JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Veiarbeidere kan miste AFP verdt én million kroner: – Det er tjuveri

Det begynner å haste for fire veiarbeidere i Veidrift AS. Dersom de ikke finner seg en annen arbeidsgiver med tariffavtale innen utgangen av august, ryker AFP-millionen.
NY JOBB: For å beholde den avtalefestede pensjonen (AFP) måtte tillitsvalgt Torbjørn Størvold slutte i Veidrift AS og finne seg ny arbeidgiver. Nå håper han at tariffavtalen i Veidrift kommer på plass.

NY JOBB: For å beholde den avtalefestede pensjonen (AFP) måtte tillitsvalgt Torbjørn Størvold slutte i Veidrift AS og finne seg ny arbeidgiver. Nå håper han at tariffavtalen i Veidrift kommer på plass.

Svein Leknes

ane.borrud@lomedia.no

I disse dager ryker den avtalefestede pensjonen (AFP) for fire Namsos-veiarbeiderne i Veidrift som er 55 år eller eldre.

På nyåret i 2018 sendte veiarbeiderne i Veidrift AS det første av flere krav om tariffavtale til bedriften. De har aldri fått noe svar. Nå mister fire av dem retten til AFP, dersom de ikke finner seg en annen arbeidsgiver med tariffavtale innen utgangen av august.

– Det er tjuveri, sier Torbjørn Størvold, tillitsvalgt i Veidrift.

Ryker på 7 av 9 år

Størvold har jobbet med veivedlikehold siden 2008, og vært på Namsos-kontrakten siden 2011. Fram til 2017 var han ansatt i Mesta, en bedrift med tariffavtale. Da Veidrift tok over kontrakten for perioden 2017 - 2022, søkte alle som hadde vært ansatt i Mesta hos den nye oppdragstakeren. Alle fikk jobb. Og de trodde de skulle få på plass en tariffavtale. Men nå har det gått halvannet år siden det første kravet ble sendt, og ingen tariffavtale er på plass. Dermed ryker i disse dager den avtalefestede pensjonen for dem som er 55 år eller endre.

p

Hovedregelen om AFP er nemlig sånn: Den dagen du fyller 62 år, må du ha jobbet syv av de siste ni årene i en bedrift som er med i AFP-ordningen. Det vil si i en bedrift som har tariffavtale.

For Størvold er den magiske datoen 28. august. Den datoen er det to år siden han ble ansatt i Veidrift. Hadde han fortsatt jobbet i Veidrift 29. august i år, ville han mistet en pensjonsavtale som vil gi ham mer enn 1 million kroner. Derfor har han nå byttet jobb til en lokal anleggsbedrift som både har tariffavtale og dermed berger han akkurat sin AFP.

Men det er ikke med lett hjerte at han bytter jobb.

– Dette er noe av det verste jeg har opplevd i mitt arbeidsliv, slår Størvold fast.

Sendt krav fire ganger

Flere ganger har klubben i bedriften og Arbeidsmandsforbundet sendt krav om tariffavtale til Veidrift. Det første i januar i fjor, oppfulgt med et nytt krav sendt som rekommandert sending i mars samme år. 17. april kom den i retur fra posten som «ikke hentet». Deretter ble et nytt krav sendt sommeren i fjor, samt 16. mai i år.

Dersom Veidrift hadde skrevet under tariffavtale med de ansatte, hadde den avtalefestede pensjonen vært reddet. Men det har ikke skjedd. Torbjørn Størvold mener bedriften har trenert prosessen med å inngå tariffavtale.

– Vi fikk ikke respons på noen av henvendelsene. Bevisst trenering, kaller jeg det.

Han er heller ikke imponert over forbundets innsats.

– Prosessen har vært altfor langdryg, og vi har fått lite tilbakemeldinger fra forbundet underveis. Da bedriften ikke hentet den rekommanderte sendingen med kravet i fjor, burde forbundet ha fulgt det opp!

Fikk beskjed i mai i år

Daglig leder i Veidrift vil ikke snakke med Arbeidsmanden, men henviser videre til Roadworks. Veidrift er eid av Roadworks, sammen med syv andre bedrifter. Jan Tore Klemmetsen, konsernsjef i Roadworks, skriver i en e-post til Arbeidsmanden at Veidrift og Roadworks mottok første henvendelse fra Arbeidsmandsforbundet 24. mai i år per telefon.

