JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tillitsvalgt Kjell Oddvar Bendiksen ved nedleggingsrammede Telenor Harstad:

– At det er bra å være organisert i en tid som dette, er 110 prosent sikkert

Midt i julestria jobber 86 ansatte ved snart nedlagte Telenor Kundeservice Harstad for å finne ut av hva de skal gjøre fra januar 2018.
MÅ FINNE NOE ANNET Å GJØRE: F.v. Mats Kristoffersen, Monica Karlsen og Kjell Oddvar Bendiksen mister jobben når arbeidsplassen legges ned 1. januar.

MÅ FINNE NOE ANNET Å GJØRE: F.v. Mats Kristoffersen, Monica Karlsen og Kjell Oddvar Bendiksen mister jobben når arbeidsplassen legges ned 1. januar.

Leif Martin Kirknes

leif.kirknes@lomedia.no

Monica Karlsen har jobbet i Telenor i åtte år. Men nå er det slutt. Kundeservice-avdelingen i Harstad legger ned, og hun må finne seg noe nytt å gjøre.

– Det blir rart å være uten alle kollegaene, sier hun.

Det er 86 som mister jobben når avdelingen stenger fra og med 1. januar 2018.

Mats Kristoffersen, som har jobbet i selskapet rett under tre år, stemmer i:

– Det blir veldig tomt, føler jeg.

Tillitsvalgt ved avdelingen, Kjell Oddvar Bendiksen, har jobbet i selskapet i 41 år, og har vært med på hele utviklingen, fra å montere opp Televerkets infrastruktur med rundt 50 montør-kollegaer i Harstad, til Telenor nå kutter siste store rest i Nord-Norge.

– Jeg har aldri vært i en sånn situasjon. Det blir spesielt, sier han nå som et langt liv i Televerket/Telenor går mot slutten.

Ulik reaksjon

Telenor legger ned kundeservice-avdelingen i Harstad fordi kundene ikke ringer like mye som før. Nettverk møter de tre fra kundeservicen i lobbyen på et lokalt hotell for å høre hva som skjer videre nå, og hvordan de ansatte håndterer situasjonen.

Noen luktet lunta for lenge siden. Noen var i utgangspunktet forberedt, men øynet et håp da avgjørelsen om nedleggelse ble utsatt av hensyn til omstillingsloven. Og noen ble sjokkerte, forteller de om kollegaenes ulike reaksjoner.

Timingen var generelt uheldig, selv om Telenor er ryddig på sluttpakker og omstillingstilbud. Det er en måned til julefreden skal senke seg. Det er ikke sikkert jula blir like fin og rolig som den bør for alle de 86, mellom 22 og 61 år i alder.

– Nei, det er ikke noe gunstig tid å komme med det, når du skal kose deg og være glad, sier Bendiksen.

– Og helst ikke ha noe på skuldrene, legger Karlsen til.

(Fortsetter under bildet)

I SAMTALE: Monica Karlsen har noen spørsmål til stedstillitsvalgt Kjell Oddvar Bendiksen (t.v.) og divisjonstillitsvalgt Kenneth Pettersen (t..h).

I SAMTALE: Monica Karlsen har noen spørsmål til stedstillitsvalgt Kjell Oddvar Bendiksen (t.v.) og divisjonstillitsvalgt Kenneth Pettersen (t..h).

Leif Martin Kirknes

– Ok sluttordninger

Det er ulike livssituasjoner som må håndteres. Du har han som har nettopp har kjøpt hus i Harstad, og som ikke har betalt første avdrag på lånet engang. Eller de som er i midten av 50-åra, som kanskje ikke er så attraktive på arbeidsmarkedet. Eller dem som er nær pensjon, der AFP kan stå i fare.

Andre har kanskje tenkt tanken om å slutte i Telenor og ser på dette som mulighet for en ny start. Noen drar til Gjøvik eller Skien for å se på mulighetene for å flytte på seg. Enkelte har allerede fått ny jobb.

