SPENT: Forbundsleder Jane Brekkhus Sæthre i Norsk Jernbaneforbund er ikke imponert over regjeringens NTP-lekkasjer.
Ole Palmstrøm
Nasjonal transportplan
– Ikke noe nytt i lekkasjene
NJF-leder Jane Brekkhus Sæthre er ikke imponert over det som ble lagt fram av jernbanelekkasjer. – Dette er ikke noe nytt. Hele Stortinget er enige om disse jernbaneinvesteringene.
oystein.braathen@lomedia.no
– Det er en høy ramme, men det som presenteres nå, er noe alle partiene på Stortinget er enige om, sier forbundsleder Jane Brekkhus Sæthre i Norsk Jernbaneforbund, som er spent på resten.
– Vi er glade for at ny Oslotunnel ligger inne. Det er en god plan. Samtidig er det tverrpolitisk enighet om å satse på jernbane, bedre veier og bedre framkommelighet, sier forbundslederen.
– Det er et anselig tall, og en klar endring i prioriteringen mellom vei og bane, men det er ikke lett å finne disse 45 prosentene igjen i lekkasjene så langt. Jeg venter spent på resten, kommenterer Jane Brekkhus Sæthre.
Jernbanereformen gir oppsplitting
Jernbaneforbundets leder, Jane Brekkhus Sæthre stiller også spørsmål ved hvordan verdiskapningen vil foregå.
– I Follotunnelen benyttet regjeringen så store anbud at ingen norske entreprenører kunne vinne. Oppdrag går til store internasjonale selskaper, prisene presses og det må skaffes billig arbeidskraft. Dette er ikke måten å bygge jernbanen på framover. Å bygge landet er i ferd med å bli vridd på en måte vi ikke ønsker. Det skal handle om et seriøst arbeidsliv, mener Sæthre.
Konkurranseutsetting er feil bruk av bevilgningene.
– Jernbanereformen har gitt oppsplitting. Store ressurser går til kjøp av tjenester og kontrollregimer. Vi vil samle sektoren og bruke pengene ute i sporet, sier Jane Brekkhus Sæthre.
• Ap: – Transportplan med godteri-bismak
Flaskehalsen
Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti setter av 15 milliarder kroner til ny Oslotunnel, ifølge lekkasjer.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen vil ikke tallfeste kostnaden, men sier det dreier seg om et tosifret milliardbeløp.
– Vi har brukt mye tid sammen med fagfolkene for å få vite hva vi må gjøre først. Alle peker på ny Oslotunnel. Den må til for å få nytte av de andre investeringene på jernbanen, sier Solvik-Olsen.
Etter at den er klar skal hele intercitytriangelet stå ferdig.
Saken fortsetter under bildet
STORE TALL: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har presentert noen tall fra Nasjonal transportplan 2018-2029.
Bjørn A. Grimstad
Strøm
Trønderbanen og Meråkerbanen får 3,4 milliarder, i hovedsak til elektrifisering. Det ligger også inne 6,5 milliarder for å gå over fra diesel til strøm på strekninger i innlandet.
Det skal bygges dobbeltspor på Sørlandsbanen. Samtidig kommer planer om en sammenkobling.
– Grenlandsbanen er 58 kilometer mellom Vestfold- og Sørlandsbanen. Den kommer i siste del av NTP, men i løpet av 20 år vil vi se den på plass, sier leder i KrF, Knut Arild Hareide.
Det blir også dobbeltspor i hele intercity-triangelet, Lillehammer, Halden og Skien. Bygging av Ringeriksbanen ligger an til å starte i 2021 eller 2022, med en prislapp på rundt 20 milliarder kroner.
En plan for tolv år
Nasjonal transportplan (NTP) går nå over tolv år, perioden 2018-2029 og har en ramme på i alt 928,7 milliarder kroner.
– Vi har forsøkt å se helt fram til 2050. Ny teknologi kommer til å endre både behovene og mulighetene. Transportsektoren skal bidra til å nå våre klimamål og internasjonale forpliktelser, sier statsminister Erna Solberg.
NTP er en stortingsmelding som formelt må behandles i statsråd. Hele planen er ventet før påske, ifølge Solberg.
– Det er enighet om rammene, men dette er en omfattende plan så det gjenstår en del arbeid. Hovedtrekkene og hovedrammene er på plass, opplyser statsministeren.
• Dette er det nye Jernbane-Norge
Les mer:
• Bane NOR skal sette ut enda mer på anbud
• Fire jernbaneselskaper skilles ut i april
• Bane NOR utelukker ikke nedbemanning
• NSB leverer solid overskudd fra virksomheter som skal skilles ut
• Høyre og Frp rekker ikke togprivatiseringen før valget
• Frykter dyrere billetter når det blir anbud på tog
• Trangt og dyrt på Solvik-Olsens drømmetog
• NSB må kutte 300 ansatte
• – Regjeringen tar kvelertak på NSB
Mest lest
LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.