– Veidrift registrerer at det opplyses at en rekommandert sending ikke er hentet, og at det skal ha kommet to andre henvendelser til oss fra Arbeidsmandsforbundet. Disse henvendelsene har i tilfelle dessverre ikke blitt fanget opp av oss. Det beklager vi. Vi forstår ikke hva som har skjedd. Vi ønsker å ha en god dialog med fagforeninger og tillitsvalgte, og ville selvsagt svart om vi hadde mottatt noe. Vi skulle ønske at Arbeidsmandsforbundet hadde tatt en telefon til Veidrifts ledelse når de ikke fikk noen tilbakemelding fra selskapet på sine henvendelser, så kunne det blitt ryddet opp i eventuelle misforståelser umiddelbart. Da vi mottok telefon fra Arbeidsmandsforbundet 24. mai i år, avtalte vi umiddelbart et tidspunkt for å møtes.

– Har ikke trenert

I juni hadde Klemmetsen møte med forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet Arne Presterud og tillitsvalgte Torbjørn Størvold.

– Kunne dere på tidspunktet ha gått med på å underskrive en tariffavtale, slik at de ansatte over 53 år kunne ha beholdt AFP-avtalen?

– Veidrift har vært positive til å inngå tariffavtale. Dette har vi også kommunisert til tillitsvalgte og Arbeidsmandsforbundet. Samtidig er det viktig å få frem at selskapet har vært igjennom et krevende første halvår, hvor det har vært kjørt en nedbemanningsprosess på grunn av kontrakter som har og skal avsluttes. Veidrifts fokus har vært å gjøre disse nedbemanningene så skånsomme og ryddige som mulig for de som mister jobben sin. Vi opplyste i møtet i juni at vi ønsket et godt samarbeid med Arbeidsmandsforbundet utover høsten, der målet vårt er å inngå tariffavtale.

p

Klemmetsen mener at påstanden om at Veidrift bevisst har trenert prosessen er fullstendig feil.

– Ledelsen i Veidrift og Roadworks er ikke kjent med at vi skal ha fått tilsendt et krav om tariffavtale. Vi har tvert imot hatt fokus på å ha en god og konstruktiv dialog med tillitsvalgte og fagforeninger. Vi fikk som nevnt en henvendelse fra Arbeidsmandsforbundet med spørsmål om å få til et møte for å diskutere tariffavtale i slutten av mai i år, og kort tid etterpå hadde vi et godt og konstruktivt møte med tillitsvalgte og representanter for Arbeidsmandsforbundet. Fra vi mottok første telefon har vi hatt fokus på å få til en god dialog. Veidrift som arbeidsgiver er positiv til å få på plass en tariffavtale som er god for alle ansatte i selskapet, skriver han.

Kjøper ikke argumentet

Torbjørn Størvold kjøper ikke argumentet om at Veidrift og Roadworks ikke visste om kravet om tariffavtale før i mai i år.

– Kravene om avtale er sendt skriftlig både til Veidrifts hovedkontor på Langhus, og til privatadressen til daglig leder. Men det er klart: Hvis du verken åpner brevene som du får i posten eller henter rekommanderte sendinger, så kan du skylde på at du ikke vet hva som står i brevene, sier han.

Forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Arne Presterud, er enig med Størvold.

– Vi har sendt krav både til bedriftens adresse og til privatadressen til daglig leder. Vi har sendt rekommandert sending to ganger. De har selvfølgelig fått kravet. De bør jo ha sett at det har kommet rekommandert sending, sier han.

Kunne vært ordnet i juni

Presterud sier at denne saken er forferdelig trist for dem som er i ferd med å miste AFP-en.

– Men vi kunne ha ordnet dette på møtet i juni. Hadde Roadworks skrevet under på det møtet, hadde vi reddet AFP-en til de veiarbeiderne det gjelder, sier han.

Han er enig i Størvold i at saken har tatt for lang tid.

– Vi hadde håpet at tariffavtalen skulle komme på plass i juni. Det hadde vært tidsnok, sier Presterud, men legger til:

– Forbundet burde vært tidligere på banen. Vi jobber nå med å få på plass systemer som skal forhindre at dette skal skje igjen!

Ikke krav om tariffavtale

Da Statens vegvesen la ut driftskontrakten for veiene i Namsos-området på anbud for snart tre år siden, var det ikke noe krav om at entreprenørene skulle ha tariffavtale. Det var krav om at lønns- og arbeidsvilkår skulle være i henhold til tariffavtale. Veidrift har dermed ikke brutt kontrakten med Vegvesenet på dette området.

