Equinor er klaget inn for brudd på OECD-regler etter kranulykke i Sør-Korea
Bakgrunnen er en ulykke i 2017 der seks arbeidere fra Sør-Korea omkom og mange ble skadet.
Martin Linge var ferdig satt opp i Nordsjøen sommeren 2018.
Jan Arne Wold / Woldcam / Equinor / Dagsavisen
1. mai 2017 omkom seks personer og 22 ble skadet i en kranulykke på Martin Linge-plattformen som var under bygging på verftet Samsung Heavy Industries i Sør-Korea. To kraner kolliderte og en 32 tonn tung kran veltet. I den forbindelse er Equinor, sammen med oljeselskapet Total, oljeserviceselskapet TechnipFMC, og det koreanske Samsung-verkstedet klaget inn for brudd på OECDs retningslinjer for ansvarlig næringsliv, skriver Forum for Utvikling og Miljø (ForUM) i en pressemelding.
Equinor nekter nå, ifølge ForUM, å offentliggjøre rapporten som går gjennom ulykkesårsaker og ansvarsforhold, og anklages av den grunn for manglende åpenhet og dialog med de berørte parter. Det er sørkoreanske fagforeninger og de etterlattes representanter som har levert klagen til OECDs kontaktpunkt i Norge.
p
Krever innføring av menneskerettighetslov
ForUM er svært kritisk til at Equinor så langt har nektet å offentliggjøre rapporten.
– Åpenhet om denne typen hendelser er avgjørende for at andre skal kunne lære, og dermed minske sjansen for nye lignende hendelser, sier daglig leder i ForUM Ingrid Rostad, som viser til forventningene om åpenhet i OECDs retningslinjer.
Hun mener det på høy tid at Norge følger i fotsporene til blant andre Frankrike, og innfører en menneskerettighetslov for næringslivet som pålegger selskaper å gjøre grundige aktsomhetsvurderinger, også i leverandørkjeden.
– En menneskerettighetslov for næringslivet vil gjøre det mulig å følge opp norske selskaps forpliktelser, også med tanke på kravet om åpenhet, sier Rostad.
Mye trøbbel med prosjektet
OECDs kontaktpunkt i Norge har ingen dømmende makt, og kan kun komme med ikke-bindende vurderinger i sakene som klages inn.
Martin Linge-prosjektet har vært plaget av problemer, kostnadsoverskridelser og utsettelser. Plattformen ble satt på plass i fjor, og produksjonsstart er planlagt til neste år.
Anklagene mot Verkstedet og Total, som var operatør på Martin Linge-feltet da ulykken skjedde, går ut på at de ikke oppfylte sine forpliktelser om å gjøre løpende risikovurderinger under byggingen. I 2018 kjøpte Statoil opp Totals andeler i Martin Linge- feltet, og dermed også plattformen og hele den bakenforliggende historien med ulykken.
Dagsavisen har vært i kontakt med Equinor, og pressekontakt Eskil Eriksen.
– Dette er informasjon som vi har fått nå gjennom mediene. Vi skal se på saken og har ikke noen videre kommentar på nåværende tidspunkt, sier han tidlig søndag kveld om at selskapet er klaget inn til OECDs kontaktpunkt i Norge.
Noen timer senere på kvelden, sier han dette:
– Equinor ledet ikke byggeprosjektet som operatør for Martin Linge-lisensen da den tragiske ulykken på Samsung-verftet inntraff. Ulykken inntraff hos hovedleverandør Samsung som også har fulgt opp saken, sammen med Technip FMC og daværende operatør Total på vegne av lisenshaverne i Martin Linge-prosjektet Det pågår en rettslig prosess i Sør-Korea etter den tragiske ulykken, og vi har tillit til at all relevant informasjon blir offentliggjort i henhold til sørkoreanske prosessregler. Av hensyn til denne prosessen og de ulike partene involvert, ønsker vi ikke å kommentere saken ytterligere, sier han, men legger til:
p
– Som operatør for andre prosjekter i Sør-Korea har Equinor jobbet for åpenhet og læring sammen med de koreanske verftene for å sikre at aktiviteten skjer i henhold til aktuell lovgiving, internasjonale standarder og krav som Equinor stiller til sine leverandører innen sikkerhet, menneskerettigheter og arbeidsstandarder.