JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
BUSSTREFF: 89 av de 150 veteranbussene som er godkjent for å kjøre på veien, møttes på Hønefoss for å vise seg fram for publikum.

BUSSTREFF: 89 av de 150 veteranbussene som er godkjent for å kjøre på veien, møttes på Hønefoss for å vise seg fram for publikum.

Håvard Sæbø

Veteranbusstreff på Hønefoss:

Hvert år samles bussveteraner for å mimre tilbake til tiden da bussen hadde sjel

En gang hadde bussjåførene et forhold til både bussen og passasjerene, og man kunne sitte på framsetet ved siden av sjåføren, og overse skiltet som forbød at han skulle forstyrres.
PÅ JAKT ETTE RESERVEDELER: Det er dyrt å kjøre en gammel buss over fjellet fra Vestlandet. For å dekke inn utgifter til disel og bommer, selger Per Eliassen fra Ålesund gamle billettmaskiner, manualer og reservedeler.

PÅ JAKT ETTE RESERVEDELER: Det er dyrt å kjøre en gammel buss over fjellet fra Vestlandet. For å dekke inn utgifter til disel og bommer, selger Per Eliassen fra Ålesund gamle billettmaskiner, manualer og reservedeler.

Håvard Sæbø

TO FOR BUSS: Veteranbusstreffet ble holdt på Norsk Samferdselshistoriske Senter. her har de et togsett med kafévogn fra 60-tallet hvor de besøkende kunne slappe av og nyte utsikten til veteranbussene rundt sporet.

TO FOR BUSS: Veteranbusstreffet ble holdt på Norsk Samferdselshistoriske Senter. her har de et togsett med kafévogn fra 60-tallet hvor de besøkende kunne slappe av og nyte utsikten til veteranbussene rundt sporet.

Håvard Sæbø

SAVNER DIESELLUKTA: Kjell B. Hansen i Ringerike ønsket alle velkommen med å si at det er noe eget med gamle dieselmotorer. Å kjenne litt diesellukt er slett ikke dumt! Jeg gruer meg til alt blir elektrisk, sa ordføreren som også samler på veteranbiler.

SAVNER DIESELLUKTA: Kjell B. Hansen i Ringerike ønsket alle velkommen med å si at det er noe eget med gamle dieselmotorer. Å kjenne litt diesellukt er slett ikke dumt! Jeg gruer meg til alt blir elektrisk, sa ordføreren som også samler på veteranbiler.

Håvard Sæbø

DET BLIR FEM KRONER: Fra en tid man kunne betale bussturen med mynter.

DET BLIR FEM KRONER: Fra en tid man kunne betale bussturen med mynter.

Håvard Sæbø

STILIGE TYPER: Før digitaliseringen var det mer svung over buss-skiltingen i Bergen.

STILIGE TYPER: Før digitaliseringen var det mer svung over buss-skiltingen i Bergen.

Håvard Sæbø

BALANSEKUNST: Alf Angelskår demonstrerer hvor lite vibrasjoner det er i den 6-sylindrede Chevroletmotoren fra 1929. En tikroning balanserer fint på topplokket mens motoren maler.

BALANSEKUNST: Alf Angelskår demonstrerer hvor lite vibrasjoner det er i den 6-sylindrede Chevroletmotoren fra 1929. En tikroning balanserer fint på topplokket mens motoren maler.

Håvard Sæbø

ATTRAKSJON: Mange ville ta en grundig kikk på den nyrestaurerte Cheveroleten. Bussen ble ombygd til traktor på 40-tallet, og ble i løpet av fire år satt tilbake til originalt utseende fra 1929. Alf Angelskår til høyre i bildet.

ATTRAKSJON: Mange ville ta en grundig kikk på den nyrestaurerte Cheveroleten. Bussen ble ombygd til traktor på 40-tallet, og ble i løpet av fire år satt tilbake til originalt utseende fra 1929. Alf Angelskår til høyre i bildet.

Håvard Sæbø

OMFATTENDE RESTAURERING: Da dugnadsgjengen i Bergen rundet 4.000 dugnadstimer, sluttet de å telle timer.

OMFATTENDE RESTAURERING: Da dugnadsgjengen i Bergen rundet 4.000 dugnadstimer, sluttet de å telle timer.

Håvard Sæbø

GAMLE ADVARSLER: Men de gjelder fortsatt.

GAMLE ADVARSLER: Men de gjelder fortsatt.

Håvard Sæbø

BUSSEN VAR BEDRE FØR: Øyvind Tylden (t.v.) og Odd Flobergseter har sittet bak rattet hele livet. Alt ble mye verre etter at bussrutene ble satt ut på anbud, mener de. To ting er viktige for å bli en god bussjåfør: Man må kunne behandle folk og like å kjøre buss, sier de to pensjonerte bussjåførene.

BUSSEN VAR BEDRE FØR: Øyvind Tylden (t.v.) og Odd Flobergseter har sittet bak rattet hele livet. Alt ble mye verre etter at bussrutene ble satt ut på anbud, mener de. To ting er viktige for å bli en god bussjåfør: Man må kunne behandle folk og like å kjøre buss, sier de to pensjonerte bussjåførene.

Håvard Sæbø

GAMLE ADVARSLER: Men de gjelder fortsatt.

GAMLE ADVARSLER: Men de gjelder fortsatt.

Håvard Sæbø

ALMEX: De gjorde sitt inntog på 70-tallet, men er nå erstattet av digitale billettmaskiner. En godt brukt Amex selges for 200 kroner.

ALMEX: De gjorde sitt inntog på 70-tallet, men er nå erstattet av digitale billettmaskiner. En godt brukt Amex selges for 200 kroner.

Håvard Sæbø

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss