JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lønn etter privat avtale

I globaliseringens tid der alle produkter skal koste minst mulig, skaper vi mange tapere. Og en mengde kynikere.



21.05.2013
11:44
16.12.2013 22:52

jan.erik@lomedia.no

Jeg overhørte nylig en samtale på en flyplass like etter at Ryanair sist var i nyhetsbilde. To passasjerer syntes det var så festlig at alt mediebråket om de skammelig lave lønningene til ryanairansatte hadde medført et økt billettsalg til lavprisselskapet. Klart det er viktig å fly billigst mulig, mente de begge.

Antagelig er det sånn at all reklame er god reklame. Når den gjennomsnittlige konsument, altså de aller fleste av oss, får vite om noe som er enda billigere enn det billige, så skal vi ha det. Hva som er årsaken til de lave prisene, gir vi blaffen i.

Sånn er det nemlig med så mange produkter. Vi er ute etter det billigste. Og irriterer oss over alle fordyrende komponenter, også om dette skulle vise seg å være anstendige lønninger.

Hvorfor drar vi på harry-handel til Sverige? Primært for å handle billig – ikke fordi turen over grensa er så eksotisk. Det er en slags fattigmanns trøst der vi i tillegg til å komme hjem med mye billige varer også har med en mengde ting vi ikke trenger og aldri ville kjøpt hjemme.

Mye privat handel i dag styres av prisnivået. Når det er salg på ett eller annet, kan vi oppleve at folk står i kø timevis før butikklokalene åpner. I USA, konsumentenes homeland, har de sine populære One-dollar-shops og five-dollar-shops – der du får kjøpt mesteparten av ting du ikke trenger til gunstige priser. Jeg har sjøl handlet i flere sånne, men aldri spurt noen hvorfor produktene ikke koster mer enn de gjør.

I debatten om bokpriser, for de som deltar der, opplever vi de samme mekanismene. Flere folk jeg kjenner skal i dag helst ha bøkene på lesebrett eller som e-bok. Spør du hvorfor, er ofte svaret «fordi de er billigere» – du sparer kostnadene til trykking og papir etc. Det eneste produksjons- og kostnadsleddet som er igjen, med et lite unntak for litt teknologi, er forfatterne. Og disse forfatterne kan vi også tenke oss får minst mulig betalt for dette – for da blir e-boka billigst. Forlags- og bokhandelsansatte får finne seg annet å gjøre.

Og har vi bruk for en hushjelp, noen som kan male huset vårt eller fikse litt på rør, elektrisitet eller annet fagarbeid som vi ikke sjøl er i stand til eller liker å utføre, skaffer vi kanskje litt arbeidskraft fra Asia, Afrika eller Øst-Europa. Og lønn etter privat avtale. For dette er billigst.

Er det noen som sjekker om klær, fotballer, sko eller andre produkter som er laget i Asia, Øst-Europa eller andre lavkostland stammer fra arbeidskraft i voksen alder eller ansatte i ordnede arbeidsforhold og med anstendige lønninger?

Vi kjenner jo til barnearbeid, men vi håper som regel at det er noe som snart går over. Inntil det skjer, lukker vi øynene eller tar på solbriller.

Men om vi legger bort moral og etikk et lite øyeblikk, så har sjølsagt dette også en objektiv side.

Skal bedrifter «overleve» som det så vakkert, besjelende og poetisk heter, så må de produktene de lager være så billige at folk kjøper dem. For mange europeiske bedrifter, inkludert norske, betyr dette at det beste (for bedriftseierne) er å lage produktene i Asia, Afrika og Øst-Europa. Og kan de bruke barn, som antagelig er den billigste arbeidskraften som fins, så blir det enda billigere.

Ovennevnte skjer ikke nødvendigvis og bare fordi det fins grådige bedriftseiere – det skjer fordi kapitalismen virker sånn. Og den økonomiske globaliseringen som er en helt «nødvendig» forlengelse av denne kapitalismen, en globalisering som vi tidligere kalte imperialisme, tvinger fram en type markedsliberalisme som gjør oss alle til konkurrenter og denne typen konsumenter.

Er det ingen ting vi kan gjøre med denne utviklingen? Kan fagbevegelsen gjøre noe? Sjølsagt kan noe gjøres. Alt menneskeskapt kan endres.

Spørsmålet er vel heller mer om vi vil gjøre noe. Eller om vi vil fortsette med bind for øynene, jakte på flest mulige varer til billigst mulig pris – og akseptere lønn etter privat avtale.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
21.05.2013
11:44
16.12.2013 22:52



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

Håvard Sæbø

Eva (60) mister jobben hun fikk som 18-åring. Nå flyttes suksessfabrikken ut av Norge

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

Frykter AAP-kuttene har bidratt på selvmordsstatstikken – krever umiddelbar kartlegging

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

Leif Martin Kirknes

Sandra (23) kan bli en av Norges mektigste kvinner

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Jan-Erik Østlie

Senterpartiet mest fram på målinger i oktober

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Lastebilsjåfører får ny lønn: – Var nok maksimalt av det vi kunne klare å få til

Leif Martin Kirknes

Regjeringen strammer inn: Utenlandske arbeidere fra røde land får ikke lenger unntak

Ole Palmstrøm

Både kunder og ansatte i villrede: – Hæ? Skal Trondheim postkontor legges ned?

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Jan-Erik Østlie

De lavest lønte i staten kommer dårligst ut to år på rad. Det provoserer de tillitsvalgte

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Amanda Iversen Orlich

Trygdeskandalen: Marianne vet ikke om hun blir frikjent før hun dør

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

Morten Hansen

Frp snudde og stemte med venstresida: Dette skjer videre når Høyesterett skal vurdere EUs jernbanereform

BEREDT: Når flyene står, blir det innsparingsbehov for Avinor. NTL-erne Trond Høgemark (t.v.), Torbjørn Harbo, Jone Andersen og Per Gimre på Stavanger lufthavn forbereder seg på en krevende tid framover.

BEREDT: Når flyene står, blir det innsparingsbehov for Avinor. NTL-erne Trond Høgemark (t.v.), Torbjørn Harbo, Jone Andersen og Per Gimre på Stavanger lufthavn forbereder seg på en krevende tid framover.

Ole Palmstrøm

Avinor-ansatte stålsetter seg: De første oppsigelsene er ventet allerede i høst

Arne Viste

Arne Viste

Ole Berg-Rusten / NTB

Arne Viste ga papirløse jobb. Nå er firmaet hans konkurs


Flere saker