JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
PÅ VEI MOT NYE EVENTYR: Først om ett års tid vil Eirik Viken og S/V Zanzi igjen se Askøybroen utenfor Bergen. Den 14. juni la han fra kai, og nå går ferden mot Karibien.

PÅ VEI MOT NYE EVENTYR: Først om ett års tid vil Eirik Viken og S/V Zanzi igjen se Askøybroen utenfor Bergen. Den 14. juni la han fra kai, og nå går ferden mot Karibien.

Roy Ervin Solstad

Lokale permisjonsregler

Drømmen ble til krav i lønnsoppgjøret: Nå skal Eirik bare seile et helt år

Lastebilsjåfør Eirik Viken (48) har alltid drømt om å krysse Atlanteren alene i egen seilbåt. Nå går drømmen i oppfyllelse, takket være fagforeninga.

Saken oppsummert

roy@lomedia.no

BERGEN: – Jeg trodde jeg var blitt for gammel, forteller bergenseren som til daglig er lastebilsjåfør i Asko.

Han er mer eller mindre vokst opp i båt, og de siste årene har han seilt solo til både Færøyene, Nord-Irland, Shetland, Orknøyene og Skottland.

De turene over Nordsjøen blir likevel bare svippturer sammenlignet med den store drømmen; å seile til De Karibiske Øyer. Alene.

Mange kom for å ta avskjed med Eirik Viken lørdag 14. juni. Blant dem foreldrene Sissel og Steinar Viken (til venstre)

Mange kom for å ta avskjed med Eirik Viken lørdag 14. juni. Blant dem foreldrene Sissel og Steinar Viken (til venstre)

Roy Ervin Solstad

Navn: Eirik Viken

Alder: 48

Yrke: Lastebilsjåfør i Asko i Bergen

Aktuell: Skal seile solo tur/retur Karibia fram til sommeren 2026

Fryktet å stå uten jobb

En drøm som han nå er langt tryggere å realisere, siden han vet at han har jobb når han kommer hjem igjen.

– Jeg søkte to ganger om permisjon fra jobben for å kunne seile, men fikk nei. Asko mente jeg måtte si opp jobben, dersom jeg skulle være borte så lenge, og det var noe jeg vurderte sterkt, innrømmer han.

Det slipper han nå, for da Fellesforbundets klubbleder Jørn Danielsen fikk høre om drømmen til Viken, ble de ansattes drømmer en del av kravene i de lokale lønnsforhandlingene.

Nå kan inntil fire ansatte på Asko Bergen få permisjon i inntil ett år – uten lønn – og fremdeles ha jobb å komme tilbake til.

Det gjelder imidlertid bare ansatte som har vært minst seks år i bedriften.

– Jørn er grunnen til at jeg kan dra på denne turen. Hans bidrag og interesse for mitt prosjekt gjør det mye enklere å kunne ta en slik reise. Jeg har jo lyst til å fortsette å jobbe på Asko. Det er en god arbeidsplass, sier Eirik Viken.

Så fornøyd er han med eget forbund og de tillitsvalgte, at han har skaffet seg en egen Fellesforbunds-vimpel som skal henge høyt i masta på hele turen.

Roy Ervin Solstad

Får besøk

Ett år har han satt av til turen, som skal gå fra Bergen via Sørlandet, Danmark, Den Engelske Kanal, Frankrike, Spania, Portugal og en svipptur inn i Middelhavet, før gjør seg klar for selve krysningen av Atlanterhavet fra Kanariøyene på senhøsten.

– Det er i november, desember og januar vær- og vindforholdene er mest gunstig, forklarer Viken.

Mesteparten av turen skal han seile helt alene.

Han har avtale med en kollega i Frankrike 15. juli, mens de tre sjåførkollegene fra Asko, Jørgen Skaflestad Høvik, Stian Hisdal og Kenneth Kobbeltvedt, har booket seg inn som mannskap en ukes tid fra 26. august.

De mønstrer på i Malaga og så går ferden langs den spanske middelhavskysten opp til Benidorm. Der mønstrer kollegene av, mens Eirik gjør vendereis ut av Middelhavet igjen.

