Nedbemanning
78 ansatte mister jobben i Telenor
Selskapet legger ned kontor i Kristiansand. Tillitsvalgt er bekymret for kunder og outsourcing.
Kenneth Pettersen reagerer sterkt på Telenor sin avgjørelse.
Leif Martin Kirknes
leif.kirknes@lomedia.no
Torsdag ble det klart at 78 ansatte mister jobben når Telenor Norge avvikler sitt kundesenter i Kristiansand i 2025.
Leiekontrakten går ut i august neste år.
Også ansatte i andre avdelinger i selskapet vil få endret arbeidssted som del av prosessen. Totalt vil endringene omfatte 78 ansatte. 58 av dem jobber med kundeservice.
– I dag er vi først og fremst opptatt av å ivareta medlemmene som er blitt fortalt at jobben deres vil bli borte. Klubben vil støtte medlemmene og bistå de i prosessen som ligger foran dem, sier Kenneth Pettersen, hovedtillitsvalgt for EL og IT.
Andre på kort tid
Han reagerer sterkt på selskapets avgjørelse. Det er kun kort tid siden selskapets ansatte i Rørvik i Trøndelag hadde siste arbeidsdag.
Les også: May-Iren har jobbet på samme arbeidsplass i 21 år. Nå lukkes dørene for godt
– Dette er andre melding om sentralisering av arbeidsplasser på korttid. Telenor Norge er på ville veier når de ikke ser verdien av tilstedeværelse i hele landet, sier Pettersen.
– Det er merkelig at staten på den ene side flytter direktorater ut av det sentrale Østlandet mens de på den andre siden har forventning om økt utbytte som følge av gevinster av sentralisering, mener han.
Bekymret for kunder og innleie
Han er også bekymret for kundene.
– Vi frykter at digitaliserings iveren kommer til å gå ut over kunden. Vi mener kunden skal kunne velge digital interaksjon med selskapet fordi det er enkelt, ikke fordi kundekonsulenten er utilgjengelig på telefon, sier Pettersen.
Han frykter også at Telenor kommer til å brukte eksterne kundesentre i stedet for egne ansatte ved gjenværende kundesentre.
– Dette vil vi følge opp tett og krever at Telenor Norge dokumenterer at de ikke flytter ut trafikk til leverandører. Arbeidsplassene i Kristiansand skal ikke outsources fra selskapet, sier Pettersen.
Les også: Telenor Norge leier inn folk på bekostning av faste stillinger, mener tillitsvalgte
Dette svarer Telenor
Kundeservice-medarbeiderne som ønsker det vil få tilbud om å bytte arbeidssted, ifølge Telenor.
Faste ansatte som ikke ønsker å bytte arbeidssted, vil få tilbud om sluttavtale med omstillingsbistand.
– Vi ønsker at nedleggelsen av kontorlokalene skjer på en ryddig måte, og det viktigste er å sørge for god ivaretakelse av medarbeiderne som blir berørt, som er noe av grunnen til at vi gir beskjed ett år før. I Kristiansand har vi dyktige medarbeidere som leverer sterkt, og vi skjønner at dette er en krevende beskjed å få, sier Birgitte Engebretsen, administrerende direktør i Telenor Norge.
Birgitte Engebretsen
Leif Martin Kirknes
Hun peker på digitalisering av kundeopplevelsen.
– Gjennom økt digitalisering minskes behovet for manuelle oppgaver, blant annet i kundeservice. Dermed vil vi over tid ha behov for å gjøre endringer i organisasjonen, og dette får til neste år konsekvenser for i kontoret vårt i Kristiansand, som i stor grad består av kundeservice, sier hun.
Lokaler i Grimstad
Selv om selskapet ikke lenger vil ha kontorlokaler i Kristiansand etter august 2025, skal selskapet fortsatt være representert i regionen.
– Sørlandet er en viktig region for Telenor, og vi kommer til å være til stede i regionen både fra lokalene våre i Grimstad, i våre Telenorbutikker og med ansatte som følger opp våre bedriftskunder, slik at vi kan være tett på næringsliv og folk også framover, sier Engebretsen.
Mange de senere år
Telenor har de siste årene lagt ned avdelinger og sagt opp folk landet rundt regelmessig:
2011: Gol, Hammerfest, Bardu og Sarpsborg blir lagt ned
2014: Telenor Finnsnes forsvinner
2016: Kundeservice-enhetene i Stavanger og Førde, samt avdelingene i Steinkjer og Lillehammer legges ned