JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
De vil ta bussene tilbake fra private: Fra venstre, bussjåfør Miljan Zdravković, leder av Rødt Oslo, Siavash Mobasheri, og klubbleder i Bussarbeiderforeninga på Alnabru, Marit Sauge.

De vil ta bussene tilbake fra private: Fra venstre, bussjåfør Miljan Zdravković, leder av Rødt Oslo, Siavash Mobasheri, og klubbleder i Bussarbeiderforeninga på Alnabru, Marit Sauge.

Aslak Borgersrud

Privatisering:

Rødt med tøft budsjettkrav: Vil ansette alle bussjåførene i kommunen igjen

Bussene skal ikke lenger være på anbud, krever Rødt Oslo. Nå får partiet støtte fra bussjåførene.



09.11.2020
14:38
09.11.2020 14:38

Tilleggsinnstillinga har kommet til Oslo-budsjettet. Det er også klarsignalet for budsjettforhandlinger i Oslo bystyre. Byrådspartiene SV, MDG og Ap må finne et flertall med ett annet parti, og de har forpliktet seg til å forhandle aller først med Rødt.

Kommunal buss

Ett krav kan de i hvert fall forvente å få på første dag: Rødt vil gjøre bussen kommunal igjen.

Oslos bussdrift er nemlig konkurranseutsatt. Det betyr at Ruter, det kommunale selskapet de som kjører buss forholder seg til, leier inn andre selskaper for å kjøre og drifte bussene. Selskapene som har avtaler nå er Nobina, Norgesbuss, Nettbuss og Unibuss.

Les også: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Avtalene for Oslo sør, indre by og Oslo vest skulle egentlig fornyes snart, men på grunn av korona er oppstarten av nye kontrakter utsatt til 2022. Det gir byen en ny sjanse til å ta tilbake disse busslinjene til kommunal drift. I hvert fall ifølge både Rødt og Bussarbeiderklubben.

Kamp for å vinne anbud

På den svære bussparkeringsplassen på Alnabru går Siavash Mobasheri, lederen i Rødt Oslo, rundt sammen med Marit Sauge, som er klubbleder for Bussarbeiderklubben på Oslo Sporveiers Arbeiderforening i Fagforbundet. Begge følger med når sjåfør Miljan Zdravković tar en nøye tilmålt sju-minutters kontroll av bussen før han skal ut og kjøre.

Zdravković vil ikke si et stygt ord om Unibuss. Men han mener anbudssystemet fører til mer stress og dårligere forhold for sjåførene. Særlig fordi busselskapene alltid må spare penger.

– Arbeidsgiverne våre er i kamp for å vinne anbud etter anbud, sier sjåføren.

– Hvis du går i Oslo og ser en bussjåfør, så ser du en stressa sjåfør. Men en trikkefører er avslappa. Det er tryggere for passasjerer og trafikanter.

En bedre arbeidshverdag

Både han og busskollega Marit Sauge mener sjåføryrket er stressende nok i seg selv:

– Vi trenger så absolutt ikke unødige og meningsløse ekstrabelastninger i form av belastende timeoppsett og straffebøter for bagateller, sier hun.

Les også: Ny skatt kan spise opp hele lønnstillegget bussjåførene streiket for å få

I tillegg er selvsagt lønna bedre. Klassekampen skreiv tidligere i høst om lønnsforskjellene i bransjen, hvor en bussjåfør tjente 433.000 kroner i året, mens en trikkefører lå på 500.000. For ordens skyld: Trikken drifter kommunen selv.

– Men det er ingen som snakker bare om penger. Vi snakker om bedre busser. Mindre stress. Og en bedre arbeidshverdag, sier Zdravković.

Miljøargumenter for kommunal drift

Dermed kan årets budsjettforhandlinger risikere å ikke bare handle om kroner og øre, men også om privat eller offentlig buss. Oslo Rødt-leder Siavash Mobasheri har to argumenter med seg i forhandlingskofferten.

– Kostnadene ved anbud er på flere hundre millioner kroner i året. De pengene kunne vært brukt på kollektivtrafikken.

Og det andre, muligens for å smigre forhandlingsmotpartene i Miljøpartiet De Grønne: Miljø.

– Bussene brukes bare to tredjedeler av levetida, sier han.

Med dagens system varer nemlig et anbud i fem år. Dermed kjøpes gjerne bussene inn med en plan om å vare omtrent så lenge, forklarer Mobasheri.

– Hvis man hadde bussene i egen regi, kunne kommunen kjøpt mer solide busser, som kunne kjørt mye lenger, sier han.

Ta tilbake drift

Klubbleder Marit Sauge legger til:

– I et miljøperspektiv kunne man brukt busser som kjørte på biogass fra fyllingene i Oslo. De er 100 prosent utslippsfrie, det er til og med bedre enn elbussene. Men de koster mer i innkjøp, sier hun.

