JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Solør videregående skole

Denne skolen er ikke helt som alle andre. Her bygger elevene en hoppbakke

Byggelever på Solør videregående skole synes det er spenstig å få slippe til på en så komplisert oppgave som å bygge hoppbakke.
LESSER AV: Erik Vardeberg (nærmest), William Vålbekken og Borge Peder Tøraasen bærer materialene fram til hoppbakken.

LESSER AV: Erik Vardeberg (nærmest), William Vålbekken og Borge Peder Tøraasen bærer materialene fram til hoppbakken.

Kari Kløvstad

14.07.2020
11:49
04.08.2020 10:53

Materialer lesses på en henger i finværet.

– Spenstig, er elevenes kommentar til undervisningen. De skal ut for å bygge hoppbakke. På kontoret finner vi Olav Stensvehagen. Han er nyvalgt leder for Skolenes landsforbund Innlandet. 38 av lærerne er medlemmer av Skolenes landsforbund (SL).

Ikke helt som andre skoler

Solør videregående skole er ikke helt som alle andre skoler. Elevene her får oppgaver ikke så mange har maken til. Skolen har tre avdelinger fordelt på Våler og Åsnes. Dette er to av kommunene i dalføret mellom Elverum og Kongsvinger. Våler er den største avdelingen med rundt 300 elever, alle på yrkesfag, og det er her vi er på besøk. Landslinjene i anleggsteknikk og transport og logistikk (yrkessjåfører) hører med blant tilbudet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

HOPPBAKKEBYGGERNE: Klassen fra Vg1 bygg og anlegg har praksis i hoppbakkenunder ledelse av faglærer Rolf Risåsen. Første rekke fra venstre: Kristoffer Bredesen og Borge Peder Tøraasen. Andre rekke fra venstre: William Vålbekken, Svein Sturla Brasetvik og Millad Hassani. Tredje rekke fra venstre: Erik Vardeberg, Erik Buchardt og William Volsdal.

HOPPBAKKEBYGGERNE: Klassen fra Vg1 bygg og anlegg har praksis i hoppbakkenunder ledelse av faglærer Rolf Risåsen. Første rekke fra venstre: Kristoffer Bredesen og Borge Peder Tøraasen. Andre rekke fra venstre: William Vålbekken, Svein Sturla Brasetvik og Millad Hassani. Tredje rekke fra venstre: Erik Vardeberg, Erik Buchardt og William Volsdal.

Kari Kløvstad

Nyvalgt leder i koronaens tid

Olav Stensvehagen viser inn på kontoret til lærerne der det gjelder å holde minst en meter avstand på grunn av koronarestriksjonene. Han har vært ansatt på skolen siden 2006, og har mange år bak seg i styret til SL-klubben. Da Hedmark og Oppland ble slått sammen til Innlandet fra 1. januar 2020, ble Olav Stensvehagen valgt til første fylkesleder. Fylket er stort og omfatter 69 arbeidsplasser. Fylkesstyret rakk å avholde et tredagers styremøte før koronapandemien brøt løs.

– Selv om vi er mange, gikk det over all forventning. Ulike frikjøpsordninger er noe av det som skiller oss, sier den nyvalgte lederen. Den videre aktiviteten har koronapandemien bremset kraftig.

– Hvorfor ble det SL på deg?

– Kollegene mine her på skolen var i SL. Jeg støtter verdigrunnlaget og er imot trynetillegg og andre lignende ordninger, sier Stensvehagen.

Han er trafikklærer i bunnen og har drevet eget IKT-firma. Sykdom gjorde at han valgte å omskolere seg og ta videreutdanning. En master i ledelse kommer godt med som tillitsvalgt.

– Vi har hatt vanskelige saker på skolen, men vi har et godt forhold til ledelsen og har klart å finne fram til gode løsninger, sier Stensvehagen, som ikke vil gå i detalj om tidligere feider.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

TRIVES: Lærer Olav Stensvehagen trives på Solør videregående skole avdeling Våler. Elevene på transport og logistikk får undervisning i bakgrunnen.

TRIVES: Lærer Olav Stensvehagen trives på Solør videregående skole avdeling Våler. Elevene på transport og logistikk får undervisning i bakgrunnen.

Kari Kløvstad

Systemene i gamlefylkene «snakker» ikke sammen

Det har sine utfordringer å slå sammen to fylker. SL Innlandet hadde planer om å avvikle møter på Teams, som så mange andre nå om dagen, men systemene i Hedmark og Oppland «snakker» ikke sammen.

– Nå har vi kjøpt inn Zoom selv, og bruker Messenger til mindre saker, sier lederen.

Skolen har vært stengt, som alle andre.

– Undervisningen har gått rimelig greit på Teams, men nå er alle elevene tilbake her hos oss. Det er godt, for det er ikke så enkelt å skru, snekre og kjøre truck på skjermen, sier Olav Stensvehagen og smiler. Nå må smittevernrutinene følges, og det er mye som krever hyppig rengjøring.

Fagprøvene går sin gang

SL-lederen er også lærlingkoordinator for Vg2 transport og logistikk, og skolen sender hvert år ut rundt 200 lærlinger til sammen.

– Fagprøvene går sin gang, men det blir ingen ordinær eksamen for elevene. De blir vurdert etter standpunktkarakteren, men vi følger elevene så tett at dette synes jeg er helt greit, sier Stensvehagen.

Usikkerheten råder for en del av dem som er på vei ut i lære. Koronakrisen har satt sine spor.

– Nå ser vi at det snur litt og håper mulighetene åpner seg igjen.

På plassen utenfor øver elevene på Vg2 transport og logistikk. De flytter last rundt i en kassebil og skal se hvordan det fungerer med overstyring og understyring, som det heter på fagspråket. Guttene skal bli yrkessjåfører, og mens noen har fått lærlingplass, er det andre som er satt på vent, for å se hvordan transportmarkedet utvikler seg nå utover.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

I PROFIL: Det kreves mye nøyaktig arbeid for å få rett fasong på en hoppbakke, selv om den ikke er så stor. Her har lærer Rolf Risåsen med seg Erik Vardeberg og Borge Peder Tøraasen.

I PROFIL: Det kreves mye nøyaktig arbeid for å få rett fasong på en hoppbakke, selv om den ikke er så stor. Her har lærer Rolf Risåsen med seg Erik Vardeberg og Borge Peder Tøraasen.

Kari Kløvstad

Tar sats i hoppbakken

Lærer og SL-medlem Rolf Risåsen er tidligere skihopper. Nå har han og elevene på Vg1 bygg og anlegg lesset hengeren full med materialer og verktøy og er på vei til Gjerdrumsbakken. Elevene på Vg2 er med på det samme prosjektet.

Hoppbakken ligger noen små kilometer unna skolen, på den andre siden av Glomma. Det er ikke den luftige 90-metersbakken de unge skal konsentrere seg om. De skal bygge en 10-meterbakke og en 20-metersbakke for hoppglade barn i området. Det er Våler IL som står bak, og den økonomiske støtten er kommet både fra det offentlige, private og ulike stiftelser. Arbeidet utføres gratis i skoletiden.

– Dette er en variert og fin oppgave for elevene. De lærer grunnarbeid, forskaling, betongarbeid og mange typer målinger. Det er profilerte tegninger, og det er viktig at sporet blir plant og stødig, så hopperen ikke humper i tilløpet, sier Rolf Risåsen. Han var som 23-åring landets yngste byggmester, har 28 år i faget og kan fra hoppbakken peke ut hus og garasjer han har satt opp. I ungdommen var han også skihopper.

Nå håper han at barnebarnet Linnea på seks år kan bli første prøvehopper når 20-metersbakken står ferdig. Hun har Maren Lundby som sitt store forbilde og ligger i hardtrening. Elevene mener Rolf bør først utfor, men læreren vegrer seg kraftig, selv om han har en pers på rundt 60 meter.

– Spenstig å slippe oss til

Elevene har lesset av planker og klosser. En del av fagverksdragerne er kuttet til etter mål, på skolens verksted, når det har vært ruskevær ute. Nå fordeles oppgavene. Noen skal gjøre grunnarbeid og fordele grus, mens andre bygger videre på ovarennet.

Flertallet av guttene er glade for å være tilbake på skolen igjen etter koronastengingen, og de synes det er spenstig at de får slippe til på en så komplisert oppgave som å bygge hoppbakke.

– Jeg synes det er greit å være tilbake på skolen, for jeg konsentrerer meg bedre der og lærer mer enn når jeg er hjemme, sier Svein Sturla Brasetvik, som har tatt plass ved saga i finværet.