laster inn
Sissel M. Rasmussen
Mari Vatn ser spent inn i speilet.
Ingvild Dyrnes Storengs erfarne og profesjonelle blikk saumfarer ansiktet i det skarpe lyset.
– Hvilke farger skal vi velge?
Sissel M. Rasmussen
Hun tar litt foundation på håndbaken og drar den utover med kosten.
Kroppsvarmen gjør at kremen flyter jevnere utover når den skal legges på huden.
Sissel M. Rasmussen
– Du kommer ikke unna fargelæren. Den bruker jeg alltid.
Sissel M. Rasmussen
Ingvild blander farger og tilpasser makeupen til hver enkelts hudtone.
Sissel M. Rasmussen
Mari Vatn ser spent inn i speilet.
Ingvild Dyrnes Storengs erfarne og profesjonelle blikk saumfarer ansiktet i det skarpe lyset.
– Hvilke farger skal vi velge?
Sissel M. Rasmussen
Hun tar litt foundation på håndbaken og drar den utover med kosten.
Kroppsvarmen gjør at kremen flyter jevnere utover når den skal legges på huden.
Sissel M. Rasmussen
– Du kommer ikke unna fargelæren. Den bruker jeg alltid.
Sissel M. Rasmussen
Ingvild blander farger og tilpasser makeupen til hver enkelts hudtone.
Sissel M. Rasmussen
Ingvild jobber i motebransjen og er LO-organisert
Ingvild Dyrnes Storeng elsker jobben som makeup-artist i eget studio i Kristiansund. Og hun vil bygge nettverk og trygghet sammen med andre.
sissel@lomedia.no
Sminkemagi, kaller hun firmaet hun startet i 2015.
Mari Vatn stiller opp når makeup-artisten trenger modell.
– Om noen absolutt vil ha en farge jeg mener ikke blir bra på vedkommende, så sier jeg nei. Det handler om min profesjonalitet og integritet i det jeg gjør, sier Ingvild Dyrnes Storeng.
Sissel M. Rasmussen
En del av kulturen
Å bruke sminke er en del av hele identiteten, ikke bare utseendet, mener Storeng.
Hun sammenligner dagens sminkeuttrykk med å være en del av tidsånden og at fargebruk og trender er kulturbærere, slik de var for urbefolkningen i sin tid.
– Nå er det dyrtid, men folk kjøper mer sminke. Vi trenger kanskje å «leve mer». Som under andre verdenskrig, da kvinner brukte rød leppestift for å holde humøret og kampmoralen oppe. Vi er med i kulturen enten vi er det bevisst eller ikke, poengterer hun.
Vanskelig å satse
For over 20 år siden gikk Ingvild Dyrnes Storeng på Nordisk Institutt for Scene og Studio (NISS) i Oslo og utdannet seg til makeup-artist. Men hun turte ikke å satse den gangen. Å skulle stå alene og å tørre å være nybegynner uten fast inntekt ble for vanskelig.
Sissel M. Rasmussen
Sminken ble en hobby, mens jobben var i barnehage, noe hun trivdes veldig godt med.
Hun ble tatt godt vare på, fagorganiserte seg og følte tryggheten av å ha noen i ryggen. Den tryggheten gjorde at hun videreutdannet seg og startet sitt eget firma.
Hun jobbet fremdeles 80 prosent i barnehagen, men tok oppdrag som coach utenom.
– Trygghet er særlig viktig i starten av arbeidslivet. Uansett ga det meg masse mot og selvtillit til å etter hvert tørre å jobbe kreativt med det som ble til det jeg gjør nå.
Hjem til Kristiansund
I 2009 var hun tilbake i Kristiansund. Over en periode hadde hun flere ulike deltidsjobber.
I den siste faste fulltidsstillingen i hjembyen, hadde hun var oppfølgingsansvar for personer på arbeidsavklaring, i en privat bedrift på oppdrag for Nav.
Sissel M. Rasmussen
– Jeg var veldig glad i jobben og folka. Men det ble et stort press med tidsfrister, regler og rapportering. Det sugde «livsjiten» ut av meg, for å si det på nordmørsk. Jeg gikk i golvet der ei stund.
Sissel M. Rasmussen
Hun ble utbrent og sjukemeldt.
Langsomt kom behovet for å jobbe kreativt tilbake og hun fant ut at hun ville bruke tida si på det hun egentlig hadde lyst til. Det tok tid å bygge seg opp igjen, men Ingvild valgte å følge hjertet.
Sissel M. Rasmussen
Fant fellesskapet
Ingvild Dyrnes Storeng opplever at frilansere ikke passer inn i den arbeidsgiver- og arbeidstakerstrukturen vi har i samfunnet.
Som selvstendig med enkeltpersonforetak, er det mange spørsmål som melder seg. Når man jobber innenfor et smalt felt, er det fint å kunne ha andre å utveksle erfaringer med.
– Det har vært en lang prosess, men det føles meningsfullt å drive med det jeg gjør nå, selv om det fremdeles ikke er nok inntekt til å sette av penger til å dekke sykdom og trygdeavgift.
Sissel M. Rasmussen
Hun brenner for å være med å påvirke, slik at det kan bli lettere å skape sin egen arbeidshverdag med enkeltpersonforetak og som frilanser i Norge.
Bygger nettverk
Dyrnes Storeng skulle ønske at hun fant Creo tidligere.
– Da jeg fant Creo, fikk jeg et fellesskap. Et sted vi kunne være sammen.
Creo, forbundet for kunst og kultur, organiserer nå også motebransjen, og tilbyr medlemskap til enda en gruppe selvstendig næringsdrivende.
Motebransjen vil bli organisert som en faglig sammenslutning som inkluderer klesdesignere, makeup-artister, stylister og modeller.
Storeng har nå vært medlem i et par år. I april skal Creo Møre og Romsdal ha sitt årsmøte i Kristiansund. I den anledning arrangerer hun og flere kreative kolleger nettverksfest i samarbeid med Creo.
Sissel M. Rasmussen
– Vi vil være med å gjøre det lettere for folk å finne hverandre som samarbeidspartnere i fylket, men også for omverden – den beste kompetansen er ikke alltid i hovedstaden, så lokale bedrifter bør bli mere nærsynte når de leter etter kompetanse og kreativitet, sier hun.
Sissel M. Rasmussen
– Det går ikke å ha sminkestudio i alle fjordarmer, så vi må være mobile her i distriktet. Nå er jeg både er eldre og tryggere. Og jeg vet at det er bra å stå sammen og ha noen i ryggen.
Sissel M. Rasmussen
Ikke bare skjønnsminke
Sminke for TV-opptak, for film og teater er eksempler på egne felt, og mange er stylister i tillegg. Storeng vil gjerne jobbe med flere sjangre, som kroppsmaling og ansiktsmaling. Men selv for en dreven makeup-artist er sminke ikke alltid nødvendig.
– Jeg stikker lett på butikken uten sminke. Hver dag trenger slett ikke en festsminke, ler Ingvild Dyrnes Storeng.
Men uansett, leppene kommer helt til slutt.
Sissel M. Rasmussen
sissel@lomedia.no
Sminkemagi, kaller hun firmaet hun startet i 2015.
Mari Vatn stiller opp når makeup-artisten trenger modell.
– Om noen absolutt vil ha en farge jeg mener ikke blir bra på vedkommende, så sier jeg nei. Det handler om min profesjonalitet og integritet i det jeg gjør, sier Ingvild Dyrnes Storeng.
Sissel M. Rasmussen
En del av kulturen
Å bruke sminke er en del av hele identiteten, ikke bare utseendet, mener Storeng.
Hun sammenligner dagens sminkeuttrykk med å være en del av tidsånden og at fargebruk og trender er kulturbærere, slik de var for urbefolkningen i sin tid.
– Nå er det dyrtid, men folk kjøper mer sminke. Vi trenger kanskje å «leve mer». Som under andre verdenskrig, da kvinner brukte rød leppestift for å holde humøret og kampmoralen oppe. Vi er med i kulturen enten vi er det bevisst eller ikke, poengterer hun.
Vanskelig å satse
For over 20 år siden gikk Ingvild Dyrnes Storeng på Nordisk Institutt for Scene og Studio (NISS) i Oslo og utdannet seg til makeup-artist. Men hun turte ikke å satse den gangen. Å skulle stå alene og å tørre å være nybegynner uten fast inntekt ble for vanskelig.
