JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Forsøker å knekke klubbene

Industri Energi støtter de oppsagte tillitsvalgte i helikopterselskapet CHC Norway og vil samarbeide med berørte forbund for å slå tilbake forsøkene på fagforeningsknusing.

– Dette er forsøk på å knuse fagforeningene ved helikopterselskapets CHC Norway AS, ingen tvil om det, sier Ketil Karlsen, fagsjef for HMS Offshore i forbundet Industri Energi (IE).

Ikke amerikanske tilstander

– Når nye eiere sier opp både fagforeningslederen og sekretæren, og dette skjer fort og uten forvarsel, er vi ikke alene om å tolke utspillet som forsøk på å svekke fagorganisasjonenens innflytelse på arbeidsplassen. Vi står overfor verdens nest største helikopterselskap med milliardomsetning, og en slik gigant bryr seg kanskje ikke så veldig mye om hva ansatte i den norske avdelingen mener. Men de nye eierne må ikke tro at de kan innføre amerikanske tilstander i norsk arbeidsliv.

Forbundene samarbeider

– Frykter de ansatte nye oppsigelser?

–De to oppsagte er ikke medlemmer hos oss, men Industri Energi har valgt å stille seg solidariske. Hva som videre vil skje med disse to, er opp til deres forbund. Vi er heller ikke ute etter i fiske medlemmer. Her er det snakk om å stå sammen Alle berørte forbund uansett hovedsammenslutning skal samles til uka, der situasjonen skal diskuteres.

Dette vil bli et lukket møte fordi mange ansatte føler seg utsatt, men vi kommer med en uttalelse etter møtet, forklarer Ketil Karlsen.

Frykter for sikkerheten

– Oppsigelser skaper vel ikke akkurat ro i et selskap som forutsetter årvåkenhet i forhold til sikkerhet.

– Det er nettopp dette som bekymrer oss. Oppsigelsen av de to tillitsvalgte har ikke bare skapt uro, men frykt på arbeidsplassen. Vårt inntrykk er at det også foreligger en massiv mistillit til ledelsen. Dette gir ingen åpne linjer mellom ledelsen og ansatte og motivasjon for rapportering. Vi frykter at konflikten og mistilliten skal føre til svekket sikkerhet. Dette gjelder spesielt oljearbeiderne, som har helikopter som eneste transportmiddel. Men vi er også opptatt av at de ansatte skal ha sikkerhet og trygghet i jobbsituasjonen, svarer Ketil Karlsen i Industri Energi.

Ikke positive nok

De to ble sagt opp i slutten av august etter henholdsvis 24 og 32 år i bedriften. De skal aldri før ha fått hvekren klager eller advarsler av noe slag.

- De to som er oppsagt, har fått som begrunnelse at de ikke er positive nok og at deres arbeidsprestasjoner er mangelfulle, forteller advokat Nikolai Norman til Stavanger Aftenblad. Norman har stevnet bedriften for retten med krav om at oppsiglesene blir kjent ugyldige.

Tillitsvalgte på sidelinja

Det er seks fagforeninger som organiserer ansatte i det amerikanskeide helikopterselskapet selskapet CHC Norway AS. Bak dette selskapet står First Reserve Corp med hovedkvarter i Connecticut, USA. Tidligere eier var et canadisk selskap.

I et brev fagforeningene har sendt ledelsen i selskapet, beskrives forholdene på denne måten:

”Det at bedriften kaller de to tillitsvalgte fra samme forening til oppsigelsesmøte uten fremleggelse av saklig begrunnelse, oppleves som forsøk på fagforeningsknusing fra ledelsens siden”.

Videreføring av det opprinnelig norske selskapet Helikopterservice (HS), som ble grunnlagt i 1956.

I 1996 kjøpte HS det store britiske helikopterselskapet Bond Helicopters med datterselskapet Lloyd Helicopters i Australia. Senere ble også sørafrikanske Court Helicopters kjøpt.

I 1999 ble HS overtatt av det kanadiske CHC Helicopter Corporation.

CHC ble i fjor kjøpt opp av amerikanske First Reserve Corp for 3,7 milliarder dollar.

CHC Norway har hovedbase på Stavanger lufthavn, Sola, og er den suverent største transportøren til fra oljeinnstallasjonene i Nordsjøen og Norskehavet.

Annonse
Annonse

Videreføring av det opprinnelig norske selskapet Helikopterservice (HS), som ble grunnlagt i 1956.

I 1996 kjøpte HS det store britiske helikopterselskapet Bond Helicopters med datterselskapet Lloyd Helicopters i Australia. Senere ble også sørafrikanske Court Helicopters kjøpt.

I 1999 ble HS overtatt av det kanadiske CHC Helicopter Corporation.

CHC ble i fjor kjøpt opp av amerikanske First Reserve Corp for 3,7 milliarder dollar.

CHC Norway har hovedbase på Stavanger lufthavn, Sola, og er den suverent største transportøren til fra oljeinnstallasjonene i Nordsjøen og Norskehavet.