JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
De vil ta bussene tilbake fra private: Fra venstre, bussjåfør Miljan Zdravković, leder av Rødt Oslo, Siavash Mobasheri, og klubbleder i Bussarbeiderforeninga på Alnabru, Marit Sauge.

De vil ta bussene tilbake fra private: Fra venstre, bussjåfør Miljan Zdravković, leder av Rødt Oslo, Siavash Mobasheri, og klubbleder i Bussarbeiderforeninga på Alnabru, Marit Sauge.

Aslak Borgersrud

Privatisering:

Rødt med tøft budsjettkrav: Vil ansette alle bussjåførene i kommunen igjen

Bussene skal ikke lenger være på anbud, krever Rødt Oslo. Nå får partiet støtte fra bussjåførene.



09.11.2020
14:38
09.11.2020 14:38

Tilleggsinnstillinga har kommet til Oslo-budsjettet. Det er også klarsignalet for budsjettforhandlinger i Oslo bystyre. Byrådspartiene SV, MDG og Ap må finne et flertall med ett annet parti, og de har forpliktet seg til å forhandle aller først med Rødt.

Kommunal buss

Ett krav kan de i hvert fall forvente å få på første dag: Rødt vil gjøre bussen kommunal igjen.

Oslos bussdrift er nemlig konkurranseutsatt. Det betyr at Ruter, det kommunale selskapet de som kjører buss forholder seg til, leier inn andre selskaper for å kjøre og drifte bussene. Selskapene som har avtaler nå er Nobina, Norgesbuss, Nettbuss og Unibuss.

Les også: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Avtalene for Oslo sør, indre by og Oslo vest skulle egentlig fornyes snart, men på grunn av korona er oppstarten av nye kontrakter utsatt til 2022. Det gir byen en ny sjanse til å ta tilbake disse busslinjene til kommunal drift. I hvert fall ifølge både Rødt og Bussarbeiderklubben.

Kamp for å vinne anbud

På den svære bussparkeringsplassen på Alnabru går Siavash Mobasheri, lederen i Rødt Oslo, rundt sammen med Marit Sauge, som er klubbleder for Bussarbeiderklubben på Oslo Sporveiers Arbeiderforening i Fagforbundet. Begge følger med når sjåfør Miljan Zdravković tar en nøye tilmålt sju-minutters kontroll av bussen før han skal ut og kjøre.

Zdravković vil ikke si et stygt ord om Unibuss. Men han mener anbudssystemet fører til mer stress og dårligere forhold for sjåførene. Særlig fordi busselskapene alltid må spare penger.

– Arbeidsgiverne våre er i kamp for å vinne anbud etter anbud, sier sjåføren.

– Hvis du går i Oslo og ser en bussjåfør, så ser du en stressa sjåfør. Men en trikkefører er avslappa. Det er tryggere for passasjerer og trafikanter.

En bedre arbeidshverdag

Både han og busskollega Marit Sauge mener sjåføryrket er stressende nok i seg selv:

– Vi trenger så absolutt ikke unødige og meningsløse ekstrabelastninger i form av belastende timeoppsett og straffebøter for bagateller, sier hun.

Les også: Ny skatt kan spise opp hele lønnstillegget bussjåførene streiket for å få

I tillegg er selvsagt lønna bedre. Klassekampen skreiv tidligere i høst om lønnsforskjellene i bransjen, hvor en bussjåfør tjente 433.000 kroner i året, mens en trikkefører lå på 500.000. For ordens skyld: Trikken drifter kommunen selv.

– Men det er ingen som snakker bare om penger. Vi snakker om bedre busser. Mindre stress. Og en bedre arbeidshverdag, sier Zdravković.

Miljøargumenter for kommunal drift

Dermed kan årets budsjettforhandlinger risikere å ikke bare handle om kroner og øre, men også om privat eller offentlig buss. Oslo Rødt-leder Siavash Mobasheri har to argumenter med seg i forhandlingskofferten.

– Kostnadene ved anbud er på flere hundre millioner kroner i året. De pengene kunne vært brukt på kollektivtrafikken.

Og det andre, muligens for å smigre forhandlingsmotpartene i Miljøpartiet De Grønne: Miljø.

– Bussene brukes bare to tredjedeler av levetida, sier han.

Med dagens system varer nemlig et anbud i fem år. Dermed kjøpes gjerne bussene inn med en plan om å vare omtrent så lenge, forklarer Mobasheri.

– Hvis man hadde bussene i egen regi, kunne kommunen kjøpt mer solide busser, som kunne kjørt mye lenger, sier han.