Tormod Ytrehus
Pensjonsordning kan snart forsvinne: Dette handler AFP-striden om
– Jeg ønsker ikke å bli rik på en forsikring. Alt jeg håper på nå er å få nedbetalt gjeld, forteller Rune Sundmoen som er et av ofrene i Alpha-saken.
Martin Guttormsen Slørdal
300 nordmenn venter på erstatning: – Vi mister hus og hjem om det ikke skjer noe
Seks dekk fra en Boeing 737 var stablet på en pall og veltet da Roy Grindstrand skadet seg på jobben.
Jonas Fagereng Jacobsen
Navs klagefrist ble for kort for Roy. Nå kan den bli enda kortere
Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.
Håvard Sæbø
Oppgitt ordfører: – Man kan jo lure hva staten har tenkt å bruke Finnmark til
Jørn Teigen har jakt som sin hobby. Uten ekstrajobben hadde det ikke blitt like mange opplevelser i naturen.
Privat
Jørn var lei av å ha dårlig råd. Nå jobber han ekstra og jakter egen mat
– Om jeg noen gang klarer å slippe tankene: «Gir jeg barna det de trenger? Er det bra nok?». Det tviler jeg dessverre på, sier småbarnsmoren. Fortvilet forsøker hun å skaffe det helt nødvendige av mat og klær til sine fire barn.
Tomm Pentz Pedersen
«Silje» (42): – Jeg bruker strøm kun i ukene barna er hos meg
Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)
Alf Ragnar Olsen
Sjåførene i Posten frykter lavere lønn for samme jobb
Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.
Hanna Skotheim
Nav begrunner avslag for dårlig, mener Sivilombudet
Jan-Erik Østlie
Ap-topp: – Vanlige folk har også to biler, hus og gode liv. Det er ikke alle som strever
Richard Storevik i Fellesforbundet krever at bankene – i de vanskelige tidene som er nå – ikke øker utlånsrenten ytterligere etter Norges Banks siste renteheving.
Roy Ervin Solstad
Fagforeningsleder åpner for bankboikott etter renteheving
GOD STEMNING: ... på kokeriet. Der det visstnok ikke jobba så mange damer, men Marit Lovise Hanekam (til venstre) og Renate Øvstetun Tungen smilte i alle fall bredt!
Erlend Angelo
Den tradisjonsrike norske familiebedriften skal lære amerikanerne å drikke saft
Petter Sørnæs / Posten
Eldre fikk tilbud om praktisk hjelp fra Posten. Nå kan tjenestene bli landsomfattende
Sina Hennig og Robin Bull Kulseth studerer sosialt arbeid og har fått boka «Vi fattigfolk» av Anna-Sabina Soggiu. På torsdag var de på bokbad med forfatteren.
Jonas Fagereng Jacobsen
Kan Robin fra Oslos vestkant forstå fattigdom?
SAMSTEMTE: Richard Storevik i Fellesforbundet vil åpne for strengere regulering av bankene. Det er noe Andreas Sjalg Unneland i SV kan stille seg bak.
Roy Ervin Solstad og Terje Pedersen / NTB
Fagforeningsleder vil ha oppgjør med grådige banker. Nå får han støtte
Hverdagen til Bergersen består av flere hjelpeapparat. På hodet har hun satt inn et CI-apparat som hjelper henne med å oppfatte lyder og foran henne på bordet ligger en høyttaler som hun bruker når hun skal snakke med folk på telefonen.
Hanna Skotheim
Da døve Hilde ble ansatt, var flere skeptiske
NYE FARGER: Det nye tøyet som er tilpasset kroppen bedre, rulles nå ut i Norge. Fargene er endret for å være mer synlig i trafikken.
Pressefoto: Hans Fredrik Asbjørnsen/Hydro
De tillitsvalgte vant fram: Hydro tilpasser klærne til kroppen
Flere i de mest utsatte samfunnsgruppene må droppe måltider på grunn av pengemangel, viser Sifo-rapporten.
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Nordmenn dropper måltider på grunn av pengemangel
Avtroppende fylkesordfører i Trøndelag, Tore O. Sandvik mener Senterpartiet har solgt politikken sin for å få vervet som fylkesordfører.
Jan-Erik Østlie
Senterpartiet forlater venstresiden: Stor skuffelse i Arbeiderpartiet
FORSVARSVERK: På hver side av buret settes et gjerde av aluminiumsrør ned i Skallelva. Rørene står løst slik at de kan gli ned og tette åpninger som oppstår når pukkellaks og vannstrømmer graver i steinbunnen.
Kolbjørn Rushfeldt
Fengselsbur fra Vadsø fengsel fanget 40.000 pukkellaks
Kronikk
Det som virkelig kjennetegner en god tillitsvalgt, er evnen til å gjøre andre gode, skriver Ole Roger Berg.
Leif Martin Kirknes