Les også: Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

Sauge mener Oslo har en historisk mulighet til å ta tilbake driften av bussene.

– Oslo er styrt av venstresida. Og Unibuss er eid 100 prosent av Oslo kommune. Vi kan gjennomføre dette nå, sier hun.

Krevende budsjett

Det er gruppeleder for Oslo Ap og leder av finansutvalget Frode Jacobsen som har ansvaret for å lose budsjettforhandlingene i havn. Han vil ikke kommentere utspillet om å rekommunalisere bussdrifta konkret.

– Vi skal møte Rødt i løpet av uka og starte diskusjoner om budsjettet. Min målsetting også denne gangen er å bli enige om et budsjett for neste år.

– Å diskutere enkeltsaker i forkant i media har jeg ikke noe behov for å gjøre. Dette blir et krevende budsjett preget av koronaen og stor usikkerhet, og det må også gjenspeiles i det endelige budsjettet, sier Jacobsen.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
09.11.2020
14:38
09.11.2020 14:38



Mest lest

Jan-Erik Østlie

Solberg-regjeringa vil kutte i feriepengar til arbeidslause neste år

MER GRENSEHANDEL: Solberg-regjeringa åpner opp for mer handling i Sverige, er budskapet fra blant andre fagforbundet NNN etter at statsbudsjettet ble lagt fram. (illustrasjonsfoto)

MER GRENSEHANDEL: Solberg-regjeringa åpner opp for mer handling i Sverige, er budskapet fra blant andre fagforbundet NNN etter at statsbudsjettet ble lagt fram. (illustrasjonsfoto)

Martin Guttormsen Slørdal

Statsbudsjettet er en gavepakke til svensk handel og matindustri, mener NNN-lederen

Håvard Sæbø

Slik vil Støre-regjeringa endre Nav

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

RØRT: – Jeg er nesten stum av glede, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund. I regjeringsplattformen blir det slått fast at sjøfolk skal ha norsk lønn i Norge. Arkivfoto

Tri Nguyen Dinh

Sjøfolket har kjempet i 13 år: Nå blir det norsk lønn i Norge

Martin Guttormsen Slørdal

Støre holder løftet om å doble fagforeningsfradraget

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

Emmie Olivia Kristiansen

Folk flest får dårligere råd: Prisene øker mer enn lønna

Debatt

Per Flakstad

«Vi trenger en bred debatt om pengebruken i Rødt», skriver Rødt-medlem Erik

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Håkon Mosvold Larsen / NTB

Den nye regjeringen er klar – Støre presenterer et ungt og kvinnesterkt lag

Terje Pedersen / NTB

Alle AAP-mottakere får beholde stønaden ut året

Alf Ragnar Olsen

LO skuffet over at kutt i offentlig sektor videreføres

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum la onsdag fram regjeringsplattformen de skal styre på.

Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre og Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum la onsdag fram regjeringsplattformen de skal styre på.

Tri Nguyen Dinh

Dette ønsker Støre-regjeringa å gjøre med arbeidslivet. Se hele oversikten

Javad Parsa / NTB

Slik treffer statsbudsjettet lommeboka

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

REAGERER: Forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim (t.h.) liker dårlig forslaget fra Rødt og Mimir Kristjansson om å stoppe å gi ut letelisenser.

Leif Martin Kirknes

MDG, Rødt og SV fremmer forslag om stans i tildeling av letelisenser på norsk sokkel

Jan-Erik Østlie

Ny måling: KrF i krise. Nå tviler også egne velgere på partiet

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Eglė Rimdžiutė ir Mindaugas Giedraitis dirba kartu langų gamyboje Šiaurės Norvegijoje.

Tormod Ytrehus

Darbo užmokestis pritraukia darbuotojus migrantus iš Rytų Europos į Norvegiją. Eglei ir Mindaugui buvo svarbesni kiti dalykai

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Brian Cliff Olguin

Hadia Tajik er åpen for innleieforbud i Oslo-området

Børge Sandnes/Colourbox

Flere permitterte eldre må tilbakebetale dagpenger

PÅ VEI MOT FAGBREV: Det blir mange biler å shine fram mot fagbrev i 2023 for Robin Sharma. Den 1. august startet han som lærling i bilpleiefaget.

PÅ VEI MOT FAGBREV: Det blir mange biler å shine fram mot fagbrev i 2023 for Robin Sharma. Den 1. august startet han som lærling i bilpleiefaget.

Tormod Ytrehus

Robin (17) er Norges første bilpleie-lærlıng

Jan-Erik Østlie

Dette er fagbevegelsens største seirer i regjeringas plattform

Helge Rønning Birkelund

Hadia Tajiks første offisielle oppdrag som arbeidsminister: – Naturlig å starte hos LO


Flere saker