Bendiksen tror alle som vil av de 86 kan få seg ny jobb, selv i Harstad. Men ikke nødvendigvis med én gang, og ikke nødvendigvis drømmejobben.

Det er flere som benytter tilbudet om studier, sier han. Sikkerhetskurs på sjøen kan for eksempel brukes på Hurtigruta. En kollega er gang med bussertifikat. En annen tenker på å kjøre taxi.

– Telenor skal ha det, de er romslige og fleksible med sluttordningene, sier Bendiksen.

Digital markedsføring

Monica Karlsen har hatt sin omstillingssamtale, og har en plan.

– Jeg skjønte da det glapp i media at vi ville blitt nedlagt, så jeg har vært innstilt på det. Det blir trist å si takk og farvel etter så mange år, men jeg er klar for å gjøre noe nytt, sier hun

Hun skal ta nettstudie i digital markedsføring. Håpet er å få seg en jobb innen dette. Fortrinnsvis i hjembyen Harstad.

– Jeg vil tro at det blir mer jobber innenfor den grenen der. Vi legges jo ned på grunn av digitalisering, og sånn sett hiver jeg meg på digitaliseringen, sier hun.

Karlsen setter pris på sluttpakken hun får.

– Når man først er i en bedrift som legger ned, så er vi heldige med tanke på sluttpakken. Det hadde vært verre å være i en bedrift der det ikke var noen sluttpakke og man måtte rett på Nav, sier Karlsen.

Hun skal ikke slappe av av den grunn.

– Jeg skal ikke la være å stå opp om morgenen. Jeg tror ikke det er noe lurt. Jeg skal starte det nye året med å stå opp tidlig, selv om jeg ikke har noen jobb jeg må på.

(Fortsetter under bildet)

UGREI JULEGAVE: At Telenor bestemte seg for å legge ned avdelingen i Harstad like før jul var litt dårlig timining. Men de skal komme seg velskinnet gjennom det. F.v. Mats Kristoffersen, Monica Karlsen og Kjell Oddvar Bendiksen.

UGREI JULEGAVE: At Telenor bestemte seg for å legge ned avdelingen i Harstad like før jul var litt dårlig timining. Men de skal komme seg velskinnet gjennom det. F.v. Mats Kristoffersen, Monica Karlsen og Kjell Oddvar Bendiksen.

Leif Martin Kirknes

Først papperm, så ut på sjøen

Kristoffersen har også en rimelig konkret plan. Han skal ta sikkerhetskurs for sjøen, og så skal han bli fisker.

– Jeg skal ut på havet. Det er på tide å komme seg ut av stolen. Jeg har ikke bestemt meg for om jeg skal ha egen båt, men jeg har lyst til å jobbe på en tråler. Kanskje på Barentshavet, sier han.

Telekom-karrieren er i alle fall over.

– Man skal jo aldri si aldri, men jeg er nok ferdig med telekom-business. Jeg har hatt en fin tid i Telenor, men er lei av å sitte foran PC-en hele dagen, fastslår han.

Han hadde omstillingssamtale og signerte kontrakt samme dag Nettverk var i Harstad, fredag 17. november.

– Det var en rar følelse, sier han.

– Det var en lettelse da jeg kom ut av Telenor-lokalet, jeg var på en måte ferdig med alt det stresset som har vært de siste dagene. Men samtidig føler man seg tom. Veldig tom. Det er en blandet følelse.

Før han nå tar kurs, «fløtter hæim» og drar på havet, skal han ha pappaperm. Det er ventet en unge i januar, så nedleggelsen var sånn sett litt dårlig timet, men det har løst seg, forsikrer Kristoffersen.

– Nedleggelsen kom på et litt dårlig tidspunkt, og jeg var redd jeg skulle miste pappapermen, men det har ordna seg. EL og IT har stilt bra opp for oss, sier han.

(Fortsetter under bildet)

I HARSTAD: Divisjonstillitsvalgt Kenneth Pettersen er flere dager i Harstad for å bistå i omstillingssamtaler.

