JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Telenor nedbemanner: – Et sjokk for mange, sier tillitsvalgt

I overkant av 100 Telenor-ansatte mister jobben. Det skaper sterke reaksjoner i selskapet.
Hovedtillitsvalgt i Telenor Norge, Kenneth Pettersen (t.h) og tillitsvalgt på Rørvik, May Iren Arnøy (t.v). (Arkivbilde)

Hovedtillitsvalgt i Telenor Norge, Kenneth Pettersen (t.h) og tillitsvalgt på Rørvik, May Iren Arnøy (t.v). (Arkivbilde)

Leif Martin Kirknes

knut.viggen@lomedia.no

amalie.vadla@ntb.no

– Det er forkastelig at Telenor Norge har frekkhetens nådegave. De tillater seg å si opp 35 vel ansette arbeidstakere på Rørvik, når de leier inn tre ganger så mange til tilsvarende arbeidsoppgaver i utrygge vikariater på Østlandet, tordner Kenneth Pettersen.

Han er hovedtillitsvalgt i Telenor Norge.

Selskapet skal gjøre endringer i tre divisjoner. Som en del av dette er det bestemt at kundesenteret i Rørvik skal avvikles.

Tillitsvalgte gikk før påske ut og kritiserte Telenor for innleiepolitikken.

Hovedtillitsvalgt, Kenneth Pettersen, mener Telenors avgjørelse om å nedbemanne i Rørvik er et elendig svar på denne kritikken.

– Jeg stiller også spørsmål ved hvor bærekraftig det er for felleskapet at overskuddet i Telenor skal bli større på bekostning av arbeidsplasser i Distrikts-Norge, sier han.

Kutter stillinger i Trøndelag

Onsdag samles medlemmene i Rørvik til møte for å fordøye nyheten.

– Dette kom som et sjokk på mange, sier May-Iren Arnøy, tillitsvalgt og nestleder i EL og IT-klubben i Telenor kundeservice.

Kundesenteret er Telenors nordligste og har 35 medarbeidere i alderen 20 til 63 år. Den andre avdelingen har 37 ansatte i dag, som primært arbeider med fakturering og betaling for Telenor Norge.

– Telenor skylder på overkapasitet som begrunnelse for nedleggelsen, men alle på kundesenteret har fått beskjed om at de kan få ny jobb hvis de flytter på seg. Da er det etter vår mening ikke overkapasitet, mener Arnøy.

Hun sier det ikke bare er de 35 på kundesenteret som rammes, også salgsavdelingen får en kraftig reduksjon og der er det også mange medlemmer og kolleger.

– Vi vet ennå ikke hvor mange av våre medlemmer som blir berørt, men det er mange, sier hun.

Spørsmål og svar: Bedriften nedbemanner – har jeg fortrinnsrett til andre jobber i konsernet?

I overkant av 100 ansatte

Endringene, som innføres fra 1. mai, vil innebære nedbemanning av rett i overkant av 100 ansatte i selskapet.

I tillegg vil Telenor gjennomføre en betydelig reduksjon i antall vikarer og konsulenter.

– Omgivelsene våre er i stor endring, digitaliseringen skyter fart og åpner for nye muligheter. For å møte kundenes behov må vi digitalisere og utforske nye arbeidsmåter, sier administrerende direktør i Telenor Norge, Birgitte Engebretsen, i en pressemelding.

– Nå er vi opptatt av å gjennomføre endringene på en ryddig og god måte, og sørge for en så god ivaretakelse som mulig av de som blir berørt av nedbemanningen. Dette er en tung beskjed å motta, og vi gjør det vi kan for å hjelpe berørte medarbeidere til å finne annet arbeid. Fast ansatte som blir berørt av bemanningsreduksjon vil få tilbud om sluttavtale med omstillingsbistand, sier Engebretsen.

Ringnes-ansatte raser: – Det er snakk om 300 ekte mennesker som vil miste jobben

Får problemer

May-Iren Arnøy mener de som blir berørt vil ha problemer med å finne seg nytt arbeid i nærområdet.

Nærøysund kommune er blant kommunene i Trøndelag med høyest arbeidsledighet og det er få alternative arbeidsplasser.

Så sent som i 2019 besøkte Nettverk kundesenteret i Rørvik og de Telenor-ansatte i det som da var Vikna kommune. Da var optimismen stor. Fem år etter er situasjonen en helt annen.

– Dette kom som et sjokk på mange, sier May-Iren Arnøy, stedstillitsvalgt og nestleder i EL og IT-klubben i Telenor kundeservice.

– Dette kom som et sjokk på mange, sier May-Iren Arnøy, stedstillitsvalgt og nestleder i EL og IT-klubben i Telenor kundeservice.

Leif Martin Kirknes

Forbundet provosert

Også EL og IT Forbundet reagerer på begrunnelsen som selskapet gir for oppsigelsene.

– Telenor sier at nye arbeidsmetoder vil gjøre arbeidsoppgavene overflødige, men vi vet at selskapet allerede leier inn mange på midlertidig basis på Østlandet til tilsvarende oppgaver som utføres av kundesenteret i Rørvik. Det er provoserende, sier leder i EL og IT Forbundet, Geir Ove Kulseth. 

Leder i EL og IT Forbundet, Geir Ove Kulseth.

Leder i EL og IT Forbundet, Geir Ove Kulseth.

EL og IT Forbundet

EL og IT Forbundet organiserer storparten av folkene som nå mister jobbene sine i Telenor i Rørvik og andre steder i landet. Tillitsvalgte i EL og IT bistår medlemmene som Telenor ønsker å kvitte seg med. 

– Vi aksepterer at arbeidslivet endrer seg og at også selskaper som eies av felleskapet må tilpasse seg. Her mener vi likevel at Telenor burde vært sitt samfunnsansvar bevisst og beholdt viktige faste arbeidsplasser i distriktene. Arbeidsplasser som selskapet tilsynelatende har behov for, sier Kulseth.

Han påpeker at 35 jobber i Rørvik med omlag 3.500 innbyggere ville utgjort omlag 10.000 arbeidsplasser i millionbyen Oslo.

– Dette vil ha store konsekvenser for både de som mister jobbene sine og for lokalsamfunnet, sier Kulseth. 

Annonse
Annonse