FRYKTER FOR SIKKERHETEN: «Faste» piloter blir oppsagt, lønningene presses og pilotene må være disponible sju dager i uka. SAS-pilot og første nestleder i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval er bekymret for flysikkerheten etter at det islandske flyselskapet Bluebird Nordic ga 11 fagorganiserte piloter sparken.
Helge Rønning Birkelund
Sosial dumping i luftfarten
Tillitsvalgt pilot advarer mot skrekk-kontrakter på Island: – Det er kort vei til Norge
Jo Bjørn Skatval i Norsk Flygerforbund er bekymret for flysikkerheten, etter at det islandske flyselskapet Bluebird Nordic sparket 11 organiserte flygere, for å åpne opp for såkalte selvstendige piloter.
helge@lomedia.no
Jo Bjørn Skatval er første nestleder i Norsk Flygerforbund, pilot i SAS og har ansvar for nasjonale og internasjonalt flysikkerhetsarbeid både i forbundet og LOs luftfartsutvalg. Han er svært bekymret for en stadig mer utbredt sosial dumping av luftfarten og hva det vil si for flysikkerheten.
Lista har blitt lang. «Verdens beste flyselskap» bryter grunnleggende menneskerettigheter overfor de ansatte, anerkjente flyselskap har piloter uten flysertifikat, og aner ikke hva tariffavtale er. Her hjemme har debatten rast rundt Wizz Air.
Nå rettes blikket mot et islandsk flyselskap, Bluebird Nordic, som skal ha sparket 11 ansatte piloter som var organisert i det islandske pilotforbundet FIA, for å åpne opp for såkalte selvstendige piloter.
– Det er kort vei til Norge. Det er ikke bare billige billetter som blir konsekvensen, hvis dette får fotfeste. Det vil gå utover flysikkerheten, sier Jo Bjørn Skatval til FriFagbevegelse.
Kilder forteller FriFagbevegelse at selskapet har rute fra København til Stavanger og Bergen fra mandag til fredag.
Det var nettstedet Luftfart.nu som først omtalte denne saken.
Wizz Air til Norge: Frankrike har allerede gjort det. Nå mener Flygerforbundet at Norge også må stille krav til utenlandske flyselskap
Fra fire land
De 11 oppsagte pilotene kommer fra Island, Danmark, Tyskland og Belgia. Alle var organisert i den islandske fagforeningen FIA.
– FÍA har hatt tariffavtale med Bluebird siden selskapet ble grunnlagt. Vi har alltid hatt et godt forhold uten konfrontasjoner, men i 2020 skulle overenskomsten fornyes. Vi har forhandlet, men den 30. desember sa det islandske flyselskapet opp alle organiserte piloter. Selskapet har begrunnet det med at de fast ansatte pilotene er for dyre, sier Jón Pór Porvaldsson, formann i FÍA.
Selskapet planlegger å beholde 44 piloter, som «self-employed contractors», eller det som fagbevegelsen kaller falske selvstendige.
Bluebirds såkalt «selvansatte» piloter er nemlig ansatt gjennom et nederlandsk rekrutteringsbyrå, og selskapet vil framover utelukkende bruke selvstendige piloter, ifølge nettstedet A4 Arbejdsliv.
Det er snakk om piloter uten sosiale rettigheter. De må selv sørge for å betale inn til pensjon, avgifter og sosiale rettigheter. Rettigheter som arbeidsgivere normalt står for i Norden.
Saken fortsetter under bildet.
FRAKTFLY: Det islandske flyselskapet Bluebird Nordic er et cargo-firma som opererer med frakt.
Helge Rønning Birkelund
Avslørt: Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt
Bluebird Nordic bekrefter konflikten
Det var i midten av februar de islandske pilotene gikk til streik til støtte for de danske pilotene i Bluebird. De streikende har fått støtteerklæringer fra det danske pilotforbundet, ifølge nettstedet A4 Arbejdsliv.
Norsk Flygerforbund støtter også FIA, og frykter at selskapet skal spre enda mer sosial dumping i luftfarten i Norden.
Jo Bjørn Skatval er spesielt bekymret for flysikkerheten.
– De danske pilotene har allerede mistet jobben. Det er kort vei til Norge. Det er ikke bare billige billetter som blir konsekvensen hvis dette får fotfeste. Det vil gå kraftig utover flysikkerheten, mener Jo Bjørn Skatval.
Administrerende direktør i Bluebird Nordic, Siggi Ágústsson, bekrefter overfor FriFagbevegelse at selskapet er i en konflikt med FIA (det islandske pilotforbundet) og at de organiserte pilotene i forbundet er i streik.