I HARSTAD: Divisjonstillitsvalgt Kenneth Pettersen er flere dager i Harstad for å bistå i omstillingssamtaler.

LEIF MARTIN KIRKNES

Så den komme

– Ja, at det er bra å være organisert i en tid som dette, er 110 prosent sikkert, sier Bendiksen.

Det var i starten av oktober at han fikk en telefon. Det var en lokalavis som hadde fått et troverdig tips om at avdelingen skulle legges ned. Bendiksen hadde en viss følelse av at dette kunne skje, men sa han ikke hadde kjennskap til det og ba journalisten ringe hovedtillitsvalgt Kosom Alexsander Skaale.

Men at han fikk et varsel av journalisten gjorde at de fikk satt i gang en prosess som blant annet førte til en måneds utsettelse av nedleggelsen der tall har blitt endevendt for å se hvordan Telenor alternativt kunne opprettholdt drift i Harstad.

Ekstra provoserende er det for de som mister jobben at Telenor har outsourcet kundeservice i Canal Digital. Dette kunne de insourcet, mener Bendiksen. Slik kundesentre drives i dag hadde det vært lite krevende å hente disse oppgavene til Harstad.

I tillegg lovet Telenor at det skulle satses på Harstad da de la ned i Finnsnes.

Bendiksen så nedleggelsen komme.

– Jeg har skjønt at det ville komme en tid, da vi for tre år siden ikke lenger tok inn sommervikarer og ikke erstattet folk som sluttet. Men jeg hadde håpet den tiden skulle komme et par år senere, slik at AFP-en var trygg, sier Bendiksen.

Samles til pizza

Bendiksen er, som 60-åring, litt urolig for hvordan AFP-en hans kan reddes.

– Vi er fire som er over 60. Det blir spennende å se hva vi får til der, sier han.

Selv ser han for seg å jobbe deltid et par år til før han går av med pensjon.

De tre synes det er synd at kompetansen splittes opp og vil forsvinne hvert til sitt. Avdelingen har levert svært bra, påpeker de. Og kollega-samholdet har vært upåklagelig.

De gleder seg til neste onsdag, 23. november. Da skal de 25 EL og IT-medlemmene møtes på pizzakveld for å kose seg litt i disse førjulstider.

– Det er en stund siden siste sammenkomst, sier Kristoffersen og smiler.

Dette sier Telenor om sluttpakkene

– Sammenstilt med mange andre firmaer vil jeg mene vi har ganske gode overgangsordninger, har Torfinn Eriksen, direktør i Telenor Kundeservice, fortalt Nettverk.

FORSVINNER: Telenor Harstad.

FORSVINNER: Telenor Harstad.

Leif Martin Kirknes

I et intervju med Nettverk i medio oktober, da det først ble kjent at Telenor ville legge ned sin kundeservice i Harstad, sa Torfinn Eriksen, direktør i Telenor Kundeservice, følgende om sluttpakker:

– Sluttpakken vil være avhengig av hvor lenge du har jobbet, men den vil være mer enn oppsigelsestiden. Det vil også bli omstillingssamtaler til mange tusen kroner og mulighet til å flytte hvis du vil, der vi også vil dekke mye av flyttekostnader. Hvis du vil bli i Nord-Norge kan du få byttet omstillingssamtaler og deler av sluttpakkene til skattefri utdannelse, som slik jeg ser det kan være gunstig om du ikke har så mye utdannelse fra før. Sammenstilt med mange andre firmaer vil jeg mene vi har ganske gode overgangsordninger.

På spørsmål om tilbakesourcing av Canal Digital-support, har Eriksen sagt:

– Canal Digital har alltid vært ute hos eksterne og aldri vært på egne føtter hos Telenor. Der er det et firma, som leverer tjenesten, som vi er fornøyde med. Vi har sett på hvorvidt dette forslaget kunne være en farbar vei, men har kommet til at det blir langt dyrere å ta det inn enn å ha den brukerstøtten der den ligger nå.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte innen elektro, energi, telekom og IT.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse