JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Privatisering:

Rødt med tøft budsjettkrav: Vil ansette alle bussjåførene i kommunen igjen

Bussene skal ikke lenger være på anbud, krever Rødt Oslo. Nå får partiet støtte fra bussjåførene.
De vil ta bussene tilbake fra private: Fra venstre, bussjåfør Miljan Zdravković, leder av Rødt Oslo, Siavash Mobasheri, og klubbleder i Bussarbeiderforeninga på Alnabru, Marit Sauge.

De vil ta bussene tilbake fra private: Fra venstre, bussjåfør Miljan Zdravković, leder av Rødt Oslo, Siavash Mobasheri, og klubbleder i Bussarbeiderforeninga på Alnabru, Marit Sauge.

Aslak Borgersrud

Tilleggsinnstillinga har kommet til Oslo-budsjettet. Det er også klarsignalet for budsjettforhandlinger i Oslo bystyre. Byrådspartiene SV, MDG og Ap må finne et flertall med ett annet parti, og de har forpliktet seg til å forhandle aller først med Rødt.

Kommunal buss

Ett krav kan de i hvert fall forvente å få på første dag: Rødt vil gjøre bussen kommunal igjen.

Oslos bussdrift er nemlig konkurranseutsatt. Det betyr at Ruter, det kommunale selskapet de som kjører buss forholder seg til, leier inn andre selskaper for å kjøre og drifte bussene. Selskapene som har avtaler nå er Nobina, Norgesbuss, Nettbuss og Unibuss.

Les også: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Avtalene for Oslo sør, indre by og Oslo vest skulle egentlig fornyes snart, men på grunn av korona er oppstarten av nye kontrakter utsatt til 2022. Det gir byen en ny sjanse til å ta tilbake disse busslinjene til kommunal drift. I hvert fall ifølge både Rødt og Bussarbeiderklubben.

Kamp for å vinne anbud

På den svære bussparkeringsplassen på Alnabru går Siavash Mobasheri, lederen i Rødt Oslo, rundt sammen med Marit Sauge, som er klubbleder for Bussarbeiderklubben på Oslo Sporveiers Arbeiderforening i Fagforbundet. Begge følger med når sjåfør Miljan Zdravković tar en nøye tilmålt sju-minutters kontroll av bussen før han skal ut og kjøre.

Zdravković vil ikke si et stygt ord om Unibuss. Men han mener anbudssystemet fører til mer stress og dårligere forhold for sjåførene. Særlig fordi busselskapene alltid må spare penger.

– Arbeidsgiverne våre er i kamp for å vinne anbud etter anbud, sier sjåføren.

– Hvis du går i Oslo og ser en bussjåfør, så ser du en stressa sjåfør. Men en trikkefører er avslappa. Det er tryggere for passasjerer og trafikanter.

En bedre arbeidshverdag

Både han og busskollega Marit Sauge mener sjåføryrket er stressende nok i seg selv:

– Vi trenger så absolutt ikke unødige og meningsløse ekstrabelastninger i form av belastende timeoppsett og straffebøter for bagateller, sier hun.

Les også: Ny skatt kan spise opp hele lønnstillegget bussjåførene streiket for å få

I tillegg er selvsagt lønna bedre. Klassekampen skreiv tidligere i høst om lønnsforskjellene i bransjen, hvor en bussjåfør tjente 433.000 kroner i året, mens en trikkefører lå på 500.000. For ordens skyld: Trikken drifter kommunen selv.

– Men det er ingen som snakker bare om penger. Vi snakker om bedre busser. Mindre stress. Og en bedre arbeidshverdag, sier Zdravković.

Miljøargumenter for kommunal drift

Dermed kan årets budsjettforhandlinger risikere å ikke bare handle om kroner og øre, men også om privat eller offentlig buss. Oslo Rødt-leder Siavash Mobasheri har to argumenter med seg i forhandlingskofferten.

– Kostnadene ved anbud er på flere hundre millioner kroner i året. De pengene kunne vært brukt på kollektivtrafikken.

Og det andre, muligens for å smigre forhandlingsmotpartene i Miljøpartiet De Grønne: Miljø.

– Bussene brukes bare to tredjedeler av levetida, sier han.

Med dagens system varer nemlig et anbud i fem år. Dermed kjøpes gjerne bussene inn med en plan om å vare omtrent så lenge, forklarer Mobasheri.

– Hvis man hadde bussene i egen regi, kunne kommunen kjøpt mer solide busser, som kunne kjørt mye lenger, sier han.

Ta tilbake drift

Klubbleder Marit Sauge legger til:

– I et miljøperspektiv kunne man brukt busser som kjørte på biogass fra fyllingene i Oslo. De er 100 prosent utslippsfrie, det er til og med bedre enn elbussene. Men de koster mer i innkjøp, sier hun.

Les også: Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

Sauge mener Oslo har en historisk mulighet til å ta tilbake driften av bussene.

– Oslo er styrt av venstresida. Og Unibuss er eid 100 prosent av Oslo kommune. Vi kan gjennomføre dette nå, sier hun.

Krevende budsjett

Det er gruppeleder for Oslo Ap og leder av finansutvalget Frode Jacobsen som har ansvaret for å lose budsjettforhandlingene i havn. Han vil ikke kommentere utspillet om å rekommunalisere bussdrifta konkret.

– Vi skal møte Rødt i løpet av uka og starte diskusjoner om budsjettet. Min målsetting også denne gangen er å bli enige om et budsjett for neste år.

– Å diskutere enkeltsaker i forkant i media har jeg ikke noe behov for å gjøre. Dette blir et krevende budsjett preget av koronaen og stor usikkerhet, og det må også gjenspeiles i det endelige budsjettet, sier Jacobsen.

Annonse

Flere saker

Annonse