JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ap-ja til vikardirektiv

Arbeiderpartiets stortingsgruppe gikk onsdag inn for å gjøre EUs vikarbyrådirektiv til norsk lov. Innad i regjeringen pågår diskusjonen om direktivet fortsatt.

einar.fjellvik@lomedia.no

SV har krevd at Norge reserverer seg mot direktivet, og partiets talskvinne i arbeidslivssaker, Karin Andersen, appellerte i går til fagbevegelsen om å legge press på Arbeiderpartiet:

– Nå må fagbevegelsen på banen, de må legge all sin tyngde inn mot direktivet og sammen med SV overbevise Arbeiderpartiet om at de må snu, sa Andersen til Avisens Nyhetsbyrå etter Ap-gruppas møte i går ettermiddag.

Senterpartiet har holdt døra på gløtt for å si nei til direktivet, men har ønsket å se hva man kan få til av avbøtende tiltak før man konkluderer.

Tiltakspakke

Også statsminister Jens Stoltenberg har varslet at en pakke med tiltak som skal hindre at direktivet fører til mer useriøse forhold i arbeidslivet skal ut på høring. Det samme vedtok Arbeiderpartiets stortingsgruppe i går. Ifølge ANB er dette innholdet i tiltakspakken:

– Det foreslås å lovfeste et solidaransvar som innebærer at innleievirksomheten må sørge for at vikarbyrået man velger, følger reglene og dekker lønn og utgifter etter likebehandlingsprinsippet.

– Innleievirksomheten får plikt til å opplyse vikarbyrået om hvilke lønns- og arbeidsvilkår som ville vært tilbudt ved en direkte ansettelse.

– Vikarbyrået får plikt til å opplyse vikaren om grunnlaget for fastsettelsen av sine lønns- og arbeidsvilkår.

– Vikarbyrået får plikt til å opplyse innleievirksomheten om hvilke vilkår som faktisk avtales mellom vikarbyrået og den som leies ut, og de tillitsvalgte hos innleier skal få innsyn i dette materialet.

– Innleievirksomheten (i tillegg til vikarbyrået) får ansvar for å påse at arbeidstidsreglene overholdes i innleieperioden.

– Innleievirksomhetene får drøftingsplikt for om bruk av innleie med de tillitsvalgte, tilsvarende det som i dag gjelder ved bruk av midlertidig ansettelse, og Arbeidstilsynet gis myndighet til å kontrollere at drøftingene faktisk gjennomføres.

Avventende LO

I store deler av fagbevegelsen er holdningen til direktivet sterkt kritisk. Store LO-forbund som Fagforbundet, Fellesforbundet, HK, EL & IT Forbundet og Tjenestemannslaget har alle bedt regjeringen si nei til direktivet.

Da LO avga sin offisielle høringsuttalelse for et år siden sa man ja til direktivet, men stilte samtidig en rekke krav om tiltak for å hindre negative virkninger.

LAST NED: LOs høringsuttalelse i sin helhet (pdf)

Da debatten blusset opp igjen i forkant av Arbeiderpartiets gruppemøte, valgte LO-leder Roar Flåthen å forholde seg avventende.

– Nå avventer vi tilbakemelding fra regjeringen. Når svarene foreligger, vil sekretariatet behandle saken, sier LO-lederen i en e-post til ANB tirsdag ettermiddag.

Direktivet ble vedtatt av EU 19. november 2008.

Norge og de øvrige EU/EØS-landene har frist til 5. desember i år med å gjennomføre direktivets regler i sine nasjonale lovverk.

Direktivet skal sikre at innleide vikarer får samme arbeidsvilkår som fast ansatte.

Et annet formål er å anerkjenne vikarbyråene som arbeidsgivere og utvikle fleksible former for arbeid. Nasjonalstatenes mulighet til å legge restriksjoner på bruken av vikarer begrenses.

Tilhengerne av direktivet legger vekt på likebehandlingsprinsippet, mens kritikerne frykter økt bruk av vikarer og midlertidige ansettelser.

Annonse
Annonse

Direktivet ble vedtatt av EU 19. november 2008.

Norge og de øvrige EU/EØS-landene har frist til 5. desember i år med å gjennomføre direktivets regler i sine nasjonale lovverk.

Direktivet skal sikre at innleide vikarer får samme arbeidsvilkår som fast ansatte.

Et annet formål er å anerkjenne vikarbyråene som arbeidsgivere og utvikle fleksible former for arbeid. Nasjonalstatenes mulighet til å legge restriksjoner på bruken av vikarer begrenses.

Tilhengerne av direktivet legger vekt på likebehandlingsprinsippet, mens kritikerne frykter økt bruk av vikarer og midlertidige ansettelser.