Torbjørn Størvold mener det var en stor blemme av Vegvesenet å ikke stille krav om at det skulle være tariffavtale.

– Mener de at det skal driftes etter tariffavtale, så må det være mye enklere å skrive at det stilles krav om landsomfattende tariffavtale. Hadde de gjort det, hadde vi ikke stått i den situasjonen vi står i nå.

Nå håper 56-åringen at han kan komme tilbake til Namsos-kontrakten på et senere tidspunkt.

– Jeg vil gjerne ha tilbake jobben min når Veidrift ikke lenger har denne kontrakten. Jeg har et håp om at jeg kan jobbe langs veien på Namsos-kontrakten igjen.

Størvold avslutter med et hjertesukk:

– En setning med krav om tariffavtale i veidriftskontrakten til Statens vegvesen kunne gjort hverdagen vår helt annerledes fra 2017.

Arbeidsmanden har spurt Vegvesenet om hvorfor det ikke var krav om tariffavtale i kontrakten. Vi har også spurt om å få en kommentar på Størvolds hjertesukk. Vegvesenet svarer ikke direkte på spørsmålene, men skriver i en e-post at etaten generelt «stiller krav om at virksomheter de inngår kontrakter med skal ha lønns- og arbeidsvilkår minst på nivå med eventuelle allmenngjort tariffavtale eller landsdekkende tariffavtale for vedkommende bransje. Uavhengig av om virksomheten selv er bundet av en tariffavtale vil disse krav om lønns- og arbeidsvilkår gjelde».

Nytt møte i september

12. september skal det være et nytt møte mellom forbundet sentralt og Roadworks. For de fire som har fylt 55 år, er det for sent. Størvold har fått ny jobb, og de tre andre leter etter ny arbeidsgiver. For dem som er yngre, er det ikke i noen akutt fare for ikke å kunne få AFP. – På møtet i september må bedriften si ja eller nei til tariffavtale. Nå er det ingen grunn til å utsette det lenger, sier forbundssekretær Arne Presterud.

Han viser til at Roadworks sier at de vil ha på plass en avtale.

– Vi tar utgangpunkt i at de sier de vil skrive under på tariffavtale, så vi regner vi med at vi får på plass avtalen i september, avslutter forbundssekretæren.

Fire tilbud

Vegvesenet fikk inn fire tilbud på Namos-
kontrakten:

Veidrift AS hadde det laveste på 195.642.114 kroner eks. moms.

Nest lavest hadde Mesta AS, med 214.899.621,60 kroner eks. moms.

Dernest kom Svevia Norge AS med 221.349.450 kroner eks moms, og dyrest var Veidekke Industri AS sitt tilbud på 236.693.135 kroner eks moms.

Kilde: Vegvesen.no

Namsos-kontrakten

I 2017 vant Veidrift driftskontrakten for veiene i Namsos-området. Kontrakten gjelder for fem år, og i perioden 2017 – 2022 skal Veidrift stå for driften på 646 km på vegne av Statens vegvesen. Namsos-kontrakten består av vedlikehold på fylkesveiene i tillegg til gang- og sykkelveiene i Namsos, Flatanger, Fosnes, Namdalseid, deler av Overhalla,
Verran og Osen kommune i Sør-Trøndelag.

Kilde: Namdalsavisa

Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Fire tilbud

Vegvesenet fikk inn fire tilbud på Namos-
kontrakten:

Veidrift AS hadde det laveste på 195.642.114 kroner eks. moms.

Nest lavest hadde Mesta AS, med 214.899.621,60 kroner eks. moms.

Dernest kom Svevia Norge AS med 221.349.450 kroner eks moms, og dyrest var Veidekke Industri AS sitt tilbud på 236.693.135 kroner eks moms.

Kilde: Vegvesen.no

Namsos-kontrakten

I 2017 vant Veidrift driftskontrakten for veiene i Namsos-området. Kontrakten gjelder for fem år, og i perioden 2017 – 2022 skal Veidrift stå for driften på 646 km på vegne av Statens vegvesen. Namsos-kontrakten består av vedlikehold på fylkesveiene i tillegg til gang- og sykkelveiene i Namsos, Flatanger, Fosnes, Namdalseid, deler av Overhalla,
Verran og Osen kommune i Sør-Trøndelag.

Kilde: Namdalsavisa