JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Brian Cliff Olguin

Seksuelt trakassert på jobb:

Ingvild (24): – Jeg er hyggelig fordi det er jobben min, ikke fordi jeg er interessert i deg

Ingvild Alstad har flere ganger opplevd uønsket seksuell oppmerksomhet fra kunder. Nå ønsker hun at flere skal tørre å snakke høyt om hva de opplever på jobb.



05.03.2021
11:00
08.03.2021 15:44

ida.bing@lomedia.no

– Det var veldig vanlig å oppleve ubehagelige møter med kunder. De var aggressive, kom med trakasserende kommentarer, eller man kunne bli bedt ut på date. Jeg har også blitt oppsøkt på privattida mi, forteller Ingvild Alstad om tida som kassemedarbeider i dagligvarebutikken Meny.

I dag jobber Alstad i ferskvaredisken i samme butikk.

– Kontrasten er veldig stor. Jeg har inntrykk av at altfor mange vurderer deg som lavest på rangstigen når du sitter i kassa.

Ifølge Statistisk sentralbyrå oppgir 4 prosent av alle sysselsatte at de utsettes for uønsket seksuell oppmerksomhet på arbeidsplassen én gang i måneden eller mer. Av disse svarer nær 4 av 5 at det er klienter, pasienter eller kunder som utfører handlingene, opplyser SSB.

Hva skjer når kunden trakasserer? Hør mer i den nyeste episoden av podkasten Rørsla:

– Da Metoo-bevegelsen starta i 2017 var det veldig mye fokus på trakassering på arbeidsplassen mellom kolleger. Men jeg føler at vi er litt glemt, særlig vi i serviceyrker. For vi har kunder, og de er verst på å trakassere. Det er det ikke noe tvil om.

Alstad mener ansatte i salg- og serviceyrker kan ha vanskelig for å melde ifra om uønsket oppmerksomhet og trakassering, på grunn av yrkets karakter.

– Når jeg tar på meg kokkejakka, så går jeg inn i en rolle. Jeg er ikke Ingvild da, jeg er en «pleaser». Jeg skal være blid og imøtekommende, være ansiktet til butikken utad, og representere Norgesgruppen og Meny. Det faller meg ikke inn å si ifra, forteller hun.

– Jeg er hyggelig fordi det er jobben min, ikke fordi jeg er interessert i deg. Jeg skulle ønske det var mer allmennkunnskap.

• Mye lest: Kvinneleg mekanikar fekk to kundar dømt for tafsing, kiling og klaps: – Dommen har sett ein standard

Kunden har alltid rett

Alstad har tidligere fortalt HK-Nytt om en episode der en eldre mannlig kunde stilte seg opp foran henne da hun satt på knærne og plasserte varer nederst i hylla. «Nå er det lenge siden jeg har hatt en dame på knærne foran meg», skal mannen ha sagt.

– Mitt første instinkt var bare å smile og le hjertelig til ham. Hvorfor var det ikke naturlig for meg å si ifra? Det er så innprenta i oss at vi skal yte service. Kunden har alltid rett, og skal forlate butikken fornøyd, sier Alstad om episoden.

Hver tiende ansatt i salgs- og serviceyrker ble utsatt for uønsket seksuell oppmerksomhet én gang i måneden eller mer, viser SSB-tallene fra 2018. De nyeste tallene som foreligger, fra 2019, viser at 8 prosent i salgsyrker og 6 prosent i serviceyrker, opplever det samme.

Blant alle sysselsatte er det flest unge kvinner som opplever uønsket seksuell oppmerksomhet. 17 prosent av kvinnene i aldersgruppen 18–24 år svarer at de utsettes for uønsket seksuell oppmerksomhet én gang i måneden eller mer.

Alstad tror mange av hendelsene ikke varsles om.

– Jeg har snakket mye med kvinnelige kolleger og spurt om de har opplevd ting. Alle svarer ja, men på spørsmål om de varsler, er svaret alltid nei.

Forklaringen handler ofte om at de ansatte ikke tror det vil få noen konsekvenser hvis de sier ifra, fordi det fortsatt er kundene som sitter med makta, ifølge Alstad.

Viktig å vite: Seksuelt trakassert på jobb? Dette gjør du

Hun oppfatter også at eldre kolleger har en holdning om at «dette må vi bare finne oss i», og at de derfor ikke snakker høyt om ubehagelige opplevelser i butikken.

