JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Først tenkte jeg bare «hva er det du snakker om»? En Tesla i vannet er jo ikke noe man hører om hver dag, sier Nicholay Nordahl. 1. februar reddet han to personer fra en synkende Tesla i Oslofjorden.

Først tenkte jeg bare «hva er det du snakker om»? En Tesla i vannet er jo ikke noe man hører om hver dag, sier Nicholay Nordahl. 1. februar reddet han to personer fra en synkende Tesla i Oslofjorden.

Brian Cliff Olguin

Nicholay ble redningsmann da Teslaen havna i fjorden: – Jeg sendte dem rett inn i badstua

Da badstugjestene oppdaget en flytende Tesla i Oslofjorden, holdt skipper Nicholay Nordahl hodet kaldt. Nå har 26-åringen gått viralt. 

camilla.yndestad@lomedia.no

– Det går ikke fort. Med medvind i ryggen er maksfarten fem-seks kilometer i timen, sier Nicholay Nordahl og nikker mot badstubåtene som ligger fortøyd utenfor.

Arbeidsdagen har nettopp begynt, og han slenger et par tykke polvotter på bordet inne på det flytende pauserommet hos badstuforeningen KOK.

Det er lunt og godt, og på gulvet hviler et persisk teppe i glorete farger. En sterk kontrast til den kommende snøstormen og minusgradene på utsiden.

Det siste ser ikke ut til å bry 26-åringen, som fort kan tilbringe seks timer i friluft i løpet av en arbeidsdag, som skipper på foreningens flytende badstuer.

Jobben har han hatt i halvannet år, men den har allerede gitt ham avisoppslag i alt fra The Guardian til The New York Post.

For – da en Tesla med to personer havnet i vannet ved Akershusstranda og ble reddet av en flytende badstubåt, var det med Nordahl som skipper.

Her blir Tesla-føreren hjulpet ombord av badstugjestene. Nicholay Nordahl holder døra åpen til høyre i bildet.

Her blir Tesla-føreren hjulpet ombord av badstugjestene. Nicholay Nordahl holder døra åpen til høyre i bildet.

Håkon Mosvold Larsen / NTB

Dramatisk seilas

26-åringen har fortsatt dagen ferskt i minne, og stiller gladelig klokka tilbake til tidlig ettermiddag 1. februar i år.

Han ante fred og ingen fare da han var ute på cruise i den ene badstubåten med et par fra Frankrike.

– De hadde et spesifikt ønske om å bade med isflakene, så da tøffet vi rundt inni bukta her, sier 26-åringen og nikker mot Operaen på den andre siden av vannet.

– Den dagen var det bare her inne i bukta at det var is på vannet, så vi holdt oss her i stedet for å tøffe ut til øyene som jeg pleier, sier Nordahl.

Da det nærmet seg slutten på seilasen, tok skipperen plass bak rattet på badstubåten for å sette kursen mot Aker Brygge.

Da de passerer Akershusstranda, skjer det brått noe uventet.

Plutselig kommer den ene badstu-gjesten ut og sier at det ligger en Tesla i vannet.

Satt gassen på maks

– Først tenkte jeg bare «hva er det du snakker om». En Tesla i vannet er jo ikke noe man hører om hver dag. Men så snudde jeg meg og så hvor hun pekte, og da var det bare å få opp farten og sette kursen mot bilen for å hjelpe til, sier Nordahl.

Han forteller at det var omtrent 100 meter mellom badstubåten og Teslaen, og ingen andre båter i området.

Nordahl reagerer instinktivt: Han setter gassen på maks, og etter et minutts tid er han framme ved bilen i vannet.

– Da hadde den akkurat tatt inn så mye vann at den var begynt å synke. Den forsvant under beina til dem som var i – og som hadde kommet seg opp på taket og var tørre. Akkurat i det vi kom, havnet begge i sjøen. Det var bra timing at vi var der akkurat da og fikk dratt dem opp, sier Nordahl.

Nordah sjekker farten på badstuebåten på displayet. Maksfarten er fem-seks kilometer i timen.

Nordah sjekker farten på badstuebåten på displayet. Maksfarten er fem-seks kilometer i timen.

Brian Cliff Olguin

Fra oljetanker til badstubåt

Etter å ha lagt ned badestigen, hjelper Nordahl personene i vannet å komme seg opp via den – med god hjelp fra de franske gjestene.

Han forteller at begge var i sjokk og veldig stille – og veldig kalde. Det var bare en halv grad i vannet.

Heldigvis visste 26-åringen råd, og gjorde det eneste fornuftige der og da:

– Jeg sendte dem bare rett inn i badstua.

Selv ble han stående igjen på utsiden for å snakke med politiet på kaia for å høre hva de mente han burde gjøre.

– Skjønte du at det var en bil med en gang, da du så den i vannet?

 – Ja, mesteparten av den var over vann, men panseret var under. Man så ganske tydelig at det var en Tesla som lå der og fløyt, ja, sier Nordahl, som ikke akkurat er førstereis på sjøen.

26-åringen er nemlig utdannet styrmann, og hadde base i styrehuset på en oljetanker før han gikk i havn på KOK.

For et år siden byttet han medlemskap fra Norsk Sjømannsforbund til Arbeidsmandsforbundet.

 – Jeg har «downsiza» båten jeg kjører. Den jeg kjører nå er litt mindre og går ikke like langt – men jeg har opplevd mer dramatikk med denne, da, humrer han, og stryker hånden over treverket inne i den 80 grader varme badstua.

Han har forflyttet seg fra pauserommet til dagens «kontor». De første gjestene kommer snart, og da må badstubåten være både ren og varm.

Har blitt verdensnyhet

Han forteller om en vanlig dag på jobb. Om den er fullbooket med cruise, kommer han helst litt i forkant.

– Jeg kler meg etter været. Tjukk jakke, vinterbukse og ull overalt. Polvotter og full pakke. Så kommer gjestene, og vi tøffer ut på fjorden, stanser underveis – dersom de har lyst til å bade – og sørger for å være tilbake på kaia når det har gått to timer, sier Nordahl.

Når de kommer i land, har han 15 minutter til å vaske og gjøre rent etter gjestene, før det er klart for ny tur. På en fullbooka dag, har han tre seilaser på fjorden.

– Du har jo blitt en verdensnyhet nå, hvordan er det?

 – Ja, det har tatt helt av! Det har gått mye mer viralt enn hva jeg hadde tenkt. Det er veldig gøy – heldigvis ble det en gladsak også, siden det gikk så fint som det gjorde. Da er det bare morsomt at det sprer seg, sier Nordahl, og ser ned på de enorme gule gummistøvlene han har på føttene.

De samme som han hadde på seg den dramatiske februardagen.

– Det var første og forhåpentligvis siste gangen jeg opplevde noe sånt, slår han fast.

Til VG har føreren av Tesla-en forklart at han trodde bilen sto i «park» – og ikke i «drive» – da han kom borti gassen og bilen dermed kjørte ut i vannet. De to inne i bilen skal ha vært fysisk uskadd etter hendelsen, men besøkte legevakta for en sjekk.

Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss