79 ansatte mister jobben når Telenor kutter i Gjøvik og på Fornebu
Mens avgjørelsen om eventuell nedleggelse av Telenors kundeservice i Harstad er utsatt i 30 dagers tid, benyttet Telenor Norge gårsdagens styremøte til å vedta nedbemanninger andre steder i organisasjonen.
RAMMES: Telenor-kuttet går aller hardest utover staben på Fornebu denne gangen.
COLOURBOX.COM
leif.kirknes@lomedia.no
Avdelingen TV & Fixed i Gjøvik med 23 ansatte skal legges ned, og 56 ansatte i avdelingen Mobile på Fornebu mister også jobben.
Den øvrige delen av Telenor Norges virksomhet på Gjøvik blir ikke berørt, understreker Telenor.
• Telenor Harstad-avgjørelse utsettes
Merarbeid for gjenværende
I en pressemelding går EL og IT i Telenor Norge hardt ut mot avgjørelsen. De er uenig i vurderingene og begrunnelsene som ligger til grunn for at 79 nå mister jobben.
– Vi frykter at endringen som er vedtatt gjennomført vil medføre mer arbeid på gjenværende ansatte i organisasjonen og vil resultere i større arbeidspress og fare for høyere sykefravær, sier Hovedtillitsvalgt for EL og IT i Telenor Norge, Kosom Alexsander Skaale.
EL og IT finner ikke at administrasjonen har godtgjort for tiltak som vil føre til reduksjon av arbeidsbortfall. Det er gjennomgående at de gjenværende medarbeidere får flere arbeidsoppgaver å forholde seg til, ifølge Skaale.
Tap av kompetanse
Han frykter arbeidsoppgavene de ansatte i Gjøvik i dag utfører, ikke vil bli ivaretatt på forsvarlig måte når de ansatte må forlate arbeidsplassen sin.
Skaale beskriver avdelingen som et sted der de ansatte har både høy kompetanse - og høy gjennomsnittalder.
– Vi frykter at dette ensidige fokuset på kostnadskutt vil medføre tap av viktig kompetanse, ansatte velger å slutte i Telenor og forsvinne ut til konkurrentene.
• Følg oss på Facebook
(Artikkel fortsetter under bildet)
KRITISK: Alexsander Kosom Skaale, EL og IT Telenor.
Alf Inge Molde
– Må endre oss
Administrerende direktør Berit Svendsen i Telenor Norge argumenterer med at hele Telenor er i endring.
– Telenor skal være helt i front av digitaliseringen av Norge. Dette medfører at vi må endre hvordan vi arbeider og hvordan vi organiserer oss i Telenor Norge. Digitaliseringen i markedet gir utfordringer og muligheter. Det forutsetter at vi skaper inntjening gjennom utvikling av nye produkter og tjenester, forklarer Svendsen i en pressemelding.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
ARENDALSUKA: Telenor-sjef Berit Svendsen fortalte under Arendalsuka blant annet om hvordan hun så på framtiden for Telenor.
Leif Martin Kirknes
– I dag har dyktige medarbeidere fått informasjon om at vi nedbemanner flere steder i organisasjonen. Nå skal vi gjøre vårt for at de berørte blir godt ivaretatt og får en god oppfølging i tiden fremover.
Annen struktur
Bjørn Ivar Moen, leder for selskapets mobildivisjon, forklarer at markedsutviklingen og nye kundebehov gjør at organisasjonen må endres selv om det har vært god vekst innen mobil. Telenor forenkler og effektiviserer mobildivisjonens organisasjon og prosesser, med en flatere struktur og mer digitale løsninger. Derfor blir rundt 60 overtallige på Fornebu.
– Kundenes vaner endrer seg i takt med det digitale skiftet, og vi gjør endringer for å være i forkant av denne utviklingen. Vi skal fortsette å levere den merverdien som kundene verdsetter, men mer effektivt, sier Moen.
I fastnett- og TV-divisjonen har det i flere år vært jobbet systematisk for å effektivisere prosesser og produksjonsmåte. Flere oppgaver automatiseres nå i større grad, og dette medfører at færre oppgaver krever manuell håndtering ifølge pressemeldingen.
RAMMES: Telenor-kuttet går aller hardest utover staben på Fornebu denne gangen.
Leif Martin Kirknes