Denne skaper debatt: 1.000 ansatte i bakkeselskapene er helt eller delvis sagt opp: – For jævlig
Samtidig vil han ikke la seg sitere, nettopp fordi Luftfartstilsynet på Island nå jobber med å løse konflikten mellom Bluebird og den islandske pilotforeningen FIA. Han velger likevel å svare på noen spørsmål.
Ágústsson benekter at de danske pilotene måtte slutte fordi de var organisert, og hevder at alle ansatte i selskapet er medlemmer av «en eller annen forening».
Men ifølge Jo Bjørn Skatval er det bare ett aktuelt flygerforbund for piloter på Island.
Direktøren hevder også at de 11 pilotene måtte gå fordi de krevde for høy lønn, og at selskapet ikke er i stand til å være konkurransedyktige med et slikt lønnsnivå. Han skylder på dårlige økonomiske resultater for både 2019 og 2020.
Men ifølge A4 Arbejdsliv har fraktindustrien hatt en boom i 2020. Det har aldri vært en større avkastning for frakt.
Ágústsson bekrefter at selskapet for tiden bare har piloter på kontrakt, eller selvstendige piloter, men mener det skyldes at de organiserte pilotene er i streik.
FIA på sin side mener det er streikebryteri å erstatte streikende piloter med innleid arbeidskraft.
Mye delt: Regjeringen venter på Norwegian. Det kan bli skjebnesvangert for Widerøe og SAS
Kan få bøter
Mest av alt frykter Jo Bjørn Skatval punktet i kontraktene til de nye pilotene i selskapet som sier at pilotene bøtelegges hvis de rapporter feil.
– Vi er totalt avhengig av at folk rapporterer og melder inn feil. Hvis flyet er lastet feil, eller piloter gjør en feil, vil det vanligvis blir rapportert. Hvis det svir på lommeboka å rapportere avvik, vil terskelen for det bli høy, mener han.
Ágústsson kaller påstanden om at piloter blir bøtelagt ved rapportering for «bullshit» og at en slik påstand er nonsense.
FriFagbevegelse har imidlertid fått tilgang til et eksemplar av kontrakten, hvor det fastslås en straff på 5000 euro for «any statements to third parties», som gjelder Confair (vikarbyrået) eller Bluebird (flyselskapet).
Beløpet øker med 500 euro per dag hvis det fortsetter. Det gjelder blant annet hvis kontrakten brytes eller om en deler informasjon fra kontrakten.
Den islandske pilotforeningen avkrefter også at alle pilotene i selskapet er medlem av en fagforening. Kun de 11 som er sagt opp er medlem av fagforeningen.
I lønnsforhandlingene ønsket Bluebird at lønna til pilotene skulle settes ned med 53 prosent. Samtidig som selskapet skylder på koronakrisen for dette, opererer Bluebird med alle sine seks fly, har åpnet en ny rute fra Island til Canada, og transporterer vaksiner fra Europa til Island.
Flyselskapet Bluebird var i sin tid et datterselskap av Icelandair, men skal være kjøpt opp av et kypriotisk baserte «Avia Solutions Group».
Kronikk: «2021 kan dessverre bli like helsvart. Det haster for norsk luftfart»
Mest lest
Elisabeth Thoresen som leder AAP-aksjonen, forteller at hun har blitt kontaktet av flere som er rammet i denne saken, som sier de har vært tydelige overfor Nav om at de ikke ønsker at deres informasjon skal være åpent tilgjengelig.
Jan-Erik Østlie
Bekymret for Nav-brukere med hemmelig nummer: – Det er her den store fadesen kan ligge
FANT LØSNINGER SAMMEN: Både Fellesforbundets klubbleder Robert Jacobsen (t.v.) og daglig leder på GAC Norway sin avdeling på Slagentangen, Ståle Stangeby ønsker seg glidende grenser for jobb og permitteringer med rett på dagpenger. Enn så lenge har man valgt i samarbeid å redusere en del av stillingene til 75 prosent.
Roy Ervin Solstad
En halvtime for lenge på jobb kan koste Robert og kollegene dagpengene fra Nav
ERFARING: Med mange år bak symaskinen og en fortsatt god helse, tok Hallgerd Aure like greit en ny jobb som sømoperatør ved Ekornes avdeling Aure.
Privat
Da Hallgerd (66) mista jobben, tok hun grep: – Her er det så mye arbeid som aldri før
HØYE BUNKER: Dokumentbunkene har vokst seg fete i løpet av den tiden saken har pågått. Tor Teigland er klar på at uten FLT og LO på laget hadde han måttet gi opp kampen etter tapet i Trygderetten.