– Vi går ofte til hverandre etter en situasjon, får litt sympati og støtte, og sier «æsj så ekkelt». Så føler man seg kanskje bedre, men jeg tror ikke at det er naturlig å gå høyere opp og varsle en sjef. Det varierer nok veldig fra sjef til sjef, og arbeidsmiljø til arbeidsmiljø.

Selv understreker Alstad at hun har gode erfaringer fra butikken hun jobber i.

– Jeg opplever at vi har fått i gang en dialog på min arbeidsplass det siste året. Vi skal blant annet begynne å skrive rapporter om ubehagelige kunder fordi det ikke finnes nok statistikk.

Hun legger til:

– Men dette er et universelt problem. Det kan ikke være slik at du skal ha flaks med arbeidsgiveren din for å bli tatt seriøst eller bli møtt på riktig måte.

#Metoo i arbeidslivet: Sjefen ble forelsket i Kathrine. Hun avviste ham og ble sagt opp

Meny: Terskelen for å være ufin er blitt lavere

– Det er ikke slik at kunden alltid har rett, absolutt ikke når man er ufin. Det sier Line Beate Jebsen, som er HR-direktør i Meny.

Jebsen forteller at det har vært episoder hvor butikkledelsen har nektet kunder adgang til butikken, og at kundene må tåle tilsnakk hvis de opptrer ufint.

– Vi opplever at terskelen for å være ufin, det være seg seksuelle eller andre former for trakassering, er blitt lavere. Det er leit. Da er det viktig at ansatte opplever en ubetinget støtte hos ledelsen, sier Jebsen.

I enkelte butikker har det kommet inn meldinger om økende grad av seksuell trakassering, særlig i kassene, forteller Jebsen. Meldingene kom inn gjennom arbeidsmiljøutvalget, og det ble satt i gang strakstiltak for å bedre situasjonen.

– Vi har en egen sikkerhetssjef i Meny som nå har kurset enkelte butikker som opplever dette problemet mer nærgående enn andre. Både ansatte og ledere kurses i hvordan man skal håndtere situasjonen, og hva som er varslingsrutinene, sier Jebsen.

Hun understreker at alle Meny-butikkene har nulltoleranse for seksuell trakassering, og at varslingsrutinene blir gitt som en del av opplæringen gjennom personalbøker, intranettet og at varslingsplakaten er hengt opp i butikkene. Plakaten gir en oversikt over de rutinene som gjelder ved varsling.

– Men det starter jo med at den enkelte tør si ifra til lederen sin, det er den viktigste varslingskanalen, sier Jebsen.

Mye lest: Victoria (23) fikk beskjed om å ikke «jåle seg» da hun skulle på jobbintervju

Etterlyser mer åpenhet

Alstads oppfordring til Meny-ledelsen er klar:

– Jeg tenker opplæringa er veldig viktig her. Vi har gode kurs på nett med videoer og kundesimuleringer om hvordan man for eksempel skal sjekke legitimasjon. Her bør man få inn noen scenarioer med forskjellig type ubehagelige kundesituasjoner, slik at man kan trene seg på det.

I tillegg mener hun ledelsen må kommunisere mer åpent:

– Det må kommuniseres tydelig ut til oss at det finnes et sted man kan komme og oppsøke hjelp. Om det så er å varsle for å anmelde noe, eller bare for å ventilere, få trøst og støtte. Noen ganger er det kanskje bare det som trengs, at lederen sier at «det skulle jeg ikke ønske at du måtte oppleve, si ifra neste gang vedkommende kommer så kan jeg ta en prat» – det hadde vært gull, sier Ingvild.

HR-sjef Line Beate Jebsen i Meny synes det er synd å høre om ansatte som opplever å ikke bli tatt seriøst, eller synes det er vanskelig å si ifra.

– Hvis vi har ansatte som opplever at det ikke skjer noe fra ledelsen sin side i butikken, må de ta i bruk de interne varslingsrutinene våre. Ta kontakt med meg direkte, tillitsvalgt eller bedriftshelsetjenesten vår. Så har vi også en ekstern varslingstjeneste hvis man opplever at det er vanskelig å ta det opp i interne kanaler, hvor eksterne parter kan følge opp.

Jebsen sier det er rom for mer kursing, hvis de ansatte ønsker det.

