BEKYMRET: Belastende arbeidstidsordninger, mye stress og lite kontroll over egen arbeidshverdag slår for mange bussjåfører ut i typiske stressykdommer som hjerte- og karsykdommer, forteller Ebba Wergeland.
Martin Guttormsen Slørdal
Bussjåførenes delte skift:
Arbeidsmedisiner vil forby bussjåførenes delte skift: – Det er jo bare et triks for å spare lønnsutgifter
Bussjåførenes delte skift utgjør en fare for både helse og sikkerhet, mener arbeidsmedisiner Ebba Wergeland. Nå vil hun at denne arbeidsordningen forbys.
ida.wangberg@fagbladet.no
Busstreiken har satt søkelys på bussjåførenes lønns- og arbeidsvilkår, deriblant bruken av delte skift. Mange bussjåfører har tolv timer lange arbeidsdager, med flere timer med ubetalt fri midt på dagen, mellom morgen- og ettermiddagsrushet.
Det er en svært belastende arbeidstidsordning, mener arbeidsmedisiner Ebba Wergeland.
– Selv om man har et avbrudd midt på dagen, er belastningen ved delte skift omtrent den samme som med lange skift. Timene med ubetalt pause midt på dagen gir ikke effektiv hvile, sier hun til Fagbladet og fortsetter:
– Med delte skift legger jobben beslag på mer av dagen enn det bussjåførene får betalt for. Og mer av dagen enn det som er godt for sjåførene, fordi balansen mellom hvile og arbeid blir skjev. I praksis blir det som å jobbe tolvtimersskift, og det er ikke bra, verken for helsa til bussjåførene eller for sikkerheten til passasjerene, advarer hun.
Siste: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret
Sikkerhetsrisiko
Wergeland tror at mange ikke er klar over hvor slitsomt det er å jobbe som bussjåfør.
– Stressbelastningen i yrket er svært høy. Og på slutten av en 12-timers økt er mange så søvnige at det utgjør en trafikkfare, sier Wergeland.
Hun viser blant annet til en svensk studie som målte hvor søvnige bussjåførene var når de kjørte buss på ettermiddagen, etter å ha jobbet tidlig morgenskift. Fem av de 18 sjåførene i studien ble så søvnige at det utgjorde en sikkerhetsrisiko. 12 av dem rapporterte at de måtte kjempe for å holde seg våkne i sitt daglige virke minst to til fire ganger i måneden.
• Debatt: Bussbransjen kan reddes, og fylkespolitikerne sitter på nøkkelen, skriver Ørjan Takle
– Helseskadelig
Wergeland er også bekymret for hva delte skift gjør med bussjåførenes helse.
– Mange får for lite hvile og for lite tid hjemme med familien. Først og fremst blir de slitne. De utsettes for unødvendig stress, og jobben spiser for mye av overskuddet deres. Det er jo gode grunner til at loven setter en grense på ni timer for alminnelig, daglig arbeidstid, sier hun.
Ønsker forbud
Arbeidsmedisineren mener arbeidsmiljøloven burde hatt et forbud mot slik kreativ arbeidstidsorganisering.
– Grunnen til at delte skift i det hele tatt er tillatt i dag, er antakelig at det ikke var vanlig å organisere arbeidstida slik da arbeidsmiljøloven ble skrevet. Det er jo bare et triks for å spare lønnsutgifter – det er ubetalt ventetid eller det langtransportsjåførene kjenner fra EU som ubetalt «tilgjengelighetstid».
Wergeland mener det også er andre grunner til at bussjåførene har mer helseproblemer enn andre yrkesgrupper.
– De møter høye krav, men har lite kontroll over egen arbeidssituasjon, fordi de er bundet av fastlagte ruter og rutetider. Med knappe tider og lite pauser innebærer det mye stress, og i tillegg må de håndtere et utfordrende trafikkbilde og ta vare på passasjerene. Resultatet viser seg i typiske stressykdommer som hjerte- og karsykdommer, som opptrer hyppigere hos bussjåfører enn hos andre, forteller hun.
– De er også mer utsatt for plager i rygg, nakke og skuldre. Kombinasjonen av stress, lite pauser og lange dager, og kanskje til og med en dårlig tilpasset arbeidsplass ved rattet, er ikke akkurat helsefremmende.
Overvåking
Wergeland er også bekymret for overvåkningssystemene som etter hvert har blitt vanlige i bussbransjen. Ikke bare kontrollerer de om sjåførene overholder rutetidene – de kontrollerer også hvordan de kjører.
– Dette kunne jo vært en god ting, dersom man hadde brukt registreringene til å forstå alle de ytre forholdene som påvirker kjørestilen. Da kunne resultatene blitt brukt til å bedre arbeidsforholdene for sjåførene. Men i stedet blir det lett til at overvåkingen øker presset på sjåførene, fordi alt ansvaret for kjørestilen blir lagt på dem. Det er enklere å bytte ut sjåføren enn å lage bedre kjøreplaner. Særlig hvis sjåføren ikke har fast, full stilling, sier hun.
