JUBLER: I dag har Malin Trellevik ypperlige garderobeforhold på jobb. Fra 2021 blir det er krav i tariffavtalen at alle damer i anleggsbransjen skal få egne garderober og toaletter.
Espen Istad
Private anlegg:
Nå skal Malin aldri mer behøve å skifte til arbeidstøy på do
– Det er så bra, sier anleggsarbeider Malin Trellevik i AF.
ane.borrud@lomedia.no
Fra juli 2021 skal alle anlegg ha separat dame- og herregarderobe og toalett med egen inngang. Det står nedfelt i tariffavtalen for private anlegg etter årets lønnsoppgjør.
Anleggsarbeider Malin Trellevik har tidligere valgt å skifte til arbeidstøy på do der det ikke har vært egne garderober for damer.
I tariffavtalen for private anlegg står det i dag: «Det skal legges til rette for separate dame- herregarderober og toaletter der dette er nødvendig.»
Et av resultatene fra årets forhandlinger er en ny tekst:
«Det skal være separat dame- og herregarderobe og toalett med egen inngang. På rigg med mindre enheter for inntil 10 personer kan det avtales med bedriftstillitsvalgt at kjønnsdelte garderober og toalett sløyfes, når dette likevel ikke vil bli benyttet. Bestemmelsen gjelder for nye prosjekter fra 1. juli 2021.»
Dermed skal det ikke være opp til skjønn om det er behov for egne damegarderober eller ikke. Det skal det være på alle anlegg på rigger større enn 10 personer. Og er det færre en 10 personer, er det kun etter avtale med tillitsvalgt på anlegg uten damer det kan gjøres unntak.
Malin Trellevik har vært i anleggsbransjen siden 2013. Da hun hørte om kravet om egne garderober og toaletter for damer under årets forhandlinger, tenkte hun: Det er helt fantastisk!
– Det er så bra at det ble enighet om det. Det kommer inn flere og flere lærlinger som er damer, og det er sikkert verre for dem som er nye enn for oss som har vært i bransjen en stund. Dette er helt supert!
Les også: Anleggsarbeidere får ny lønn: Minstelønna økes med 9,50 kroner per time
Skiftet på do
Men det er ikke sånn at det har vært helt problemfritt for anleggsarbeideren å være dame når hun skulle skifte.
– Det første anlegget jeg var på, på Ringvei vest i Bergen, der var det ikke damegarderobe. Jeg skiftet tøy på toalettet.
Hun forteller at det er damer som skifter side om side med mennene der de ikke har hatt egne garderober. Men for henne har det vært helt uaktuelt.
– Det har jeg virkelig ikke lyst til. Jeg er sjenert, og har ikke lyst til å vise meg fram i underklær for mine mannlige kollegaer!
For selv om de jobber tett og lenge sammen, og blir godt kjent, går det en grense.
– Jeg sier jo at vi blir som en familie, men det er ikke en sånn familie som jeg vil skifte sammen med, ler hun.
Les også: Rekordmange jenter søker seg til bygg- og anlegg og elektrofag
Tillitsvalgt satt opp en skillevegg
Da Malin begynte på et anlegg på Aukra, var det heller ikke egen damegarderobe.
– Jeg snakket med tillitsvalgt, og han sa: «Det der må vi gjøre noe med.»
Enden på visa var at tillitsvalgte satt opp en vegg i herregarderoben, med egen dør.
– Vi fikk seks doble skap, dusj og eget toalett. Så det var fremgang, mener Malin.
Men de måtte gå gjennom herregarderoben for å komme inn i sin egen garderobe.
– Jeg så ned i gulvet og gikk rett fram inn i egen garderobe.
Hun understreker at hun ikke har opplevd noe ubehagelig i forbindelse med tøyskifting på anleggene.
– Jeg tror jeg har vært heldig. Jeg har aldri opplevd trakassering eller noe sånt.
Les også: Nå skal kvinner i industrien får tilpassede arbeidsklær
– Nå har vi det fantastisk
Nå er hun på prosjektet E39 Kristiansand-Mandal. Der er det egen damegarderobe, med toalett og egen inngang. Akkurat sånn som det er enighet om at det skal stå i den nye tariffavtalen for private anlegg.
– AF har sagt at de skal satse på flere damer. Det kan hende det er en del av det. Garderoben var på plass allerede da jeg kom hit i oktober i fjor. Vi har til og med fått eget tørkeskap. Det er helt fantastisk.
Nå er de fire damer som bruker garderoben, og de har 12 doble skap som de deler seg imellom.
– Dette er de beste garderobeforholdene jeg noen gang har hatt, slår Malin fast.
E39 Kristiansand-Mandal skal være ferdig høsten 2022. Hvis alt går etter planen, regner Malin med å bli på prosjektet nesten til veis ende.
Det betyr at det neste prosjektet Malin skal på, der vil det være krav om at du skal få like bra garderobefasiliteter som i dag.
– Det er jo bare velstand, smiler Malin avslutningsvis.
Les også: Stine (19) fulgte ikke moras råd om sykepleien. I stedet skal hun bli industrimekaniker
P.S Norsk Arbeidsmandsforbund og Byggenæringens Landsforening (BNL) er enige om forslag til revidert overenskomst for private anlegg 2020–2022. Men før det er endelig klart, skal forslaget ut på uravstemning til medlemmene på avtalen. Først når de har sagt ja, er ny avtale i boks.