– Både verneombud, butikkledelsen og tillitsvalgte må flagge inn til oss sentralt, så skal vi sende sikkerhetssjefen vår ut for å kurse eksplisitt på dette.

Mye delt: Nå skal Malin aldri mer behøve å skifte til arbeidstøy på do

Handel og Kontor: – Ønsker å bli bedre

Elisabeth Sundset, 1. nestleder i Handel og Kontor i Norge, sier at forbundet nå jobber for å bedre kunnskapen til sine tillitsvalgte.

– Nå jobber vi strategisk med å lage gode planer og systematisere arbeidet, slik at vi kan øke kompetansen om hvordan man håndterer slike situasjoner, og sikre kunnskapsnivået i alle ledd, opplyser nestlederen.

– Å bli utsatt for seksuell trakassering i jobbsammenheng, er et alvorlig problem som vi tar på største alvor. Vi tar alle tilfeller av trakassering svært alvorlig, sier Sundset.

Hun mener det kan finnes mange mørketall, fordi mange ikke tør å snakke høyt om hvordan man tar tak i trakassering og ubehagelige opplevelser på en arbeidsplass.

– Vi ønsker å bli bedre enn det vi er. Jeg er så heldig å få være med i startgropa når vi nå skal få likestillings- og mangfoldsarbeidet høyt opp på agendaen, slik at vi igjen kan forankre det godt til våre tillitsvalgte. Sånn at de kan øke fokuset på dette arbeidet i samarbeid med bedriften.

Se utviklingen: Fem ting du bør vite om kvinnelønn

Oversikt: Hva skjer på kvinnedagen 8. mars? Her er oversikten og parolene

Fortsetter arbeidet

For et år siden sa daværende forbundsleder i Handel og Kontor, Trine Lise Sundnes, at forbundet ville ta initiativ til en kampanje mot seksuell trakassering, rettet mot kunder i varehandelen. De ville også ta kontakt med Virke og Arbeidstilsynet om dette.

Til tross for et lederskifte og en koronapandemi, sier nestleder Sundset at en slik kampanje fortsatt kan innlemmes i det pågående likestillingsarbeidet:

– Det kan godt være at kontakt med Virke og Arbeidstilsynet blir en del av vårt arbeid, slik at vi ytterligere kan sette fokus på likestillingsarbeidet. Jeg er ikke negativt innstilt, men kan ikke forskuttere noe på forhånd.

– Hjertet mitt brenner veldig for at vi skal øke vår egen kompetanse, slik at vi kan formidle dette til tillitsvalgte og gi dem gode verktøy, legger Sundset til.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
05.03.2021
11:00
08.03.2021 15:44



Mest lest

Tre år er den vanlige maksperioden for arbeidsavklaringspenger den Høyre-ledede regjeringa innførte i 2018. (Illustrasjonsfoto)

Tre år er den vanlige maksperioden for arbeidsavklaringspenger den Høyre-ledede regjeringa innførte i 2018. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox.com

Flere tusen kan miste AAP-støtten neste uke. Se hvem som rammes

 Vestøy Transport AS meldte nylig endring av forretningsadresse til denne privatboligen i Tana. Tidligere ble bedriften drevet gjennom en "virtuell adresse" hos regnskapsbyrået Norus Regnskap AS i Oslo.

Vestøy Transport AS meldte nylig endring av forretningsadresse til denne privatboligen i Tana. Tidligere ble bedriften drevet gjennom en "virtuell adresse" hos regnskapsbyrået Norus Regnskap AS i Oslo.

Privat

Dette er basen til en «norsk» transportbedrift med 20 ansatte

LIKT FOR ALLE: Terje Olsson, styreleder i LOfavør, krever at Elkjøp behandler sine ansatte likt, uavhengig om de er omfattet av tariffavtale eller ei. HK-leder Christopher Beckham (t.h.) er glad for støtten fra LO.

LIKT FOR ALLE: Terje Olsson, styreleder i LOfavør, krever at Elkjøp behandler sine ansatte likt, uavhengig om de er omfattet av tariffavtale eller ei. HK-leder Christopher Beckham (t.h.) er glad for støtten fra LO.

