JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Einar Enger slutter i NSB

Einar Enger slutter etter ti år som konsernsjef i NSB. Bakgrunnen for beslutningen er udramatisk, sier han.

oystein@lomedia.no

– Etter å ha stått ti år i stillingen finner jeg det nå naturlig å be om avløsning. Ti år er en lang periode, både for meg og for NSB, sier Enger.

Han har ingen ny jobb å gå til, og blir værende ut oppsigelsestiden på seks måneder.

– For meg har dette vært givende, men tidvis også krevende år. Spesielt har jeg likt meg i spenningsfeltet mellom politikk og butikk, sier Enger.

Han overtok som sjef i 2001.

– Da lå NSB med brukket rygg etter ulykker på Åsta og Lillestrøm, en brukket hjulaksel på Nelaug og mangel på lokomotivførere og konduktører. Økonomien var også svak. Men sammen med eier, de ansattes organisasjoner og administrasjonen fikk vi til en samling i bånn. Fagforeningene har vært en god støtte i det arbeidet jeg har gjort, oppsummerer konsernsjefen.

Ryddig

– Selv om NSB har vært igjennom turbulente tider, har Enger alltid hatt et veldig ryddig forhold til personalorganisasjonene, sier opplysningssekretær Arne Drabløs i Norsk Jernbaneforbund.

Han har bakgrunn som konduktør, og har hatt mye med den avtroppende konsernsjefen å gjøre som tillitsvalgt. – I årene fra 2001 har det vært en stille revolusjon. Enger har satt spor etter seg, og alltid hatt en åpen dør, sier Drabløs.

Savner tydelige mål

Enger er fornøyd med å ha gjennomført en betydelig omstilling uten konflikter av betydning. Både Nettbuss og ROM Eiendom går bra, og økonomien er rettet opp.

I perioden 2006–2010 har NSB betalt et utbytte på over 1,2 milliarder kroner til Samferdselsdepartementet.

Det han er minst fornøyd med, er punktligheten. Mye gammelt materiell skaper problemer, og togene kjører fortsatt på gamle spor.

– Et ønske for framtida er høyere tempo i utbyggingen av infrastrukturen, med tydelige mål. Et eksempel er nytt dobbeltspor til Ski, som er lovet ferdig i 2018. Slik tidfesting gir en helt annen forpliktelse, sier Einar Enger.

Forstår avgjørelsen

– Styret har måttet ta til etterretning at Enger ønsker avløsning. Selv om vi gjerne skulle sett at han hadde fortsatt, har vi forståelse for dette valget. Det er en særdeles utfordrende, men også krevende oppgave å lede NSB. I NSBs nyere historie er det knapt noen som har sittet så lenge i lederstillingen som Enger. Dette skyldes blant annet hans gode samarbeids- og lederegenskaper, sier styreleder Ingeborg Moen Borgerud i en uttalelse.

Annonse
Annonse