JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Privatisering av jernbanen

Ketil Solvik-Olsen: – Vi skal ikke ta opptjente pensjonsrettigheter fra NSB-ansatte

Samferdselsminister Ketil-Solvik Olsen sier det ville vært «uhørt» og «smålig» å ta opptjente pensjonsrettigheter fra NSB-ansatte.
VENTER PÅ AVKLARING: – Jeg vet ikke nå nøyaktig hvordan vi skal gjøre det, men intensjonen (…) er at vi skal ivareta de rettighetene som folk har opptjent – noe annet synes jeg ville vært uhørt, sa Ketil Solvik-Olsen om NSB-ansattes pensjon.

VENTER PÅ AVKLARING: – Jeg vet ikke nå nøyaktig hvordan vi skal gjøre det, men intensjonen (…) er at vi skal ivareta de rettighetene som folk har opptjent – noe annet synes jeg ville vært uhørt, sa Ketil Solvik-Olsen om NSB-ansattes pensjon.

Bjørn A. Grimstad

yngvil@lomedia.no

Opposisjonen på Stortinget fritter ut samferdselsministeren om hva som skal skje med NSB-ansattes pensjoner når selskapet splittes opp og jernbanen settes på anbud. Det er vanskelig å si når en avklaring kommer, svarer samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Han sier han ikke vil skape usikkerhet om pensjoner, mens opposisjonen sier det er akkurat det han gjør.

NSB-konsernet har gamle pensjonsforpliktelser overfor sine ansatte til rundt 4 milliarder kroner.

Verkstedarbeidere krever garanti for pensjonen sin

I forrige ukes spørretime i Stortinget spurte SV-representanten Heikki Eidsvoll Holmås samferdselsministeren om hvordan han vil sikre at pensjonsbetingelsene til de ansatte i det ennå NSB-eide selskapet Mantena ikke svekkes i forbindelse med jernbanereformen og konkurranseutsettingen som pågår.

Verkstedarbeidere i Mantena gikk ut i politisk streik for sine pensjonsrettigheter for noen uker siden.

NSB-ansatte gikk til politisk streik for pensjonsrettigheter

Stortingsrepresentant Heikki Eidsvoll Holmås mener jernbanereformen er et ideologisk Frp-prosjekt.

Stortingsrepresentant Heikki Eidsvoll Holmås mener jernbanereformen er et ideologisk Frp-prosjekt.

Bjørn A. Grimstad

Ketil Solvik-Olsen svarte:

«For meg er det viktig at vi skal ha en god og effektiv jernbane. Vi skal også behandle de som arbeider der på en god og respektfull måte. Vi har vært tydelig på at vi ikke skal ta vekk opptjente pensjonsrettigheter i forbindelse med denne reformen. Det synes jeg ville vært smålig overfor dem det gjelder».

Solvik-Olsen gjentok at departementet er i en «prosess med ESA», EFTAs overvåkingsorgan, for å sjekke om det er i tråd med EØS-avtalen at staten betaler pensjonsforpliktelsene til NSB. De er på rundt 4 milliarder kroner og er en enorm ulempe for NSB i togkonkurransen som starter om rundt to måneder.

– Jeg vet ikke nøyaktig hvordan

Samferdselsministeren sa videre at:

«Jeg må innrømme at det er viktig at man sikrer gode rammer rundt det som handler om pensjoner, vi skal ikke skape usikkerhet om det. Det er nettopp den jobben jeg prøver å løse. Stortinget vil bli informert og involvert så fort vi får de avklaringene vi trenger. Jeg vet ikke nå nøyaktig hvordan vi skal gjøre det, men intensjonen (…) er at vi skal ivareta de rettighetene som folk har opptjent – noe annet synes jeg ville vært uhørt.»

Fremskrittspartiet vil selge NSB AS

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) passerer Sverre Myrli, jernbanepolitisk talsperson i Arbeiderpartiet, i Stortinget forrige uke.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) passerer Sverre Myrli, jernbanepolitisk talsperson i Arbeiderpartiet, i Stortinget forrige uke.

Martin Guttormsen Slørdal

– Ikke mye å bli klok av

Ap-representanten Sverre Myrli sendte for ti dager siden skriftlig spørsmål til samferdselsministeren der han spurte om når han vil komme med en avklaring i saken.

«Det er vanskelig å anslå hvor lang tid det vil ta å sluttføre denne prosessen», skriver statsråden i svaret som han sendte Myrli i dag.

«Jeg vil legge til rette for at NSB kan delta i konkurransene på likeverdige vilkår i den kommende prosessen», skrev Solvik-Olsen i svaret.

– Ikke mye å bli klok av, skriver Sverre Myrli om svaret fra statsråden i en epost til FriFagbevegelse.

