JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Drifting:

Bildereportasje: Gutta bak sladden

De færreste liker å få sleng på bilen, men Nickolai Willis og resten av gjengen i SG Drift Team er ikke som alle andre.

has@lomedia.no

roy@lomedia.no

Det går hardt ut over dekkene i driftingsporten. Rundt 20–30 dekk på en konkurransehelg er helt vanlig.

SYNES GODT: Vinstra motorsportarena ligger omtrent 150 høydemeter oppi dalsiden over Vinstra sentrum. Det er ikke vanskelig å se at det foregår noe der oppe.

TILLITSVALGT: Nickolai Willis er tillitsvalgt på Westcon Yards i Florø der han jobber som subseamekaniker. På fritiden er han mekaniker i SG Drift Team.

SJÅFØR OG MEKANIKER: Selvsagt må sjåfør Ørjan Grøneng også hjelpe til for å få bilen i orden.

DUELLER: Kvalifiseringen til 32-delsfinalen kjøres alene. Da er det antall poeng som avgjør om du går videre. I utslagsrundene kjører man to løp mot den samme motstanderen. En gang først, og den andre gangen bakerst. Du får trekk om du ligger for langt unna.

CLIPPING ZONES: I hver sving er det hvite markerte felter i asfalten. Dette er soner som bilene må sladde innom.

IKKE HELT REN: Slik så drivakslingen ut etter å ha blitt revet av og havnet i sanden ved siden av banen.

FANTASTISK MILJØ: I drifting-miljøet hjelper alle hverandre. Får noen problemer, kommer ofte mekanikere fra andre team for å bistå.

GATEDEKK: Dekk uten spor, såkalte slicks, er ikke lov. Dekkene skal være gatedekk. SG Drift Team sine dekk er i dimensjon 265/R35/18.

GUMMIFORBRUK: Etter bare tre-fire runder på driftingbanen må dekkene skiftes. Det betyr at det ofte går mellom 20 og 30 dekk på en konkurransehelg.

Dette er drifting

• Drifting som kjørestil ble funnet opp av Kunimitsu Takahashi fra Japan på siste halvdel av 70-tallet.

• Takahashi innførte stilen i vanlige baneløp med Grand Touring-biler for å kunne holde høyere hastighet i svingene.

• Kjørestilen medfører å la bakhjulene miste grepet på underlaget og sladde seg kontrollert gjennom svingene.

• I svingene er det markert områder som bilene må innom. Feltene er enten innerst eller ytterst i svingen.

• Et av de første driftingarrangementene utenfor Japan var i 1996.

• Ti år senere kom driftingsporten til Norge, og siden har det vært kjørt mesterskapsserier.

• Årets norske mester kåres etter tre NM-runder. En på Vinstra og to i Lillesand.

• Fredric Aasbø er Norges mest kjente driftingsjåfør. Han kjører i den amerikanske Formula D-klassen, og ble verdensmester i 2016.

• Drifting er den eneste motorsporten som er basert på dommere.

• Dommerne vurderer vinkel på driftingen, fart og røyk.

• Maksimal score er 100 poeng. Den med flest poeng vinner.

• Filmen «Fast and Furious – Tokyo Drift» handler om drifting.

SG Drift Team

Etablert i Florø i Vestland fylke av Stian Strømsøy og Ørjan Graneng. Teamet består av:

• Ørjan Graneng, sjåfør

• Stian Strømsøy, spotter*

• Nickolai Willis, mekaniker

• Daniel Østervold, mekaniker

* En spotter står og følger med på kjøringen fra sidelinjen, og gir beskjeder over intercom til føreren om ting som bør justeres i kjøringen.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss