JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Arbeidsgiverne mistet styringsretten

Arbeidsretten fratok arbeidsgiverne styringsretten. Også avisbudene skal være med og bestemme tidsbruken på sin egen rute.

vegard.holm@lomedia.no

Arbeidsretten har i en enstemmig dom gitt Transportarbeiderforbundet (NTF) rett i en tolking i tariffavtalen for avisbud. Bestemmelsen i avtalen dreier seg om oppmåling av avisbudruter og bruk av tid, og dermed fastsetting av lønna.

– Viktig avklaring

29 distribusjonsbedrifter er tilsluttet Avisbudavtalen. Forbundssekretær Sissel Karlsen i NTF er glad og fornøyd på avisbudenes vegne.

– Dette er en klar dom, og enstemmig. Og en viktig avklaring for oss. Jeg kan ikke huske sist Arbeidsretten har vært enstemmig, sier Karlsen.

– Den første tvisten oppsto for mer enn to år siden. Jeg håper at Mediebedriftenes Landsforening får bedriftene til å besinne seg slik at alle tvistesakene som ligger på vent nå blir avklart lokalt. Vi har holdt på lenge nok nå, sier Sissel Karlsen.

Tariffbestemmelsen det var tvist om lyder slik: «Den normale daglige distribusjonstid, eventuelt snitt på årsbasis, og lengden i kilometer fastsettes av bud/tillitsvalgte og bedriften i fellesskap.»

Ingen tvil i Arbeidsretten

Mediebedriftenes Landsforening ville ha Arbeidsretten med på at det er bedriften som har styringsretten dersom partene ikke kommer til enighet. NTF hevdet det motsatte, nemlig at partene måtte komme til enighet.

Arbeidsrettens konklusjon lyder: «Ordlyden er etter Arbeidsretten klar. Ved at det skal fastsettes «i fellesskap» når det gjelder enkeltruter, må bestemmelsen forstås slik at partene må bli enige. Det faller da ikke inn under arbeidsgivers styringsrett å treffe ensidig beslutning.»

– Ikke et steg videre

Advokat Tore Cappelen i Mediebedriftenes Landsforening (MBL) sier i en kommentar til Transportarbeideren at dette fort kan bli en tariffsak.

– Vi er ikke kommet et steg videre i denne saken. Arbeidsretten har bare slått fast at arbeidsgiverne ikke har styringsrett i slike saker, men den har ikke sagt noe om hvordan vi kan løse slike saker.

Han forteller at MBL og NTF har et prosjekt gående som kanskje kan gi en løsning.

– Men det kan fort bli en tariffsak dette, mener Tore Cappelen.

Klart dokumentert

NHO og MBL hevdet i retten at det ikke er noe i tariffhistorien som kan underbygge at arbeidsgiverne har gitt avkall på styringsretten. Den første landsomfattende tariffavtalen for avisbud ble framforhandlet i 2000, og erstattet 14 tidligere direkteavtaler.

Bestemmelsen som nå Arbeidsretten har tolket har vært en del av denne tariffavtalen fra 2000. I dommen er det slått fast at «i fellesskap» er ment at arbeidsgiverne ikke har styringsrett i ruteoppmåling. Også arbeidsgiverorganisasjonens krav til endring av denne bestemmelsen i seinere tariffoppgjør viser at de også de har ment å ha frasagt seg styringsretten.

Tingretten utsatt

Det vanlige i en Arbeidsrettssak er at det er LO og et fagforbund som saksøker NHO/Landsforening. I dette tilfelle er det motsatt.

Grunnen er at NTF reiste sak mot Adressa distribusjon for et avisbudmedlem som mente å ha fått for lite tid til å gjennomføre budruta. Rett før denne saken skulle behandles i tingretten reiste NHO/MBL sak for Arbeidsretten. Tingrettsbehandlingen er utsatt til etter dom er falt i Arbeidsretten.

To eksempler

Hvordan oppmåling og tid blir bestemt i det enkelt distribusjonsselskap er kanskje noe forskjellig, men her er to eksempler på hva som kan skje.

I eksempel 1 er avisbudet 60 år og har gått ruta i 13 år. Ruta er på 4 timer. Hun får 100 flere aviser (og lengre avstand) lagt inn i sin rute. Ny stipulert tid av bedrift er 3 timer og 25 minutter. Hun krever ny oppmåling, og rutetida blir satt til 4 timer og 45 minutter. Bedriften godtar ikke dette, men vil ha henne på opplæring. Saken vil komme opp for tingretten.

I eksempel 2 ble rutetida satt til 4 timer og 28 minutter. Budet skulle levere 302 aviser og hadde ved starten 313 kilo å dra på. Bedriften mener hun skal trekkes 3 minutter for to feilleveringer og 7 minutter for dårlig tempo underveis. «Budet ble sliten halvveis på ruten og ble oppfordret til å holde tempoet oppe. Brukte litt tid på dette», var kommentaren fra ledelsen. Saken vil komme opp for tingretten.

I tillegg til disse to sakene er det allerede klart at Transportarbeiderforbundet vil reise ytterligere 14 lignende saker for retten. 14 av disse 16 sakene gjelder avisbud i Adressa distribusjon. De to siste sakene er i Lillehammer distribusjon og Edda Vestfold.

Annonse

Flere saker

Annonse