GODE KOLLEGER: Kenneth Kobbeltvedt (fra høyre), Stian Hisdal  og Jørgen Skaflestad Høvik jobber sammen med Eirik Viken, og går ombord i Malaga i Spania 26. august for å være med på en liten etappe.

GODE KOLLEGER: Kenneth Kobbeltvedt (fra høyre), Stian Hisdal  og Jørgen Skaflestad Høvik jobber sammen med Eirik Viken, og går ombord i Malaga i Spania 26. august for å være med på en liten etappe.

Roy Ervin Solstad

– Selv om litt av dette prosjektet er å bli godt kjent med seg selv, gjennom å gjøre mesteparten av reisen helt alene, så gleder jeg meg til å få besøk. Søsteren min har også sagt at hun vil være med på selve krysningen av Atlanterhavet, sier han.

2800 nautiske mil

Før han kommer så langt, kan det bli noen nye eventyr.

– Jeg har jo aldri vært i Afrika, så kanskje det blir en tur innom Marokko og Kapp Verde, sier han.

Likevel er det selve krysningen av Atlanteren han gleder seg aller mest til.

Fra Kanariøyene til De Karibiske Øyer er det omtrent 2800 nautiske mil, eller godt over 5000 kilometer. Å bruke rundt tre uker på krysningen er ikke uvanlig.

– Å ikke se land på ukevis, er et mål i seg selv, smiler han.

I april-mai neste år, settes kursen hjemover igjen.

– Men først skal jeg besøke de store øyene i Karibia, før jeg seiler nordover. Kanskje kommer jeg meg helt til Bermuda eller Florida før jeg seiler over Atlanteren til Azorene og videre hjemover. Målet er å være tilbake i juni, siden jeg skal være på jobb igjen 6. juli 2026, forklarer han.

Mange er bekymret

Turen hans kan følges både på Facebook og Instagram på brukernavnet @Vik1seiler. Det er også mulig å se hvor båten hans, S/V Zanzi, befinner seg på apper som blant annet Marine Traffic.

– Jeg kommer til å legge ut litt bilder og fortelle litt om reisen underveis, forteller han.

Dermed kan både slekt, venner og kolleger se hvordan turen hans går.

– Sønnen min på 24 synes det er kjekt at jeg følger drømmen min, men det er jo mange som har sagt at de er bekymret for meg, siden jeg skal seile mesteparten av turen alene.

– Spesielt min mor er bekymret, men jeg har sagt at hun kan ringe meg så ofte hun vil, smiler han.

Med sikkerhetsline, radar, redningsflåte, søkepeiler, nødraketter og AIS som viser hvor båten er til enhver tid, så har han i hvert fall sørget for å være så godt forberedt som mulig.

– Jeg er glad i å planlegge, og jeg begynte å planlegge en slik tur allerede før jeg kjøpte båten for tre år siden. Det kan kanskje bli ensomt til tider, men det er jo også en av utfordringene jeg ser fram til å lære meg å mestre, understreker han.

GOD PLASS: Båten til Eirik Viken er en Bavaria 38 som han har bodd i de siste tre årene.

GOD PLASS: Båten til Eirik Viken er en Bavaria 38 som han har bodd i de siste tre årene.

Roy Ervin Solstad

Er blitt en livsstil

Å oppholde seg så lenge i båt blir uansett ikke noe problem. Han har nemlig bodd i båten sin, en 38-fots Bavaria, i tre år.

De to første årene ble leiligheten hans leid ut, men i fjor ble den solgt.

– Jeg har ikke vært så flink å spare som jeg hadde håpet, men salget av leiligheten ga så stort overskudd at jeg kan leve av det det neste året, påpeker han.

Noe A4-liv blir det neppe på ham da heller.

– Planen er å fortsette å bo i båten og å jobbe på Asko. Det er jo blitt en livsstil allerede, men først blir det ett år i frihet for å følge drømmen min, avslutter Eirik Viken.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.

Les mer fra oss