Mæland nekter å skrote forslaget som kan gjøre 700 norske sjøfolk arbeidsledige
Men næringsministeren åpner for å endre kurs.
ØNSKER ET SKIFTE: Med Blå-blå-regjering er Color Line ansatte ferdige, mener Ronny Øksnes.
Tri Nguyen Dinh
tri@lomedia.no
Forskriftsendringen som skulle sikre at Color Line kan flagge to av skipene sine inn i Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS), blir ikke gjennomført slik den forelå da den ble sendt ut på høring for rundt tre måneder siden.
Men Mæland nekter å skrote hele forslaget, slik Norsk Sjømannsforbund og Color Line-ansatte ønsker.
Til sysla.no sier hun: «Vi fastsetter den endelige forskriften når vi har vurdert saken grundig en gang til»
– Dette er et bevis på at det ikke har skjedd noe nytt i denne saken. Like mange arbeidsplasser står i fare, sier hovedtillitsvalgt i Color Line, Ronny Øksnes.
• De ansatte går opp 100.000 i lønn etter at de fikk tariffavtale
Dumper sjøfolk for profitt
Hensikten med departementets forslag har vært å sikre utenriksferger under norsk flagg konkurransedyktige betingelser på en måte som gjenspeiler fartsområdeutvalgets anbefaling. Men disse betingelsene har endret seg siden 2014 mener Norsk Sjømannsforbund.
– Color Line er et selskap med en sunn økonomi og drives med overskudd. Det er uforståelig at selskapet skal gis carte blanche til å sende minst 700 norske sjøfolk ut i arbeidsledighet for å øke sin profitt ytterligere, sier leder i Norsk Sjømannsforbund Johnny Hansen.
Forbundslederen understreker at selskapet direkte og indirekte mottar støtte på over en milliard kroner og forventer at de tar samfunnsansvar og sørger for å skape norske arbeidsplasser.
– At Mæland sier at hun vil fastsette den endelige forskriften senere gjør meg ikke beroliget. Det gjør meg uberoliget at hun ikke vil forkaste forslaget, sier Hansen.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
ENDRER KURS; MEN SNUR IKKE: Næringsminister vil endre forslaget, ikke skrote det.
Ole Palmstrøm
Frykter utflagging til Danmark
Forskriften kan fortsatt iverksettes før sommeren, men hvordan den i så fall vil se ut er uvisst.
– Vi ser nå på mulighetene til å innrette fartsområdebegrensningen for utenriksferger i NIS på en måte som svarer til utvalgets anbefaling, skriver Mæland til sysla.no.
– Jeg hadde 23. mars et møte med partene i arbeidslivet, hvor jeg forklarte at jeg forholder meg til utvalgets anbefaling, med mindre partene selv blir enige om en annen løsning. Dersom Color Line under norsk flagg ikke tillates å ansette sjøfolk på internasjonale betingelser, vil de kunne etablere seg i Danmark der dette er tillatt, skriver Mæland videre.
DIS ferry
Norsk sjømannsforbund betviler at Color Line bare kan flagge om til Danmark.
– De danske utenriksfergene i Dansk Internasjonalt Skipsregister (DIS) er i en egen kategori i DIS, kalt DIS ferry, som må bruke danske overenskomster med dansk lønnsnivå, uavhengig av nasjonaliteten til mannskapet om bord. Med mindre Color Line får særskilt unntak fra å bli lagt til DIS ferry, må de ha minimum dansk tarifflønn og andre danske lønns- og arbeidsvilkår på sitt mannskap, uavhengig av nasjonaliteten deres, sier Johnny Hansen til LO-aktuelt.
• Følg oss på Facebook
Billigere arbeidskraft
Lønningene for internasjonale matroser kan være ned mot 35 kroner i timen. I Norge er den 160 kroner. Det er blant annet denne utgiften rederiene vil spare panger på.