Sissel M. Rasmussen
Sminken ble en hobby, mens jobben var i barnehage, noe hun trivdes veldig godt med.
Hun ble tatt godt vare på, fagorganiserte seg og følte tryggheten av å ha noen i ryggen. Den tryggheten gjorde at hun videreutdannet seg og startet sitt eget firma.
Hun jobbet fremdeles 80 prosent i barnehagen, men tok oppdrag som coach utenom.
– Trygghet er særlig viktig i starten av arbeidslivet. Uansett ga det meg masse mot og selvtillit til å etter hvert tørre å jobbe kreativt med det som ble til det jeg gjør nå.
Hjem til Kristiansund
I 2009 var hun tilbake i Kristiansund. Over en periode hadde hun flere ulike deltidsjobber.
I den siste faste fulltidsstillingen i hjembyen, hadde hun var oppfølgingsansvar for personer på arbeidsavklaring, i en privat bedrift på oppdrag for Nav.
Sissel M. Rasmussen
– Jeg var veldig glad i jobben og folka. Men det ble et stort press med tidsfrister, regler og rapportering. Det sugde «livsjiten» ut av meg, for å si det på nordmørsk. Jeg gikk i golvet der ei stund.
Sissel M. Rasmussen
Hun ble utbrent og sjukemeldt.
Langsomt kom behovet for å jobbe kreativt tilbake og hun fant ut at hun ville bruke tida si på det hun egentlig hadde lyst til. Det tok tid å bygge seg opp igjen, men Ingvild valgte å følge hjertet.
Sissel M. Rasmussen
Fant fellesskapet
Ingvild Dyrnes Storeng opplever at frilansere ikke passer inn i den arbeidsgiver- og arbeidstakerstrukturen vi har i samfunnet.
Som selvstendig med enkeltpersonforetak, er det mange spørsmål som melder seg. Når man jobber innenfor et smalt felt, er det fint å kunne ha andre å utveksle erfaringer med.
– Det har vært en lang prosess, men det føles meningsfullt å drive med det jeg gjør nå, selv om det fremdeles ikke er nok inntekt til å sette av penger til å dekke sykdom og trygdeavgift.
Sissel M. Rasmussen
Hun brenner for å være med å påvirke, slik at det kan bli lettere å skape sin egen arbeidshverdag med enkeltpersonforetak og som frilanser i Norge.
Bygger nettverk
Dyrnes Storeng skulle ønske at hun fant Creo tidligere.
– Da jeg fant Creo, fikk jeg et fellesskap. Et sted vi kunne være sammen.
Creo, forbundet for kunst og kultur, organiserer nå også motebransjen, og tilbyr medlemskap til enda en gruppe selvstendig næringsdrivende.
Motebransjen vil bli organisert som en faglig sammenslutning som inkluderer klesdesignere, makeup-artister, stylister og modeller.
Storeng har nå vært medlem i et par år. I april skal Creo Møre og Romsdal ha sitt årsmøte i Kristiansund. I den anledning arrangerer hun og flere kreative kolleger nettverksfest i samarbeid med Creo.
Sissel M. Rasmussen
– Vi vil være med å gjøre det lettere for folk å finne hverandre som samarbeidspartnere i fylket, men også for omverden – den beste kompetansen er ikke alltid i hovedstaden, så lokale bedrifter bør bli mere nærsynte når de leter etter kompetanse og kreativitet, sier hun.
Sissel M. Rasmussen
– Det går ikke å ha sminkestudio i alle fjordarmer, så vi må være mobile her i distriktet. Nå er jeg både er eldre og tryggere. Og jeg vet at det er bra å stå sammen og ha noen i ryggen.
Sissel M. Rasmussen
Ikke bare skjønnsminke
Sminke for TV-opptak, for film og teater er eksempler på egne felt, og mange er stylister i tillegg. Storeng vil gjerne jobbe med flere sjangre, som kroppsmaling og ansiktsmaling. Men selv for en dreven makeup-artist er sminke ikke alltid nødvendig.
– Jeg stikker lett på butikken uten sminke. Hver dag trenger slett ikke en festsminke, ler Ingvild Dyrnes Storeng.
Men uansett, leppene kommer helt til slutt.
Sissel M. Rasmussen