JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
De vil ta bussene tilbake fra private: Fra venstre, bussjåfør Miljan Zdravković, leder av Rødt Oslo, Siavash Mobasheri, og klubbleder i Bussarbeiderforeninga på Alnabru, Marit Sauge.

De vil ta bussene tilbake fra private: Fra venstre, bussjåfør Miljan Zdravković, leder av Rødt Oslo, Siavash Mobasheri, og klubbleder i Bussarbeiderforeninga på Alnabru, Marit Sauge.

Aslak Borgersrud

Privatisering:

Rødt med tøft budsjettkrav: Vil ansette alle bussjåførene i kommunen igjen

Bussene skal ikke lenger være på anbud, krever Rødt Oslo. Nå får partiet støtte fra bussjåførene.



09.11.2020
14:38
09.11.2020 14:38

Tilleggsinnstillinga har kommet til Oslo-budsjettet. Det er også klarsignalet for budsjettforhandlinger i Oslo bystyre. Byrådspartiene SV, MDG og Ap må finne et flertall med ett annet parti, og de har forpliktet seg til å forhandle aller først med Rødt.

Kommunal buss

Ett krav kan de i hvert fall forvente å få på første dag: Rødt vil gjøre bussen kommunal igjen.

Oslos bussdrift er nemlig konkurranseutsatt. Det betyr at Ruter, det kommunale selskapet de som kjører buss forholder seg til, leier inn andre selskaper for å kjøre og drifte bussene. Selskapene som har avtaler nå er Nobina, Norgesbuss, Nettbuss og Unibuss.

Les også: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Avtalene for Oslo sør, indre by og Oslo vest skulle egentlig fornyes snart, men på grunn av korona er oppstarten av nye kontrakter utsatt til 2022. Det gir byen en ny sjanse til å ta tilbake disse busslinjene til kommunal drift. I hvert fall ifølge både Rødt og Bussarbeiderklubben.

Kamp for å vinne anbud

På den svære bussparkeringsplassen på Alnabru går Siavash Mobasheri, lederen i Rødt Oslo, rundt sammen med Marit Sauge, som er klubbleder for Bussarbeiderklubben på Oslo Sporveiers Arbeiderforening i Fagforbundet. Begge følger med når sjåfør Miljan Zdravković tar en nøye tilmålt sju-minutters kontroll av bussen før han skal ut og kjøre.

Zdravković vil ikke si et stygt ord om Unibuss. Men han mener anbudssystemet fører til mer stress og dårligere forhold for sjåførene. Særlig fordi busselskapene alltid må spare penger.

– Arbeidsgiverne våre er i kamp for å vinne anbud etter anbud, sier sjåføren.

– Hvis du går i Oslo og ser en bussjåfør, så ser du en stressa sjåfør. Men en trikkefører er avslappa. Det er tryggere for passasjerer og trafikanter.

En bedre arbeidshverdag

Både han og busskollega Marit Sauge mener sjåføryrket er stressende nok i seg selv:

– Vi trenger så absolutt ikke unødige og meningsløse ekstrabelastninger i form av belastende timeoppsett og straffebøter for bagateller, sier hun.

Les også: Ny skatt kan spise opp hele lønnstillegget bussjåførene streiket for å få

I tillegg er selvsagt lønna bedre. Klassekampen skreiv tidligere i høst om lønnsforskjellene i bransjen, hvor en bussjåfør tjente 433.000 kroner i året, mens en trikkefører lå på 500.000. For ordens skyld: Trikken drifter kommunen selv.

– Men det er ingen som snakker bare om penger. Vi snakker om bedre busser. Mindre stress. Og en bedre arbeidshverdag, sier Zdravković.

Miljøargumenter for kommunal drift

Dermed kan årets budsjettforhandlinger risikere å ikke bare handle om kroner og øre, men også om privat eller offentlig buss. Oslo Rødt-leder Siavash Mobasheri har to argumenter med seg i forhandlingskofferten.

– Kostnadene ved anbud er på flere hundre millioner kroner i året. De pengene kunne vært brukt på kollektivtrafikken.

Og det andre, muligens for å smigre forhandlingsmotpartene i Miljøpartiet De Grønne: Miljø.

– Bussene brukes bare to tredjedeler av levetida, sier han.

Med dagens system varer nemlig et anbud i fem år. Dermed kjøpes gjerne bussene inn med en plan om å vare omtrent så lenge, forklarer Mobasheri.

– Hvis man hadde bussene i egen regi, kunne kommunen kjøpt mer solide busser, som kunne kjørt mye lenger, sier han.

Ta tilbake drift

Klubbleder Marit Sauge legger til:

– I et miljøperspektiv kunne man brukt busser som kjørte på biogass fra fyllingene i Oslo. De er 100 prosent utslippsfrie, det er til og med bedre enn elbussene. Men de koster mer i innkjøp, sier hun.

Les også: Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

Sauge mener Oslo har en historisk mulighet til å ta tilbake driften av bussene.

– Oslo er styrt av venstresida. Og Unibuss er eid 100 prosent av Oslo kommune. Vi kan gjennomføre dette nå, sier hun.

