JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Arbeidsgiverne mistet styringsretten

Arbeidsretten fratok arbeidsgiverne styringsretten. Også avisbudene skal være med og bestemme tidsbruken på sin egen rute.



29.11.2011
13:59
16.12.2013 17:45

vegard.holm@lomedia.no

Arbeidsretten har i en enstemmig dom gitt Transportarbeiderforbundet (NTF) rett i en tolking i tariffavtalen for avisbud. Bestemmelsen i avtalen dreier seg om oppmåling av avisbudruter og bruk av tid, og dermed fastsetting av lønna.

– Viktig avklaring

29 distribusjonsbedrifter er tilsluttet Avisbudavtalen. Forbundssekretær Sissel Karlsen i NTF er glad og fornøyd på avisbudenes vegne.

– Dette er en klar dom, og enstemmig. Og en viktig avklaring for oss. Jeg kan ikke huske sist Arbeidsretten har vært enstemmig, sier Karlsen.

– Den første tvisten oppsto for mer enn to år siden. Jeg håper at Mediebedriftenes Landsforening får bedriftene til å besinne seg slik at alle tvistesakene som ligger på vent nå blir avklart lokalt. Vi har holdt på lenge nok nå, sier Sissel Karlsen.

Tariffbestemmelsen det var tvist om lyder slik: «Den normale daglige distribusjonstid, eventuelt snitt på årsbasis, og lengden i kilometer fastsettes av bud/tillitsvalgte og bedriften i fellesskap.»

Ingen tvil i Arbeidsretten

Mediebedriftenes Landsforening ville ha Arbeidsretten med på at det er bedriften som har styringsretten dersom partene ikke kommer til enighet. NTF hevdet det motsatte, nemlig at partene måtte komme til enighet.

Arbeidsrettens konklusjon lyder: «Ordlyden er etter Arbeidsretten klar. Ved at det skal fastsettes «i fellesskap» når det gjelder enkeltruter, må bestemmelsen forstås slik at partene må bli enige. Det faller da ikke inn under arbeidsgivers styringsrett å treffe ensidig beslutning.»

– Ikke et steg videre

Advokat Tore Cappelen i Mediebedriftenes Landsforening (MBL) sier i en kommentar til Transportarbeideren at dette fort kan bli en tariffsak.

– Vi er ikke kommet et steg videre i denne saken. Arbeidsretten har bare slått fast at arbeidsgiverne ikke har styringsrett i slike saker, men den har ikke sagt noe om hvordan vi kan løse slike saker.

Han forteller at MBL og NTF har et prosjekt gående som kanskje kan gi en løsning.

– Men det kan fort bli en tariffsak dette, mener Tore Cappelen.

Klart dokumentert

NHO og MBL hevdet i retten at det ikke er noe i tariffhistorien som kan underbygge at arbeidsgiverne har gitt avkall på styringsretten. Den første landsomfattende tariffavtalen for avisbud ble framforhandlet i 2000, og erstattet 14 tidligere direkteavtaler.

Bestemmelsen som nå Arbeidsretten har tolket har vært en del av denne tariffavtalen fra 2000. I dommen er det slått fast at «i fellesskap» er ment at arbeidsgiverne ikke har styringsrett i ruteoppmåling. Også arbeidsgiverorganisasjonens krav til endring av denne bestemmelsen i seinere tariffoppgjør viser at de også de har ment å ha frasagt seg styringsretten.

Tingretten utsatt

Det vanlige i en Arbeidsrettssak er at det er LO og et fagforbund som saksøker NHO/Landsforening. I dette tilfelle er det motsatt.

Grunnen er at NTF reiste sak mot Adressa distribusjon for et avisbudmedlem som mente å ha fått for lite tid til å gjennomføre budruta. Rett før denne saken skulle behandles i tingretten reiste NHO/MBL sak for Arbeidsretten. Tingrettsbehandlingen er utsatt til etter dom er falt i Arbeidsretten.