Kilder:
Anund A, Fors C, Ihlström J, Kecklund G: “An on-road study of sleepiness in split shifts among city bus drivers”. Accid Anal Prev. mai 2018: s.71-76.
Her er ekspertens råd for å gjøre belastningen med delte skift minst mulig:
• Unngå veldig tidlig start og veldig sein slutt. Hvis første del av skiftet starter for tidlig om morgenen eller siste del slutter for seint, kan det forstyrre nattesøvnen.
• Den lengste delen av det delte skiftet bør komme først, før det lange avbrekket.
• Skal avbrekket fungere best mulig som pause, er det viktig med gode muligheter for søvn og hvile og tilgang på måltider.
Rådene er hentet fra pamfletten «Med fare for liv og helse. Uforsvarlige arbeidstider og hvordan vi avskaffer dem», av Ebba Wergeland (Forlaget Manifest 2019)
Her er ekspertens råd for å gjøre belastningen med delte skift minst mulig:
• Unngå veldig tidlig start og veldig sein slutt. Hvis første del av skiftet starter for tidlig om morgenen eller siste del slutter for seint, kan det forstyrre nattesøvnen.
• Den lengste delen av det delte skiftet bør komme først, før det lange avbrekket.
• Skal avbrekket fungere best mulig som pause, er det viktig med gode muligheter for søvn og hvile og tilgang på måltider.
Rådene er hentet fra pamfletten «Med fare for liv og helse. Uforsvarlige arbeidstider og hvordan vi avskaffer dem», av Ebba Wergeland (Forlaget Manifest 2019)
Mest lest
Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.
Colourbox
Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler
– Jeg har gått i tre-fire år nå og vært nesten syk fordi jeg har vært usikker på hvordan det skulle bli med AFP. Jeg har tenkt så mye på det, forteller regnskapsfører Rita Kolstad. Hun hadde hele tida et håp om AFP-ordningen skulle endres. Det skjedde ikke.
Yngvil Mortensen
Samboerne Rita og Morten mister tilleggspensjonen AFP: – Dette er så bittert
– Ikke LOs jobb å støtte en forverring av arbeidstakernes kår. Det provoserer meg skikkelig, sier Jan Lange.
Jan-Erik Østlie
Vil stanse ny pensjon: – Forkastelig at LO stiller seg bak et sånt forslag
Grete Refslund Helleren (f.v.), Elise Randen og Celin Stordahl synes lønnsløftet er fortjent. Det kompenserer for mye ansvar og press på jobb, mener de.
Simen Aker Grimsrud
Her får ansatte lønnshopp på 100.000 kroner
LØFTER JERN: Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.
Morten Hansen
Her går nesten alle av med tidligpensjon: – Kroppen blir utslitt
Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (i midten) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (bakerst) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I front går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.
Hanna Skotheim
Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på sykefraværet
Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.
Jan-Erik Østlie
Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå
Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Slik gikk Lene og Vegard opp til sammen 120.000 kroner i lønn
– Universitetet må tenke på hva studentene sitter igjen med og hvilken samfunnsnytte kunnskapen har. Hver person som ikke blir skadet, lemlestet eller dør på jobb er en stor gevinst i seg selv, sier Helge Rushfeldt.
Privat
Helge frykter liv vil gå tapt om faget han underviser i blir lagt ned
LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.
Terje Pedersen / NTB
LO sier ikke ja til pensjonsalder på 70 år. Dette har de gått med på
Grethe Nygaard
Ektemannens lønn irriterer Hanne: – Jeg fortjener like mye
Erlend Angelo
Hva betyr pensjonsforliket for deg? Her får du detaljene
Kommentar
Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.
Anna Granqvist
Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet
FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.
Jan-Erik Østlie
Pensjonsprotest: – Sju partier har valgt å kaste hele det arbeidende folk under bussen
Purser Bente Arnesen er tillitsvalgt for et klassisk kvinnedominert lavtlønnsyrke: Kabinansatte i luftfarten. Hun mener det må en skikkelig opprydning til i flybransjen for å sikre de ansatte bedre lønn, bedre arbeidstid og bedre medvirkning.
Privat
På jobb i lufta: Trusler, vold og seksuell trakassering
Høyesterett har konkludert med at oljearbeideren ikke får rett til fritak fra nattarbeid. (Illustrasjonsfoto).
NTB
61-åring nektes fritak fra nattarbeid etter hjerteinfarkt
Kommentar
Frp-ledelsen er ikke ferdig med Amundsen-saken. Det som har skjedd vil nå bli tema i partiets organisasjonskomité, skriver Kjell Werner.
Leif Martin Kirknes
Facebook, sprit og Frp er en dårlig miks
Kommentar
Etter flere magre år, krever LO og Peggy Hessen Følsvik reallønnsøkning. Det er ikke sikkert norske bedrifter har råd, mener Ole Erik Almlid og NHO.
Tormod Ytrehus
Fyrverkeri for de rike og nulloppgjør for oss andre
Debatt
LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.
Jan-Erik Østlie
LO-ledelsen er «klin forbanna», men det er vanskelig å ta seriøst
Alf Ragnar Olsen