Mest lest
LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.
Tormod Ytrehus
Pensjonsordning kan snart forsvinne: Dette handler AFP-striden om
– Jeg ønsker ikke å bli rik på en forsikring. Alt jeg håper på nå er å få nedbetalt gjeld, forteller Rune Sundmoen som er et av ofrene i Alpha-saken.
Martin Guttormsen Slørdal
300 nordmenn venter på erstatning: – Vi mister hus og hjem om det ikke skjer noe
Seks dekk fra en Boeing 737 var stablet på en pall og veltet da Roy Grindstrand skadet seg på jobben.
Jonas Fagereng Jacobsen
Navs klagefrist ble for kort for Roy. Nå kan den bli enda kortere
Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.
Håvard Sæbø
Oppgitt ordfører: – Man kan jo lure hva staten har tenkt å bruke Finnmark til
Jørn Teigen har jakt som sin hobby. Uten ekstrajobben hadde det ikke blitt like mange opplevelser i naturen.
Privat
Jørn var lei av å ha dårlig råd. Nå jobber han ekstra og jakter egen mat
– Om jeg noen gang klarer å slippe tankene: «Gir jeg barna det de trenger? Er det bra nok?». Det tviler jeg dessverre på, sier småbarnsmoren. Fortvilet forsøker hun å skaffe det helt nødvendige av mat og klær til sine fire barn.
Tomm Pentz Pedersen
«Silje» (42): – Jeg bruker strøm kun i ukene barna er hos meg
Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)
Alf Ragnar Olsen
Sjåførene i Posten frykter lavere lønn for samme jobb
Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.
Hanna Skotheim
Nav begrunner avslag for dårlig, mener Sivilombudet
Jan-Erik Østlie
Ap-topp: – Vanlige folk har også to biler, hus og gode liv. Det er ikke alle som strever
Richard Storevik i Fellesforbundet krever at bankene – i de vanskelige tidene som er nå – ikke øker utlånsrenten ytterligere etter Norges Banks siste renteheving.
Roy Ervin Solstad
Fagforeningsleder åpner for bankboikott etter renteheving
GOD STEMNING: ... på kokeriet. Der det visstnok ikke jobba så mange damer, men Marit Lovise Hanekam (til venstre) og Renate Øvstetun Tungen smilte i alle fall bredt!
Erlend Angelo
Den tradisjonsrike norske familiebedriften skal lære amerikanerne å drikke saft
Petter Sørnæs / Posten
Eldre fikk tilbud om praktisk hjelp fra Posten. Nå kan tjenestene bli landsomfattende
Sina Hennig og Robin Bull Kulseth studerer sosialt arbeid og har fått boka «Vi fattigfolk» av Anna-Sabina Soggiu. På torsdag var de på bokbad med forfatteren.
Jonas Fagereng Jacobsen
Kan Robin fra Oslos vestkant forstå fattigdom?
Avtroppende fylkesordfører i Trøndelag, Tore O. Sandvik mener Senterpartiet har solgt politikken sin for å få vervet som fylkesordfører.
Jan-Erik Østlie
Senterpartiet forlater venstresiden: Stor skuffelse i Arbeiderpartiet
SAMSTEMTE: Richard Storevik i Fellesforbundet vil åpne for strengere regulering av bankene. Det er noe Andreas Sjalg Unneland i SV kan stille seg bak.
Roy Ervin Solstad og Terje Pedersen / NTB
Fagforeningsleder vil ha oppgjør med grådige banker. Nå får han støtte
I mai 1908 ble det tatt en prøvetur mellom Molde og Batnfjordsøra i det som ble den første norske rutebilen. Bilen var fransk av merket «Unic», og det er rutebileier Johan Aarøe som sitter bak rattet.
Erik J. Birkeland/Norsk Teknisk Museum
Denne bilen startet Norges eldste bilrute. Nå går det 18 avganger om dagen her
Hverdagen til Bergersen består av flere hjelpeapparat. På hodet har hun satt inn et CI-apparat som hjelper henne med å oppfatte lyder og foran henne på bordet ligger en høyttaler som hun bruker når hun skal snakke med folk på telefonen.
Hanna Skotheim
Da døve Hilde ble ansatt, var flere skeptiske
NYE FARGER: Det nye tøyet som er tilpasset kroppen bedre, rulles nå ut i Norge. Fargene er endret for å være mer synlig i trafikken.
Pressefoto: Hans Fredrik Asbjørnsen/Hydro
De tillitsvalgte vant fram: Hydro tilpasser klærne til kroppen
KAN BLI OPPSAGT: Widerøe mister 80 prosent av bakketjenestene de leverer til SAS. Det vil ramme de ansatte på flyplassene i Trondheim, Stavanger, Bodø, Haugesund, Kristiansund og Ålesund (Illustrasjonsfoto)
Håvard Sæbø
14 fakta om nedbemanning. Dette må du vite
Flere i de mest utsatte samfunnsgruppene må droppe måltider på grunn av pengemangel, viser Sifo-rapporten.
Foto: Gorm Kallestad / NTB