To eksempler

Hvordan oppmåling og tid blir bestemt i det enkelt distribusjonsselskap er kanskje noe forskjellig, men her er to eksempler på hva som kan skje.

I eksempel 1 er avisbudet 60 år og har gått ruta i 13 år. Ruta er på 4 timer. Hun får 100 flere aviser (og lengre avstand) lagt inn i sin rute. Ny stipulert tid av bedrift er 3 timer og 25 minutter. Hun krever ny oppmåling, og rutetida blir satt til 4 timer og 45 minutter. Bedriften godtar ikke dette, men vil ha henne på opplæring. Saken vil komme opp for tingretten.

I eksempel 2 ble rutetida satt til 4 timer og 28 minutter. Budet skulle levere 302 aviser og hadde ved starten 313 kilo å dra på. Bedriften mener hun skal trekkes 3 minutter for to feilleveringer og 7 minutter for dårlig tempo underveis. «Budet ble sliten halvveis på ruten og ble oppfordret til å holde tempoet oppe. Brukte litt tid på dette», var kommentaren fra ledelsen. Saken vil komme opp for tingretten.

I tillegg til disse to sakene er det allerede klart at Transportarbeiderforbundet vil reise ytterligere 14 lignende saker for retten. 14 av disse 16 sakene gjelder avisbud i Adressa distribusjon. De to siste sakene er i Lillehammer distribusjon og Edda Vestfold.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
29.11.2011
13:59
16.12.2013 17:45



Mest lest

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

Ole Palmstrøm

James og Kristoffer får ikke lønn– nå er de utestengt fra jobben

Koronakrisa har rammet Robin Storevik (26) hardt økonomisk. Han kan bli tvunget til å skifte bransje.

Koronakrisa har rammet Robin Storevik (26) hardt økonomisk. Han kan bli tvunget til å skifte bransje.

Privat/Ole Palmstrøm

Robin (26) har blitt permittert tre ganger siden mars: – Umulig å etablere seg på 10.000 kroner i måneden

Colourbox / innfelt skjermdump

Kor mykje får permitterte i dagpengar? Sjekk kalkulatoren

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Alf Ragnar Olsen

Postansatte må sjekkes for hørselsskader: – Svært betenkelig, sier tillitsvalgt

 NTL-tillitsvalgt i Statens Vegvesen Inger Sigridnes sier det er første gang ansatte får julegratiale så lenge hun har jobbet i etaten.

NTL-tillitsvalgt i Statens Vegvesen Inger Sigridnes sier det er første gang ansatte får julegratiale så lenge hun har jobbet i etaten.

Ole Palmstrøm

Statens vegvesen gir 5.000 i julegave til alle ansatte

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Privat

For Daniela (37) har det vært umulig å kjøpe egen bolig. Så kom det en ny ordning

Jan Christian Vestre investerer i møbelfabrikk på Magnor, på denne tomta. Den skal både bli miljøvennlig og ha ordnede forhold for de ansatte.

Jan Christian Vestre investerer i møbelfabrikk på Magnor, på denne tomta. Den skal både bli miljøvennlig og ha ordnede forhold for de ansatte.

Helge Rønning Birkelund

Fabrikkeier Jan Christian Vestre vil at ansatte skal være fagorganiserte – og betaler gjerne kontingenten

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Tormod Ytrehus og Grethe Nygaard

Full krangel om vekterlønningene: – Vi må bare registrere at vi har ulik virkelighetsoppfatning

Henrik Asheim

Henrik Asheim

Jan-Erik Østlie

Høyre advarer om kostnadene ved økt minstepensjon

Knut Viggen

Tillitsvalgt Alexander ble sagt opp – kollegene lover kamp

FIKK IKK MEDHOLD: Den rumenske sjåføren Emilian Tudor Jetzi mente han hadde krav på 1,8 millioner norske kroner i utestående lønn fra norskeide Bring Trucking i Slovakia. Alt han fikk var drøyt 27.000 kroner i manglende feriepenger og en regning på 165.000 for å dekke Bring sine saksomkostninger.