– Ideologisk Frp-prosjekt

Heikki Eidsvoll Holmås mener samferdselsministeren mangler gode svar på hvordan han skal sikre pensjonen til de ansatte i de ulike delene av NSB-systemet.

– Det viser godt hvordan privatiseringen av jernbanen er et dypt ideologisk Frp-prosjekt som gjøres uten en skikkelig utredning av konsekvensene på forhånd. Det skaper utrolig stor usikkerhet i alle delene av NSB-systemet, sier Holmås til FriFagbevegelse.

Jernbanereformen koster skattebetalerne over 500 millioner kroner

542 millioner mer til vedlikehold av jernbanen

Samferdselsministeren sier det er feil når «Arbeiderpartiet, SV og andre» gir inntrykk av at jernbanereformen handler om privatisering.

«Nei, jernbanereformen handler om å gi et bedre togtilbud til dem som bor i dette landet», sa Solvik-Olsen i spørretimen.

I 2015 førte regjeringens satsing på vedlikehold og fornying til at vedlikeholdsetterslepet på jernbanenettet ble redusert for første gang på lenge, ifølge en pressemelding fra Samferdselsdepartementet forrige fredag.

– Med endringen i budsjettet vi nå foreslår, er satsingen økt betraktelig, sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Med det økte regjeringens bevilgninger til fornying av jernbanenettet, beredskap og feilretting, opprydding etter dyrepåkjørsler, flom, ras og avsporinger med 542 millioner kroner.

Etterslepet i fornyingen av jernbanenettet ved inngangen til 2017 er anslått til 17,1 milliarder, ifølge Samferdselsdepartementet.

Her er Frp-statsrådens nye tog-selskaper

NSB-ansatte gikk til politisk streik for pensjonsrettigheter

Solvik-Olsen avviser at jernbanereformen er privatisering

NSBs pensjonsregning på 4 milliarder:

• NSB-konsernet med datterselskaper har inntil 4 milliarder i pensjonsforpliktelser.

• Det begynner å haste for NSB å få vite om staten tar den enorme pensjonsregningen på rundt 4 milliarder kroner.

• 3. februar 2017 sender Samferdselsdepartementet ut konkurransegrunnlaget for «trafikkpakke 1 sør»: Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen.

• Snart må NSB konkurrere om å få kjøre tog, men vil ikke klare å vinne anbud uten at staten hjelper til å betale pensjonene.

• Regjeringen hevder EØS-avtalen kan blokkere for at staten hjelper NSB, fordi den har et generelt forbud mot statsstøtte.

• Ennå har ikke samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen bestemt hva som skal skje med de NSB-ansattes pensjon.

Kilde: FriFagbevegelse

Norge må melde fra til ESA

• Hvis samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen bestemmer seg for å gi statsstøtte til NSB, må han formelt meddele dette til Det europeiske frihandelsforbundets (EFTA) overvåkingsorgan ESA.

• ESA kontrollerer at EFTA-landene Norge, Island og Liechtenstein følger reglene i EØS-avtalen, som gir disse landene tilgang til det indre markedet i EU.

• Hvis regjeringen notifiserer ESA, har ESA frist på to måneder til å fatte en beslutning.

Kilde: FriFagbevegelse

• Juss-professor mener staten kan betale NSBs pensjonsregning

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

NSBs pensjonsregning på 4 milliarder:

• NSB-konsernet med datterselskaper har inntil 4 milliarder i pensjonsforpliktelser.

• Det begynner å haste for NSB å få vite om staten tar den enorme pensjonsregningen på rundt 4 milliarder kroner.

• 3. februar 2017 sender Samferdselsdepartementet ut konkurransegrunnlaget for «trafikkpakke 1 sør»: Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen.

• Snart må NSB konkurrere om å få kjøre tog, men vil ikke klare å vinne anbud uten at staten hjelper til å betale pensjonene.

• Regjeringen hevder EØS-avtalen kan blokkere for at staten hjelper NSB, fordi den har et generelt forbud mot statsstøtte.

• Ennå har ikke samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen bestemt hva som skal skje med de NSB-ansattes pensjon.

Kilde: FriFagbevegelse

Norge må melde fra til ESA

• Hvis samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen bestemmer seg for å gi statsstøtte til NSB, må han formelt meddele dette til Det europeiske frihandelsforbundets (EFTA) overvåkingsorgan ESA.

• ESA kontrollerer at EFTA-landene Norge, Island og Liechtenstein følger reglene i EØS-avtalen, som gir disse landene tilgang til det indre markedet i EU.

• Hvis regjeringen notifiserer ESA, har ESA frist på to måneder til å fatte en beslutning.

Kilde: FriFagbevegelse

• Juss-professor mener staten kan betale NSBs pensjonsregning