Ta tilbake drift

Klubbleder Marit Sauge legger til:

– I et miljøperspektiv kunne man brukt busser som kjørte på biogass fra fyllingene i Oslo. De er 100 prosent utslippsfrie, det er til og med bedre enn elbussene. Men de koster mer i innkjøp, sier hun.

Les også: Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

Sauge mener Oslo har en historisk mulighet til å ta tilbake driften av bussene.

– Oslo er styrt av venstresida. Og Unibuss er eid 100 prosent av Oslo kommune. Vi kan gjennomføre dette nå, sier hun.

Krevende budsjett

Det er gruppeleder for Oslo Ap og leder av finansutvalget Frode Jacobsen som har ansvaret for å lose budsjettforhandlingene i havn. Han vil ikke kommentere utspillet om å rekommunalisere bussdrifta konkret.

– Vi skal møte Rødt i løpet av uka og starte diskusjoner om budsjettet. Min målsetting også denne gangen er å bli enige om et budsjett for neste år.

– Å diskutere enkeltsaker i forkant i media har jeg ikke noe behov for å gjøre. Dette blir et krevende budsjett preget av koronaen og stor usikkerhet, og det må også gjenspeiles i det endelige budsjettet, sier Jacobsen.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
09.11.2020
14:38
09.11.2020 14:38



Mest lest

TETT PÅ: Regionsekretær Nils-Olav Nøss i HK har fulgt Monica C. Furuberg og saken hennes i et år.

TETT PÅ: Regionsekretær Nils-Olav Nøss i HK har fulgt Monica C. Furuberg og saken hennes i et år.

Brian Cliff Olguin

Monica påpekte feil og stilte spørsmål til sjefen. Så ble hun truet til å si opp

Ronja Jacobsson ønsker at flere arbeidsgivere skal satse på unge jobbsøkere, til tross for at de har mindre erfaring.

Ronja Jacobsson ønsker at flere arbeidsgivere skal satse på unge jobbsøkere, til tross for at de har mindre erfaring.

Emmie Olivia Kristiansen

Det siste året har Ronja (29) søkt på 379 jobber, men fått avslag på samtlige: – Jeg har følt meg verdiløs

Ragnar Moy blir anklaget for ikke å ha levert meldekort i to uker før han ble sykmeldt. Derfor får han ikke sykepenger.

Ragnar Moy blir anklaget for ikke å ha levert meldekort i to uker før han ble sykmeldt. Derfor får han ikke sykepenger.

Privat

Ragnar har vært sykmeldt i snart ett år – venter fremdeles på sykepenger fra Nav

Fremskrittspartiets førstekandidat i Oslo, Christian Tybring-Gjedde (arkivfoto).

Fremskrittspartiets førstekandidat i Oslo, Christian Tybring-Gjedde (arkivfoto).

Terje Pedersen, ANB

Katastrofe for Venstre og Frp i hovedstaden på fersk partimåling

Med Listhaug i lederstolen gjentar Frp-landsmøtet kravet fra Siv Jensens tale til landsstyret.

Med Listhaug i lederstolen gjentar Frp-landsmøtet kravet fra Siv Jensens tale til landsstyret.

Jan-Erik Østlie

Frp-landsmøtet «vedtok» å øke lønna for sykepleiere: – Ganske uvanlig, mener Fafo-forsker

OPP I LØNN: Vinmonopolet går så det suser. Nå går de ansatte opp i lønn.

OPP I LØNN: Vinmonopolet går så det suser. Nå går de ansatte opp i lønn.

Martin Guttormsen Slørdal

Vinmonopol-ansatte får betalt for rekordår

Målingen gjør SV-leder Audun Lysbakken optimistisk med tanke på høstens valg, selv om han vet at ikke noe kan tas for gitt.

Målingen gjør SV-leder Audun Lysbakken optimistisk med tanke på høstens valg, selv om han vet at ikke noe kan tas for gitt.

Jan-Erik Østlie

Opprykk for SV. Nå er partiet større enn Frp. Det gir solid rødgrønt flertall

VINDU: Egle Rimdzuite og Mindaugas Giedraitis jobber sammen med vindusproduksjon i Nordland.

VINDU: Egle Rimdzuite og Mindaugas Giedraitis jobber sammen med vindusproduksjon i Nordland.

Tormod Ytrehus

Mange lokkes av norsk lønn, men Egle og Mindaugas ville ha mer fritid

Frode Alfheim mener tirsdagens debatt om tilknytningen til Acer er unødvendig.

Frode Alfheim mener tirsdagens debatt om tilknytningen til Acer er unødvendig.