Brian Cliff Olguin

LO sier opp avtale med Elkjøp verdt 30 millioner: – De må endre holdning og bonusordning

Mannen kom seg ikke til Tromsø på grunn av dårlig vær. «Kågtind II» dro på fiske utem ham. Nå må rederiet Nergård Havfiske betale fiskeren for turen.

Mannen kom seg ikke til Tromsø på grunn av dårlig vær. «Kågtind II» dro på fiske utem ham. Nå må rederiet Nergård Havfiske betale fiskeren for turen.

Geir Vinnes/MarineTraffic.com

Fisker ble forlatt på kaia og mista 230.000 i lønn da flyet hans ble kansellert

KOMMENTERER SAKEN: Nav-direktør Hans Christian Holte beklager Navs språkbruk overfor syke Geir: – Slike formuleringer er noe av det som forteller meg at denne saken kunne vært håndtert annerledes.

KOMMENTERER SAKEN: Nav-direktør Hans Christian Holte beklager Navs språkbruk overfor syke Geir: – Slike formuleringer er noe av det som forteller meg at denne saken kunne vært håndtert annerledes.

Jan Richard Kjelstrup / ASD. Innfelt: Skjermdump av frifagbevegelse.no

Hva gikk galt da Geir ble mistrodd? Nå vil Nav-sjefen finne svar

BEVISST MISFORSTÅTT?: Abid Raja mener man her med vitende og vilje ønsker å misforstå ham. Den avtroppende likestillingsministeren mener det er leit at noen ønsker et debattklima hvor de som deltar må være pinlig nøyaktige i alle ordvalg i alle settinger.

BEVISST MISFORSTÅTT?: Abid Raja mener man her med vitende og vilje ønsker å misforstå ham. Den avtroppende likestillingsministeren mener det er leit at noen ønsker et debattklima hvor de som deltar må være pinlig nøyaktige i alle ordvalg i alle settinger.

Jan-Erik Østlie. Innfelt: privat

Rajas ordvalg skaper kraftige reaksjoner: – Helt hårreisende

VURDERES: Jysk har plassert ut iPader i butikkene for at kundens skal evaluere de ansatte. (Illustrasjonsfoto)

VURDERES: Jysk har plassert ut iPader i butikkene for at kundens skal evaluere de ansatte. (Illustrasjonsfoto)

pressefoto jysk

Jysk-ansatte føler seg presset til å skaffe kundevurderinger. Se hva ledelsen svarer

MER PRIVATISERING: EUs jernbanepakke fire innebærer blant annet obligatorisk bruk av konkurranse ved tildeling av kontrakter om persontransport med jernbane.

MER PRIVATISERING: EUs jernbanepakke fire innebærer blant annet obligatorisk bruk av konkurranse ved tildeling av kontrakter om persontransport med jernbane.

Tormod Ytrehus

I dag blir EUs jernbanepakke 4 en del av norsk lov: – Regjeringen gir blaffen i at de nettopp har tapt

Kroppen og arbeidslivet:

TILBUDENE BORTE: Etter 2014 har de aller fleste programmene for innsatte blitt kuttet. Ole Martin Aanensen mener det er dårlig økonomisk prioritering. Innsatte trenger hjelp til endring.

TILBUDENE BORTE: Etter 2014 har de aller fleste programmene for innsatte blitt kuttet. Ole Martin Aanensen mener det er dårlig økonomisk prioritering. Innsatte trenger hjelp til endring.

Sissel M. Rasmussen

Ole Martin kan aldri ta fri på vakt i fengselet: – Det er den konstante årvåkenheten som sliter mest

Mannen var ansatt som boresjef på riggen Scarabeo 8 da han mistet beinet etter en motorsykkelulykke.

Mannen var ansatt som boresjef på riggen Scarabeo 8 da han mistet beinet etter en motorsykkelulykke.

Arkivfoto: Saipem

Etter at oljearbeideren fikk benprotese, startet konflikten. Nå får han 3,2 millioner i erstatning

SÅRBARHET: – Vi møter mennesker i en sårbar livssituasjon og gjør så godt vi kan innenfor regelverket som politikerne har bestemt, sier Elisabeth Steen.

SÅRBARHET: – Vi møter mennesker i en sårbar livssituasjon og gjør så godt vi kan innenfor regelverket som politikerne har bestemt, sier Elisabeth Steen.

