JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
På scenen «Barrikaden» spiller band med fengselsbakgrunn.

På scenen «Barrikaden» spiller band med fengselsbakgrunn.

Jan-Erik Østlie

Jailhouse Stage på Notodden Bluesfestival:

Disse festivalbandene er ikke som alle andre: – Innsatte må få en ny sjanse i livet

Nåværende og tidligere innsatte fra flere av landets fengsler åpnet Notodden Bluesfestival.

jan.erik@lomedia.no

– For meg og for LO er Jailhouse Stage en svært viktig arena, der mennesker med fengselsbakgrunn får muligheten til å utforme sine evner og sin kreativitet, sa LO-sekretær Kristin Sæther.

Smerte og savn

Tradisjonen tro i noen år nå, blir LOs egen scene på bluesfestivalen - «Barrikaden» - åpnet med fengselsrock torsdag.

Nåværende og tidligere innsatte fra flere av landets fengsler, spiller fra 12.00 til 16.00. hvert år. 2019 var altså ikke noe unntak. Og det var stinn brakke på Barrikaden.

– Å være i fengsel og å komme ut i samfunnet igjen er for de fleste noe som er forbundet med mange vanskeligheter, med mye smerte, savn, og også for mange skyld og skam. Det å lære å spille blues og få en tilknytning til andre mennesker gjennom bluesen, er en måte å bearbeide følelser og opplevelser på, få selvrespekt og føle nærhet og tilhørighet til andre – ja, være del av et fellesskap, sa Sæther. Og takket samtidig ildsjelene bak dette prosjektet som hun mente har gjort en kjempejobb.

I Valles ånd

Tilbake til Jailhouse Stage:

– Dette arrangementet markerer også et syn på kriminalpolitikk og kriminalomsorg som vi i LO støtter. Alle må få en ny sjanse. I ånden fra tidligere arbeiderpartipolitiker og justisminister Inger Louise Valle, tror vi det må finnes andre midler mot kriminalitet enn å bure folk lenge inne i firkanter av armert betong. Vi tror ikke på den enøyde lov- og ordenspolitikken, der stadig strengere straffer er det sentrale virkemidlet, ja, der det kan virke som samfunnets hevn er det underliggende motivet. Vi mener at straffen må ha en mening. Meningen er at når man har gjort opp for seg, bør man stille sterkere til å tre inn i samfunnet igjen. Bluesen kan utløse ny kreativitet, ny skaperkraft, og nytt pågangsmot til å holde ut fengselstilværelsen og til å komme tilbake til samfunnet igjen som en kreativ bidragsyter, avsluttet LO-sekretær Kristin Sæther.

Kriminalomsorgen enig med LO

Maria Aasen-Svensrud er kriminalpolitisk talsperson i Arbeiderpartiet og sitter i Stortingets justiskomité

– Jailhouse stage er et knakende godt eksempel på noe av det beste fra norsk kriminalomsorg. Kultur og musikk gir livsglede, mestring og det kan gi nye og gode nettverk. Dette er viktig. Vi som politikere må bygge opp rundt slike prosjekter og sørge for at kriminalomsorgen fylles av innhold og godt rehabiliterende arbeide, slik som vi har sett her i dag, sier hun.

Blant tilskuerne er også Are Høidal, direktøren ved Halden fengsel og ett av landets mest moderne - et fengsel blant annet amerikanske fengselsmyndigheter valfarter til. Høidal er dessuten svært musikkinteressert og slutter seg til alt hva både Sæther og Aasen-Svensrud sier om Jailhouse Stage. Det samme gjør Norsk Fengsels- og Friomsorgsforbunds leder Asle Aase.


Saken fortsetter under bildet

BLUESDAMA: LO-sekretær Kristin Sæther hyllet både bluesen, Notodden og norsk kriminalomsorg under sin åpning av Jailhouse Stage.

BLUESDAMA: LO-sekretær Kristin Sæther hyllet både bluesen, Notodden og norsk kriminalomsorg under sin åpning av Jailhouse Stage.

Jan-Erik Østlie

Blues for de undertrykte

Sæther trakk i åpningstalen fram bluesmusikkens store mellommenneskelige og samfunnsmessige betydning. Det startet på bomullsmarkene i Mississippi på 1800-tallet, da slavene på de store sørstatsplantasjene ga uttrykk for sin lidelse, sin smerte og sine lengsler, men også håpet, drømmen om frihet, gjennom bluesen. Bluesen ble hverdagslengslenes musikk, noe å bevege seg inn i, når påkjenningene i det daglige ble store, kort sagt et frirom for tanker og følelser. Bluesen var også del av klassesamfunnet, en stille protest mot undertrykking, den hvite hersker- og godseiersklassens totale dominans i samfunnet. Bluesen var uttrykksformen for de undertrykte, men har på sett og vis også hatt et revolusjonært potensiale, et ønske om å endre makt- og herredømmeforholdene.

Arbeiderbevegelsens kamp

LO-sekretæren ville ikke sammenligne slavesamfunnet i de amerikanske sørstatene med dagens norske samfunn – forholdene er grunnleggende annerledes.

– Vi lever i et samfunn, som i internasjonale sammenlikninger, er godt å leve i for de fleste, selv om også vi opplever at klassesamfunnet er der, at ulikhetene har økt og at grupper av mennesker kan falle mer eller mindre utenfor samfunnet. Men, arbeiderbevegelsens og fagbevegelsens kamp gjennom mer enn hundre år har gjort dette til et samfunn vel verdt å kjempe videre for, sa hun. Og trakk særlig fram Notoddens historie som ett av landets viktigste industristeder.

Nå har byen fått en av de aller viktigste bluesfestivaler i verden.

FENGSELSDIREKTØREN: Blant tilhørerne befant også den svært musikkinteresserte Are Høidal seg. Han er fengseldsdirektør ved Halden fengsel og hadde ingen vanskeligheter med å være enig med Kristin Sæther i at å la innsatte få dyrke sin musikkinteresse er norsk kriminalomsorg på sitt beste

FENGSELSDIREKTØREN: Blant tilhørerne befant også den svært musikkinteresserte Are Høidal seg. Han er fengseldsdirektør ved Halden fengsel og hadde ingen vanskeligheter med å være enig med Kristin Sæther i at å la innsatte få dyrke sin musikkinteresse er norsk kriminalomsorg på sitt beste

Jan-Erik Østlie

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i fengsel og friomsorg.

Les mer fra oss