Jan-Erik Østlie

Acer opp i Stortinget på nytt: – Det er nok omkamper nå, mener LO-topp

ØKT LØNN: LOs 1.sekretær Julie Lødrup og LO-leder Peggy Hessen Følsvik har fått lønna regulert med 2 prosent. Her fra det siste  digitale representantskapsmøte i LO.

ØKT LØNN: LOs 1.sekretær Julie Lødrup og LO-leder Peggy Hessen Følsvik har fått lønna regulert med 2 prosent. Her fra det siste digitale representantskapsmøte i LO.

Jan-Erik Østlie

Lønnsøkning for LO-ledelsen

FORBEREDELSER: Storbyuniversitetet Oslo Met står på listen over virksomheter som kan bli tatt ut i streik. Her fra forberedelsene i 2019; Ingvild Nordang (t.h.) som ledet LO Stats lokale streikekomité, sammen med Cecilia Novas (t.v.) og Amir Haghighi.

FORBEREDELSER: Storbyuniversitetet Oslo Met står på listen over virksomheter som kan bli tatt ut i streik. Her fra forberedelsene i 2019; Ingvild Nordang (t.h.) som ledet LO Stats lokale streikekomité, sammen med Cecilia Novas (t.v.) og Amir Haghighi.

Merete Jansen

Statsansatte henter fram streikevestene. Her er første streikeuttak

Trygve Slagsvold Vedum (Sp) og Jonas Gahr Støre (Ap) gjør det godt på spørreundersøkelsen blant Fellesforbundets medlemmer.

Trygve Slagsvold Vedum (Sp) og Jonas Gahr Støre (Ap) gjør det godt på spørreundersøkelsen blant Fellesforbundets medlemmer.

Leif Martin Kirknes og Jan-Erik Østli

Ap og Sp jevnstore blant Fellesforbundets medlemmer

Nye anslag sier at arbeidsledigheten vil bli på 3,5 prosent i år. Det er 0,4 prosentpoeng høyere enn det som ble anslått i fjor høst.

Nye anslag sier at arbeidsledigheten vil bli på 3,5 prosent i år. Det er 0,4 prosentpoeng høyere enn det som ble anslått i fjor høst.

Tormod Ytrehus

Regjeringen vil halvere permitteringstiden – tross anslag om høy ledighet

– Da Veivesenet utførte vedlikehold i egen regi, fikk man brukt maskinparken maksimalt, sier tillitsvalgt i Mesta Håkon Småbrekke. (Illustrasjonsfoto)

– Da Veivesenet utførte vedlikehold i egen regi, fikk man brukt maskinparken maksimalt, sier tillitsvalgt i Mesta Håkon Småbrekke. (Illustrasjonsfoto)

Dorthe Karlsen

– Mer vei for pengene om Statens vegvesen får tilbake ansvar for drift og vedlikehold, mener tillitsvalgt

– Gi LO-pengene tilbake, er oppfordringen fra Rasmus Hansson til SV.

– Gi LO-pengene tilbake, er oppfordringen fra Rasmus Hansson til SV.

Ole Palmstrøm

MDG ber SV betale tilbake pengene fra LO. – Faller meg ikke inn, svarer SV-lederen

Det er vanskelig å se for seg at man kan planlegge en arbeidsdag i hjemmetjenesten uten å ha en type beregning på hvor lang tid som går med ved det enkelte besøk, sier byråd for helse og eldre i Oslo, Robert Steen (Ap).

Det er vanskelig å se for seg at man kan planlegge en arbeidsdag i hjemmetjenesten uten å ha en type beregning på hvor lang tid som går med ved det enkelte besøk, sier byråd for helse og eldre i Oslo, Robert Steen (Ap).

Erlend Angelo

Kan man virkelig avskaffe stoppeklokkeomsorg? Her er de ulike erfaringene fra Oslo

Kommentar

Tormod Ytrehus

«Vi kan få en ungdomsgenerasjon som blir rammet for livet», skriver Svein-Yngve Madssen

Hans Sande, administrerende direktør i Norsk Sjøoffisersforbund.

Hans Sande, administrerende direktør i Norsk Sjøoffisersforbund.

Sissel M. Rasmussen

Sjøfolk er lei av å bo på karantenehotell. Nå raser de mot nye regler fra regjeringen

LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Helge Rønning Birkelund

LO frykter revidert budsjett er politisk spill. Arbeidsminister Isaksen benekter det

Arbeidsledigheten er fortsatt høy i Norge, særlig blant unge.

Arbeidsledigheten er fortsatt høy i Norge, særlig blant unge.

Erlend Angelo

Arbeidsledig? Her er karriererådgiverens 10 tips


Flere saker