– Forutsetningene er totalt endret i dag, sammenlignet med for tre år siden. Color Line har fått den beste refusjonsordningen det går an å få. Med en konkurranseulempe på 15 millioner kroner mot konkurrentene i Skagerak er det ingen grunn til å åpne for NIS på utenriksfergene, sier Ronny Øksnes.
Håper på regjeringsskifte
Johnny Hansen håper uansett ikke det blir noen forskriftendring før valget. Ved et regjeringsskifte har både Senterpartiet og Arbeiderpartiet lovet å se på saken på nytt.
LO har tidligere oppfordret regjeringen til å trekke hele forslaget og i stedet gå i dialog med Color Line om løsninger for å beholde skipene i det norske skipsregisteret (NOR).
– Med en ny blå-blå-regjering er vi ferdige. Da forsvinner Color Line over til NIS og mange norske sjøfolk bli satt på land, sier Ronny Øksnes.
• Color Line vil erstatte Christian med billigere utenlandsk arbeidskraft
• 700 kan miste jobben i Color Line
BEKYMRET: Johnny Hansen er fortsatt skeptisk til Mælands uttalelser.
Ole Palmstrøm
Fakta:
Color Line ønsker utflagging hvis de ikke får seile under NIS. Ifølge dem er det av konkurransehensyn at de vil flytte virksomheten til Danmark og seile under dansk flagg. Dette kommer fram i en rapport fra et fartsområdeutvalg nedsatt av Mæland i 2014, som følge av at stadig færre skip seiler under norsk flagg.
Color Line er det eneste rederiet med passasjerskip i fast rute mellom norsk og utenlandsk havn under norsk flagg.
Det vil si at skipene er registrert i det norske skipsregisteret (NOR).
For å være registrert i NOR, krever norske myndigheter at mannskapet jobber under norske lønns- og arbeidsvilkår.
Det samme kravet gjelder ikke for det internasjonale skipsregisteret (NIS).
Fram til nå har det vært en rekke begrensninger i NIS for å gjøre det mer attraktivt for passasjerskip å seile under norsk flagg.
I et høringsbrev datert 18. januar 2017 foreslår Monica Mæland å myke opp disse begrensningene. Passasjerskip som seiler distanser på over 175 nautiske mil mellom norsk og utenlandsk havn, og som tilbyr overnatting, skal kunne registrere seg i NIS. Høringsfristen gikk ut 3. mars.
Kilde: Fartsområdeutvalget, Nærings- og fiskeridepartmentet
Det gjør meg uberoliget at hun ikke vil forkaste forslaget.
Johnny Hansen, forbundsleder i NSF
Flere saker
Fakta:
Color Line ønsker utflagging hvis de ikke får seile under NIS. Ifølge dem er det av konkurransehensyn at de vil flytte virksomheten til Danmark og seile under dansk flagg. Dette kommer fram i en rapport fra et fartsområdeutvalg nedsatt av Mæland i 2014, som følge av at stadig færre skip seiler under norsk flagg.
Color Line er det eneste rederiet med passasjerskip i fast rute mellom norsk og utenlandsk havn under norsk flagg.
Det vil si at skipene er registrert i det norske skipsregisteret (NOR).
For å være registrert i NOR, krever norske myndigheter at mannskapet jobber under norske lønns- og arbeidsvilkår.
Det samme kravet gjelder ikke for det internasjonale skipsregisteret (NIS).
Fram til nå har det vært en rekke begrensninger i NIS for å gjøre det mer attraktivt for passasjerskip å seile under norsk flagg.
I et høringsbrev datert 18. januar 2017 foreslår Monica Mæland å myke opp disse begrensningene. Passasjerskip som seiler distanser på over 175 nautiske mil mellom norsk og utenlandsk havn, og som tilbyr overnatting, skal kunne registrere seg i NIS. Høringsfristen gikk ut 3. mars.
Kilde: Fartsområdeutvalget, Nærings- og fiskeridepartmentet