Krevende budsjett

Det er gruppeleder for Oslo Ap og leder av finansutvalget Frode Jacobsen som har ansvaret for å lose budsjettforhandlingene i havn. Han vil ikke kommentere utspillet om å rekommunalisere bussdrifta konkret.

– Vi skal møte Rødt i løpet av uka og starte diskusjoner om budsjettet. Min målsetting også denne gangen er å bli enige om et budsjett for neste år.

– Å diskutere enkeltsaker i forkant i media har jeg ikke noe behov for å gjøre. Dette blir et krevende budsjett preget av koronaen og stor usikkerhet, og det må også gjenspeiles i det endelige budsjettet, sier Jacobsen.

09.11.2020
14:38
09.11.2020 14:38



Mest lest

Sammenbrudd i de lokale lønnsforhandlingene utløste gå sakte-aksjon fra klubbleder Christoffer Heggholmen og bilmekanikere, bilpleiere og delelageransatte ved Bertel O. Steens tre personbilverksteder i Bergen.  – Hvis ikke noe endrer seg nå, kan vi ikke jobbe i denne bransjen, sier Heggholmen.

Sammenbrudd i de lokale lønnsforhandlingene utløste gå sakte-aksjon fra klubbleder Christoffer Heggholmen og bilmekanikere, bilpleiere og delelageransatte ved Bertel O. Steens tre personbilverksteder i Bergen. – Hvis ikke noe endrer seg nå, kan vi ikke jobbe i denne bransjen, sier Heggholmen.

Arne Ristesund

Christoffer og kollegaene har gått til et uvanlig skritt for å få høyere lønn

Direktør i Norsk Industri Stein Lier-Hansen mener Norge må innføre regler som pålegger kraftselskapene å begrense krafteksporten når det er lite vann i magasinene.

Direktør i Norsk Industri Stein Lier-Hansen mener Norge må innføre regler som pålegger kraftselskapene å begrense krafteksporten når det er lite vann i magasinene.

Jan-Erik Østlie

Industri-topp: Norge burde sagt nei til de siste utenlandskablene

– Illegal rusmisbruk vil ikke forsvinne uansett hvor hardt vi straffer det. Det ser vi i land med strenge straffer, sier sosionomen, sier sosionom Tore Mangseth.

– Illegal rusmisbruk vil ikke forsvinne uansett hvor hardt vi straffer det. Det ser vi i land med strenge straffer, sier sosionomen, sier sosionom Tore Mangseth.

CRYSTALWEED cannabis/Unslpash

– Vi har ført en krig mot narkotiske stoffer i 50 år. Nå må vi senke terskelen for å snakke om rus

Kommentar

Selv ikke oljepengene kan dekke over at vi nå er på vei inn i en helt ny økonomisk tid, en tid der de fleste av oss vil få dårligere råd, skriver Stein Sneve.

Selv ikke oljepengene kan dekke over at vi nå er på vei inn i en helt ny økonomisk tid, en tid der de fleste av oss vil få dårligere råd, skriver Stein Sneve.

Brian Cliff Olguin

«Årets lønnsoppgjør var det beste på mange år. Nå er det snudd på hodet»

STRØMSTØTTE-INNSPILL: Fagfolk fra både regjering, LO og NHO skal nå komme med innspill på strømstøtte til bedriftene. LO-leder Peggy Hessen Følsvik er klar med LO sine krav.

STRØMSTØTTE-INNSPILL: Fagfolk fra både regjering, LO og NHO skal nå komme med innspill på strømstøtte til bedriftene. LO-leder Peggy Hessen Følsvik er klar med LO sine krav.

Jan-Erik Østlie

Her er LOs fire krav til bedrifter som skal få strømstøtte

Colourbox

Familier taper flere tusen kroner i måneden på prisveksten. Se tallene

BEKYMRET: Ingeborg Kivle, leder for NFF region sør, krever at arbeidet intensiveres med å forebygge psykisk sykdom blant kriminalomsorgens ansatte.

BEKYMRET: Ingeborg Kivle, leder for NFF region sør, krever at arbeidet intensiveres med å forebygge psykisk sykdom blant kriminalomsorgens ansatte.

Ole Palmstrøm

– Å se en kollega bli skadet på denne måten, er voldsomt og påvirker arbeidsmiljøet

Høyre-leder Erna Solberg kan glede seg over bunnsolid borgerlig flertall på Opinions siste partibarometer. Høyre har aldri vært så mye større enn Arbeiderpartiet som nå.

Høyre-leder Erna Solberg kan glede seg over bunnsolid borgerlig flertall på Opinions siste partibarometer. Høyre har aldri vært så mye større enn Arbeiderpartiet som nå.

Jan-Erik Østlie

Nå er Høyre større enn Ap og Sp til sammen

Debatt

LO-leder Peggy Hessen Følsvik og Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik og Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre.

