FRANSKE FØLELSER: Anders Svalstuen Ruud har to Citroën-biler. Nå skal den ene selges. Det er ikke 2CVen.
Håvard Sæbø
Citroën 2CV:
Bilen Clara er Anders sin kjæledegge
Da Anders Svalstuen Ruud var 20 år gammel hadde han sitt første forhold med en fransk forførerinne med flotte former. Nesten to tiår senere møtte han Clara.
roy@lomedia.no
KONGSBERG: – Hun er helt original, forteller Anders Svalstuen Ruud stolt, og viser fram en 1984-modell Citroën 2CV6 Charleston med tofarget lakk i burgunderrød og svart.
– Alle 2CVer skal ha navn, og denne ble døpt Clara av den forrige eieren, forklarer Svalstuen Ruud.
I to år har Clara vært 40-åringen fra Kongsberg sin kjæledegge. Modellen er den mest luksuriøse versjonen av 2CV som ble produsert, og sammenlignet med standardversjonen har den forkrommede frontlykter, litt finere dashbord og interiør, felger malt i bilens farge og forkrommede hjulkapsler fra en annen Citroën-modell, Dyane, samt forkrommet grill.
FRANSKE FØLELSER: Anders Svalstuen Ruud har to Citroën-biler. Nå skal den ene selges. Det er ikke 2CVen.
Håvard Sæbø
Godværsbil
Man kunne kanskje tenkt at for å ha en såpass gammel bil, som attpåtil har et rykte for å ruste mye og fort, Svalstuen Ruud må både være bilmekaniker og ha svart belte i rustsveising. Slik er det ikke. Anders jobber som kontrollør hos Kongsberg Defence & Aerospace, og kunnskapen som trengs har han fått gjennom å se på YouTube-videoer og lese manualer. Et medlemskap i 2CV-klubben hjelper også på.
– Bilen er morsom og lett å skru på, og jeg har gjort masse med bilen teknisk etter at jeg fikk den, forteller han.
Det inkluderer bytte av masse slitedeler, men rustsveising har han sluppet unna.
– Dette er en godværsbil, og det finnes ikke rust på den, skryter han.
Morsom å kjøre
Anders påpeker at det morsomste med 2CV-hobbyen er å kjøre den. Mekking er et nødvendig «onde».
– Den er jo helt annerledes å kjøre enn nyere biler, og den krenger fælt i svingene, ler han.
Toppfarten på 115 km/t mener han nærmest bare er av akademisk interesse.
– Så fort har jeg aldri kjørt med den. Jeg har hatt den i 100, men da bråker den mye. Null til hundre går på rundt 35 sekunder, men i 80 km/t går bilen veldig fint, forklarer han.
YOUTUBE: Anders Svalstuen Ruud er kontrollør, ikke mekaniker. Oppskriften på hvordan han skal mekke på bilen har han funnet i manualer og på YouTube.
Håvard Sæbø
29 hestekrefter
Navnet 2CV betyr to hester (Deux Chevaux) og henspiller ikke på antall hester direkte, men at biler i Frankrike ble skattlagt etter ytelse. En «skattehest» var 4,5 hestekrefter, så de første 2CVene hadde altså hele ni hestekrefter.
Anders Svalstuen Ruud sin 2CV er rene kraftpluggen i forhold. Den sparker fra med hele 29 hestekrefter.
– Det holder, siden bilen bare veier 590 kilo, forklarer den stolte eieren.
Tapetsert moped
Grunnen til den lave vekten er at bilen er en svært enkel konstruksjon, og det er ikke akkurat støpejern i karosseriet.
– Det er livsfarlig å krasje med en 2CV. Den er omtrent like solid som en tapetsert moped, flirer Anders.
Litt ekstra tapetsering av type møbeltapetsering må imidlertid til for å få bilen enda finere. Det originale setetrekket har begynt å gå i oppløsning øverst på bakseteryggen.
– Det ikke så mye annet igjen å gjøre på bilen enn det, forteller han.
AIR-CONDITION, 2CV-STYLE: En klaff under frontruta som kan åpnes ved hjelp av et hjul innunder dashbordet gir lufting inne i bilen.
Håvard Sæbø
Byttes aldri bort
Hvis du drømmer om å kjøpe deg din egen 2CV, så anslår Anders at du må ut med mellom 50.000 og 100.000 kroner for å få en bil i god stand. Anders avslører også at han er i ferd med å selge Citroënen sin, men det blir den langt nyere C5en som han kjører med til daglig. Den skal erstattes med en elbil.
– Clara skal jeg ikke bytte bort, smiler Anders Svalstuen Ruud.
Navn: Anders Svalstuen Ruud
Alder: 40
Yrke: Kontroller på Kongsberg Defence & Aerospace
Hobby: 2CV-fantast
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.