JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bilbergere: – Vi burde kanskje hatt en glattkjøringsbane ved grensa? Det hadde blitt mindre jobb på oss da!

De er kjente fjes i alt fra Norge til Kenya. Nå skal vinterveiens helter bruke kjendisstatusen til å lære både nordmenn og utlendinger å kjøre på norske vinterveier.
KLAR FOR LANG VINTER: Thord Paulsen (til høyre) har en personlig rekord på to varebiler, en buss, to semitrailere og 18 personbiler på en og samme natt. Likevel ser bilbergerne fram til utfordringene vinteren byr på. Fra venstre Ole Henrik Blengsli, Bjørn Lægreid, Jo Roger Blengsi og Thord Paulsen.

KLAR FOR LANG VINTER: Thord Paulsen (til høyre) har en personlig rekord på to varebiler, en buss, to semitrailere og 18 personbiler på en og samme natt. Likevel ser bilbergerne fram til utfordringene vinteren byr på. Fra venstre Ole Henrik Blengsli, Bjørn Lægreid, Jo Roger Blengsi og Thord Paulsen.

Erlend Angelo

28.10.2019
10:47
28.10.2019 10:47

erlend@lomedia.no

FETSUND: – Alle kan jo kjøre bil når det er flotte forhold. Vi burde kanskje hatt en glattkjøringsbane ved grensa? Det hadde blitt mindre jobb på oss da!

Bjørn Lægreid humrer lett av egen spøk, sammen med resten av «vinterveiens helter».

Bilbergerne fra National Geographics tv-serie er samlet på NAFs glattkjøringsbane utenfor Fetsund. PR-stunt før høstens sesong av serien, utvilsomt.

Men med ny sesong lanseres også noe som kan gjøre det tryggere på norske vinterveier: vinterveiprøven, en digital test som er laget i samarbeid mellom Statens vegvesen, Viking, Falck – og heltene selv.

Saken fortsetter under bildet.

Fra venstre Ole Henrik Blengsli, Bjørn Lægreid, Jo Roger Blengsi og Thord Paulsen.

Fra venstre Ole Henrik Blengsli, Bjørn Lægreid, Jo Roger Blengsi og Thord Paulsen.

Erlend Angelo

– Den er ikke så lett, jeg fikk tommel ned første gang jeg tok den. Men det kom seg på forsøk to, gliser Ole Henrik Blengsli, den yngste av de fire «heltene».

Skal lære opp utenlandske

Kvartetten går inn i en travel tid. Frostnettene er igjen over oss, snøfall har allerede gitt mange sjåfører panikkanfall rundt omkring i det ganske land.

I fjor ble vi nedsnødd av medieoppslag om utenlandske vogntog, som med slitte sommerdekk og kjettingen trygt plassert i passasjersetet forsøkte å komme seg fram på glatte vinterveier.

Det er nok i overkant å forvente at årets vintersesong blir veldig annerledes – men organisasjonene bak vinterveiprøven håper den kan bidra til å dempe noe av usikkerheten rundt det å ferdes på glatta.

– Én hjalp vi 12 ganger, på en og samme dag. Nå har han aldri problemer takket være god erfaring, sier bilberger Thord Paulsen.

Kanskje kunne noe av erfaringen kommet i forkant av ulykkene? Vinterprøven blir i første omgang lansert i Norden, med håp om å bidra til færre ulykker.

Saken fortsetter under bildet.

KLARER DU TESTEN? iPad eller sikkerhetsutstyr? Ikke lett for småbarnsforeldre å score riktig på denne.  Testen kan tas på vinterveienshelter.no

KLARER DU TESTEN? iPad eller sikkerhetsutstyr? Ikke lett for småbarnsforeldre å score riktig på denne. Testen kan tas på vinterveienshelter.no

Erlend Angelo

Det er planer om å utvide til flere land. Noe det kan være behov for. I fjor kolliderte nærmere tusen utenlandske vogntog med bilister på norske veier – i åtte av ti tilfeller var det vogntogsjåføren som hadde skylda, ifølge tall fra Gjensidige Forsikring.

– De gjør jo mye rart. De kan ikke legge kjetting, eller de har feil type. Noen legger til og med piggene innover mot dekket. Man blir jo flau, sier bilberger/vinterhelt Thord Paulsen.

Ufortjent dårlig rykte

Da holder det ikke å bare klage over vanskelige forhold. Det er lov å bruke hodet når snøkrystallene glimter mot netthinna. Som sjåfører er vi generelt litt for opptatt av å tenke på klokka framfor egen og andres sikkerhet, mener Jo Roger Blengsli.

Det gjelder kanskje særlig utenlandske lastebilførere, som i verste fall kan miste jobben om de ikke rekker frem i tide.

– De tenker på hva som kan skje hvis de ikke kommer fort nok fram, de tenker ikke på hva som kan skje når det blir ordentlig glatt.

Saken fortsetter under bildet.

VIL HA FÆRRE ULYKKER: Det er slike scener bilbergerne fra National Geographic-serien, sammen med Statens Vegvegesen, Viking og Falck, håper det blir færre av om folk er villige til å lære mer om vinterføret.

VIL HA FÆRRE ULYKKER: Det er slike scener bilbergerne fra National Geographic-serien, sammen med Statens Vegvegesen, Viking og Falck, håper det blir færre av om folk er villige til å lære mer om vinterføret.

National Geographic

Men både han og sønnen Ole Henrik mener de utenlandske sjåførene har fått et ufortjent dårlig rykte.

– De har blitt bedre. Både til å kjøre på norsk føre, men også utstyret. Noen har til og med bedre bilpark og dekk enn nordmenn, mener Overhalla-duoen.

Rumenertrøndersk

Stadig flere utenlandske vogntog krysser landegrensene med varer som skal til eller fra Norge. Totalt er det «norsk» transport som er størst, men av godset som krysser landegrensa skjer det meste på utenlandske biler.

Da er det kanskje heller ikke så rart at de er ofte er å finne på ulykkesstatistikkene, mener Blengsli.

Som etter hvert har utviklet et helt eget bilbergertalent:

– Mange skjønner jo ikke et kvekk engelsk. Men han far har etter hvert blitt god til å gjøre seg forstått når han roper på trøndersk, særlig til sandalkledde rumenere, ler Blengsli junior.

Vogntogene er best

Helst vil de at flere skal ferdes tryggere om vinteren, og særlig vogntogene. Selv om det er nettopp vogntogene vinterheltene liker best å jobbe med.

– Hadde det bare vært personbiler, så hadde jeg ikke giddet jobben, sier Jo Roger Blengsli – og får gehør av mannen som rydder Riksvei 7 over Hardanger for havarerte vogntog.

– Store biler er moro, det er så masse krefter i sving der. Mye kan gå galt, sier Bjørn Lægreid – som for øvrig ikke har tatt vinterprøven selv.

Men, som han sier:

– Jeg håper testen kan vekke litt sunn fornuftig i folk, det kommer man langt med, sier Lægreid.

Om du liker det eller ei: Winter is coming …

Vinterveiens helter

Dokumentarserie som sendes i 172 land fordelt på 43 språk

150 millioner seere

Sendes på tv-kanalen til National Geographic

Har lansert Vinterveiprøven i samarbeid med Falck, Viking og Statens Vegvesen

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
28.10.2019
10:47
28.10.2019 10:47