Kai Hovden
Tor fikk avslag på yrkesskadesøknad hos Nav og tapte i Trygderetten – så kom kontrabeskjeden
LEI: Henning Brøgger Pedersen gikk etterhvert ganske lei av stua si etter å ha blitt permittert.
Brian Cliff Olguin
Henning (28) er sjanseløs på boligmarkedet: – Det vi har i dag er Willochs arv, sier forsker
Erna Solberg
Leif Martin Kirknes
Erna Solberg ble overkjørt og må kutte fergeprisene. Her svarer hun
Skjermdump
Uber-sjåførens desperate melding: – Eg er i ferd med å bli heimlaus for tredje gong sidan mai
Privat
Ryszard har jobba i Norge i 13 år. No står han utan ei krone i inntekt
FRYKTER FOR SIKKERHETEN: «Faste» piloter blir oppsagt, lønningene presses og pilotene må være disponible sju dager i uka. SAS-pilot og første nestleder i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval er bekymret for flysikkerheten etter at det islandske flyselskapet Bluebird Nordic ga 11 fagorganiserte piloter sparken.
Helge Rønning Birkelund
Tillitsvalgt pilot advarer mot skrekk-kontrakter på Island: – Det er kort vei til Norge
Med det yngste barnet hjemme, fikk seksbarnsmoren namsmannen på besøk, med ordre om utkastelse.
Mina B. Ræge/Dagsavisen
Seksbarnsmor «Ivana» (35) ble kastet ut av leiligheten i Oslo
HELTIDSKULTUR: Fafo-forsker Leif E. Moland (innfelt) mener det er en umulig løsning å fortsette med den turnusmodellen som er mest utbredt i helse- og omsorgssektoren i dag, med 7-8-timers vakter og jobb hver tredje helg, dersom heltidskultur er målet.
Colourbox.com. Innfelt: fafo.no
13-timersvakter vil gi flere hele stillinger, mener Fafo-forskeren. Se turnusmodellene
KAOS I INNBOKSEN: – Overfloden av informasjon fra ledelsen ved universitetet, fakultetet, instituttet og avdelingen er utfordrende å håndtere, sier Frode Veggeland.
Ole Palmstrøm
Ekstraarbeidet tok nattesøvnen fra Frode: – Jeg var så sliten at jeg ikke visste hvor jeg var
Debatt
Det skal ikke være de som sitter nederst ved bordet som må gjøre opp, skriver Andreas Tharaldsen.
Ida Bing
«Dugnaden er avlyst», skriver servitør Andreas
Sylvi Listhaug
Jan-Erik Østlie
Ny måling: Listhaug skremmer vekk flere enn hun lokker til Frp som partileder
Psykologspesialist Casper Meyer Nilsen reagerer på at vold mot ansatte får pågå ved barnevernsinstitusjoner.
Privat
«Trines» psykolog: – Det er skandaløst at alvorlig vold mot en ansatt har fått pågå over lang tid
Det nytter ikke for Sylvi Listhaug å tråkke olje- og gasspedalen i bånn, mener Magnus Marsdal i Manifest Tankesmie.
Jan-Erik Østlie
– Sylvi Listhaug sender norsk industri rett i fjellveggen, mener Magnus Marsdal
Fagforbundets hovedtillitsvalgte i Sykehjemsetaten i Oslo, Kjartan Goksøyr, mener det er mer enn nok plikter for sykmeldte allerede.
Anna Granqvist
– Jeg har selv deltatt i møter der leder sier til sykmeldte: «du kan vel gjøre noe, du sitter jo her nå»
Nestleder Sylvi Listhaug ligger an til å overta som partileder i Frp.
Tri Nguyen Dinh
Analyse: Lavtlønnede og mannlige velgere forlater Frp
Fra mandag kan dagpendlere fra Sverige og Finland igjen kunne komme på jobb i Norge. (Illustrasjonsfoto)
Ola Tømmerås
LO glad for løsning for dagpendlere fra Sverige og Finland, men etterlyser kompensasjon
HAR STILT KRAV: Hovedtillitsvalgt Margit Wik i Coop Nordland, Ståle Simonsen i Coop Midt-Norge, Ann Kristin Heggdal i Coop Nordvest og Anne Svendsvoll i Coop Sørvest har stilt krav om full ønn under sykdom i lokale forhandlinger, men fått nei. Nå venter de på at HK skal ta sakene videre.
Privat/Lene Svenning