FIKK IKK MEDHOLD: Den rumenske sjåføren Emilian Tudor Jetzi mente han hadde krav på 1,8 millioner norske kroner i utestående lønn fra norskeide Bring Trucking i Slovakia. Alt han fikk var drøyt 27.000 kroner i manglende feriepenger og en regning på 165.000 for å dekke Bring sine saksomkostninger.

Fagbladet 3F

I fem år kjørte Emilian for Bring på slovakisk lønn. Helt greit, har retten nå slått fast

Jan-Erik Østlie

Kristian og Monika er eksperter på å være «usynlige». Nå må de kjempe for å bli sett

Mats Løvstad

Kontrakter avslører: Wizz Air-piloter kan sies opp på dagen

Per Olaf Lundteigen

Per Olaf Lundteigen

Jan-Erik Østlie

Sp mener SV og Frp har valgt en for dårlig modell for pensjonistene

Debatt

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Sissel M. Rasmussen

«Det er forferdelig å se på det som utvilsomt må kalles streikebryteri», skriver vekter Joakim

Kommentar:

Trygve Slagsvold Vedum holder fast på mantraet om å ønske seg en Sp/Ap-basert regjering.

Trygve Slagsvold Vedum holder fast på mantraet om å ønske seg en Sp/Ap-basert regjering.

Jan-Erik Østlie

«Vedum bør avklare»

– Det er særlig vanskelig å forstå at KrF kan leve med at disse kuttene rammer så mange sårbare mennesker, ikke minst midt inne i en pandemikrise, hvor mange sliter ekstra tungt, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

– Det er særlig vanskelig å forstå at KrF kan leve med at disse kuttene rammer så mange sårbare mennesker, ikke minst midt inne i en pandemikrise, hvor mange sliter ekstra tungt, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

Jan-Erik Østlie

Venstresiden ville forlenge AAP-støtten. Regjeringen og Frp sier nei

KREVENDE: Renholderne som sørger for at de ulike universitetsbyggene i Tromsø fortsatt kan holde åpent, har hatt hektiske dager etter at pandemien brøt ut. I forgrunnen står tillitsvalgt Elina Nilsen, bak henne fra venstre: Snefrid Martinsen, Hanna Lecka og Janthima S. Olsen.

KREVENDE: Renholderne som sørger for at de ulike universitetsbyggene i Tromsø fortsatt kan holde åpent, har hatt hektiske dager etter at pandemien brøt ut. I forgrunnen står tillitsvalgt Elina Nilsen, bak henne fra venstre: Snefrid Martinsen, Hanna Lecka og Janthima S. Olsen.

Lars Åke Andersen

Universitetet hadde ikke kunnet holde åpent uten renholder Elina og kollegene. Det vises bare ikke på lønna

KAMERATSKAP: Ronald Jacobsen minnes den dramatiske tida i Svea-gruva på Svalbard med glede. Dette bildet er fra 2005, og du ser Ronald nærmest, med snusboksen.

KAMERATSKAP: Ronald Jacobsen minnes den dramatiske tida i Svea-gruva på Svalbard med glede. Dette bildet er fra 2005, og du ser Ronald nærmest, med snusboksen.

Ole Magnus Rapp

Ronald trodde at han skulle dø i gruva på Svalbard: – Jeg ble ikke redd. Jeg konstaterte bare at det var slutt

Debatt

Lars Petter Larsen Ansvarlig for vekteroverenskomsten i Parat

Lars Petter Larsen Ansvarlig for vekteroverenskomsten i Parat

Foto: Vetle Daler

Parat reagerer på framstillingen til Arbeidsmandsforbundets streikegeneral i Bergen: – Utsagn som ikke medfører riktighet


Flere saker