BUSSTREFF: 89 av de 150 veteranbussene som er godkjent for å kjøre på veien, møttes på Hønefoss for å vise seg fram for publikum.
Håvard Sæbø
Veteranbusstreff på Hønefoss:
Hvert år samles bussveteraner for å mimre tilbake til tiden da bussen hadde sjel
En gang hadde bussjåførene et forhold til både bussen og passasjerene, og man kunne sitte på framsetet ved siden av sjåføren, og overse skiltet som forbød at han skulle forstyrres.
PÅ JAKT ETTE RESERVEDELER: Det er dyrt å kjøre en gammel buss over fjellet fra Vestlandet. For å dekke inn utgifter til disel og bommer, selger Per Eliassen fra Ålesund gamle billettmaskiner, manualer og reservedeler.
Håvard Sæbø
TO FOR BUSS: Veteranbusstreffet ble holdt på Norsk Samferdselshistoriske Senter. her har de et togsett med kafévogn fra 60-tallet hvor de besøkende kunne slappe av og nyte utsikten til veteranbussene rundt sporet.
Håvard Sæbø
SAVNER DIESELLUKTA: Kjell B. Hansen i Ringerike ønsket alle velkommen med å si at det er noe eget med gamle dieselmotorer. Å kjenne litt diesellukt er slett ikke dumt! Jeg gruer meg til alt blir elektrisk, sa ordføreren som også samler på veteranbiler.
Håvard Sæbø
DET BLIR FEM KRONER: Fra en tid man kunne betale bussturen med mynter.
Håvard Sæbø
STILIGE TYPER: Før digitaliseringen var det mer svung over buss-skiltingen i Bergen.
Håvard Sæbø
BALANSEKUNST: Alf Angelskår demonstrerer hvor lite vibrasjoner det er i den 6-sylindrede Chevroletmotoren fra 1929. En tikroning balanserer fint på topplokket mens motoren maler.
Håvard Sæbø
ATTRAKSJON: Mange ville ta en grundig kikk på den nyrestaurerte Cheveroleten. Bussen ble ombygd til traktor på 40-tallet, og ble i løpet av fire år satt tilbake til originalt utseende fra 1929. Alf Angelskår til høyre i bildet.
Håvard Sæbø
OMFATTENDE RESTAURERING: Da dugnadsgjengen i Bergen rundet 4.000 dugnadstimer, sluttet de å telle timer.
Håvard Sæbø
GAMLE ADVARSLER: Men de gjelder fortsatt.
Håvard Sæbø
BUSSEN VAR BEDRE FØR: Øyvind Tylden (t.v.) og Odd Flobergseter har sittet bak rattet hele livet. Alt ble mye verre etter at bussrutene ble satt ut på anbud, mener de. To ting er viktige for å bli en god bussjåfør: Man må kunne behandle folk og like å kjøre buss, sier de to pensjonerte bussjåførene.
Håvard Sæbø
GAMLE ADVARSLER: Men de gjelder fortsatt.
Håvard Sæbø
ALMEX: De gjorde sitt inntog på 70-tallet, men er nå erstattet av digitale billettmaskiner. En godt brukt Amex selges for 200 kroner.
Håvard Sæbø
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.