Merete Jansen

Nav-drapet rystet tillitsvalgte Elisabeth: Her er hennes melding til engstelige ansatte

Artikkelen om Noora (6) som hadde for få leker ble produsert av en løgnfabrikk. Faktisk.no avdekket den raskt som en klassisk falsk nyhet.

Artikkelen om Noora (6) som hadde for få leker ble produsert av en løgnfabrikk. Faktisk.no avdekket den raskt som en klassisk falsk nyhet.

Colourbox/LO Media

Løgnfabrikker og grupper på Facebook sprer falske nyheter om barnevernet

Dabar galite skaityti „FriFagbevegelse“ straipsnius lietuvių, lenkų ir anglų kalbomis.

Dabar galite skaityti „FriFagbevegelse“ straipsnius lietuvių, lenkų ir anglų kalbomis.

Martin Guttormsen Slørdal

Nuo šiol naujienas apie darbuotojų gyvenimą Norvegijoje galite skaityti ir lietuviškai

SVENSKE ANER: Kanskje kan det svenske rallarblodet ha påvirket yrkesvalget til Krister Andersson. Det var harde tider den gangen rallarene regjerte, mens dagens industriarbeidere har arbeidsmiljøloven å støtte seg på.

SVENSKE ANER: Kanskje kan det svenske rallarblodet ha påvirket yrkesvalget til Krister Andersson. Det var harde tider den gangen rallarene regjerte, mens dagens industriarbeidere har arbeidsmiljøloven å støtte seg på.

Sissel M. Rasmussen

Krister (45): – Skulle jeg fortsatt å jobbe på samme måte som i dag, hadde jeg ikke holdt til jeg ble 50 år engang

Debatt

Ola Elvestuen konstruerer problemer som ikke fins, for deretter å påstå at EUs fjerde jernbanepakke kan «løse» dem for oss, skriver Grethe Thorsen.

Ola Elvestuen konstruerer problemer som ikke fins, for deretter å påstå at EUs fjerde jernbanepakke kan «løse» dem for oss, skriver Grethe Thorsen.

Leif Martin Kirknes

«Elvestuens grenseløse avsporingsforsøk»

Kroppen og arbeidslivet:

PÅ TUPPA: Er det trangt om plassen, må Andreas Tharaldsen løfte brettet høyt – på fingertuppene.

PÅ TUPPA: Er det trangt om plassen, må Andreas Tharaldsen løfte brettet høyt – på fingertuppene.

Sissel M. Rasmussen

Andreas er redd for å bli bitter og angre på yrkesvalget

LANG ERFARING: Svein B. Skarsbø har vært med på både kraftutbyggingen i Alta og Mongstadutbyggingen.

LANG ERFARING: Svein B. Skarsbø har vært med på både kraftutbyggingen i Alta og Mongstadutbyggingen.

Sissel M. Rasmussen

En gang fikk tunnelborer Svein 20 kilo stein i hodet: – Det har vært et hardt liv, men jeg har valgt det sjøl

Christina Siljan Hjerpekjøn konsentrerer seg om å hjelpe barnet når hun kommer inn i familier som tror på konspirasjonsteorier om barnevernet.

Christina Siljan Hjerpekjøn konsentrerer seg om å hjelpe barnet når hun kommer inn i familier som tror på konspirasjonsteorier om barnevernet.

Hanna Skotheim

Christina har fått spørsmål om hun får bonus for å stjele barn

Stine Blegeberg ble utsatt for fem alvorlige episoder da hun jobbet på barnevernsinstitusjon. Nå har Trygderetten godkjent at disse har gitt henne Posttraumatisk stresslidelse

Stine Blegeberg ble utsatt for fem alvorlige episoder da hun jobbet på barnevernsinstitusjon. Nå har Trygderetten godkjent at disse har gitt henne Posttraumatisk stresslidelse

Anne Myklebust Odland

Stine ble psykisk syk etter vold på jobben. Nå har hun vunnet en viktig seier i Trygderetten

MAGISK ETTER SEIER: Evelyn Brunvold, Ylva Leimane, Åse Silde og Vasso Nanopouloy på Kleppestø sykehjem.

MAGISK ETTER SEIER: Evelyn Brunvold, Ylva Leimane, Åse Silde og Vasso Nanopouloy på Kleppestø sykehjem.

Eivind Senneset

75 renholdere jagde anbudsspøkelset på dør for tredje gang: – Det var helt magisk


Flere saker