Sissel M. Rasmussen

«Hva gjør LO hvis ikke regjeringen øker strømstøtten?» spør LO-medlem Bjørn

Tre medlemmer i Skolenes Landsforbund ved Olsvik skole i Bergen ha vært i streik siden 8. juni. Nå får de følge av mange kolleger som slutter seg til streiken ved skolestart.  Her er Joakim Haugen og Cathrine Govenius på streikevakt.

Tre medlemmer i Skolenes Landsforbund ved Olsvik skole i Bergen ha vært i streik siden 8. juni. Nå får de følge av mange kolleger som slutter seg til streiken ved skolestart.  Her er Joakim Haugen og Cathrine Govenius på streikevakt.

Privat

Lærerstreiken trappes opp fra neste uke

MEKLING: For ansatte i prosessindustrien kan det bli streik fra mandag morgen, dersom partene ikke blir enige hos Riksmekleren. Bildet er fra Alcoa Mosjøen, der er ingen tatt ut i første streikeuttak,

MEKLING: For ansatte i prosessindustrien kan det bli streik fra mandag morgen, dersom partene ikke blir enige hos Riksmekleren. Bildet er fra Alcoa Mosjøen, der er ingen tatt ut i første streikeuttak,

Arkivbilde: Petter Pettersen

Over 1.400 industriarbeidere gjør seg klar til å gå ut i streik

Vi merker konsekvensene av kutt i tiltaksplasser, forteller Steinar Halvorsen.

Vi merker konsekvensene av kutt i tiltaksplasser, forteller Steinar Halvorsen.

Simen Aker Grimsrud

Arbeidsledigheten er rekordlav, men Nav-tillitsvalgt Steinar vil ha mer penger til å få folk ut i arbeid

Siden 1994 har Nav ved behandlingen av saker om stønader til enslige forsørgere ment at disse stønadene faller utenfor trygdeforordningen.

Siden 1994 har Nav ved behandlingen av saker om stønader til enslige forsørgere ment at disse stønadene faller utenfor trygdeforordningen.

Hanna Skotheim

Nav praktiserer nok en trygderegel feil, fastslår domstol

Matvareprisen skyter i været.

Matvareprisen skyter i været.

Heiko Junge / NTB

Sjokktall: Aldri før har prisene på matvarer økt raskere enn nå

Kari Nessa Nordtun, til daglig ordfører i Stavanger, skal lede utvalget som skal meisle ut Aps nye energipolitikk.

Kari Nessa Nordtun, til daglig ordfører i Stavanger, skal lede utvalget som skal meisle ut Aps nye energipolitikk.

Jan Kåre Ness / NTB

Lederen i Aps energiutvalg vil utjevne strømprisene mellom nord og sør

Debatt

Norge bruker 50 ganger mer på strømstøtte enn på strømsparing. Da skyver Norge problemene foran seg, skriver Truls Gulowsen.

Norge bruker 50 ganger mer på strømstøtte enn på strømsparing. Da skyver Norge problemene foran seg, skriver Truls Gulowsen.

Leif Martin Kirknes

«Et alvorlig problem at det går 50 ganger mer til strømstøtte enn tiltak som får ned forbruket»

I dag er Stine butikkansvarlig i Kommunikasjon Voss og selger mobiltelefoner og annen elektronikk. Kundemøter er helt uproblematisk.

I dag er Stine butikkansvarlig i Kommunikasjon Voss og selger mobiltelefoner og annen elektronikk. Kundemøter er helt uproblematisk.

Ingerid Jordal

Å stå opp om morgenen for å gå på jobb, føltes til tider umulig for Stine. Så fikk hun hjelp

NY KRAFT: – Først og fremst må Norge få fortgang på utbygginga av ny, fornybar kraft. Og vi må få fart på energieffektivisering, sier forbundsleder Jan Olav Andersen.

NY KRAFT: – Først og fremst må Norge få fortgang på utbygginga av ny, fornybar kraft. Og vi må få fart på energieffektivisering, sier forbundsleder Jan Olav Andersen.

Knut Viggen

Klima må gå foran strømpriskrise, mener EL og IT-lederen. Her er hans beskjed til politikerne

KONKURRANSEUTSATT: Dag-Arne Johansen sier de som rengjør og vedlikeholder togene er glemt i debatten om konkurranseutsettingen. – Vi er like mye konkurranseutsatt som før, sier han.

KONKURRANSEUTSATT: Dag-Arne Johansen sier de som rengjør og vedlikeholder togene er glemt i debatten om konkurranseutsettingen. – Vi er like mye konkurranseutsatt som før, sier han.

Morten Hansen

Debatt om regjeringens togpolitikk: – Vi som jobber med vedlikehold og renhold, er usynlige

Kommentar

Høyreleder Erna Solberg kan garantere at hun ville ha fått på plass strømstøtte til næringslivet. Men snakker mindre om hva annet hun vil gjøre med strømmen. 

Høyreleder Erna Solberg kan garantere at hun ville ha fått på plass strømstøtte til næringslivet. Men snakker mindre om hva annet hun vil gjøre med strømmen. 

Ole Berg Rusten / NTB

«Høyre vil ha mye mer av en politikk folket sier tydelig nei til. Og flyr høyt på det»


Flere saker