over hva de vil endre i Nav. Det er uklart når Nav-direktør Hans Christian Holte får en konkret bestilling fra den nye politiske ledelsen å jobbe med for å sette endringer ut i livet.

Werner Juvik

Nav-sjefen: Regjeringa har «store og gode ambisjoner» for Nav

Eirik Dahl Viggen

Ila-ansatte gikk flere tusen i minus da arbeidsplassen ble midlertidig flyttet: Dette ble løsninga

Tormod Ytrehus

SAS-ansatte leverer inn uniformen i protest: – Ledelsen har gått til krig mot sine ansatte

(Illustrasjonsfoto)

(Illustrasjonsfoto)

Leif Martin Kirknes

Hvor mye strøm kan vi lage ved å oppruste norske vann­kraft­verk?

KAN SMILE: De tillitsvalgte ved Ringnes-anlegget på Gjelleråsen utenfor Oslo er meget fornøyd med at Ringnes beholder distribusjonen av varene selv. Fra venstre Roar Ellingvåg, Rune Christensen, Anita Andersen, Erik Torkelsen og Leif Ritter.

KAN SMILE: De tillitsvalgte ved Ringnes-anlegget på Gjelleråsen utenfor Oslo er meget fornøyd med at Ringnes beholder distribusjonen av varene selv. Fra venstre Roar Ellingvåg, Rune Christensen, Anita Andersen, Erik Torkelsen og Leif Ritter.

Erlend Angelo

Sosial dumping, ropte Ringnes-ansatte. Nå er 200 arbeidsplasser reddet

Fersk finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) sier at staten skal bidra til reduserte lønninger blant toppledere.

Fersk finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) sier at staten skal bidra til reduserte lønninger blant toppledere.

Tri Nguyen Dinh

Vedum vil fryse lederlønninger i staten

Kommentar

Næringsminister Jan Christian Vestre er et eksempel til etterfølgelse, skriver ANB-redaktør Kjell Werner.

Næringsminister Jan Christian Vestre er et eksempel til etterfølgelse, skriver ANB-redaktør Kjell Werner.

Sissel M. Rasmussen

«Den norske modellen er truet»

Debatt

Bakgrunnen for streiken er at kulturarbeiderne mener pensjonsordningen i sektoren slår ut urettferdig for kvinner, sammenlignet med menn.

Bakgrunnen for streiken er at kulturarbeiderne mener pensjonsordningen i sektoren slår ut urettferdig for kvinner, sammenlignet med menn.

Musikkultur

«Bussjåførene vil gjerne streike for kulturarbeidernes pensjon»

SVs nestleder Kirsti Bergstø har fått ansvaret med å lede arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget.

SVs nestleder Kirsti Bergstø har fått ansvaret med å lede arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget.

Adrian Nielsen

SVs Kirsti Bergstø blir arbeidsliv-topp på Stortinget

Connie Ravndal, betongarbeider i Implenia.

Connie Ravndal, betongarbeider i Implenia.

Jan Inge Haga

Nå har Connie (27) krav på egen damegarderobe, men hun mener det ikke er nok


Flere saker